Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Reklam på riksplanet  (läst 2788 gånger)

Gösta

Reklam på riksplanet
« skrivet: 06 mar-08 kl 18:20 »

Margit

• Gäst
SV: Reklam på riksplanet
« Svar #1 skrivet: 07 mar-08 kl 12:46 »
Artikeln om kaninslakteri läste jag på spårvagnen i går morse  ;)

kasken

« Svar #2 skrivet: 07 mar-08 kl 12:53 »
http://www.metro.se/se/article/2008/03/05/22/2703-45/index.xml

Gösta är het nu, först TV 8 och sen Metro

Go Gösta  :o

villocksåha

• alltmellanhimmelåjord
    • -
« Svar #3 skrivet: 07 mar-08 kl 14:55 »
Hejja Gösta!!
Kaninreklam behövs!

Gösta

« Svar #4 skrivet: 07 mar-08 kl 16:17 »
Som tidigare ordförande i SKPF åtog jag mig marknadsföring av kaninkött.
Tycker att jag har utfört mitt uppdrag nu.
Nu är det upp till er alla att hänga på och föda upp kaniner!
De som gått utbildningen och följer denna till 100% lyckas i sina föresatser.
De som hittar på egna lösningar men tröttnar på halva vägen...tja, går väl inte så bra.
Vill väl också flagga för att den verkliga satsningen i media kommer först i september!
Det är tiden ni har på er ;). Priset kommer inte att bli lägre, troligen bättre. Vi borde kunna komma upp i 100:-/kg

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #5 skrivet: 08 mar-08 kl 18:42 »
"– I Sverige slaktas 300 000 kaniner per år" citat ur artikeln

Hallå eller? Har journalisterna fattat fel igen eller hoppar det grodor ur munnen på Gösta? :o
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Gösta

« Svar #6 skrivet: 08 mar-08 kl 21:42 »
Skulle vara roligt att få höra från paret "Lollo" och "Bondelinda" vad de anser att det slaktas i landet samt hur mycket kaniner det felar! :D De måste ju ha stenkoll eftersom de hela tiden påstår att jag ljuger. Skulle också vara spännande att få reda på hur de kommer fram till sina siffror. ::) ???

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 08 mar-08 kl 23:50 »
Jag har inga kunskaper om mängden kaniner som slaktas och har heller aldrig sagt att jag har det. Har ni inte siffror på det i föreningen? Låter som en grej en branschorganisation håller reda på.
« Senast ändrad: 08 mar-08 kl 23:52 av Lollo »

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #8 skrivet: 09 mar-08 kl 08:50 »
Men Gösta, om det skulle slaktas 300 000 kaniner om året i Sverige - då bör det ju finnas minst 30 slakterier som har tillstånd för 10 000 kaniner per år!
Enkel matematik säger att det finns ju inte! 30 slakterier för kanin i Sverige - vilket drömläge för uppfödarna! Sedan om det slaktas för husbehov etc, det räknar väl inte du in i dina "företag"?

Men varför inte berätta var du får din källa ifrån, så vet jag att Lollo gärna kollar upp den  ;)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #9 skrivet: 09 mar-08 kl 09:24 »
Den absoluta merparten av de kaniner som slaktas i dag är de kaniner som ägarna själva slaktar för sitt personliga bruk. Skulle tro det är minst 90 % av alla kaniner som slaktas i Sverige. 

Godkända slakterier i Sverige slaktar mycket högt räknat max 30.000, tror jag.

Edgar
« Senast ändrad: 09 mar-08 kl 09:26 av Edgar »

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 09 mar-08 kl 09:54 »
Och vilken är din källa Edgar? Jag måste ju vara konsekvent:)

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #11 skrivet: 09 mar-08 kl 10:02 »
Den absoluta merparten av de kaniner som slaktas i dag är de kaniner som ägarna själva slaktar för sitt personliga bruk. Skulle tro det är minst 90 % av alla kaniner som slaktas i Sverige. 

Och den delen kan den vanlige konsumenten aldrig/sällan ta del av :'(.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #12 skrivet: 09 mar-08 kl 10:59 »
Det finns ett tiotal godkända slakterier i Sverige. Det går bra att ringa kommunerna som jag gjorde för några år sedan och kolla. Sedan tror jag att medeltalet slaktade djur per slakteri ligger under 3000 djur.
Därav min siffra om högst 30 000 djur.

Edgar

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 09 mar-08 kl 12:13 »
har du en lista på dem? kan du  inte lägga ut den? 249 kommuner... det blir en hel del ringande:) Du tog dig alltså tid till detta? all cred till dig edgar! Jag har mejlat livsmedelsverket för  en lista. Enligt gösta är kontrollen flyttad dit ssen 1 jan.

Gösta

« Svar #14 skrivet: 09 mar-08 kl 12:54 »
Matte var faktiskt ett av mina bättre ämnen i utbildningen ;)
Förutsättningar:
Antal registrerade medlemmar i samtliga kaninföreningar.
Försäljning av renodlad kaninpellets/år
Beräkning av detta ger att största delen av kaninuppfödningen ligger på "hemmabasis" det vill säga de är inte registrerade någonstans och de slaktar själva för eget hushåll
Till detta skall läggas det faktum att mycket kaniner föds upp på annat foder än kaninpellets.
Sammantaget blir detta en kapacitet på minst 300.000 kaniner/år. Om dessa inte skulle slaktas skulle landet översvämmas av kaniner på mycket kort tid.
Hänsyn är även taget till att många övergöder sina djur samt att en mindre andel inte parar alls.
Det Lollo efterlyser gällande kaninslakterier/uppfödare och dess kapacitet går inte längre att få ut från kommunerna. Både SÄK och SÄP har lagt locket på. Detta för att skydda uppfödare och slakterier från attacker utförda av terrorister.
Ditt syniska påhopp "Lollo" på branchorganisationen gällande statestik visar bara på dåligt omdömme. Hur det ser ut inom SKPF angår faktiskt bara medlemmarna.
En ny marknadsundersökning kommer att genomföras 2008. Den kommer inte att bli officiell utan kommer enbart att vara till för medlemmar inom SKPF ;D

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 09 mar-08 kl 13:10 »
Ja men det är väl alldeles rimligt att om en branschorganisation gör en undersökning så delges den bara till medlemmarna.

Men att räkna mängden kaniner som föds upp i landet är  inte det samma som att ta reda på hur många som går till försäljning eller rimlig mängd potentiella kunder. De som föder upp för eget husbehov är inte så troliga kunder eftersom de ordnar sitt käk själva. Och en del av de kaniner som föds upp är för utställning och hobby, så det handlar inte om matkaniner.

Intressant om myndigheter kan kringå offentlighetsprincipen, men det kan nog stämma. Den gäller inte om det kan vara till ekonomisk skada för enskilda. Men det beror också på syftet hos den som frågar. Det ska bli intressant att ta pulsen på lagen.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 09 mar-08 kl 17:31 »
Sammantaget blir detta en kapacitet på minst 300.000 kaniner/år. Om dessa inte skulle slaktas skulle landet översvämmas av kaniner på mycket kort tid.

;D

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #17 skrivet: 09 mar-08 kl 18:42 »
Men att räkna mängden kaniner som föds upp i landet är  inte det samma som att ta reda på hur många som går till försäljning eller rimlig mängd potentiella kunder. De som föder upp för eget husbehov är inte så troliga kunder eftersom de ordnar sitt käk själva. Och en del av de kaniner som föds upp är för utställning och hobby, så det handlar inte om matkaniner.

Har jag fattat fel? Jag trodde det senaste resonemanget i tråden handlade om hur många kaniner som slaktades i landet? Inte hur många som säljs?

Edgar

Gösta

« Svar #18 skrivet: 09 mar-08 kl 19:14 »
Det är märkligt att det så lätt spårar ur ;D Saklig framställning ifrågasätts med för ämnet felaktiga argument och påståenden ;)
Mig veterligt gäller egen slakt = försäljning. Bara det att dessa skall tas upp som eget uttag i bokföringen. Totalt antal kaniner som slaktas finns alltså på den så kallade marknaden.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #19 skrivet: 12 mar-08 kl 18:03 »
Hur som helst verkar ju artiklarna och inslaget ökat intresset, för förra veckan fick jag mail från 4 personer som var intresserade av kaninproduktion, en har varit här och kollat och en annan är nybliven medlem i SKPF

Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 1 användare
hilleg

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser