Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mensvärk  (läst 24201 gånger)

emmis mamma

SV: mensvärk
« Svar #40 skrivet: 13 jun-08 kl 13:56 »
Salvia är också bra, alltså te .

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #41 skrivet: 10 jul-08 kl 08:55 »
Vatten...vatten,vatten,vatten,vatten ett av de bästa botemedlen mot mensvärk.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Rakel

• Gotland
« Svar #42 skrivet: 01 okt-08 kl 12:54 »
Jättebra tips allihopa! Tack! 8)

Stressen ska man definitiv skära ner på under dagarna, helst lite innan också. Och klart meddela sin omgivning att man ska ha mens o behöver tagga ner..  8) Att kräva respekt och att låta sig bli omhändertagen, eller vad som känns bäst för en själv, alltså. Att folk inte skäller på en eller tjatar, det är viktigt! 

Jag hade problem senaste mensperioden eftersom; 1) jag var på resa och bodde hos någon vi inte kände (otrygg), 2) jag hade inte råd att köpa den maten som jag behövde (kroppen vet bäst) 3) pojkarna förstod inte riktigt vad som hände, och jag vågade inte lita på att dom kunde ta hand om mig :) så... ipren knaprade jag - men uj uj uj! Lilla maggen brakade ihop. Så örter i fortsättningen...  8)

Dock undrar jag - när och var och hur man plockar alla dessa kära örter? Hallonblad, rölleka, m.m. som tagits upp... kanske är lite sent nu i vinter?

Jag är inte förtjust i att "köpa" preparat och örtblandningar, jag vill ha det från naturen plockat och skördat så jag vet vad jag stoppar i mig !

Det är mycket mysigare också...  :-[

Funderar annars på att gå till tebutiken och se vad de har. Johannesört som krydda till brännvin har de, undrar om det kan användas i te?

Kram till er alla!
 :-*

Jordefamn

• Skåne
« Svar #43 skrivet: 10 nov-08 kl 17:39 »
Hallonblad kan du plocka massor av på våren, hallon brukar växa lite varstans i skogsbryn och så.
Hallon ska också vara bra för att stärka livmodern innan födsel (med start tre månader innan beräknad födsel), samt efter födsel.
Rölleka hittas på torra öppna ängsmarker och liknande, finns i stort sett hela landet. http://linnaeus.nrm.se/flora/di/astera/achil/achimil.html
Hela örten kan användas.
Daggkåpa finns i många varianter och kan även användas till växtfärgning. http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/alche/welcome.html
Johannesört ska du vara lite försiktig med och inte blanda med "konventionella" läkemedel.

Eftersom mensvärk (dysmenorré) ofta beror på kramp i livmodern så är kramplösande örter bra.
Olvonbark kan därför hjälpa om inte rölleka är starkt nog t.ex.

Plocka blad precis innan växten ska gå i blom, gärna mitt på dagen för att få stort oljeinnehåll.
Blommor plockas helst när daggen försvunnit på dem, men innan de hunnit torka helt.

Torka sedan örterna snabbt, men inte över 38 grader och inte utan ventilation.

Det går att köpa torkade örter från bl.a. Örtagubben.

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #44 skrivet: 19 feb-09 kl 09:48 »
Ett annat sätt att lindra mensvärk.
De flesta kvinnor ansamlar vätska under mens, vilket gör att vävnaderna ger anspänning och tryck generellt i bålen.
Te på örter för urinvägarna lindrar därför.  Åkerfräken, Gullris, Brännässla, Uva ursi mjölon, Majssilke. Det finns flera urinvägsteer i handeln.  Majssilke är trådarna eller skägget runt majskolven. Jag skulle ta med bladen runt kolven också eller göra avkok på hela majskolven.   Någon tidigare på denna tråd har skrivit om olvon som också är vattendrivande.

Jag har aldrig tänkt på Daggkåpa och Rölleka men skulle vilja veta hur de fungerar tillsammans med ovan örter för
mensvärk.

Vore kul med feed back.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Myggan

• Why Be Normal When You Can Be Yourself?
« Svar #45 skrivet: 19 feb-09 kl 11:33 »
Sedan jag började äta lchf-inspirerat så har min mensverk upphört! (Inget socker, och dragit ner på kolhydraterna, samt försöker äta lite mer fett).
Vet inte vad det beror på, och det är kanske inte lika för alla. Men för mig har det varit guld värt! Dessutom har pms-häxan i mig blivit mycket snällare. :)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #46 skrivet: 19 feb-09 kl 12:34 »
Känner igen detdär, jag har också mindre besvär av mensturationer,värk och humör sen jag slutade med socker och kolhydrater.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

mistel

• -
« Svar #47 skrivet: 20 feb-09 kl 21:14 »
För mig hjälpte det att gå ner i vikt (ca 15kg gick jag ner) + gå över till mat åt GI hållet (olika örter har aldrig funkat) , hade jättteont förut men nu behöver jag inte ta något för det känns inte ens att jag har mens.

Dela detta:

* Inloggade just nu

420 gäster, 2 användare
Karlsdotter, Mr.O

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser