Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köksutstyr i ekohem  (läst 4418 gånger)

RockyMontana

  • Inlägg: 87
  • Friskt vågat hälften försvunnet!
    • Småland
Köksutstyr i ekohem
« skrivet: 02 apr-08 kl 08:28 »
Tjena.

Det börjar bli dags att bygga ekohus.
Jag funderar lite på vad för smarta lösningar det finns för matlagning.
Man vill ju gärna ha en spis och en ugn, men om man ska ha en eldriven sådan så drar det ström av bara helvete såvitt jag förstått (är inte sådär jättehemma på el-området)?
Men jag kommer att driva huset med hjälp av solenergi och vindkraft och även vattenkraft (sinom tid), har en älv precis i närheten av huset, så tänker att man gå och ladda batterina där, samt ha solceller/panel och ett mindre vindkraftverk.
Men det drar ändå en jävla massa ström att ha ett "modernt" kök med spishäll och liknande.
För min del skulle jag lika gärna kunna ha en vedspis, men det kan bli lite svårt för andra parter i hushållet.

Ska man ha gasspis så får man åka och fylla på gas en gång i halvtimmen tänker jag, eller ha en fetstor tub. Men så är jag lite rädd för explosionsrisken (är inte så hemma på det området heller, så jag är hellre på den säkra sidan) och sånt också.
Fast egentligen mest att det blir en rörlig kostnad att ha gasalternativet.
Egenproducerad el + köksatteraljer = sant i min värld.

Någon som har några tips eller idéer?

RockyMontana

  • Inlägg: 87
  • Friskt vågat hälften försvunnet!
    • Småland
SV: Köksutstyr i ekohem
« Svar #1 skrivet: 02 apr-08 kl 10:30 »
i övrigt vet jag inte om det här var rätt forumsdel eller inte, så flytta den bara om det var fel.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Köksutstyr i ekohem
« Svar #2 skrivet: 02 apr-08 kl 18:00 »
i övrigt vet jag inte om det här var rätt forumsdel eller inte, så flytta den bara om det var fel.
Känns väl helt klart som rätt plats i forumet!

Du antyder en viss olik syn på sättet att bo i ditt förhållande och är inte ni båda med på dina roliga alternatividéer så riskerar det trubbel i förhållandet.
Så mitt tips är att köra på en sjysst vedspis och en vanlig spishäll. Vedspisen ger en ombonad värme och kommer att användas garanterat! Iallafall den kalla årstiden. En vanlig elspis är väldigt praktisk och i förhållande till exempelvis uppvärmning så kan jag tycka att det är väl värda kronor att få varm mat.

Gasalternativet är ju väldigt trevlig och ska inte vara något problem om det är ordentligt installerat. Jag har sett lösningar med gastuberna på utsidan av huset i en "låda". Du behöver inte byta varje halvtimma. Finessen med denna lösning är att du får värsta proffsköket som lyfter matlagningen! Men det är lite meckigt med gastubbyte. Tror varken det är ekonomiskt eller miljövänligt i längden.

Lycka till!
ES

RockyMontana

  • Inlägg: 87
  • Friskt vågat hälften försvunnet!
    • Småland
SV: Köksutstyr i ekohem
« Svar #3 skrivet: 02 apr-08 kl 18:36 »
Förhållandet är det inga problem med.
Speciellt inte eftersom det är jag som är kocken :))
Men vedspis känns samtidigt lite si och så med.
Det är väl förvisso ett bra alternativ, fast jag skulle vilja ha något "mer uppstyr" / "Mer modernt" och slippa att verkligen få igång en brasa, fylla på ved, osv osv.
Därför tänker jag att elspis/gasspis vore det bästa alternativet, rent praktiskt.

Det finns inga lågvoltsspisar eller liknande kanske?
Det hade varit guld.

Hur länge kan en gastub tänkas räcka? hade gasspis i Göteborg när jag bodde där, och det är det bästa jag någonsin använt, med det är ju förbrukningen då som är väldigt oekonomisk.

Och vi kommer att bygga ett jordskepp, så det är inga problem med uppvärmningen, eftersom den sköter sig självt via huset.

Förvisso smakar mat över öppen eld bäst också, så det ÄR kanske det bästa alternativet.
Hmmm...

Jag ska fundera ett tag, under tiden skulle jag vara ytterst tacksam för förslag.

ingegärdsgårn

  • Inlägg: 294
SV: Köksutstyr i ekohem
« Svar #4 skrivet: 02 apr-08 kl 18:48 »
En bra vedspis är guld värd. Se till att du får en spis som ger dig varmvatten också.Du kan ju även koppla in elementen. Då har du både sol och ved-värme.
När det stormar och strömmen går så har du både värme samt matlagningsmöjligheter. En bra vedspis värmer även intilliggande rum utan problem.

RockyMontana

  • Inlägg: 87
  • Friskt vågat hälften försvunnet!
    • Småland
SV: Köksutstyr i ekohem
« Svar #5 skrivet: 02 apr-08 kl 19:07 »
Man kan förvisso bygga om gamla apparater till vind o vattenkraft, icke att förglömma.

RockyMontana

  • Inlägg: 87
  • Friskt vågat hälften försvunnet!
    • Småland
SV: Köksutstyr i ekohem
« Svar #6 skrivet: 02 apr-08 kl 19:55 »
Man kan bygga vindkraft av gamla bilmotorer och liknande.
Har en god vän som pluggat alternativ energikraft på ett universitet i södra England som säger sig kunna allt om det där.
Jag ska tvinga hit honom. :))
Så det där ser jag inte som något problem, och nu glider vi ifrån ämnet lite känner jag.
Jag har ganska bra koll på det där. Problemet är alternativet till elspis...

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Köksutstyr i ekohem
« Svar #7 skrivet: 02 apr-08 kl 23:18 »
Vedspis är ingen höjdare på sommaren. Om man inte älskar att basta samtidigt som man lagar mat. ;)
« Senast ändrad: 03 apr-08 kl 09:49 av Rosten »

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Köksutstyr i ekohem
« Svar #8 skrivet: 03 apr-08 kl 00:01 »
Varför inte både vedspis och gasspis ???
Vedspis är överlägset, både ekologiskt (om den eldas rätt..) och om man ska göra seriös mat som tar längre tid än nudlar....
 Gasspisen/gasplattan kan man använda om det är sommarvarmt, bråttom med pastan, eller om man bara ska koka lite vatten eller liknande...

Gasspis har högre effekt än en induktionshäll.
En vettig gasplatta/gasspis är närmast idiotsäker.

Och en 45kgs tub räcker lääänge 8)
« Senast ändrad: 03 apr-08 kl 00:03 av Misse »
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
SV: Köksutstyr i ekohem
« Svar #9 skrivet: 03 apr-08 kl 06:16 »
Vet ni var gasen kommer ifrån? Eller struntar ni helt enkelt i det?
Känns inte så eko.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

RockyMontana

  • Inlägg: 87
  • Friskt vågat hälften försvunnet!
    • Småland
SV: Köksutstyr i ekohem
« Svar #10 skrivet: 03 apr-08 kl 07:31 »
@m8e:
Självklart bryr jag mig om var gasen kommer ifrån, kan man inte bränna naturgas eller nåt? =)

@Misse:
Som det ser ut nu så är det faktiskt så det kommer bli.
Hur länge är lääänge då?

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Köksutstyr i ekohem
« Svar #11 skrivet: 03 apr-08 kl 10:06 »
Vet ni var gasen kommer ifrån? Eller struntar ni helt enkelt i det?
Känns inte så eko.
Nej.
Är bl.a därför det står en elspis här.
Vet inte om det finns eko-alternativ, kanske är nån annan som vet ???

Fast iofs, om ändå råoljan ska tas upp >:( >:( så är det väl bra om gaserna används, har för mig att en del gaser bara släpps ut när man borrar efter nytt. Men kanske bara var förr i tiden????


   Kommer inte ihåg om propanen pyser ut från jordens inre, eller om det är en produkt från raffens processer....??
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

RockyMontana

  • Inlägg: 87
  • Friskt vågat hälften försvunnet!
    • Småland
SV: Köksutstyr i ekohem
« Svar #12 skrivet: 03 apr-08 kl 10:12 »
Kan man driva bussar på biogas så borde man kunna driva gasspisar på någon form av biogas också väl?

Eller är jag på en helt annan planet nu?

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Köksutstyr i ekohem
« Svar #13 skrivet: 03 apr-08 kl 10:12 »

Hur länge är lääänge då?
Har för mig att en 11kgs räckte minst några veckor när min morsa gjort mat, och hon gör riktig mat  ;D ;D

Är det nån som har exakta siffror med typ kW per kilo propan???
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

RockyMontana

  • Inlägg: 87
  • Friskt vågat hälften försvunnet!
    • Småland
SV: Köksutstyr i ekohem
« Svar #14 skrivet: 03 apr-08 kl 11:25 »
Så vad är ditt förslag då?
Om man tar bort elspis, för det kommer verkligen inte fungera.

Och om skiten är driven med olja så är det ganska ointressant att ha som primärt tillagningssätt, men kanske skulle kunna fungera som alternativ till vedspis om man verkligen måste akutkoka pastan eller vad det nu handlar om.
Mitt blodsocker sjunker lika snabbt som flumriderns sista backe och jag blir på pisshumör, och alla gånger kan man inte planera sådant.
Men åas, men fasta rutiner så blir det lättare att undvara och då kan man fixa det innan det är för sent.
Men hursomhelst, om en stor gasrub räcker i två veckor och man lagar mat 2-3 gånger om dagen så skulle en sån kunna hålla i 2-3 månader för min del, så lite räknar jag på att använda den, nämligen i verklig kris.

Men då kommer nästa problem, hur gör man när det är 30 grader varmt ute och man ska köra igång en vedspis? Lever på glass på sommaren? :)

RockyMontana

  • Inlägg: 87
  • Friskt vågat hälften försvunnet!
    • Småland
SV: Köksutstyr i ekohem
« Svar #15 skrivet: 03 apr-08 kl 11:47 »
vad tror ni om två kök då?

ett utomhus i stil med:
http://jonas.disordinary.org/vaxhuset/pages/S4200029.html
http://jonas.disordinary.org/vaxhuset/pages/S4200033.html
http://jonas.disordinary.org/vaxhuset/pages/S4200034.html
http://jonas.disordinary.org/vaxhuset/pages/S4200035.html

Och ett gammalt hederligt kök inomhus med vanlig vedugn/spis...

Det låter som en ganska smidig lösning ändå.
Dessutom är det alltid trevligare att vara utomhus när det är varmt och sommar.
Det ska jag ta i betraktelse minsann!

ingegärdsgårn

  • Inlägg: 294
SV: Köksutstyr i ekohem
« Svar #16 skrivet: 03 apr-08 kl 13:03 »
Öppet kök, ute på landet = flugor och åter flugor. Ok någon enstaka dag, men inte varje dag....fågelbajs är nog också ganska troligt. Glasa in och lägg huset i skuggan, alt högt i tak och odla vin som skuggar.

RockyMontana

  • Inlägg: 87
  • Friskt vågat hälften försvunnet!
    • Småland
SV: Köksutstyr i ekohem
« Svar #17 skrivet: 03 apr-08 kl 13:20 »
Jag har bott där och vi hade inte så mycket flugor, det är ganska högt läge där.
Fågelbajs hamnar på tak, låt dem bajsa.
Jag är inte speciellt kräsen på sådana saker, inte heller de jag kommer bo med.
Om man vill ha flugfritt och bajsfritt så kan inte man inte bo någonstans, vi är många som delar denna värld.
Glasa in, nätack, minimalism och återvinning, jatack.

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
SV: Köksutstyr i ekohem
« Svar #18 skrivet: 03 apr-08 kl 20:07 »
Alternativ som finns är typ:
Solenergi. En stor reflektor som riktar strålarna mot en lagomt stor stenhäll.
Spritkök (med hemma odlad HB?).
Gasspis med Biogas (tanka på någon mack?).
Vedspis ute.
Vedspisen inne och kyla ner den på något sätt när man har när man är färdig med matlagningen. (Göra varmvatten?)
« Senast ändrad: 03 apr-08 kl 20:39 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

favosyster

  • Inlägg: 1
  • utan kommentar....
SV: Köksutstyr i ekohem
« Svar #19 skrivet: 03 apr-08 kl 22:55 »
hmmm, men ja vet iaf var METANgasen kommer från.....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 4 användare (1 dolda)
Niklas Nyström, Be, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser