Hej!
Jag är född och uppvuxen i Jämtland och rekommenderar det varmt. Det enda som kan vara lite trist är väl de korta somrarna. Runt Storsjön finns det väldigt kalkrika och bördiga marker så där går det nog att odla en del. Och så korta kanske inte somrarna är, men ibland känns det så.
Fjällen ligger alldeles runt knuten och drar man sig längre ut från Östersund (och kanske Åre) kan man hitta riktigt billiga hus och gårdar. Jag vet folk som köpt beboeliga hus för 60 000. Detta bara för att den yngre generationen drar sig in mot städerna istället för att bo kvar på landet.
Jobb finns det bara man är beredd att vilja ta lite vad som helst. Turismen är en ständigt ökande näring i Jämtland och håller man på med hantverk eller liknande finns det bra möjligheter att kunna få lite extra inkomster.
Många av skolorna är väldigt bra, men som i resten av landet är behovet av behöriga lärare stort. Det kan hända att barnen måste åka en bit till skolan och det kan vara ganska långa sträckor, så var beredd på det om ni vill bo på landsbygden. Själv hade jag 200 meter till skolan åk 1-6, men 8 mil enkel väg till högstadiet.
Det finns många politiskt aktiva i Östersund och en hel del gamla "gröna vågare" som livnär sig som hantverkare, lärare och annat. Det är ju inte så långt till Sveg och Bäckedals folkhögskola som drar till sig många natur- och självhushållningsintresserade människor.
Naturen är fantastiskt orörd på många håll, men vägarna kan också vara i lite dåligt skick. Men så är det väl i hela landet...
Jämtarna kan vara lite tysta och grubblande, men också mycket pratsamma och ivriga att hjälpa till och ta reda på allt om dig

Många pratar dialekt här uppe, så det är inte helt enkelt att förstå allt folk säger när man kommer som nyinflyttad (detta eftersom många inte tänker på att de pratar dialekt).
Sedan finns det många samer som är aktiva renägare i Jämtland. Det gör att man kommer väldigt nära deras mycket gamla kultur och kan lära känna människor med uråldrig kunskap (vilket jag tycker är intressant).
Så om du inte räds snö, jämtlandsflaggor eller konstiga dialekter så tycker jag verkligen ni ska prova Jämtland.
Hälsningar Jennie