Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  D luktar rumpa i boet...  (läst 2453 gånger)

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
D luktar rumpa i boet...
« skrivet: 09 mar-08 kl 13:31 »
Ungarna är minst tio dagar. Det luktar gam i buren och jag tänker ta mig en första inspektion...
Hur beter jag mig på bästa sätt?

Gösta

SV: D luktar rumpa i boet...
« Svar #1 skrivet: 09 mar-08 kl 14:02 »
Ta ut honan och sätt henne i en låda. Ta sedan en  hink eller liknande. Lägg i lite hushållspapper i botten. Plocka ut alla ungarna och lägg dem i hinken. Ta ut allt bomaterial (ull) samt städa hela buren inkl. boet. Återställ boet på samma plats och så som det såg ut. Ungefär att likna vid ett fågelbo. Ta en mindre del av ullen till botten. Lägg tillbaka ungarna och täck med resten av ullen. Sätt tillbaka honan. Vänta en stund och se vad hon gör. Skulle hon börja riva i boet så ta bort henne igen och avvakta en timma innan hon sätts in igen. River hon så beror det på att du tillfört någon lukt som inte fanns tidigare :)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 09 mar-08 kl 16:23 »
Och ta bort de döda ungarna ev. som legat och ruttnat i bovärmen. Nästa gång, inspekterar du lite tidigare.
« Senast ändrad: 10 mar-08 kl 09:29 av Gruff »

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #3 skrivet: 09 mar-08 kl 18:19 »
jag fick en kull nu nyligen, men efter att ha kontrollerat boet efter 3 dagar så verkade det som om hon hade kissat på ugnanra. Alla låg döda när jag skulle kolla dag 5. En var genomblöt och hela boet var blött. i botten. Inte blod. jag klappade mamman mkt först innan jag kollade ungarna för att inte föra dit för mkt lukt, detta är INTe hennes första kull. Hade 2 kullar förra året. Tyvärr så var det jättefina ungar i bra teckning ( tysk jättescheck)
jag ska para om henne, men jag fattar inte hur jag ska göra vid nsäta kull för att itne förösta. Hon hade INTE rivit upp boet. bara ev kissat i det.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Gösta

« Svar #4 skrivet: 09 mar-08 kl 19:19 »
Kollade du om hon hade mjölk?
Nyper lätt om spenen så ser man om hon har till di.
Nästa gång lyfter du bara ut henne och följer tidigare råd. Hon kan känna sig stressad av din omsorg. Måste förstå att det är en kanin som inte har samma känslor som människor. Du är ju faktiskt en "fiende" till hennes ungar som hon ser det.

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
« Svar #5 skrivet: 09 mar-08 kl 19:55 »
Min hona verkar inte uppleva mig som en fiende när det gäller ungarna. Annars är hon en grinig dam men när jag tagit in dem och värmt så är hon inte alls brydd.

Så här gick det.

Jag stegade in och delade av buren så honan inte såg oss. Gav henne hårt bröd, morötter och litte god torkad majs.
Sedan plockade jag upp boet, ungarna var upprörda. Dom verkade verkligen inte gilla mitt besök. Dom kröp längre och längre ner.
Till sist fick jag upp en,  :D satte den i hakmen en bit från boet, men det tog väl en halv sekund så var den i boet igen... Samma sak flera gånger, jag som tänkt ha dem där tills jag kollat boet... Dom är som små raketer som hoppar tillbaks igen. Den ena hade fått en yttepytteglipa i ena ögat, den andra inget. Ändå hittade dom lätt.
Jag satte dem i en skokartong och började leta. Hittade två st döda ungar, en vanskapt liten som luktade gam, en som kanske blivit någon dag.
Min 8-åring plockade ur dem då jag blev så där vek som vanligt. Hon är så modig! Hon lånade mina kaninhandskar så ingen ny lukt skulle tillkomma.
Tror inte det skulle märkas då det luktade så fasansfullt illa av den ena döda ungen. *blä*
Placerade bebisarna i boet igen med lite päls under och massor över.
Hittade en större unge död i andra änden av buren oxå, måste dött nyligen.

Dom två levande ungarna var en stor och en lite mindre.

Var in nu efter några timmar och kollade och ungarna mår bra i sitt bo...

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 09 mar-08 kl 19:59 »
 Lite beror det väl också på vilka kaniner man har och hur mycket man pysslar med dom i vanliga fall...
Jag kollar mina ungar Dag 1, man är ju supernyfiken på vilka färger det kan tänkas bli ;) Dessutom har jag varit med om att ta ut en så Äckligt :o uppsvullen död unge efter 3 dagar i sommarhetta och varmt bo när jag bad djurvakterna att låta bli de nyfödda ungarna när jag var borta.
 Om någon hona är väldigt nervös tar jag ut henne så hon slipper se vad jag sysslar med... Men för det mesta brukar jag krafsa och kolla ungarna utan problem.
Däremot brukar jag försöka vara försiktig med att "Dyka upp" hastigt i kaninrummet och sedan snabbt ut igen (om man tex glömt något därinne) jag inbillar mig att man då kan störa honor som diar så att de drar ungarna med sig ur boet då... Jag kollar alltid en runda innan jag går ut så att de ligger i boet.
                                               Mvh
                                            Charlotte
« Senast ändrad: 09 mar-08 kl 20:04 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

abbe

• frihet enkelhet alternativ
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 09 mar-08 kl 21:16 »
Jag har två kaniner som har ungar just nu. Men den ena kaninhonan fick ungar i sin utebur och mössen hade varit inne och bitit på dom så fyra av fem var illa skadade och dog. En klarade sig dock med ett avbitet öra och ett sår därbak. Eftersom mamman inte verkade sköta om den lilla så la jag den hos den andra mamman istället. Den var väldigt mager och undernärd så jag tar ut "fostermamman" , sätter mig i sängen och håller henne i famnen medans den undernärda ungen får di. Det tar ca 15 minuter allt som allt. Första fem minutrarna söker den runt bland spenarna , suger och släpper taget om vart annat . för att sedan när mjölken verkar rinna till så suger den med ljudliga kluckande. Den är fem dagar yngre så jag tror inte han/hon har styrka att konkurrera med dom andra när mamman ger di. Mamman sitter stilla i famnen när jag hjälper ungen i alla fall.
Jag städar i buren varje dag och hon bryr sig inte. Jag lyfter på ungarna och det går bra det med. Hon är väldigt lugn och fin men det kanske är rasbetingat? Dvärgvädur. Pappan är också väldigt lugn och fin.

Abbe
vegetarian

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
« Svar #8 skrivet: 10 mar-08 kl 12:40 »
Abbe: Det brukar ofta vara mamma kanin som biter sina ungar... Konstigt nog.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 10 mar-08 kl 14:27 »
Mm, det brukar vara kaninmammorna som är skyldiga när man hittar tuggade bebisar. Låter också så eftersom hon inte tagit hand om de levande heller...

Jag har möss i stallet, och de har aldrig rört några kaninungar - de delar däremot matskål med kaninmammorna   :-\
Landsflykting i storstan...

Dandelia

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 10 mar-08 kl 14:35 »
Har oxå möss i uthuset. Trodde dom skulle ge sej på marsvinsungarna men dom lever i harmoni, vad det verkar :) Ser aldrig spår av mössen i marsvinens burar, inte ens när det ligger matrester. Om jag däremot lämnar en morot på golvet äter dom upp den.

/Dandelia

klorofyll

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 10 mar-08 kl 16:27 »
Bra att ni har snälla möss, men jag har inte samma erfarenhet. Jag har hittat en död unge som dragits in
i höhäcken och saknade huvud.
En kull något äldre ungar hade blivit stressade och bitna både här och där, samt att en var nersläpad på golvet.
Det kan inte honan ha gjort. Så för mej är möss ohyra!

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 10 mar-08 kl 16:33 »
Bra att ni har snälla möss, men jag har inte samma erfarenhet. Jag har hittat en död unge som dragits in
i höhäcken och saknade huvud.
En kull något äldre ungar hade blivit stressade och bitna både här och där, samt att en var nersläpad på golvet.
Det kan inte honan ha gjort. Så för mej är möss ohyra!

Hm, tror du inte det kan vara råttor i det fallet? De är påhittigare och aggresivare... En mus har ju samma storlek som en nyfödd kanin.

Jag håller med om att mössen är ohyra - de ökar på foderförbrukningen  :( Men, men, till slut tar väl katterna mössen så då går fodret till dem i slutändan  :P
Landsflykting i storstan...

abbe

• frihet enkelhet alternativ
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 12 mar-08 kl 20:31 »
Jag är "ganska" säker på att det är mössen som varit framme, för det hände samma sak med den kaninen som nu är "fostermamma", när jag hade henne ute i uteburen. Där dog tre av fem ungar av bitskador. Jag tog in henne då och hon har haft två kullar efter det och inga fler bitskador. Jag ska para den andra om några veckor igen(hon får vila lite mellan gångerna)och då ser jag om hon biter i ungarna eller ej.
Tanken var att jag skulle ha kaninerna ute i burar men nu är alla inomhus istället. Bara för att ha bättre koll om det händer något med ungarna. Om dom ramlar ur boet så fryser dom lätt ihjäl ute. Då är det bättre inom hus. Inga möss heller som går till angrepp. Skulle jag få möss inne så har jag alltid mina dvärgpinschrar som gör livet kort på dom.
Råtter kan inte gå in i buren för hålen på nätet är för litet för dom. och att mössen är lika stora som kaninungarna stoppar inte dom. Jag har haft en musfälla, burmodell, där det kom in två olika sorters möss, husmus och skogsmus, och den ena hade ätit upp nästan hela den andra. Isch och hu.
Sedan är det väldans trevligt att ha sina kaniner inne för man(jag) får mer kontakt med dom då. Klart har man väldigt många så funkar det väl inte men jag har bara tre.
vegetarian

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
« Svar #14 skrivet: 15 mar-08 kl 16:00 »
Här är mitt påskägg, i oillaluktande skick. Innehåller två små söta bebisar som är 17 dagar och som bara kommer ut när matte INTE har kameran med sig...  :(

Bilden är klickbar...

Dela detta:

* Inloggade just nu

646 gäster, 2 användare (1 dolda)
gotthard

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser