Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behandlas svenska kor dåligt år 2005  (läst 13789 gånger)

EvaSara

Re:Behandlas svenska kor illa ?
« Svar #20 skrivet: 22 feb-06 kl 17:26 »
Men mjölkkorna har det bra i lösdriftsladugården (på den gård jag skrev om, förväxla inte gårdarna!). Jag har varit där och hälsat på och de bor i en stor hall med liggbås, foderbord och kraftfoderautomater. Korna är lugna, de har sitt sociala liv och kan röra sig fritt.

De kanske har ett bättre liv som får gå omkring lösa inomhus året om än om de skulle gå på bete 2 månader per år och stå i ett bås resten av året? Det bästa vore bete under sommaren och lösdriftsladugård resten av året, men är det verkligen vettigt att anmäla gården??? Jag skulle ALDRIG kunna stå för att korna "far illa" på den gården, det är inte sant!

Ungdjuren står i den gamla ladugården tills de ska kalva, då flyttar de till lösdriftsladugården och "BB". Det är dåligt att ungdjuren inte går på bete, men å andra sidan får de ju gå lösa sedan de har kalvat.

Skulle ni anmäla er granne för det???
« Senast ändrad: 22 feb-06 kl 17:28 av EvaSara »

Filip Skräplund

« Svar #21 skrivet: 22 feb-06 kl 18:55 »
Det är faktiskt ett otyg också med folk som gör anonyma anmälningar om allt möjligt,
utan att vara insatta i allt vad som gäller.
Det är särskilt så inom jordbruk, där ju vem som helst som far förbi på vägen kan ha åsikter om driften utan att ha det minsta egen erfarenhet.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

EvaSara

« Svar #22 skrivet: 22 feb-06 kl 20:53 »
Jo, jag tog ju upp en annan sak också: Att korna på en del gårdar ger så mycket mjölk att de får problem med cirkulation, klövar och juverinflammationer. Avkastningen har ökat jättemycket på bara 20 år genom ändrad utfodring.

Jag vet att KRAV har regler som begränsar kraftfodergivorna men hur är det med andra djur? Är det någon som vet mer om hur högavkastande kor mår?

Jag vill också säga igen att jag tror att de flesta som har djur försöker behandla dem väl. De som väljer att bli lantbrukare och hålla djur gör det oftast för att de tycker om vad de gör och trivs med djuren. Men ekonomi och andra resurser begränsar vad man klarar av att göra för djuren.

peter

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 22 feb-06 kl 21:21 »
halloj eva sara

de lät ju bra att kossorna gick i en lösdrift men de böver väl komma på bete änndå å de gör ju de flesta lösdriftskor så de lät ju väldigt kul att du tyckte lösdrift förkossorna var bra å vet du va de gör ja me fast jag har mina uppbundna under vintern men då får de komma ut på bete i maj å kommer inte in för stallperiod förrenns första veckan i oktober alltså efter 5 mån med bete å ja lovar dig eva sara de är väldigt nöjda efter denna långa å härliga period ute
så de njuter när de får stå inne å bara äta å mjölka å ligga på ett TJOCKT lager me ren å frisk spån
å ingen som skriker eller gormar åt dem å de gör jag väl inte annars heller  utan ja har radion på hela dagarna så de har lite att lyssna på å de blir väldigt lugna å tillfreds å när jag mjölkar så spelar jag enigma på lite mys volym så de blir lugnt å behaglit för både dem å mig  
men ja har faktiskt bygg tankar  å då blir de förmodligen en lösdrift bättre för både mig å kossorna som blir ännu starkare i benen när de får röra på sig året runt

ang hög mjölkproduktion jadefinera de lite bättre så ja kan försöka svar på det lite bättre men jag ställer en fråga: jag anser att hög mjölkproduktion börjar vid 35-40 liter / dag  då är de djurplågeri anser ja  vad anser du att hög mjölkproduktion innebär ??????

de bästa hos mig ligger konstant på 30-35 liter å de funkar bra på 30% kraftfoder å 70% grovfoder  mestadels hårt förtorkat ensilage (ser ut som hö )
ingen soja tillsätts  bara färdigfoder  som innehåller ärter som protein foder å betfor (som kossorna älskar)  
+ att de får lite foderbröd som godis (de är bortskämda men så är de snälla ) obs !!! ja är inte me i krav  ha de / peter

EvaSara

« Svar #24 skrivet: 23 feb-06 kl 09:26 »
Hej Peter!

Det låter som att dina kor har det bra! Bås fungerar om korna får komma ut på bete när det är möjligt (då menar jag väder och så vidare, inte tidsbrist). Problemet är att många bara har tid/resurser/ork att göra precis så mycket som lagen kräver och här uppe är kravet (enligt zekes inlägg) 2 månader bete per år.

Jag tror inte heller att man måste vara med i KRAV för att korna ska ha det bra, men jag köper ändå KRAV-mjölk för att jag tror att många stora mjölkgårdar som levererar till mejeriet driver sina djur hårt. Jag har hört att många kor ger 10000 kg per år. De som vill driva mindre hårt verkar lägga sig runt 8000 kg per år. Jag tycker att det låter ganska mycket ändå... Men pressen på mjölkgårdar och kor beror i grunden på att konsumenterna/affärerna inte vill betala mer för mjölken, det är det stora felet!

Hur många dagar per år ger korna mjölk? 200-250? Om man räknar på 250 dagar och 30 kg per dag blir det 7500 för dig (jag antar att de inte ger lika mycket hela året).

Det viktigaste är ju att man inte driver korna så hårt att de får problem och det beror även på vilken ras och vilken individ det är.

Lycka till med gården och eventuell lösdrift! /Eva
« Senast ändrad: 23 feb-06 kl 09:28 av EvaSara »

Charlotte

• -
« Svar #25 skrivet: 23 feb-06 kl 10:10 »
 De som jag känner som har KRAV gård har mjölkkor som ligger på 9000 kg/år.
 Vi ska inte bara tänka på att produktionsökningen är en utfodringsfråga, även aveln har gått framåt en del på 20 år....
 De som jag känner som har "konventionella gårdar" satsar numera väldigt mycket på ett bra grovfoder för att kunna minska på kraftfodret, det är lite av en "gammal" uppfattning att man matar i djuren en massa kraftfoder för att få dem att producera mycket, tror jag i alla fall. Kraftfoder är dyrt även för en konventionell bonde...
                           Mvh
                         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

peter

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 23 feb-06 kl 10:41 »
hejsan charlotte å eva sara

ang hög mjölk produktion
10000 kg är väl inget de finns kor som ligger på 12-14000kg mjölk /år men de korna mjölkar bara i knappt 3 år ( en oekonimsk ko tycker jag ) som du säger eva sara men lägg till 50 dagar  de mjölkar 300dar * 30 kg = 9000kg i snitt å de räcker tycker jag efter som mina kor (inte alla men de flesta ) är sin i ca 60-65 dagar beror på hur lätt de är att sina av
ja ska man va ekonomisk så måste man jobba med vallen för att hålla kraftfoder kostnaden på rimmlig nivå  mer vallfoder å lagom me kraftfoder så mjölkar korna jämmnare å håller dubbelt å mer där till å blir mer ekonomisk
en ko börjar först efter 5 år att betala sig
ok visst blir de besvär me klövarna om man har svartvita som mjölkar 75-80 liter mjölk tänk er levande vikten på den kon huvva va kraftfoder en sånn ko skall ha för att klara energi å protein behovet på en dag , blir nog väldigt dyrt tror ja
högre belastning på juvret eftersom du nöter spenarna eftersom du måste mjölka dessa kor 3 ggr / dag  2 ggr/ dag blir för långa mjölknings intervall
å de tar då mins 10-15 minuter att mjölka enn sånn ko ideal tiden är 7 minuter  alltså dubbelt å lite mer så lång tid att mjölka dessa kossor
nej nu får de räcka för i dag men jag tycker denna tråd är så trevlig att titta å svar på så ja kan inte låta bli / peter

AKS

« Svar #27 skrivet: 23 feb-06 kl 10:51 »
"Jag tror inte heller att man måste vara med i KRAV för att korna ska ha det bra, men jag köper ändå KRAV-mjölk för att jag tror att många stora mjölkgårdar som levererar till mejeriet driver sina djur hårt. Jag har hört att många kor ger 10000 kg per år. De som vill driva mindre hårt verkar lägga sig runt 8000 kg per år. Jag tycker att det låter ganska mycket ändå... "

skriver EvaSara

Jag vill bara påpeka att de genomsnittliga ekologiska gårdarna är större än de genomsnittliga "vanliga" gårdarna. De allra flesta som startar med ekologisk produktion är riktigt stora gårdar, för det är framförallt för dem det är lönsamt. Om det skulle vara så att ekologiska gårdar driver djuren mindre vet jag faktiskt inte.

Den stora skillnaden ligger i vilket foder djuren får samt i viss mån hur länge de ska gå med kalven samt utevistelsen. Jag köper KRAV-mjölk framförallt för att det bidrar till mindre konstgödning av markerna och mindre bekämpningsmedel, inte för att djurhanteringen i sig skulle vara bättre, för på det planet är det ingen skillnad.

EvaSara

« Svar #28 skrivet: 05 mar-06 kl 10:21 »
Jag skrev "stora mjölkgårdar som levererar till mejeriet" och då menade jag stora gårdar av den typ som jag beskrev tidigare med 80 kor och en jättesilo med kraftfoder som kommer med lastbil. Jag tror att de flesta sådana gårdar försöker hålla hög produktivitet, men om de är med i KRAV så har de en gräns för hur stor andelen kraftfoder får vara. Men det finns säkert undantag!

Jag förstår också att konventionella gårdar, speciellt mindre gårdar med 20-30 kor, kan vara minst lika bra som KRAV-gårdar (utevistelse, egenproducerat foder, gödsling och så vidare) och inte gå med i KRAV för att det är dyrt eller av andra skäl.

Konsumentverket har gett ut en rapportserie om ekologisk mat och i "Ekologisk och konventionell mjölk" (2002:10) kan man läsa att:
"En lägre frekvens juverinflammationer och bättre klövhälsa i ekologiska besättningar kan ha ett samband med en lägre andel kraftfoder."
"Kor i ekologisk produktion har en något lägre mjölkproduktion, ca 8000 kg per år, jämfört med 8500 kg per år för kor i konventionell produktion."
Enligt samma källa är andelen grovfoder i genomsnitt 50% på konventionella gårdar och 60% på ekologiska gårdar. Men jag hoppas att det är som Charlotte skriver att även konventionella gårdar satsar mer på grovfoder.
« Senast ändrad: 05 mar-06 kl 10:25 av EvaSara »

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #29 skrivet: 05 mar-06 kl 20:30 »
De Kravgårdar som ligger närmast här har 300 och 200 kor, kan jag inte tycka är så himla ekologiskt. :o
Tänk vilka transporter av foder, gödsel mm, det borde ju oxå räknas in när man ansöker om att gå med i Krav.

/Anna
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

peter

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 05 mar-06 kl 21:22 »
hejsan
håller me anna  ts tex stora hallebo  som proppar i kossorna nästan lika mycke kraftfoder när de nu är me krav som de hadde innan å de tycker jag inte är ekologisk produktion / peter

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #31 skrivet: 06 mar-06 kl 08:13 »
Vi texhar 40 kossor och 80 ungdjur, köper minimalt med gödning och kem.bekämpningsmedel(bara när vi absolut måste).
Våra kossor får så mycket grovfoder som de vill ha och orkar äta och sen kraftfoder för att täcka upp näringsbehovet.
 Och mjölkar ca 9500 l/ko och år, de går oxå ute fr mitten på maj till ca okt.(beror på väder och vind)

Odlar bara vall och spm till kossorna,all gödsel går tillbaka till gärdena, men lik förbaskat är inte vårt jordruk miljövänligt enligt vissa.

/Anna
« Senast ändrad: 06 mar-06 kl 08:31 av Anna Ho »

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Behandlas svenska kor illa ?
« Svar #32 skrivet: 17 jul-10 kl 18:06 »
Ja jag tycker att svenska kor har det dåligt. Jag o barnen hälsade på hos arla. Fy fan! Små nyfödda kalvar låg ensamna i lådor på ben. Dom grät efter mammorna o en ensam ko stod o vrålade mitt i rummet. Är detta bra djurhållning?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 17 jul-10 kl 18:18 »
Ja jag tycker att svenska kor har det dåligt. Jag o barnen hälsade på hos arla. Fy fan! Små nyfödda kalvar låg ensamna i lådor på ben. Dom grät efter mammorna o en ensam ko stod o vrålade mitt i rummet. Är detta bra djurhållning?
Ja de där små kalvboxarna är inte så roliga det kan jag hålla med om, att man måste skilja av kalvarna ganska omgående förstår jag men de där små boxarna har jag svårare för..

När vi köpte våra kalvar så släppte vi dem i en stor lösdriftsbox och jäklar vad glada de blev.. De sprang och skuttade och lekte med varandra, en ren fröjd att se.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #34 skrivet: 17 jul-10 kl 18:31 »
Ganska många har gruppboxar till kalvarna, helt klart trevligare tycker jag också.

Själva korna har det ganska bra tycker jag, särskilt jämfört med andra länder, de har luftiga och rena lagårdar, äter schysst mat, och lever i en relativt stressfri miljö. De flesta kor jag träffat på verkar vara pigga, friska och glada. Sen kunde man kanske önska vissa av dem mer uteliv och mer bete, men stordrift verkar krävas för mjölkbesättningar, och då går det inte att ha tillräckligt mycket gott bete tillräckligt nära mjölkanläggningen, så det blir ganska upptrampat.

På mindre gårdar, där man gått över till amkor och köttproduktion, eftersom man antingen inte har tillräckligt mycket ytor eller tillräckligt med pengar till investeringar, eller eventuellt inte kan lägga så många arbetstimmar som mjölkningen kräver, tycker jag att korna verkar ha det jättebra. Grannen har det så, korna är välmående och personliga, pratar med honom och andra som passerar. De får gå ute större delen av året, Även på vintern är de ute ett antal timmar, eftersom stallarna inte är anpassade för köttdjur, och att det är lättare att mocka ut om djuren är ute.

Så generellt sett anser jag att svenska kor har det bra, värre är det ev med kalvarna i mjölkproduktionen, men där kan ju vi alternativare göra en insats genom att föda upp ett par mjölktjurar om vi har mark till det. Man kan såklart även göra skrivelser, och ställa krav på hur köttet är uppfött. Samt vara villig att betala för kött från lite slankare och mer långsamväxta mjölktjurar, inte bara från de stora biffiga köttdjuren.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #35 skrivet: 18 jul-10 kl 15:53 »
Varför kan inte bebiskalvarna få vara hos mammorna några v åtminstonde? Alla andra djur har den rätten!
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #36 skrivet: 18 jul-10 kl 15:58 »
För att kalven inte dricker tillräckligt med mjölk, så då kommer produktionen att gå ner jättemycket. Att både ha kon med kalven och mjölka den under samma period blir arbetsintensivt, och det finns inga ladugårdar som är byggda för det.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #37 skrivet: 18 jul-10 kl 16:28 »
Varför kan inte bebiskalvarna få vara hos mammorna några v åtminstonde? Alla andra djur har den rätten!

Några av våra kossor får ha kalvarna några veckor samtidigt som vi mjölkar kossan med maskin 2 ggr/dag.
Varför några bara kanske ni undrar, jo det skulle bli för trångt med för många kalvar springande lösa.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #38 skrivet: 18 jul-10 kl 16:32 »
Att både ha kon med kalven och mjölka den under samma period blir arbetsintensivt, och det finns inga ladugårdar som är byggda för det.

Varför skulle det bli mer arbetsintensivt, kalven "sköter sej ju själv" då.

Vi har en gammal vanlig långbåsladugård och det fungerar alldeles utmärkt med några lösa kalvar där, just nu är det fem kalvar som går med sina mammor, de väntar oftast ute på betet medan kossan är inne och mjölkas men ibland knallar de med in och sover i ladan under tiden.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #39 skrivet: 18 jul-10 kl 16:39 »
Därför att lösa kalvar skiter på fel ställe om man har uppbundna kor, och är i vägen eller riskerar att skadas i större lösdriftstallar med mjölkgropar och liknande.

Har man få kor kan man såklart göra det, och det vore trevligt om inte stordrift behövdes, men majoriteten är inte beredda att betala vad det skulle kosta om vi bara hade mjölkproduktion i småskaliga besättningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser