Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Digivande honor-ökad fodermängd  (läst 919 gånger)

Dandelia

• Gäst
Digivande honor-ökad fodermängd
« skrivet: 02 mar-08 kl 16:39 »
Jag har några digivande honor. Dom får en halv dl kraftfoder per dag. Jag vet att mängden behöver ökas efter födseln men så fort jag försöker blir dom kassa i magen. Dom har gott hull, en är för rund just nu.  Ska jag lita på att dom och ungarna får den näring dom behöver? Ungarna är ca 1 vecka, några dagar hit eller dit skiljer mellan kullarna.

En hona har magra ungar. Det är en förstföderska med 8 små och hon har kanske inte nog med mjölk. Har läst att första gången ger dom inte lika mycket mjölk. Stämmer det? Jag vill inte ta bort några, då jag haft små/magra ungar förut som klarat sej genom digivningsperioden och vuxit ikapp senare.

/Dandelia

Just ja, dom äter rabbfor blandat med havre och korn. Två är dvärgkaniner, två är mellanstora.
« Senast ändrad: 02 mar-08 kl 16:46 av Dandelia »

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Digivande honor-ökad fodermängd
« Svar #1 skrivet: 05 mar-08 kl 07:29 »
Prova att blanda ut fodret med mindre rabbfor och havre så att du kan ge en större mängd åt dina digivande honor.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dandelia

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 mar-08 kl 09:49 »
Nu får dom 50% helt korn, 25% hel havre och 25% rabbfor. Tycks fungera för dom flesta! Pälsarna blänker, ingen är fet eller mager. T om franska vädurarna håller bra hull nu (blir lätt tjocka på bara rabbfor). Håller på att arbeta fram optimala mängder till var och en. Det är aningen pilligt, några får fortfarande kladdbajs, vet inte riktigt varför ??? Det är en av mina dvärghonor och en mellanstor hona, båda digivande, som har störst problem. Det ligger kladd bland den normala avföringen. Det är som dom producerar för mycket blindtarmsbajs? Vet någon varför?

/Dandelia

Dandelia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 mar-08 kl 09:58 »
Förresten, min förstföderska med 8 ungar har hittills klarat alla! T om den allra minsta, som är hälften så stor som sykonen :) Den lilla krabaten lägger sej överst i högen av ungar och verkar hur pigg och stark som helst. Jag håller tummarna!

/Dandelia

Dela detta:

* Inloggade just nu

726 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser