Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behandlas svenska kor dåligt år 2005  (läst 13768 gånger)

Anna Ho

• Östergötland
SV: Behandlas svenska kor illa ?
« Svar #40 skrivet: 18 jul-10 kl 16:45 »
Jadå, problemen som du beskriver förekommer, men har man sett lugnet som blir i en lagård med några lösgående kalvar så kan man ta lite extrajobb, men vår erfa är att två månader funkar det alldeles utmärkt att ha dem lösa, sen blir de lite stora och besvärliga.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #41 skrivet: 18 jul-10 kl 16:59 »
Min kompis pappa äger en stor gård med blandannat mjölkkor som mjölkas till Arla. De har ca. 70 kor. Jag har varit med och mjölkat några gånger. Inte för att jag talar för alla mjölkgårdar i hela Sverige, men hans kor har det jättebra. Alla kor har varsin rymlig spilta med mycket och rent spån, där de får plats att ligga ner. Det är helt lösa. Spiltorna mockas två gånger per dag. Det finns två foderstationer. Varje ko har ett "halsband" med ett chip på som vet hur mycket mat kon ska ha och sånt. Fodermaskinen känner av chippet och kan sedan ge kon den mängden mat hon ska ha. Korna har också en stor lada som det ligger ensilage i så de kan äta så mycket de vill. Alla kor får semaster då och då, när de ska ha kalv vill säga. Då mjölkas de inte. Ifall kossorna vill får de gu ut till hagen, ganska stor och mycket gräs. Detta är vad jag har att säga om kompisens gård  ;D
Dv. höns, undulater & ragdoll

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #42 skrivet: 19 jul-10 kl 14:22 »
Ja jag tycker att svenska kor har det dåligt. Jag o barnen hälsade på hos arla. Fy fan! Små nyfödda kalvar låg ensamna i lådor på ben. Är detta bra djurhållning?
Har arla kor ???  det var väl hos någon Bonde du var va.
Dom små  kalvarna får vara i ensambox tills dom är 8 veckor är dom Ekologiska är det 1 vecka.
Det finns fördelar med det t.ex mindre smittspridning av diarrer och att varje kalv kan få råmjölk så länge som möjligt.
Att lådorna stod på ben är väl bra då ligger kalven torrt.

Dom grät efter mammorna o en ensam ko stod o vrålade mitt i rummet.
Att kalvar skriker efter sina mammor har jag inte varit med om däremot att dom kan låta precis innan matdax. Frågade du om det var det?
Att en ko står o vrålar i rummet (ladugården hoppas jag det var)
behöver ju inte betyda att hon vrålar till någon kalv, utan hon kan t.ex ha varit vrålbrunstig, då kan dom vråååla .Eller sur för att hon inte fick gå ut med de andra korna. Frågade du djurägaren?

Varför kan inte bebiskalvarna få vara hos mammorna några v åtminstonde?
Alla andra djur har den rätten!
Alla kor vill inte ha sina kalvar.
Vissa kor har inte juver som passar för kalvar att dia.
Vissa kor har inte sån juverhälsa att man vill att kalvar ska dia dom.
« Senast ändrad: 19 jul-10 kl 14:36 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 19 jul-10 kl 18:13 »
Nå oavsett försvarstalet för kalvboxarnas överlägsenhet så tycker jag inte att det är en rolig djurhållning att ha dem i de där små lådorna där de knappt kan vända sig om.. Jag tycker INTE att det är OK djurhållning annat än för en mkt mkt kort tid i så fall.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #44 skrivet: 20 jul-10 kl 00:42 »
Jag tycker INTE att det är OK djurhållning annat än för en mkt mkt kort tid i så fall.

1 vecka är väl typ kort tid  :) kan väl inte bli mycket kortare..
« Senast ändrad: 21 jul-10 kl 12:23 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #45 skrivet: 21 jul-10 kl 00:41 »
Oavsett så tycker jag att alla bebisar har rätt till trygghet o närhet av sin mamma .
en hund eller katt får man inte sälja innan den är 8v eller 12 v gamla så dom är skyddade av lagen .
Kycklingar ska oxå gå kvar hos hönan om dom är natur kläckta ...
Men en stackars kalv har inte rättigheter alls !
Det är upprörande !
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #46 skrivet: 21 jul-10 kl 01:34 »
Oavsett så tycker jag att alla bebisar har rätt till trygghet o närhet av sin mamma !
Kalvar är INTE som hundvalpar eller kattungar eller fölungar!

Kon lämnar kalven redan som pytteliten i högt gräs för att sen återvända och mata den, när den blir lite äldre (ca 7 dagar) lämnar den gömstället, och ansluter till kalvgruppen. Kalvarna bildar kalvgruppen som sover tillsammans, driver runt i grupp och upptäcker livet utan mammorna.
Händer något skrämmande springer kalvarna till kalvgruppen INTE till mammorna!

en hund eller katt får man inte sälja innan den är 8v eller 12 v
Ungefär samma gäller kalvar; En kalv får ingen livdjursförmedling innan den blivit 7 veckor.
« Senast ändrad: 21 jul-10 kl 11:49 av Rosa »
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #47 skrivet: 21 jul-10 kl 11:26 »
Du får ha din åsikt o jag min .
Det finns ingen som kan övertyga mej om att en kalv inte saknar sin mamma när den ligger ensammen i en låda !
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #48 skrivet: 21 jul-10 kl 11:43 »
Man ska inte förmänskliga djur.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #49 skrivet: 21 jul-10 kl 11:49 »
Jag gör inte det heller .
Jag föder upp djur av olika slag o tar hand om vanvårdade .
Därav min tvärsäkra inställning att alla djurungar har behov av närhet och matstunden hos sin mor .
Jag ammar -kon ammar -hästan ammar -illern ammar osv osv .
Om kalvarna fick en månad med sin mamma som man gör med ston så hade jag inte sagt nåt alls .

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #50 skrivet: 21 jul-10 kl 12:02 »
Jaha.. jag föder också upp djur av olika slag.

Men det har väl inget att göra med att man inte ska kunna acceptera vad forskning/försök visar!

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 21 jul-10 kl 12:09 »
Jag undrar vilken forskning som visar att kalvar gillar att stå instängda i en låda inomhus?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #52 skrivet: 21 jul-10 kl 12:19 »
Jag undrar vilken forskning som visar att kalvar gillar att stå instängda i en låda inomhus?

Den har jag aldrig hört talas om ???

Däremot finns forskning på mjölkkokalvar om de "saknar" sin mor att läsa på internet.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 21 jul-10 kl 12:20 »
Den har jag aldrig hört talas om ???

Däremot finns forskning på mjölkkokalvar om de "saknar" sin mor att läsa på internet.
Vad är det du inte har hört talas om?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #54 skrivet: 21 jul-10 kl 12:28 »
Vad är det du inte har hört talas om?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 21 jul-10 kl 12:33 »
Jag vet inte om jag fattade fel men jag antog av dina inlägg att du tyckte att de där små kalvboxarna var ett bra sätt att förvara dem på..

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #56 skrivet: 21 jul-10 kl 13:32 »
Jag vet inte om jag fattade fel men jag antog av dina inlägg att du tyckte att de där små kalvboxarna var ett bra sätt att förvara dem på..
Jag har inte skrivit vad jag tycker personligen om enkalvs kalvboxar!
(inte heller om jag har enkalvsboxar eller använder såna)

Bara nämt det som syns vara positivt.
t.ex  kalven ska ligga i den i en vecka... den sover då mest hela tiden och då är det väl skönt att den kan få ligga i fred från andra kalvar som trampar på dom (trampar av svansarna) när dom är så små?

Kalvboxarna ska vara 1.10 bred och 1.40 djup. Till kalv på 35kg att sova i är det helt rymligt,
dessutom dragfritt, torrt och inga bromsar som äter i deras ögon... Den ska vara där i 7 dagar.

Att några djurägare låter för stora kalvar vara i boxarna eller har dom för länge i boxarna är ju INTE boxarna fel !

Mårten Swärd

• Gäst
SV: Behandlas svenska kor illa 2005 ?
« Svar #57 skrivet: 21 jul-10 kl 13:36 »
Jag beskyller inte boxarna för att vara onda eller dåliga.. Det är ju upp till vad man petar in i dem. Men att ha en kalv i en sådan box i mer än en vecka tycker jag inte är OK, för sova och stå är just det enda de kan göra i dem, inte mkt bättre än burhöns.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #58 skrivet: 21 jul-10 kl 13:55 »
Jag är fortfarande övertygad om att kalven hellre velat vara hos sin mor .

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #59 skrivet: 23 jul-10 kl 20:18 »
tycker det är lite onödigt tjafs, ingen vet ju igentligen vad kalven gillar och inte. Men om man tänker hästar, så vill ju de helst vara ute än att stå i en box. Eller vet och vet, men ifall de är fria är de ju ute hela tiden och äter ca 18 timmar om dygnet. Så det är ju inte naturligt för dem att stå inne i en box/spilta. Vet inte riktigt hur det är med kor, men man har väl alltid använd dom för mjölken och köttets skull och haft dem i stall? Ojdå, nu snackar jag om en helt annan sak än det med kalvboxen. Det jag menar är att det ska vara så naturligt som möjigt.Tror faktist att de inte bryr sig så mycket, de vet ju inte de olika alternativen om man säger så  ::)
Dv. höns, undulater & ragdoll

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser