Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jämtland united  (läst 1880 gånger)

asfaltsbarn

• Gäst
Jämtland united
« skrivet: 19 apr-05 kl 10:11 »
Hej!

Jag, min sambo plus ett gäng glada anarkister och annat löst folk har en längre tid pratat om just Jämtland. Några av oss har sina rötter där, andra har dem ännu längre norrut och somliga är asfaltsbarn, som jag.

Till saken: Varför ska man, tycker ni, flytta till just Jämtland? Alla funderingar och tankar är intressanta.

Vi skulle vilja veta hur den ungefärliga politiska situationen ser ut, var och vad man kan odla, ungefärliga priser på gårdar och hus, finns där skog och större marklotter man kan köpa eller hyra, finns det kollektiv, är kommunerna schyssta och bra, skolor och dagis, "arbetsmarknaden" och framför allt: finns här många alternativare och i så fall var?

Tacksam för alla svar! Passa på att kritisera alternativt göra reklam för Republiken Jämtland.

wch

• -
Re:Jämtland united
« Svar #1 skrivet: 19 apr-05 kl 19:12 »
Ta med mig!!! Det är väl så att han den där Ljusberg eller vad han nu heter är väl syndikalist och det borde ju vara ett gott tecken.
Jag å min sambo är oxå på väg åt det hållet, det enda problemet är försörjningen. Finns det jobb i Jämtland?

ulvtass

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 31 maj-05 kl 18:51 »
Nog finns det jobb i Jämtland, men det är kanske inte ett så varierat utbud på jobb förutom i Östersund. Priser på gårdar och hus... Kommer man några mil utanför Östersund så är de så låga att fullt beboliga hus med några hektar mark står obebodda.

Ett hus i mina trakter kostar mellan 100000-350000. Väljer man det dyrare alternativet så får man ett mer eller nybyggt hus (om nu någon vill bo i ett sånt...) En liten gård med nån hektar mark och en gammal lagård kanske man får ge 150000 till för.

Kommunala sevicen är väl ok, ock kommunikationerna likaså.

Har ingen större erfarenhet av trädgårdsodling, men klimatet är inte så bistert egentligen, speciellt runt storsjön och i älvdalarna. Lycka till!

asfaltsbarn

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 jun-05 kl 22:12 »
Det är sinnessjukt! En gård med stort hus och mark kan man alltså byta in mot en etta i Stockholm. Eller möjligtvis en tvåa i en betongförort. I'm going, consider my ass gone, man...

Arbetarklasshjälten: Ja, för fan, häng på du med! Ju fler dess bättre. Vi håller på med en femårsplan. Kan du inte hålla dig, så kan du flytta nu och reka läget, så kommer vi efter. Jo visst är Evert syndikalist. Så det bådar ju gott. Det vore schysst att hamna i ett sammanhang där folk av tradition sätter sig upp mot staten Sverige. Och fungerar inte sjukvård och så som den ska, då får vi väl helt enkelt bättra på den.

Jag är jävligt peppad, min tjej med och våra kamrater lika så. Måste bara bli klar med utbildning (eller inbillning, om man så vill) först. Men sen ska vi dit. I värsta fall får vi väl sälja hyresrätten svart för att ha råd. Inte snyggt, men vad göra.

Jag vill veta mer om Jämtland!

skipper

« Svar #4 skrivet: 29 jul-05 kl 20:12 »
 ;D Ni vet väll att Jämtlänningar är kända för att vara egensinninga och tjuriga!

Men som gammal Jämte kan man inte annat än att rekomendera det, kan vara lite långa vintrar bara. Jobb brukar det ju finnas för dom som vill jobba.

// lasse

nennas

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 29 jul-05 kl 21:04 »
Hej!

Jag är född och uppvuxen i Jämtland och rekommenderar det varmt. Det enda som kan vara lite trist är väl de korta somrarna. Runt Storsjön finns det väldigt kalkrika och bördiga marker så där går det nog att odla en del. Och så korta kanske inte somrarna är, men ibland känns det så.

Fjällen ligger alldeles runt knuten och drar man sig längre ut från Östersund (och kanske Åre) kan man hitta riktigt billiga hus och gårdar. Jag vet folk som köpt beboeliga hus för 60 000. Detta bara för att den yngre generationen drar sig in mot städerna istället för att bo kvar på landet.

Jobb finns det bara man är beredd att vilja ta lite vad som helst. Turismen är en ständigt ökande näring i Jämtland och håller man på med hantverk eller liknande finns det bra möjligheter att kunna få lite extra inkomster.

Många av skolorna är väldigt bra, men som i resten av landet är behovet av behöriga lärare stort. Det kan hända att barnen måste åka en bit till skolan och det kan vara ganska långa sträckor, så var beredd på det om ni vill bo på landsbygden. Själv hade jag 200 meter till skolan åk 1-6, men 8 mil enkel väg till högstadiet.

Det finns många politiskt aktiva i Östersund och en hel del gamla "gröna vågare" som livnär sig som hantverkare, lärare och annat. Det är ju inte så långt till Sveg och Bäckedals folkhögskola som drar till sig många natur- och självhushållningsintresserade människor.

Naturen är fantastiskt orörd på många håll, men vägarna kan också vara i lite dåligt skick. Men så är det väl i hela landet...

Jämtarna kan vara lite tysta och grubblande, men också mycket pratsamma och ivriga att hjälpa till och ta reda på allt om dig  ;)
Många pratar dialekt här uppe, så det är inte helt enkelt att förstå allt folk säger när man kommer som nyinflyttad  (detta eftersom många inte tänker på att de pratar dialekt).

Sedan finns det många samer som är aktiva renägare i Jämtland. Det gör att man kommer väldigt nära deras mycket gamla kultur och kan lära känna människor med uråldrig kunskap (vilket jag tycker är intressant).

Så om du inte räds snö, jämtlandsflaggor eller konstiga dialekter så tycker jag verkligen ni ska prova Jämtland.

Hälsningar Jennie

Dela detta:

* Inloggade just nu

1581 gäster, 3 användare (1 dolda)
Berberis, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser