Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hylla i buren  (läst 1534 gånger)

Anna-Pia

Hylla i buren
« skrivet: 28 mar-08 kl 09:57 »
hej!  Hur högt från botten på buren ska hyllan vara ? Jag har Gotlandskaniner, och jag sökte ochså i dom papprena jag fick med, men hittade inget.  Blir det bra om hyllan är 30 x 40 som bolådan och 30 över bottennivån så högt som bolådan ska vara -eller har jag fel där ?
 :)

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
SV: Hylla i buren
« Svar #1 skrivet: 28 mar-08 kl 10:18 »
Taket till bolådan (kräver att det är plant såklart) är godkänt som hylla. Två i en alltså!
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 28 mar-08 kl 10:39 »
Från DFS 2005:8 L 80

18 a § Kaniner ska ha tillgång till en hylla med tillräckligt utrymme för att
kunna sitta på och under denna. Hyllan kan utgöras av bolådans tak. Om flera
djur hålls tillsammans ska det finnas hyllutrymme så att alla samtidigt kan få
plats på dessa utan att konkurrens eller aggressivitet uppstår. Hyllans yta ska
inte adderas till den totala tillgängliga burytan vid beräkning av burstorlek.

Edgar

Gille

• -
« Svar #3 skrivet: 28 mar-08 kl 11:33 »
Citera
Hur högt från botten på buren ska hyllan vara ?
Så att kaninen får plats under. Ta in i för mycket i höjd, det kan medföra skador!
Kaninuppfödare och pelargontant.

Anna-Pia

« Svar #4 skrivet: 28 mar-08 kl 11:55 »
Tack för alla svaren.
Gille, förlåt jag förstår inte, vad kan medföra skador, att det är för högt eller att det är för lågt ?
Men jag måste nog ha 30 höjd, det står ju i papprena från gotlandsföreningen, det är nog så lagen är..??

Gille

• -
« Svar #5 skrivet: 29 mar-08 kl 11:12 »
Skador kommer utav att de faller, och du kan då få stukningar, benbrott, ryggskador och förlamning. Särskilt vanligt hos ungdjur. Mina, till dvärgvädur o gotlänning, är på va 25 cm. Skulle inte ha högre än det.

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
« Svar #6 skrivet: 29 mar-08 kl 23:17 »
 :o Shit, jag har hylla till min hane och den är säkert en halvmeter högt upp. Han hoppar hur som helst till och från den. Inte har han knäckt ryggen heller...

Gille

• -
« Svar #7 skrivet: 30 mar-08 kl 23:27 »
Ingen som säger att de blir skador utan att det KAN bli skador. Haft stukningar och ryggskador hos mig och träffat andra med liknande problem. Finns ingen vist med att ha en hög hylla. Bättre den är precis så låg att de kan sitta normalt under den. Då blir systet med sysselsättning/bo perfekt.

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 31 mar-08 kl 16:56 »
vad ska det vara för takhöjd på bolådan resp hyllan? osäker om det får lplats i mina burar.

Gräbban

• -
« Svar #9 skrivet: 31 mar-08 kl 17:35 »
Mina har bolådor i lagliga mått och de sitter på taket.
Om mina kaniner (gotlänningar) skulle bryta ben och/eller ryggar för att de hoppar från 40 cm höjd, så skulle jag slakta ut dom ändå. DE är ju knappast sunda och levnadsdugliga som kaniner om det är ett problem... Eller avlar man fram kaniner som bara kan ta sig fram på asfalt?? ::)
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Gille

• -
« Svar #10 skrivet: 01 apr-08 kl 17:37 »
Mina har bolådor i lagliga mått och de sitter på taket.
Om mina kaniner (gotlänningar) skulle bryta ben och/eller ryggar för att de hoppar från 40 cm höjd, så skulle jag slakta ut dom ändå. DE är ju knappast sunda och levnadsdugliga som kaniner om det är ett problem... Eller avlar man fram kaniner som bara kan ta sig fram på asfalt?? ::)
Nja... det är ju viss skillnad på naturen och buren (buren är mer lik asfalt än jord o gräs). Visst är det bra om man inte får problem men jag berättar bara vari riskerna kan finnas. Likaså höhäckar som man sätter inne i buren, med för stora maskor där kaniner/ungar kan fastna o skada sig. Inte heller det är något "naturligt"...

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser