En pallkrage majs blir nog för klent för bra pollinering. Ju fler plantor du har av majs, desto bättre, minst femtio, skulle jag säga och du får ändå dåligt pollinerade kolvar på de yttre plantorna.
Jag tror inte att du kommer att kunna hålla jordskockorna inne i en pallkrage, om det är syftet. De sätter knölar ganska djupt, som sen kommer att sticka iväg ut i vad du nu har utanför pallkragen.
Jordskockor är jättegott men har inga speciella krav på växtplats och du blir aldrig av med dem. Sätt sallad i pallkragarna!
Jag skulle sätta broccolin i den ogäsbemängda leran, förutsatt att du har tid att hacka. Även rödbetorna, i allmänhet en relativt kort kultur som är rimlig att hålla tillräckligt ogräsfri från sådd till skörd.
Grävning är en utmärkt bra form av motion och styrketräning. Skaffa en bra grep och kör några pass i veckan så kommer du på sikt att få ordning på ogräset.
f.ö. undrar jag om inte rosenbönor är högväxande? satsa på busksorter av bönor, de ger skörd mycket tidigare och man behöver inte joxa med stöd.