Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra blomsteräng av gräsmattan  (läst 12719 gånger)

Lars i skogen

Göra blomsteräng av gräsmattan
« skrivet: 02 mar-08 kl 22:52 »
Hej alla!

Vi har precis flyttat in i ett hus med tillhörande ENOOORMA gräsmatta. Eftersom klippa gräs inte är vår favorithobby funderar vi på att göra om en bit av gräsmattan, och helst anlägga en blomsteräng istället. Jag antar att det är rejält mycket jobb med det oxå, men mer spännande än att klippa gräs, och betydligt vackrare oxå!

Men hur går man till väga, finns det någon som kan ge lite tips. Egna erfarenheter, teoretisk kunskap eller bara lösa funderingar, allt är välkommet! =)

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Göra blomsteräng av gräsmattan
« Svar #1 skrivet: 02 mar-08 kl 23:15 »
Vitsen med en gräsmatta är dels att den skall vara så tät att inga andra växter kan konkurrera, och dels att den skall växa så snabbt att den kompenserar för slitage. Sedan gynnar man gräset genom att klippa ofta. Fungerar lite som ett betande djur. Gräsets tillväxtpunkt sitter vid marknivå, i motsats till blommorna du vill gynna, så det gynnar också gräset. Och låter man gräsklippet ligga kvar så gödlslar man gräset ytterligare.

Så du skall nog göra tvärtom.

Köp "ängsfröblandning" i affären, på våren, och/eller plocka blommor som gått i frö, under hösten, från ängar i närheten och sprid ut. Vänd på, eller ta bort, fläckar med grästorv här och där och så i fröblandningen där. Inte lönt att göra det där gräset växer tätt. Låt bli att klippa under sommaren, men se till att klippa på hösten när blommorna har fröat av sig. Och ta bort det klippta gräset för att det inte skall gödsla. Fint godis till komposten. Kanske du behöver en slåtterbalk för att klara det smidigt? Och en rejäl räfsa.

Du kanske klipper fram lite gångar i det höga gräset så att du kan komma fram? Kan bli en kul labyrint. Och sparar kanske en gräsplätt här och där för trädgårdsmöbler?

A.

hildegard

• Moderator
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 03 mar-08 kl 08:38 »
Jag gjorde på ett annat sätt. Slår gräset med lie 2 gånger om året, första gången i mitten på juli, sedan en gång till (om man inte har djur som kan beta sedan). Hämta slaget hö från en fin blomsteräng och strö ut över din slagna gräsmatta, trampa ner fröna (bjud en massa folk att hjälpa till) och räfsa bort höet efter några veckor. Det brukar finnas fina blomsterängar som man kan få ta hö ifrån om man kollar med hembygdsföreningen eller Naturskyddsföreningen. Det är det snabbaste sättet att få en fin äng och så får man in fler olika arter än när man sår själv. Sedan kan man ju alltid ta med lite frön när man besöker platser med blommor man vill ha hemma.

Lars i skogen

« Svar #3 skrivet: 03 mar-08 kl 23:18 »
Tackar!

Anders: Hur stora menar du att grästovorna man ska ta bort är? och hur är andelen "hål" kontra intakt gräsmatta, på ett ungefär?
Kommer ett sånthär förfarande ge en jämn äng inom några år, eller kommer det vara fläckar av blommor och fläckar av gräs? Och ser det inte väldigt konstigt ut första året iaf?

hildegard: menar du att du bara låter gräsmattan växa, och sen slår den två gånger?

tack för tipsen iaf, det känns ju som ett överkomligt projekt!

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #4 skrivet: 04 mar-08 kl 07:39 »
Grästorvorna du tar bort behöver inte vara så himla stora. Typ vad du får bort med en spade. 30x30 cm. Men det gör ju inget om det är större. Det handlar mest om att blomsteräng-fröet skall kunna etablera sig och slippa konkurrera med gräs. Och sedan börjar det fröa av sig och sprida sig. Inte mycket frö kommer att klara sig i gräset, men lite. Och det blir (förhoppningsvis) ganska mycket frö om det får växa utan att konkurrera med gräset. Ju fler fläckar du gör, desto jämnare blir det.

Visst kommer det att se konstigt ut dom första åren, men en blomsteräng är ju inte lika regelbunden som en gräsmatta. Faktiskt kan det vara kul att så in lite olika fröer på olika ställen, bara för att få ÄNNU mera variation i ängen. Kolla fröblandningen i blomsterängsblandningen och köp någon eller några sorter rena för att krydda lite extra här och där. Eller gör som hildegard sa och ta hö från en äng i närheten för att krydda upp ängen.

Istället för att gräva bort grästorv kan du också elda ris eller löv (när det inte är brandrisk!) och så in på eldplatserna. Har du tur kommer brandälskande växter som redan finns i jordens fröbank då att vakna till liv och etablera sig. Sådana fröer kan ligga och vänta VÄLDIGT länge innan de aktiveras av en eld. Det behövs ganska mycket värme/eld...

Du kan också gräva en lite längre "rabatt" och så in exempelvis honungsört eller gurkört. Det är väldigt tacksamt för bin, humlor och fjärilar. Och det fröar också av sig och kan få förvilda sig. Men det är ju kanske inte någon naturligt ängsblomma, direkt. Men det struntar ju insekterna glatt i.

En liten rabatt med lågväxande buskiga solrosor är ju inte heller fel... Perfekt som snittblommor att ha med på sommarkalas. Man bräcker de flesta andra buketterna lätt...  ;D

A.

hildegard

• Moderator
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 04 mar-08 kl 08:10 »
Hej Lars i Skogen!
Nu har du fått 2 olika förslag, du kan väl prova båda och och berätta för oss sedan, hur det gick.

Jo, jag menar att du ska låta gräset växa och slå 2 gånger om året. Nu har du tar hö frön en gammal äng så finns det i vanliga fall med frön från ängsskallra och ängskovall eller skogskovall. Dessa arter är halvparasiter på gräs, dvs tar näring från gräset. Vilket har till följd, att gräset växer saktare och alla andra blommor hinner växa om gräset. Det är en av blomsterängens hemligheter. Gå gärna och plockar lite extra frön från ängsskallra och strö ut. Tänk på att fröna måste trampas ner.
Se http://linnaeus.nrm.se/flora/di/scrophularia/rhina/rhinmin.html
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/scrophularia/rhina/rhinmin.html

Lars i skogen

« Svar #6 skrivet: 05 mar-08 kl 18:39 »
Ja, nu har vi bestämt oss för att prova båda era metoder - först gräva torvor och så i frö, och sedan slå nån annan äng och transportera hem höet på sensommaren!
Jag ska försöka hålla er uppdaterade om vårt lilla projekt, förhoppningsvis med bilder oxå. =)

Vi har dock fortfarande lite funderingar och tvivel. Vi läste att en äng bör vara på en torr och solig plats med mager jord. Den enda av gräsmattan som vi tänker anlägga ängen ligger skuggigt, och vi misstänker att den är ganska fuktig. Det är oxå mestadels mossa där har vi konstaterat idag... är detta oöverstigliga hinder tror ni?
En fördel är ju iaf att gräsmattan ser ut som skit idag, så man förstör ju inte nått fint eller välskött när man börjar gräva! =)

hildegard

• Moderator
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 05 mar-08 kl 19:13 »
Hej Lars!
Alla ängar är inte torra. På en äng som är fuktig finns helt andra växter än på en torr äng. Till den fuktiga ängen hör t ex älgört och humleblomster. Låna en bok på bibblan om ängens växter. Det finns flera stycken att välja mellan, så att du sår in rätt arter i rätt miljö.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #8 skrivet: 08 mar-08 kl 07:18 »
Räkna inte med att alla växterna du sår i kommer att klara sig. Vad som kommer att trivas beror på hur marken är och på sådant som fukt och ljus bland annat. Det är ju detta som är vitsen med att så in en fröblandning eller en massa olika fröer från en annan plats. Då finns det säkert några sorter som kommer att trivas, medan andra sorter inte kommer att synas alls. Men det tiden kommer fåglar och vind och annat att föra med sig fler sorter helt naturligt. De som trivs på just er mark kommer så småningom att kolonisera där. Det du gör med fröblandningen eller höet från andra ängar är bara att snabba på processen lite. (Ganska mycket, förhoppningsvis.)

Det finns inget som hindrar att du dessutom sätter några fruktträd lite glest här och där som kantträd eller som solitärer ute på ängen.

A.

Lars i skogen

« Svar #9 skrivet: 26 apr-08 kl 22:28 »
Idag har jag sått in första påsen ängsfröblandning i vår blivande äng!
Jag grävde bort grässvålen på mer eller mindre jämt spridda fläckar och sådde in fröet. Jag ville inte vara för snål med frö, så min enda påse tog snabbt slut, ska köpa mer på måndag. Förutom att så i fläckarna tänker jag sprida lite frö bland gräset också, i hopp att något gror iaf. =)

Jag skickar med lite bilder om någon är intresserad, den första är innan jag gjorde något med gräsmattan, och den andra precis efter jag grävt och sått in. Tänker uppdatera här framöver också så man kan följa ängens utvecklig år från år!

Rosten

• Närke
« Svar #10 skrivet: 28 apr-08 kl 17:18 »
Som ett brev på posten fick vi också sork som på vintern grävde sig in i trädgården från ängen och åt upp allt i dess väg. Som fruktträd, lökar och perenner.
Ängen var på 1 år helt perforerad av sork. Fast att vi har 2 katter som jobbade med att äta upp dom så fort dom såg dom.
Så numera utrotar vi blomsterängar.

Lars i skogen

« Svar #11 skrivet: 28 apr-08 kl 18:58 »
Som ett brev på posten fick vi också sork som på vintern grävde sig in i trädgården från ängen och åt upp allt i dess väg. Som fruktträd, lökar och perenner.
Ängen var på 1 år helt perforerad av sork. Fast att vi har 2 katter som jobbade med att äta upp dom så fort dom såg dom.
Så numera utrotar vi blomsterängar.

Tack för dom uppmuntrande orden...  :-\

Du får gärna tillföra nått till tråden, å inte bara gnälla, försöka få mig på dåligt humör, eller vad det nu är frågan om. VARFÖR skulle sorken öka i antal för att jag anlägger äng i en ände av min tomt?

Var gärna lite konstruktiv, antingen genom att förklara dej eller ge mig goda råd. Eller så kan du göra som dom flesta som inte har något relevant att säja - håll tyst.

Rosten

• Närke
« Svar #12 skrivet: 28 apr-08 kl 19:29 »
Tack för dom uppmuntrande orden...  :-\

Du får gärna tillföra nått till tråden, å inte bara gnälla, försöka få mig på dåligt humör, eller vad det nu är frågan om. VARFÖR skulle sorken öka i antal för att jag anlägger äng i en ände av min tomt?

Var gärna lite konstruktiv, antingen genom att förklara dej eller ge mig goda råd. Eller så kan du göra som dom flesta som inte har något relevant att säja - håll tyst.
Det var ingen kritik mot dig. Jag försökte förklara vad som hände oss.
Hur många av dom andra som har gett dig olika råd har själva anlagt en äng i direkt anslutning till trädgården?
Sorken trivs bra i högt gräs. Men på vintern så gräver den sig åt alla håll för att utöka sina gångar.

Men då du tydligen tar illa vid dig av att höra att det kan finnas nackdelar med äng också så väljer jag att inte fortsätta att förstöra för dig.
Så jag gör som du sa. Håller tyst och kliver bort från tråden.
mvh Peter
« Senast ändrad: 28 apr-08 kl 19:35 av Rosten »

frango

« Svar #13 skrivet: 21 jul-11 kl 19:19 »
Hur gick det nu då? Vilken metod va bäst? Har blommorna börjat självså sig än? Jag sökte på "anlägg blomsteräng" och denna tråd kom upp som nummer tre.
Och så va snälla mot varandra nu.

/Christian
http://kitchengarden.sourceforge.net/

Jennyt

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 21 jul-11 kl 19:49 »
Hej!

Jag e oxå nyfiken på hur det gick?

Jag vill oxå ta Rosten i försvar en aning eftersom jag inte anser att han på något sätt hoppat på dig TS. Sorken trivs inte där vi människor för oväsen och har oss. Därför håller den sig borta från våra gräsmattor, men trivs i slåtter ängar och åkrar..... men det är klart att vi alla önskar att du inte har någon envis sork hemma hos dig ;)

Hade jag hittat tråden i våras, när du startade den, så hade jag oxå skrivit att den tradisionella blomsterängen är ganska känslig för konkurrens från gräs.  Nu ser det inte ut som om du har en sådär envis konkurrenskraftig gräsmatta från början, så det kan nog ordna sig med det. Jag tycker oxå det ser ut på bilderna som om du inte har en äng där de växterna man först tänker på skulle trivas..... jag menar johannesört, prästkrage, blåklocka, vallmo, vädd, fibbla. Din äng ser ut att lämpa sig bättre för humleblomster, ormbunkar, gurkört, mandelblom, ..... vad heter nu de där rosa, knähöga, flikiga..... ghaaa.... kommer inte på det.... gullvivor, orkidér m.fl.

Men det kan ju hända att en vårbild gör att det ser fuktigare och skuggigare ut än vad det egentligen är ;)

Hoppas ändå att du fått ett bra resultat och att familjen e nöjd med projektet.

Jennyt
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

fiskgjuse

• Övriga världen
« Svar #15 skrivet: 13 aug-13 kl 11:04 »
Nu är det 2013. Hur har det gått med ängen?

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser