Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tempratur i kläckare?  (läst 2560 gånger)

Hönshasse

• Backetorp
Tempratur i kläckare?
« skrivet: 23 mar-08 kl 20:53 »
Jag bygger nu en egen kläckare och undrar, vart skal tempraturen mätes i kläckaren ???
Överst på ägget? Under ägget? i toppen? I Bunnen?
Är det någon som har koll på detta?
Aliquando et insanire iucundum est

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
SV: Tempratur i kläckare?
« Svar #1 skrivet: 23 mar-08 kl 21:01 »
Den var komplicerad den du........................ ::)
Jag har ca 38 grader i min kläckare som är köpt, på Granngården ;)
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Hönshasse

• Backetorp
« Svar #2 skrivet: 24 mar-08 kl 21:44 »
Jag vill ligga rundt 100 farenheit Ca. 37,8 grader. Kan du se vart termometret sitter i din kläckare. ???
Aliquando et insanire iucundum est

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #3 skrivet: 24 mar-08 kl 21:50 »
Den sitter i mitten utav alltihop :D ;)
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #4 skrivet: 25 mar-08 kl 08:04 »
Det viktiga är ju att tempen är rätt där äggen ska ligga. Jag har min termometer på ägghöjd i mitt hembygge.

tångenshöna

• Hönsmamma
« Svar #5 skrivet: 25 mar-08 kl 14:49 »
När du lägger in äggen i kläckaren skall det vara ca 36,2 grader för att sedan sakta höja så det efter 5-6 dagar ligger på 37,6-37,8 ej över 38 grader.
En glad mormor på en liten gård med mängder av höns både stora och små,påfåglar,vaktlar och ankor.Det finns inget bättre mot mördarsniglar än svensk gulanka!

Sabelpoot

• Västergötland
    • Sabelpoot.se
« Svar #6 skrivet: 27 mar-08 kl 20:23 »
När du lägger in äggen i kläckaren skall det vara ca 36,2 grader för att sedan sakta höja så det efter 5-6 dagar ligger på 37,6-37,8 ej över 38 grader.

Hmm, jag ställer mig lite frågande till den låga starttemperaturen.  Varför inte 37,5 med en gång?

tångenshöna

• Hönsmamma
« Svar #7 skrivet: 29 mar-08 kl 15:53 »
För att efterlikna en hönas ruvning.Hennes temperatur kommer inte upp i rätt temp förrän efter ett par dagar.Om du går in på www.ruvmax.se kan du skriva ut ett ruvningsschema
En glad mormor på en liten gård med mängder av höns både stora och små,påfåglar,vaktlar och ankor.Det finns inget bättre mot mördarsniglar än svensk gulanka!

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 29 mar-08 kl 17:38 »
Det är med andra ord inte alltför kinket. Ingen höna lyckas hålla en jämn temperatur i 21 dagar.
Ligger temperaturen på 100F hela tiden och fukten inte flippar, så slår en kläckare normalt en höna.
Äldre kläckare såsom SVEA som normalt var för tretusen ägg, hade ingen isolering att tala om, man vände äggen morgon och kväll, apparaten stod i kallföråd, så temperaturen slog upp till en grad.
Dessa maskiner brukade ge ungefär 80% resultat. En del är i drift ännu, jag hade en sådan tills för ett år sen.

Temperaturen ska mätas vid äggen i en liten kläckare utan fläkt, annars kan man mäta i mitten om man har flera backar och då fläkt.
« Senast ändrad: 29 mar-08 kl 17:41 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Rosten

• Närke
« Svar #9 skrivet: 29 mar-08 kl 22:23 »

Temperaturen ska mätas vid äggen i en liten kläckare utan fläkt, annars kan man mäta i mitten om man har flera backar och då fläkt.
Jag har 38 grader i den övre backen och 35.5 i den undre. Skall jag höja lite?

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 30 mar-08 kl 09:16 »
Nej det kan bli för högt, du har ett medelvärde som är OK. Du ska öka luftcirkulationen öppna lite på
övre ventilen kolla sen om temperaturen är jämnare, och ställ därefter termostaten.

När det gäller kläckning och kläckresultat finns det mer att ta hänsyn till än en extrem exakt temperatur.

Äggets färd mot kyckling börjar redan i honfågeln. Friska ej alltför unga och ej alltför gamla avelsdjur.

Rena ägg, normala ägg, ej för små eller för stora, inga konstigheter i form och fason.

Vänd tillräckligt ofta i allafall tre ggr dygn.  Ha koll på fuktigheten och sterilisera kläckaren mellan
åtminstone säsongerna.

Se till att fukten ökas i kläckbackarna de sista dygnen.

« Senast ändrad: 30 mar-08 kl 09:19 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser