Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Våra grannars get-djurplågeri?  (läst 14796 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Våra grannars get-djurplågeri?
« Svar #60 skrivet: 09 feb-10 kl 16:46 »
Finns det inget att anmärka på så kostar besöket inget. Men finns det att anmärka så kostar det 600 kr/h
//
Jakobssons fru
... och för den som har till jobb att hitta fel är uppgiften lätt ...  Inte lika lätt för den som ska åtgärda alltihop, kanske med krympande resurser och vacklande hälsa.

Förlåt, men jag har sett det på så många gårdar, och det är för det mesta djuren som får betala priset.   :'(
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Jakobsson

« Svar #61 skrivet: 09 feb-10 kl 17:03 »
... och för den som har till jobb att hitta fel är uppgiften lätt ...  Inte lika lätt för den som ska åtgärda alltihop, kanske med krympande resurser och vacklande hälsa.

Förlåt, men jag har sett det på så många gårdar, och det är för det mesta djuren som får betala priset.   :'(

Kanske e dom snälla i denna kommunen då...
För hos 2 olika bekanta som blivit anonymt anmälda kostade det ingenting eftersom det inte fanns ngt att anmärka på.

//
Jakobssons fru

Beatrice Aurore

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 10 feb-10 kl 06:49 »
Inte lika lätt för den som ska åtgärda alltihop, kanske med krympande resurser och vacklande hälsa.

Med krympande resurser och en vacklande hälsa är det ännu viktigare att tänka igenom sitt djurinnehav. Har man fler djur än vad hälsa, tid och ekonomi tillåter, går det överstyr och då blir alla inblandade lidande.

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #63 skrivet: 10 feb-10 kl 14:00 »
Med krympande resurser och en vacklande hälsa är det ännu viktigare att tänka igenom sitt djurinnehav. Har man fler djur än vad hälsa, tid och ekonomi tillåter, går det överstyr och då blir alla inblandade lidande.

Tack för dessa ord !  håller med dig till fullo!!!

Trollmor

• -
« Svar #64 skrivet: 10 feb-10 kl 19:15 »
Om krafter och ekonomi redan är dåliga, så behövs inte ytterligare bekymmer.  Att "tänka igenom sitt djurinnehav" innebär ju (oftast) att helt enkelt ha ihjäl gamla trofasta vänner, det gör man inte om man mår dåligt ...
« Senast ändrad: 10 feb-10 kl 19:35 av Trollmor »

SecretQ

• Östergötland
« Svar #65 skrivet: 10 feb-10 kl 19:29 »
Och om grannarna stör, förstör och ringer till inspektörer som stressar och kostar massor?  Sånt har också hänt i min bekantskapskrets, på flera håll, i flera landskap.  Och då blir det djuren som får lida.

Men det e väll en helt annan sak ......... eller?  handlar ju inte om dålig ekonomi eller dålig djurhållning ,   idioter därimot finns ju överallt

Trollmor

• -
« Svar #66 skrivet: 10 feb-10 kl 19:37 »
Men det e väll en helt annan sak ......... eller?  handlar ju inte om dålig ekonomi eller dålig djurhållning ,   idioter därimot finns ju överallt
Förlåt, det tog tid att ändra.  För mig är detta känslosamt, jag har flera mycket goda vänner som lidit och dött för de /censur/ inspektörerna.

SecretQ

• Östergötland
« Svar #67 skrivet: 11 feb-10 kl 20:55 »
Ja och det finns allt för många djur som fått lida och sätta livet till pga vanvård av idiotiska människor som inte kan sköta om sina djur

Trollmor

• -
« Svar #68 skrivet: 12 feb-10 kl 01:40 »
Har funderat hela dan på det här.  Hur skulle det bli, om man byter ut "djur" mot "barn"?  -Barn och djur är lika i en del avseenden, till exempel är de beroende av sin "vårdare".

pålle

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 12 feb-10 kl 01:50 »
Ja och det finns allt för många djur som fått lida och sätta livet till pga vanvård av idiotiska människor som inte kan sköta om sina djur
Hållevinte på och kall folk för idejotert för du ärv nog störe idijot  somm vil varabrortor duktig  det fiss tyvär djur som mår fysiskt väl men men talt dåligit så hur tällr du dej till detdå somm är en son duktig mämiska ? så d har tyligen ite nonn emati ej heller något kunnade vad ja för står så du låter hällre truten gå mvh  MVH

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #70 skrivet: 12 feb-10 kl 01:50 »

Jag brukar hålla med dej i mkt men inte i detta!
Jag om nån har vacklande hälsa o krympta resurser o inte f*n låter jag mina djur lida för det .
Mat + skydd+ vatten + artfränder allt enl lagstadgar.

Man får helt enkelt planera!
Nej djuren kommer först i allt .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

pålle

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 12 feb-10 kl 03:16 »
Jag om nån har vacklande hälsa o krympta resurser o inte f*n låter jag mina djur lida för det .

D ett jer dej inge skäl till almälan  uta där ska du trädq in som med mämíska för bäda parter i görligate mån och inte vara nonn statsi aggent mvh ps du om nonn bor de be gripa

Trollmor

• -
« Svar #72 skrivet: 12 feb-10 kl 03:56 »

Travelerhorses, jag tror att det rör sig om en skillnad i erfarenhet.  För Din skull hoppas jag att Du inte kommer att få sådana erfarenheter som jag har.

SecretQ

• Östergötland
« Svar #73 skrivet: 12 feb-10 kl 09:17 »

Håller med till fullo!!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #74 skrivet: 12 feb-10 kl 09:32 »
Det är inte alltid fullt så enkelt. Om man missat att söka om dispens för att taket är 3 cm för lågt, kan man hamna i stora problem. Om man som många på forumet har ankor och höns i samma utrymme kan man få stora problem. Om man har lite flera djur, olika hur många för olika djurslag, och väljer att byta om hemma, att ha tvättställ och tvål hemma istället för i ett förrum, så kan man få stora problem.

Inga av ovanstående exempel innebär att djuren mår dåligt eller har en dålig miljö, men kan ändå innebära stora kostnader eller tom djurförbud för ägaren, trots att denna lägger mycket tid och pengar på sina djur, att djurhälsan är oklanderlig och hygienen hög.

Inspektörerna kollar en massa regler som är anpassade efter professionell stordrift även om man bara håller djur för självhushåll. Det borde vara olika regler för självhushållning och stordrift på vissa punkter, men det är det inte.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

SecretQ

• Östergötland
« Svar #75 skrivet: 12 feb-10 kl 09:32 »
Hållevinte på och kall folk för idejotert för du ärv nog störe idijot  somm vil varabrortor duktig  det fiss tyvär djur som mår fysiskt väl men men talt dåligit så hur tällr du dej till detdå somm är en son duktig mämiska ? så d har tyligen ite nonn emati ej heller något kunnade vad ja för står så du låter hällre truten gå mvh  MVH

Folk och folk , IDIOTER finns det överallt, även djurägare nu sa jag ju inte att DU var en idiot! Jag har lite svårt att förstå din dialekt men ett djur ska må både psykiskt och fysiskt bra var de än  bor. Och du be inte mig och hålla truten empati för djuren har jag gott om. Därimot kanske jag skulle ha större empati för vuxna människor än vad jag har, där brister jag tyvärr endel!

pålle

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 12 feb-10 kl 10:31 »
Folk och folk , IDIOTER finns det överallt, även djurägare nu sa jag ju inte att DU var en idiot! Jag har lite svårt att förstå din dialekt men ett djur ska må både psykiskt och fysiskt bra var de än  bor. Och du be inte mig och hålla truten empati för djuren har jag gott om. Därimot kanske jag skulle ha större empati för vuxna människor än vad jag har, där brister jag tyvärr endel!
   Ja badej inte hålla truten utan ja sa att du låter hälre truten gå för övrigt så har vi nog endel lick heter  :) mvh

SecretQ

• Östergötland
« Svar #77 skrivet: 12 feb-10 kl 10:42 »
Det är inte alltid fullt så enkelt. Om man missat att söka om dispens för att taket är 3 cm för lågt, kan man hamna i stora problem. Om man som många på forumet har ankor och höns i samma utrymme kan man få stora problem. Om man har lite flera djur, olika hur många för olika djurslag, och väljer att byta om hemma, att ha tvättställ och tvål hemma istället för i ett förrum, så kan man få stora problem.

Inga av ovanstående exempel innebär att djuren mår dåligt eller har en dålig miljö, men kan ändå innebära stora kostnader eller tom djurförbud för ägaren, trots att denna lägger mycket tid och pengar på sina djur, att djurhälsan är oklanderlig och hygienen hög.

Inspektörerna kollar en massa regler som är anpassade efter professionell stordrift även om man bara håller djur för självhushåll. Det borde vara olika regler för självhushållning och stordrift på vissa punkter, men det är det inte.

Men nu fattar jag inte .... det du säger om dispans på tak tvätt möjligheter ,  det måste ju innebära att det då är en livsmedelsproducent? en som har djur som måste följa vissa regler .  Det tycker jag är ett måste ! Jag då som har djur endst för mig själv, jag behöver inte anöka om tillstånd för att ha 4 hästar ,4 får ,2 getter höns etc. Jag har dem enbart för min skull och då gör det inget om ankor och höns går i hop. Vetrinären har skrivet i mina hästars pass att det inte är ska gå till livsmedel och då behöver jag inte vara anmäld som foderproducent, mina får och getter är skrivna som lanskapsvårdare, hos sjv.  Takhöjden  är ok och stora fina boxar . Jag har inte veksamhet och jag säljer inga djur som mat, äter mina egna ägg.   Men varför ha djur i stallet om det inte är godkänt?  Varför strunta i och ansöka om dispans om följderna e jobbiga?
Men kan hålla med om att reglerna borde vara lite annorlunda för självhushåll/ storproducenter

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 12 feb-10 kl 11:13 »
Jösses vad tråden drar iväg OT nu. Den handlar om getter som såvitt framkommit hålls i enlighet med alla regler. Rekommendationer om anmälningar till höger och vänster måste ses i det ljuset.

Birgit

« Svar #79 skrivet: 12 feb-10 kl 11:32 »
Håller helt med Ulric, det är ju som en hets jakt på dessa get-ägare. Inget konkret har kommit fram, bara antaganden. Lägg ner och fokusera på djur som mår dåligt istället.
Industriproduktion - sköts enligt lagregler men inte tusan mår djuren bra för det (mentalt som Pålle skrev). Alla ensamma hästar som fortfarande får vara ensamma, i en liten rasthage där de inte kan springa övht och bara grus där bete borde finnas. Alla hundar och katter som aldrig får gå lösa ute och göra sånt de är ämnade att göra. Utan istället badas, kammas och matas till ohälsa.

Som sagt, sedan kan vi gå över på alla barn som far illa, fast det inte syns på ytan, alla gamlingar som tynar bort i vårdapparaten osv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

439 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser