Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behandlas svenska kor dåligt år 2005  (läst 13084 gånger)

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Behandlas svenska kor dåligt år 2005
« skrivet: 21 apr-05 kl 11:23 »

De flesta kor står inträngda i trånga bås största delen av året utan tillgång till solljus. De flesta grisar lever i bullriga och dammiga byggnader med cementgolv, också utan tillgång till solljus. Det tycker jag är att behandlas illa. Stämmer inte det jag beskrev?
Mina källor är 5-10 år gamla men jag tror inte djurhållningen har ändrats så mycket sen dess. Det där är ju en bedömningsfråga.
Så här står det i djurskyddlagen:
4 § Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt.

6 § Djur får inte hållas bundna på ett för djuren plågsamt sätt eller så att de inte kan få behövlig rörelsefrihet eller vila eller tillräckligt skydd mot väder och vind.

Jag anser att djurindustrin ofta inte lever upp till de här kraven.
På förbundet Djurens Rätts hemsida kan man läsa om hur djuren behandlas i lantbruket:
http://www.djurensratt.se/dyntext/xlink.asp?id=234
Men de slaktas när de inte kan få fler kalvar. De får ju knappast leva tills de dör en naturlig död.



 Echidna jag har några frågor till dig,
-Varifrån har du fått intrycket att svenska kor inte står i dagsljus 2005  ???
Bilden du målar upp är ett kolmörkt stall där djuren står packade som sillar i en burk..
I Sverige har vi lag på att djurstallar måste ha fönster och det är noga angett hur stor % av en väggyta som skall vara fönster..
-Hur har du kommit fram till att korna står i "trånga bås"?
Vad är din definationen på ett trångt bås..

-Och nu är du ju där igen och påstår att mer än 50% har det som du utmålar det...i kolmörkret som packade sillar 50%  :'(

Vad har du för källor till detta har du granska dem kritiskt?
Jag blir rädd, jätterädd tänk om någon liten djurräddare tror på detta..

Vilka är "*djurindustrin" ???
Och hur menar du att * inte följer paragraf 4 & 6 ?

Och du en kossa som är så gamma
« Senast ändrad: 10 aug-10 kl 02:56 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Behandlas svenska kor illa ?
« Svar #1 skrivet: 21 apr-05 kl 11:34 »
Flyttar inlägget hit istället:

Rosa: Bra förslag, jag vet att jag har en stark tendens att gliiida ifrån ämnet
Jag tycker att det är viktigt med en "motbild" till vad som oftast skrivs på InterNet angående djurhållning.
Jag har full förståelse för att alla människor inte kan ha kunskaper om hur djuren hålls... Vi bönder är ju ett utdöende släkte  Men det är därför viktigt att man går ut och informerar om att de hemska bilder som utmålas ofta inte stämmer....
Som en liten protest mot allt "Djurfabriks snack" så sätter jag in en länk som visar hur djurhållning i Sverige kan gå till:
www.w.lst.se/upload/Dikobroschyr.pdf
Något som Djurens Rätt inte skriver ett dugg om.
Den här typen av djurhållning har ALLA på min kurs som ska ha nötköttsproduktion...
 Jag förstår om "Djur-räddarna" har den uppfattningen som Echinda har.... I princip är det ju den som utmålas tex på Djurens Rätts hemsida... Och har man ingen praktisk kunskap, då tror man ju på vad man läser...

                      Mvh
                    Charlotte
« Senast ändrad: 21 apr-05 kl 11:36 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Rebecca

  • Gäst
Re:Behandlas svenska kor illa ?
« Svar #2 skrivet: 21 apr-05 kl 13:16 »
Hejsan!
 Jag undrar också varifrån dess siffror och uppgifter kommer? ???
 Själv har jag flera gånger fått höra att 60% av alla Sveriges mjölkkor idag aldrig får se dagljus...! :'(
 Är det så vill jag givetvis engagera mig och agera mot det men så länge infon. är så vag och jag inte kan få reda på var dessa stackars djur finns har jag svårt att tror på det för min bild av hur dessa djur hålls ser annorlund ut!
 Jag har själv inga kor men i mitt arbete (mark och anläggning) träffar jag ofta mjölk- och köttproducenter som tex. ska bygga ut eller marbereda för ny gödselplatta, urinbrunn etc.
 Och hittils har jag inte träffat en enda där korna inte får komma ut eller där dom står i trånga bås..!
 Alla köttproducenter (kor) har uteslutande ett lösdriftsystem med bra ligghall och där dom får bete sig naturligt och gå in och ut hur dom vill! :)
 De mjölkbönder jag träffat låter nästan alla sina kor gå ut även på vintern... några enstaka håller djuren inne på vintern och låter dom sedan gå ut på bete på våren-hösten.
 Detta gäller så väl småskaligt som stora lantbruksgårdar!
 Jag är också av uppfattningen att allt fler skaffar mjölkrobot till sina mjölkkor och därför skaffar ett lösdriftsystem till dom korna också!!!
 Tyvärr så delar nog jag bilden av att grisar ofta hålls i sk. "köttfabriker" där det iofs finns fönster men dom aldrig får komma ut eller ges möjlighet att böka.. :'(
 Hoppas jag har fel... :-\
Dock tycker jag att man ser fler och fler utegrisar även på större gårdar så jag hoppas att även kommer öka!

 Detta är min bild av hur mjölk- och köttbönder håller sina djur... hoppas och tror att mycket av det stämmer! ;)    /Rebecca

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Behandlas svenska kor illa ?
« Svar #3 skrivet: 21 apr-05 kl 16:18 »
Hejsan!
 Jag undrar också varifrån dess siffror och uppgifter kommer? ???
 Själv har jag flera gånger fått höra att 60% av alla Sveriges mjölkkor idag aldrig får se dagljus...! :'(
  Och hittils har jag inte träffat en enda där korna inte får komma ut eller där dom står i trånga bås..!
  /Rebecca
Skulle 60% av mjölkkorna stå i fönsterlösa stallar?
Och dessutom inte få gå ut....

Trots att såna stallar som inte får finns i Sverige.. ::)
och det bara är 5% som får dispens från kravet på utevistelse och den dispensen ges av djurskyddsskäl inte för att plåga dem.
Man kan alltså t.ex få dispens av Länsstyrelsen för att få skydda sina djur vid extrema knott situationer (djuren kan dö vid för många knottbett)

Ja det är märkligt hur dessa skrönor uppkommer  ???
och hur någon kan tro på dem...
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
Re:Behandlas svenska kor illa ?
« Svar #4 skrivet: 21 apr-05 kl 20:32 »
Ja det är märkligt hur dessa skrönor uppkommer  ???
och hur någon kan tro på dem...

Kunskap är makt. Det är avgörande vilken information man får, och från vem. Får man gång på gång höra att gamla människor lider och vansköts, och det enda som lyfts fram i media är skräckexemplen, hur ska du då veta? Om du själv inte har någon gammal släkting på vårdhem, eller känner någon som jobbar inom vården.
Det är inte så svårt att få en skev uppfattning utan att veta om det.

Viktigt att duktiga bönder och djurhållare höjer rösten. Åh, jag önskar att det fanns nyhetsprogram med bara bra, glada nyheter. E-ekonomi istället för A-ekonomi som tog upp ekologiska affärer. Nyhetstidningar där hjälpsamma människor lyftes fram istället för "hon slog ihjäl sin mamma i sömnen med hammare..."

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:Behandlas svenska kor illa ?
« Svar #5 skrivet: 28 apr-05 kl 09:02 »
Tragiskt att folk inte förstår bättre .det är ju klart att man inte får ha stall utan fönster.Det gäller även fjäderfä.
Det är mycket nya lagar som gör att djurhållningen är mycket bättre nu än för 15 år sedan.
De nya stallen som byggs har ofta öppna frontar och släpper in massor av ljus och luft.Vi har inga av våra amkor bundna utan gåt på lös drift och har gott om plats att röra på sig.De går ute länge på hösten och släpps ut tidigt på våren.De bönder som har de ganmla stallarna har fått göra om inne i inredningen så att det följer de nya lagarna.Sen är det att det kommer ut från miljö och hälsa (tror jag att det heter)och kollar både när du börjar med nöt djur och sen kommer de ut regelbundet och gör kontroller.Sen finns det alltid folk som inte sköter sina djur ,men i dag gör nog den största mängden av bönderna det/Anna.D

Alore

  • Gäst
Re:Behandlas svenska kor illa ?
« Svar #6 skrivet: 18 jul-05 kl 11:33 »
Såhär står det på KRAVs hemsida (www.krav.se):


Vad innebär det för nötkreaturen?

På KRAV-godkända gårdar får nötkreaturen ekologiskt foder och fri tillgång till ensilage eller hö. Såväl mjölkkor som köttdjur får gå ute och beta under en stor del av året på stora ytor. Inomhus ska även köttdjur ha tillgång till välströad liggplats utan spaltgolv. Korna får vara för sig själva när de kalvar och kalvarna får dia under hela råmjölksperioden. Därefter föds kalvarna upp på riktig mjölk och får vara i grupp med andra kalvar. Köttdjuren transporteras till slakteri i sammanhållna grupper. Slakten ska ske lugnt och värdigt. Djurens skötare ska ha möjlighet att närvara fram till avlivningsmomentet.

Så jag tror inte att några kor, i alla fall inte hos KRAV-bönder, sitter inne i mörka bås dagarna i ända.

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Behandlas svenska kor illa ?
« Svar #7 skrivet: 19 jul-05 kl 12:33 »
Det är enkelt att gå in på jordbruksverkets och djurskyddsmyndigheternas hemsidor och snabbt ladda ner de bestämmelser som gäller för kor och allehanda djur.
Med de kontroller som sker idag hos bönderna och den allmänna åsikten om vanvård hos privatpersoner gör att fler och fler av de som inte sköter sig "åker dit" förr eller senare.

Märkligt är dock att det förekommer att en del som själva har djur har en för stor och långtgående acceptans av olika former av vanvård och slarv hos deras bekanta djurägare, vilket jag blev uppmärksammad på i ett fall i en närliggande kommun.
Till slut fick dock en av bönderna nog och gjorde en anmälan men då var en del djur i så dåligt skick att de var tvugna att avlivas direkt på plats av veterinär.
Att jag vet hur det gick till i detta fallet beror på att en avlägsen släkting som själv är djurägare varit på besök flera gånger på den aktuella gården coh sett med egna ögon hur allt förfallit mer och mer, i det här fallet pga sjukdom vilket dock inte kan tas som bortförklaring !
Tyvärr till släktingens nackdel måste jag bara konstatera att han saknade råg i ryggen att göra en anmälan.

Jag tycker det är så tråkigt att bönderna blir påhoppade av olika "djurvänner" och föreningar medans det är helt "accepabelt" att de själva har burdjur i de  burar som zoobutikerna säljer och som i de allra flesta fall är för små.
Kan berätta om en mycket FÖRE DETTA bekant som föder upp smådjur och som stressade flertalet av gnagarna till döds i sin iver att hålla djuren parasitfria.
Men gapa högt gjorde hon så fort hon ansåg att någon vanvårdade ett djur oavsett och de lagar som gällde följdes eller inte. Hon gick alltså enbart på sin egen åsikt om vad som var rätt eller fel. Det är sådana sk "djurvänner" man bör passa sig för. Och det hela urartade sig till en hetsjakt där hon förföljde och trakasserade privatpersoner som köpte djur från "fel" uppfödare enligt hennes åsikt.

Känner även en vegan och djurvän. medlem i flera djurrättsorganisationer även de som fritar djur men själv hade hon två burdjur som var mycket dåliga innan hon till slut klarade av att ta dem till veterinären för avlivning.

Nu "gled" jag visst in på andra djurslag än kor men många kanske inte tänker på att det finns många privatpersoner som har sina djur lidande på många olika sätt.
En bonde är beroende av inkomsterna från sina djur och därför i de allra flesta fall sköter de bättre om sina djur än vad kanske många privatister gör.
De flesta bönder har en stor känsla för sina djur annars skulle de väl inte vilja lägga ner sin tid och ekonomi på djuren ??

Det är bara att fråga en veterinär hur vanligt det är att folk avlivar sina älsklingar "för sent" enligt veterinärernas åsikt om lidande.

Djurskyddsföreningarna ingen nämnd ingen glömd vill ju överleva och om de inte kan få nya medlemmar och gamla att stanna kvar går de ju i graven till slut.
Därför kör de hårt med sin åsikt och gör allt för att hålla den levande.
Undrar hur många av dessa medlemmar som bor i storstäderna som verkligen varit ordentligt på en bondgård, deltagit i arbetet och fått se med egna ögon hur det är både när det fungerar och inte fungerar.

Det är nog ett fåtal som verkligen sett med egna ögon hur det verkligen ser ut hos de som vanvårdar sina djur så pass att de får djurförbud mm.

Det är stor skillnad på ren vanvård mot att ett mått kanske är några cm för litet.

Hälsningar från en utsvävande
Bondmora










Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

sidra

  • Inlägg: 70
Re:Behandlas svenska kor illa ?
« Svar #8 skrivet: 19 jul-05 kl 19:13 »
Jag håller med Alba till 100% Vi skulle absolut behöva bra nyheter om hur folk lever och kämpar över hela världen. Är själv otroligt trött på att se stridsvagnar och soldater och plågade människor och djur i vartenda nyhetsprogram. Vem bestämmer vad som är nyheter?
 Vår goda djurhållning och vårt ekologiska odlande i relativt ren miljö skapar säkert en framtidsmarknad för jordbruksprodukter iallafall i Europa.

peter

  • Gäst
Re:Behandlas svenska kor illa ?
« Svar #9 skrivet: 30 jul-05 kl 22:43 »

                                    hejsan på er

 ja va ska man säga ja tror inte dessa skrönor har någon verklighets anknytning tyvärr men ni får ha era synpunkter
men en sak har djurens rätt mitt stöd å de gäller all form av kyckling produktion sen jag såg ett program på tv för ett x antal år sen så har jag slutat att äta kyckling värre produktion  har jag aldri
sett maken till+ att jag tycker illa om all grisproduktion trots att jag är bonde med mjölkkossor som går ute dygnet runt på sommaren (5månader) men står inne på vintern även småkalvar från 4 veckors ålder får vara med ko-flocken ett tag under dagen de brukar springa så de kommmer hem till lagårn å vill in å sova tills korna kommer in kl 19,00 på kvällen då frågar jag er är jag en som bryter mot djurskyddslagen då????????????????
peter

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Behandlas svenska kor illa ?
« Svar #10 skrivet: 30 nov-05 kl 15:30 »
Behandlas kor illa idag? Ja det förekommer, men är i sådana fall ett lagbrott. Kontrollerna är inte av hög frekvens.

Kor som hålls enligt vad lagar säger, får sägas ha det bra, i varjefall om man jämför med förr. Sörgården och Astrid Lindgrens värld är en romantisk , nostalgisk bild, som många
tror var vardagen förr i tiden - det var mycket hårdare.

När människor gick hungriga på vintern, så tror ni väl inte att djuren var mätta, svältfödning var vanligt.

Dagens lösdriftslador i plåt, må väl inte vara lika vackra som en gammal ladugård, men korna föredrar nog den.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

peter

  • Gäst
Re:Behandlas svenska kor illa ?
« Svar #11 skrivet: 09 dec-05 kl 21:44 »
till skytten

ja faktiskt så är detta som du skriver i första delen sant hur många kor var inte så svältfödda på våren så när de komm ut på bete så rammlade de ihop av utmattning kan man undra
också till andra delen av meddelandet
vinkla de lite : visst är plåtlador fula de håller jag verkligen med dig på till 100% men som du skrev korna som inhyses där tror ja inte mår sämre  själv föredrar jag vit eller röd målade å isolerade betong väggar på ladugårdar som passar in bättre i landsbygds miljön
 men då undrar jag alla dessa fjällkor som går på ute drift i hagar utan skydd av skog eller ligg hall vad tycker du om de ????????

vill påpeka att de finns sånna ägare på denna sajt som VERKLIGEN SKÖTER Å MÅNAR OM SINA KOR SOM HÅLLS PÅ DETTA SÄTT  HEDER TILL ER
TROTS ATT DE GÅR UTE  ÅRET RUNT Å TILLGÅNG TILL STORA SKOGS OMRÅDEN  

visst vanvårdas djur idag de ska vi inte sticka under stolen med
ha de vi höres / peter andersson

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Behandlas svenska kor illa ?
« Svar #12 skrivet: 09 dec-05 kl 22:18 »
Syftningsfelet förklarar missförståndet! jag menade att korna föredrar en modernare lada med lösdrift.

Plåt är inte ett måste, jag hårddrog, men menar att en plåtlåda är bättre än en gammal dragig lada.

Kor kan gå ute, men det är väl bra om de kan få gå in oxå.

Känner inte till alla sorters kor, men jag har sett med riktig vinterpäls, och de höll sig mycket ute, men helst nära maten.
« Senast ändrad: 09 dec-05 kl 22:21 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

EvaSara

  • Inlägg: 79
Re:Behandlas svenska kor illa ?
« Svar #13 skrivet: 22 feb-06 kl 10:24 »
Jag är uppvuxen på en gård med mjölkkor och känner många lantbrukare och naturligtvis vill ingen att deras djur ska må dåligt! Dels för att de som arbetar med djur vet att djuren har känslor och känner med dem och dels för att djuren helt enkelt ger sämre avkastning om de inte mår bra. En frisk och nöjd ko är en lönsam ko.

Men tyvärr så känner jag lantbrukare som nöjer sig med att korna håller sig någorlunda friska och inte bryr sig om att ha dem ute. Det handlar om ekonomi och resurser, det tar tid att sätta upp stängsel och se till att korna har bra bete och det ska ske under samma tid som slåttern då lantbrukarna ändå jobbar dygnet runt.

Jag vet inte vad lagen säger och vilka dispenser man kan få, men jag kan berätta om en mjölkgård som jag känner till. De har en lösdriftsladugård med 80 kor som går inne året om. Det enda de skulle behöva göra för att ha korna på bete är att sätta upp stängsel och öppna dörren, de har gott om betesmark vid ladugården, men de håller korna inne jämt.

I och för sig mår korna bra och är lugna och harmoniska, de går ju som de vill inne i ladugården, men de gjorde likadant förut när de hade en gammaldags ladugård och band upp korna i bås. De korna stod alltså i ett bås från den första kalven tills de åkte iväg med slaktbilen. Och utanför ladugården står två enorma silos med kraftfoder som kommer med lastbil. Får och nötkreatur är bra för miljön eftersom de betar och äter gräs men ju mer kraftfoder man tillför utifrån desto sämre för miljön.

Vilket leder in på en fråga som ingen har tagit upp: Att korna äter stora mängder kraftfoder för att ge så mycket mjölk som möjligt. Vad är en svensk ko uppe i? 10000 liter mjölk per år? En ko som ger så mycket mjölk kan få problem med cirkulationen och klövarna. Eller vad säger ni som har kor själva??? OBS Jag tror inte att många här driver sina kor så hårt!

Det värsta är att jag tror att den stora mjölkmängden per ko delvis kan bero på misslyckad miljöpolitik. För 15 år sedan kom regler som skulle begränsa övergödningen i Sverige. Syftet var att begränsa hur mycket gödsel som en gård skulle få sprida per hektar. För att göra det enkelt räknade byråkraterna om gödseln till antal djur istället. En mjölkgård får inte öka antalet kor om den inte skaffar mer jord men den kan öka avkastningen genom att ge korna mer kraftfoder. Är det någon som vet mer om lagar och regler som kan säga om det stämmer?

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Behandlas svenska kor illa ?
« Svar #14 skrivet: 22 feb-06 kl 10:56 »
Jag är uppvuxen på en gård med mjölkkor och känner många lantbrukare och naturligtvis vill ingen att deras djur ska må dåligt! Dels för att de som arbetar med djur vet att djuren har känslor och känner med dem och dels för att djuren helt enkelt ger sämre avkastning om de inte mår bra. En frisk och nöjd ko är en lönsam ko.

Men tyvärr så känner jag lantbrukare som nöjer sig med att korna håller sig någorlunda friska och inte bryr sig om att ha dem ute. Det handlar om ekonomi och resurser, det tar tid att sätta upp stängsel och se till att korna har bra bete och det ska ske under samma tid som slåttern då lantbrukarna ändå jobbar dygnet runt.

Jag vet inte vad lagen säger och vilka dispenser man kan få, men jag kan berätta om en mjölkgård som jag känner till. De har en lösdriftsladugård med 80 kor som går inne året om. Det enda de skulle behöva göra för att ha korna på bete är att sätta upp stängsel och öppna dörren, de har gott om betesmark vid ladugården, men de håller korna inne jämt.

I och för sig mår korna bra och är lugna och harmoniska, de går ju som de vill inne i ladugården, men de gjorde likadant förut när de hade en gammaldags ladugård och band upp korna i bås. De korna stod alltså i ett bås från den första kalven tills de åkte iväg med slaktbilen. Och utanför ladugården står två enorma silos med kraftfoder som kommer med lastbil. Får och nötkreatur är bra för miljön eftersom de betar och äter gräs men ju mer kraftfoder man tillför utifrån desto sämre för miljön.

Vilket leder in på en fråga som ingen har tagit upp: Att korna äter stora mängder kraftfoder för att ge så mycket mjölk som möjligt. Vad är en svensk ko uppe i? 10000 liter mjölk per år? En ko som ger så mycket mjölk kan få problem med cirkulationen och klövarna. Eller vad säger ni som har kor själva??? OBS Jag tror inte att många här driver sina kor så hårt!

Det värsta är att jag tror att den stora mjölkmängden per ko delvis kan bero på misslyckad miljöpolitik. För 15 år sedan kom regler som skulle begränsa övergödningen i Sverige. Syftet var att begränsa hur mycket gödsel som en gård skulle få sprida per hektar. För att göra det enkelt räknade byråkraterna om gödseln till antal djur istället. En mjölkgård får inte öka antalet kor om den inte skaffar mer jord men den kan öka avkastningen genom att ge korna mer kraftfoder. Är det någon som vet mer om lagar och regler som kan säga om det stämmer?


Djurskyddsförordning (1988:539)

10 § Nötkreatur som hålls för mjölkproduktion och som är äldre än sex månader skall sommartid hållas på bete.

13 a § Undantag från 10 och 11 §§ kan medges i fråga om
1. djurstallar som tagits i bruk efter den 1 juli 1988, om särskilda klimatförhållanden gör utevistelse olämplig från djurskyddssynpunkt eller om undantag är nödvändigt som en följd av oförutsedda extraordinära omständigheter,
2. djurstallar som tagits i bruk före den 1 juli 1988, inbegripet djurstallar som därefter byggts om eller byggts till, om det finns särskilda skäl och under villkor som anges i föreskrifter meddelade av Djurskyddsmyndigheten.
   I fall som avses i första stycket 1 prövas frågor om undantag av Djurskyddsmyndigheten. Detsamma gäller i fall som avses i första stycket 2, om stallet har byggts om eller byggts till så att djurantalet har utökats med mer än nio vuxna eller arton unga djur. I övriga fall prövas frågor om undantag av den kommunala nämnd som har tillsyn över att djurskyddslagen följs.
   Beslut om undantag skall efter viss tid prövas på nytt enligt föreskrifter som meddelas av Djurskyddsmyndigheten. Beslutet kan återkallas om ställda villkor inte uppfylls. Förordning (2003:1124).




Statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 1993:129)
om djurhållning inom lantbruket m.m.

26 a § Landet indelas, då fråga är om att hålla djur på bete i enlighet med
10 och 11 §§ djurskyddsförordningen (1988:539), i nedanstående tre
regioner.
Region A: Blekinge, Skåne och Hallands län.
Region B: Stockholms, Uppsala, Södermanlands, Östergötlands,
Jönköpings, Kronobergs, Kalmar, Gotlands, Göteborgs
och Bohus, Älvsborgs, Skaraborgs, Värmlands, Örebro
och Västmanlands län.
Region C: Dalarnas, Gävleborgs, Västernorrlands, Jämtlands,
Västerbottens och Norrbottens län.
Betesperioden omfattar i region A minst 4 månader, i region B minst 3
månader och i region C minst 2 månader. Betesperioden skall vara
sammanhängande och infalla under tiden den 1 maj - den 1 oktober. Under
betesperioden skall betesdrift anordnas för samtliga mjölkande kor
samtidigt. (SJVFS 1997:30).

26 d § Ett undantag enligt 13 a § 2 djurskyddsförordningen (1988:539) från kravet i 10 § samma
förordning om att nötkreatur som hålls för mjölkproduktion sommartid skall hållas på bete kan
medges och gäller om villkoren i någon av punkterna 1 - 5 nedan är uppfyllda:
1. Djurhållaren följer en av dispensmyndigheten godkänd, skriftlig plan
för att avveckla den verksamhet för vilken kravet på betesdrift inte kan
uppfyllas.
2. Djurhållaren följer en av dispensmyndigheten godkänd, skriftlig och
detaljerad plan för att anlägga bete och anordna betesdrift.
3. Dispensmyndigheten har funnit att möjligheter att anordna betesdrift
för samtliga djur som omfattas av beteskravet inte finns och att
a. samtliga sinkor hålls på bete under en tidsperiod om minst sex
veckor,
b. samtliga rekryteringsdjur över sex månader hålls på bete,
c. verksamheten inte utvecklas så att fler djur behöver omfattas av
undantag,
d. stallmiljön och djurhälsan i besättningen är dokumenterat mycket
god,
e. alla djur som omfattas av undantaget ges möjlighet till motion
under en sammanhängande period om minst två månader per år, samt
f. stallet vid behov kan tömmas helt.
4. Djurhållaren följer en av dispensmyndigheten godkänd, skriftlig plan
för att uppfylla villkoren i punkt 3.
5. Dispensmyndigheten har funnit att oförutsedda omständigheter
förhindrar djurhållaren att under en kortare tid hålla djur på bete och att
djurhälsan och stallmiljön hålls på högsta möjliga nivå. (SJVFS 1997:30).

26 e § Undantag enligt 26 d § får medges i fråga om punkt 1 för högst två
år, punkt 2 för högst tre år, punkt 3 för högst fem år, punkt 4 för högst två
år och punkt 5 för högst ett år. (SJVFS 1997:30).
« Senast ändrad: 22 feb-06 kl 11:00 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

EvaSara

  • Inlägg: 79
Re:Behandlas svenska kor illa ?
« Svar #15 skrivet: 22 feb-06 kl 13:36 »
OK, jag försöker tolka lagarna och reglerna som zeke skickade på den mjölkgård som jag skrev om.

Om man ska "slippa" ha mjölkkor på bete måste man få dispens från djurskyddsförordningen. Det finns inga "särskilda klimatförhållanden" eller "extraordinära omständigheter" som kan hindra gården från att ha korna på bete.

Man kan tänka sig att mjölkgården fick dispens för den gamla ladugården enligt undantag 1 eller 2
Citera
1. Djurhållaren följer en av dispensmyndigheten godkänd, skriftlig plan för att avveckla den verksamhet för vilken kravet på betesdrift inte kan uppfyllas.
2. Djurhållaren följer en av dispensmyndigheten godkänd, skriftlig och detaljerad plan för att anlägga bete och anordna betesdrift.
Men undantagen gäller ju högst tre år och de har inte haft korna ute på 15 år!

För den nya ladugården kan de inte få dispens enligt undantag 1, möjligen enligt 2 men de planerar inte att börja med betesdrift. Kanske kan de få dispens enligt undantag 3 (men ladugården är byggd efter 1988 så det borde inte gälla)
Citera
3. Dispensmyndigheten har funnit att möjligheter att anordna betesdrift för samtliga djur som omfattas av beteskravet inte finns och att
a. samtliga sinkor hålls på bete under en tidsperiod om minst sex
veckor,
b. samtliga rekryteringsdjur över sex månader hålls på bete,
c. verksamheten inte utvecklas så att fler djur behöver omfattas av
undantag,
d. stallmiljön och djurhälsan i besättningen är dokumenterat mycket
god,
e. alla djur som omfattas av undantaget ges möjlighet till motion
under en sammanhängande period om minst två månader per år, samt
f. stallet vid behov kan tömmas helt.
Men det gäller högst fem år och de planerar som sagt inte alls att ha korna ute.

Nu är min fråga: Vem kontrollerar att de har korna på bete? Åker det omkring inspektörer som kollar att korna går ute? Eller är det veterinärerna som ska anmäla om gårdarna inte följer reglerna?

I den kommun jag pratar om är det fler gårdar som har kor där man aldrig ser djur på bete. Kan det vara kommunala myndigheter som inte gör sitt jobb?

Jag tycker att det är otroligt dåligt att en del lantbrukare vägrar följa djurskyddsförordningen och ger svensk djurhållning dåligt rykte.

EvaSara

  • Inlägg: 79
Re:Behandlas svenska kor illa ?
« Svar #16 skrivet: 22 feb-06 kl 13:40 »
Just det, jag glömde en sak.

De har inte ungdjuren/kvigorna på bete heller, de står i bås i den gamla ladugården. Det är mycket värre än att de har mjölkkorna inne i lösdriftsladugården!

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Behandlas svenska kor illa ?
« Svar #17 skrivet: 22 feb-06 kl 14:08 »
Det är väl närmast kommunens djurskyddsinspektör som ska tillse att djurskyddsbestämmelser följs.
Verkar konstigt om man skulle kunna slarva med att låta korna komma ut under så lång tid,
mjölkbönder brukar vara ordentligt påpassade.
Men man läser ju iof sig då och då om hårresande missförhållanden så omöjligt är det väl inte.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

peter

  • Gäst
Re:Behandlas svenska kor illa ?
« Svar #18 skrivet: 22 feb-06 kl 16:23 »
eva sara

är detta verkligen sant  att det finns kor i en kommun som inte har kossorna ute  va är de för lata bönder
om du vet att detta är sant så tveka inte att anmäla
i vår kommun malungs kommun har det nu igen uppdagats ett vanvårds fall å ja vet inte va ja skall göra om någon vet så svara snabbt så ja vet va ja skall göra jag skall nu skriva punkter vad som skett på denna gård och det har jag fått info från en som jobbat där  så bli inte förskräckta ja blev lessen å arg bara ,då börjar jag då:
# djurägaren slog mjölk kossorna med järnrör när de inte gjorde som han ville ????????????????????????????

# kalvar låg på spaltgolv utan strö (spaltgolv = betong balkar lagda över gödselränna) där de var kall drag under ifrån kalvar låg ihoptryckta för att hålla värmen , svar från djurägaren  : strö är för dyrt att ha under djuren  å de fryser inte de har fått mat  (1liter 2ggr/dag) ibland fick de mjölk bara en gång /dag  de har fått så de klarar sig sa djurägaren  fast kalvar stog å gall skrek gissa vad han gjorde jo läs järnrör här ovan

i en oisolerad hall stog de köttkossor i en halvmeter tjock sörja bestående av kletgödsel  till råga på allt så hadde kossorna fött kalvar i denna sörja men de 8 kalvarna hittades i ett dike???? på gårdens betets mark å de är nu tillvaratagna av myndigheter för obduktion
djuren är halvvilda å ser de en människa så gå de till attack
djuren hadde vatten kar med cirkulerande vatten i fulla me skit så när drängen äntligen efter en nästan hel natt rensat dessa så skrek kossorna å ungdjuren efter vatten  de var som sugkoppar i karen  å de visade sig att de inte fått vatten på 3 veckor ?????????????????????????????????????????????

å denna bonde får ut ca300000 kr om året i eu-bidrag  
ä när mjölkkorna skulle in från betet så slog han de med järn rör å plast slangar å skrek som en  vilde  så korna bara skek i högan sky

gissa vad bonden svara drängen när han frågar vad han håller på med
fanskapen ska lära sig att lyda annars slår jag ihjäl dom ????????????????????????????????????????????????

ja de var allt som jag blivit informerad om å ja kan tillägga att länsveterinär å polis har varit på plats å gjort inspektion
men ja sitter me denna info å ja vet inte va ja skall göra
snälla hjälp mig/ peter

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Behandlas svenska kor illa ?
« Svar #19 skrivet: 22 feb-06 kl 16:43 »
Om det är som du skriver att veterinär och polis har varit där i detta ärende så behöver du nog inte göra någonting.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

403 gäster, 1 användare
Rospigg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser