Min hona verkar inte uppleva mig som en fiende när det gäller ungarna. Annars är hon en grinig dam men när jag tagit in dem och värmt så är hon inte alls brydd.
Så här gick det.
Jag stegade in och delade av buren så honan inte såg oss. Gav henne hårt bröd, morötter och litte god torkad majs.
Sedan plockade jag upp boet, ungarna var upprörda. Dom verkade verkligen inte gilla mitt besök. Dom kröp längre och längre ner.
Till sist fick jag upp en,

satte den i hakmen en bit från boet, men det tog väl en halv sekund så var den i boet igen... Samma sak flera gånger, jag som tänkt ha dem där tills jag kollat boet... Dom är som små raketer som hoppar tillbaks igen. Den ena hade fått en yttepytteglipa i ena ögat, den andra inget. Ändå hittade dom lätt.
Jag satte dem i en skokartong och började leta. Hittade två st döda ungar, en vanskapt liten som luktade gam, en som kanske blivit någon dag.
Min 8-åring plockade ur dem då jag blev så där vek som vanligt. Hon är så modig! Hon lånade mina kaninhandskar så ingen ny lukt skulle tillkomma.
Tror inte det skulle märkas då det luktade så fasansfullt illa av den ena döda ungen. *blä*
Placerade bebisarna i boet igen med lite päls under och massor över.
Hittade en större unge död i andra änden av buren oxå, måste dött nyligen.
Dom två levande ungarna var en stor och en lite mindre.
Var in nu efter några timmar och kollade och ungarna mår bra i sitt bo...