Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storlek/vikt på kaniner ?  (läst 2857 gånger)

Anna-Pia

Storlek/vikt på kaniner ?
« skrivet: 15 mar-08 kl 03:29 »
Hej, jag funderar om raserna NewZealandRed (fin färg), VitLant (bra produktionsras) och Gotlands (bevarandearbete och söta scheckar). Vet någon ungefär medelvikt på dom raserna ? Och vilka behöver mest, vilka minst kraftfoder ? Klarar kaniner sig på bara gräs och maskrosor på sommaren ? Min mormors kaniner gjorde det, vet ej vilken ras det var :-\ mycket harfärgade och mörka.
 :)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: Storlek/vikt på kaniner ?
« Svar #1 skrivet: 15 mar-08 kl 09:15 »
Nz - vuxenvikt över 4 kg, brukar väl ligga runt 5 kg
Vit lant - medelvikt 4 kg (i utställningssammanhang ca 3,8 - 4,2 kg)
Gotland - mellan 3-5 kg (stor variation)

Det är säkert gotland din mormor hade, de är lättfödda - livskraftiga - friska och växer sakta men på nästan inget foder alls. Kan vara variation också, försök få tag i stora ex som är lättfödda om du ska ha till slakt. Gotlandsföreningen kör register över sina kaniner så du kan säkert mail dem och få reda på mer. Dock får man inte selekteringsavla gotlänningar (om man har genbank) för att rasen ska bibehålla sina Lantrasegenskaper.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Anna-Pia

« Svar #2 skrivet: 17 mar-08 kl 17:53 »
Tack så mycket för svaret, och jag som trodde att NZ blir lika stora som Belgiskt Jätte... Nu kan jag ju väljer mellan alla tre... :)  Och, ja, jag vill ha dom till slakt.

Men då är det så att Mormors/Gotlands-kaniner behöver inget  kraftfoder, men hur är det med NZ och Vit lant? Behöver dom väldigt mycket eller klarar dom sig ochså bra på maskrosor, hö och lite grönsaksavfall som äppelskal och sånt ?

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #3 skrivet: 18 mar-08 kl 07:39 »
Ska du få gotland att växa så behöver du nog ge dem lite kraftfoder ändå ;)

Men om du bara tar kullar sommartid och ger dem rejält med grönfoder (gräs) så kan de klara sig utan.

NZ behöver ha runt 1-2 dl kraftfoder om dagen beroende på vad du ger dem för sorts kraftfoder. Vit lant kanske något mindre.

En digivande hona har ett stort energibehov och proteinbehov, nästan 3 ggr mer än underhållsbehovet. (Se foderstats tråden)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

PatriciaM

« Svar #4 skrivet: 18 mar-08 kl 18:54 »
 Dock får man inte selekteringsavla gotlänningar (om man har genbank) för att rasen ska bibehålla sina Lantrasegenskaper.
[/quote]

Vad menas med selekteringsavla?  ::)

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 18 mar-08 kl 20:53 »
Vad menas med selekteringsavla?  ::)

Att du väljer ut vissa egenskaper hos kaninerna och avlar vidare på bara dem... Tex avlar du endast på stora gotlänningar så kommer storleksvariationen (och massor av de gener man vill behålla) på sikt försvinna. Med genbank ska man försöka bevara och avla på variationerna och bra egenskaper som frisk, lättfödd, goda mammor osv istället för en häftig färg eller långa öron.
Landsflykting i storstan...

PatriciaM

« Svar #6 skrivet: 18 mar-08 kl 22:26 »
Att du väljer ut vissa egenskaper hos kaninerna och avlar vidare på bara dem... Tex avlar du endast på stora gotlänningar så kommer storleksvariationen (och massor av de gener man vill behålla) på sikt försvinna. Med genbank ska man försöka bevara och avla på variationerna och bra egenskaper som frisk, lättfödd, goda mammor osv istället för en häftig färg eller långa öron.

Aha så som vi som föder upp till utställning gör   ;D

kaninkattohöns

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 apr-08 kl 11:51 »
Aha så som vi som föder upp till utställning gör   ;D

eller som man gjorde hos gotlandskaninerna för ett tag sen, när japantecknad blev så populär... ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser