Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninungar??  (läst 2124 gånger)

currycarin

Kaninungar??
« skrivet: 18 mar-08 kl 09:41 »
Har en FV hona som byggde bo för tre veckor sedan. Inga ungar kom, men magen den växer.
Har läst att de "boar" oftast precis innan de ska föda. Detta är en hona som i vanliga fall är väldigt aktiv, men nu när magen har vuxit blivit allt mer stilla.
Hon äter som vanligt. Känner på magen nästan varje dag och märker att den växer.
Kan de "boa" i början av dräktigheten eller lurar hon oss bara?
När jag känner på magen så känner jag inte att det rör sig där inne, men det kanske man inte kan känna på kaniner.

Tacksam för svar 
Carina

Dandelia

• Gäst
SV: Kaninungar??
« Svar #1 skrivet: 18 mar-08 kl 10:24 »
Några honor boar alldeles innan förlossningen, andra börjar tidigt i dräktigheten. Är din hona parad för en månad sen borde ungarna komma snart. Det varierar mellan ca 28-32 dagar.

Jag har aldrig lyckats känna rörelser i kaninmagen. Jag tycker det är svårt att se på honan om hon är dräktig eller ej. För mej fungerar metoden "vänta och se" bäst.

Hoppas ni får många friska ungar!

/Dandelia

Torparmaja

« Svar #2 skrivet: 18 mar-08 kl 10:25 »
inte att jag hade det själv nån gång, men jag har för mig att jag läste i en tråd här, för en evighet sedan att när dom börjar boa för tidigt så är dom skendräktiga..?? Men jag kan ha fel. När parade du henne då ? När väntar du ungarna ? Jag brukar ju anteckna i almanackan när hon var hos hanen och att bebisar ska komma ca. 30 dagar senare... och omkringe den tiden kollar jag dagligen om det har kommit ungar.

jag skrev nu samtidigt med dandelia, jag har inte heller nån gång känt av rörelser i magen, men det blev ungar ändå.

Lycka till  :)

« Senast ändrad: 18 mar-08 kl 10:28 av Torparmaja »
jag har en gubbe, Tack.

currycarin

« Svar #3 skrivet: 18 mar-08 kl 11:12 »
Hon gick med hannen hela tiden innan hon boade, så det är lite svårt att riktigt veta när "det blev till".
Tog isär dem med en gång och har då väntat i tre veckor.. :P
Eftersom hon har blivit tjockare, så borde det vara ungar i magen.
Det vi är mest rädda för är att det ska hända några komplikationer.
Hur vanligt är det att mamman råkar ut för något? Att det är bortfall på ungarna har jag förstått, men om det händer henne något så...

Dandelia

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 mar-08 kl 11:22 »
Hur gammal är honan? Är hon under året (men minst 6 månader) borde det gå smidigt med förlossningen. Kaniner har lätta födslar, bara dom är i lagom hull och friska. Äldre, feta honor kan däremot få det svårt.

För ungefärligt datum brukar jag räkna såhär: Tidigast 4 veckor efter att jag sätter ihop paret, senast 4 veckor efter att jag skiljer dom åt. Sen kan ungarna komma allt däremellan :)

Håll utkik när hon börjar plocka päls. Då är det på g!

/Dandelia

currycarin

« Svar #5 skrivet: 18 mar-08 kl 12:36 »
Hon är 1 år ungefär. Smal och fin förutom en jättemage  :P.
Hakan plockade hon av när hon boade, men inget annat.

Tack för svaren, känner mig lite lugnare.
Det är bara att vänta och se.

/Carina

Dandelia

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 mar-08 kl 13:21 »
Det är en fv, sa du? Då är hon i lagom ålder. Fv mognar långsamt. Har en fv-hona själv som ska paras första gången snart. Jag längtar efter små fv-bebbar... :D

Jag tror inte du behöver vara orolig. Lycka till!

Anna-Pia

« Svar #7 skrivet: 18 mar-08 kl 16:15 »
Var det inte så att när dom plockar pälsen omkring spenarna, då är det verkligen dags? För att ungarna ska komma åt lättare? Men i övrigt låter allt bra och som det ska.
Lycka till!
 :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 3 användare (1 dolda)
Högnemobon, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser