Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färg på New Zealand  (läst 2230 gånger)

Buster

• Södermanland
    • gäddvikens gård
Färg på New Zealand
« skrivet: 13 mar-08 kl 11:39 »
Vilka färger. finns på New Zealand kaniner.
Vet att det finns NewZealand red och New Zealand White.
Är det samma "ras" eller är det bara benämning för vilken färg kaninen har.
Hos oss finns 5 st lappgetter, 8 st roslagsfår, 6 st svensk blå anka, 20 st gotlandskaniner, 1 fjording och 4 st råttfångare.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: Färg på New Zealand
« Svar #1 skrivet: 13 mar-08 kl 13:59 »
Det är samma ras bara olika färg. Har jag fattat det som iaf.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 13 mar-08 kl 14:15 »
Rasen är densamma oavsett färg men det är inte alla som är godkända för utställning.
Det finns New Zealand i färgerna:
Röd
Svart
Viltsvart
Viltgrå
och
Vit rödögd.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 13 mar-08 kl 20:27 »
...och gul, det har jag haft massor av!
Landsflykting i storstan...

Gille

• -
« Svar #4 skrivet: 13 mar-08 kl 21:53 »
Gula? De hade jag velat se  :)
Kaninuppfödare och pelargontant.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 14 mar-08 kl 07:47 »
Gul? Aldrig sett, du menar åt viltgula hållet eller?
Sätt gärna ut ett foto, hade varit intressant att se.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #6 skrivet: 14 mar-08 kl 08:32 »
...och gul, det har jag haft massor av!

Va? Kan du ta med några fina ex till årsmötet? Blev lite sugen...

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 14 mar-08 kl 11:12 »
De gula NZ är nog lite åt viltgula hållet...? Jag har inte superkoll på färgbenämningarna  :-[
Tycker de ser halmgula ut, som mina gotlänningar som kallas gula i genbankspappren.

Här är en bild jag lagt in tidigare, även om just denna också var lite långhårig.
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=20504.msg147053#msg147053

Bondelinda - du har nog fått ett berett skinn av mig, som är gul NZ!?

Jag har inga gula NZ kvar, tyckte det var dålig tillväxt plus att de två senaste gula hanarna, som jag haft, var riktigt lynniga.
Landsflykting i storstan...

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 14 mar-08 kl 11:47 »
De gula NZ är nog lite åt viltgula hållet...? Jag har inte superkoll på färgbenämningarna  :-[
Tycker de ser halmgula ut, som mina gotlänningar som kallas gula i genbankspappren.

Här är en bild jag lagt in tidigare, även om just denna också var lite långhårig.
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=20504.msg147053#msg147053

Jag har inga gula NZ kvar, tyckte det var dålig tillväxt plus att de två senaste gula hanarna, som jag haft, var riktigt lynniga.

Den färgen har jag på några av mina också.

Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #9 skrivet: 14 mar-08 kl 12:48 »

Skinnen trodde jag var från gotland  :-[

Nä, vill nog inte ha någon gul nz då...

kaninkattohöns

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 apr-08 kl 10:17 »
en kanske dum fråga till: om jag har en renrasig (med pappren och allt) NZRed hona och para henne med en renrasig NZRed hane, blir då alla ungarna röda ?
För att om jag para t.ex. en viltgul gotlandshane med en viltgul gotlandshona då är INTE alla ungarna viltgula.
Jag tänkte skaffa NZR mer för pälsens, färgens skull, därför fråga jag.

Fullt sysselsatt

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 04 apr-08 kl 11:48 »
Genetik är en intressant historia och alla ungarna behöver inte bli röda men chanserna ökar ju. Själv har jag vita NZ och röda. Även en och annan svart unge nu efter röda och vita föräldrar.... Några garantier för färg kan man aldrig ge utan att veta släktfärger långt tillbaka.

Kanna

« Svar #12 skrivet: 04 apr-08 kl 14:34 »
Enligt nordisk kaninstandard finns det två olika new zealand raser. Den ena heter new zealand red och ska vara rävröd. Den andra heter new zealand white och ska vara vit rödögd. De ska se ungefär lika ut, det är färgen som skiljer. Men de är olika raser. Det finns också andra färger som är godkända i andra länder tex. svart och viltgrå. Men det är just de röda och vita som är godkända som raser i KAF.

Om man parar två röda kaniner blir ungarna röda om föräldrarna inte bär på några andra anlag.
Två viltgula får också viltgula ungar om föräldrarna inte bär på andra anlag. Vilken ras kaninerna är spelar ingen roll men många kaniner bär på andra anlag.
« Senast ändrad: 04 apr-08 kl 14:37 av Kanna »

kaninkattohöns

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 04 apr-08 kl 15:15 »
Att det beror på anlag hos föräldrarna trodde jag ochså, och därför har ju gotlandshonor ungarna i alla möjliga färger. Jag tänkte om NewZealandRed är en egen ras då blir alla ungarna röda, men om dom bara är rödfärgade NewZealand så kan ju ungarna ochså bli vita och svarta. Färgarna finns ju på början av denna tråd, och då kändes det som om det kan förekommer alla färger i en kull -om man inte selektivavla alla färgerna var för sig. Och det var det jag inte visste. Om man gör så, menar jag. *krangel* :) Det är det jag vill veta.

Fannzann

« Svar #14 skrivet: 04 apr-08 kl 17:16 »
Det är samma ras bara olika färg. Har jag fattat det som iaf.
tjenna!! jag vill föreslå dej new zeeland red! jag tycker att de är skitsöta ser så pigga och glada urt!!   Puss o kram Fannzann ;) :D :) ;D :-[ :P ::)

NorCec

• Myosotis Kaninstall
« Svar #15 skrivet: 04 apr-08 kl 18:29 »
New Zealand Red og New Zealand White er to olika raser. Begge avler rent i fargen, dvs de røde får KUN røde unger, de hvite får KUN hvite unger.

Om kaninene får olika farger er det ikke raserene NZR/NZW-kaniner

Og en viltsvart kan aldri kome i en kull om ikke minst EN av foreldrene er jerngrå (järngrå), da en viltsvart er en homozygot jerngrå (dubbel anlag for jern).

Som kjøttkanin er NZ en bra ras, og for slakt er det helt likegyldig om de er raserene el. ikke. Det er jo kul å få kull med massor av farger! :)

Mvh Cecilie
Norsk jente med drøm om et torp/småbruk med selvberging!
Har enn så lenge kun kaniner

kaninkattohöns

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 06 apr-08 kl 22:26 »
Det er jo kul å få kull med massor av farger! :)

om inte man vill bara ha röda skinn/pälsar  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 2 användare
javill, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser