Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Veterinären vill avliva, inte vi!  (läst 9983 gånger)

Byracka

• -
SV: Veterinären vill avliva, inte vi!
« Svar #40 skrivet: 03 mar-08 kl 18:22 »
Apropå ätandet så äter jag mina vänner. Vänskapen med mina djur sitter inte i kroppen..det är något annat..

Jaha du...
Själv föredrar jag att äta med mina vänner.

Och är detta din senaste "vän" ?
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=35027.msg289818#msg289818

Tillägg:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=35270.msg290013#msg290013

Sugen på en bagge?
Finns det ingen botten i dig kvinna?
« Senast ändrad: 03 mar-08 kl 18:28 av Byracka »

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #41 skrivet: 03 mar-08 kl 18:26 »
När dom är klara med sin jordiska vandring så har det väl ingen roll när jag eller någon annan äter upp dom??

Nej, min senaste "vän" som ligger i frysboxen är en som jag fött upp och fostrat och haft i många år. Tills det var hans tur att lämna in...
Om jag inte äter upp honom utan nån annan gör det, då behöver jag inte äta kött överhuvudtaget!
Hur ska jag försvara att jag äter upp fåren och korna vi har? Jag tycker jättemycket om dom också!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Byracka

• -
« Svar #42 skrivet: 03 mar-08 kl 18:32 »
Klargörande.
För mig är en vän en människaoch ett djur är ett djur.
Även om jag tycker mycket om mina hundar är dom ändå inte mina vänner.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #43 skrivet: 03 mar-08 kl 18:49 »
Vilket fantastisk resonemang Byracka, jag kanske borde göra mig av med med alla mina gjur så att dom inte riskerar att ätas upp slutligen ;D

Ärligt talat, ska jag bar äta dom jag inte gillar? Typ tuppjäveln som missköter sig i hönshuset borde alltså vara helt okej att lägga i ugnen?
« Senast ändrad: 03 mar-08 kl 18:50 av Frances »
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Byracka

• -
« Svar #44 skrivet: 03 mar-08 kl 18:55 »
Vilket fantastisk resonemang Byracka, jag kanske borde göra mig av med med alla mina gjur så att dom inte riskerar att ätas upp slutligen ;D

Ärligt talat, ska jag bar äta dom jag inte gillar? Typ tuppjäveln som missköter sig i hönshuset borde alltså vara helt okej att lägga i ugnen?
Jag vet, jag är logikens mästare!  8)

Jag tyckte mig se ett mönster och med tanke på de mat-hangups gravida kvinnor kan få så tänkte jag högt bara...

Men de flesta brukar hålla sig till saltgurka, lakrits eller tavelkritor och inte hela baggar.  :o

Cujsan

• Vila i frid Ceasar, glömmer dig aldrig ...
    • Hermansdal
« Svar #45 skrivet: 03 mar-08 kl 19:13 »
Ha ha ha, vilken skojig diskussion det blev helt plötsligt!   ;D

"Äta eller icke äta... det är frågan"
Bor på lantgård med sambo, två bonusbarn, 6 katter, 3 hundar, några avdankade travare, islänningar, ingen ardenner längre - vila i frid kära Ceasar, shettis, svärdsjöfår, linderödssvin, Belgisk jätte, påfåglar...     sen var det nog inga mer..

Kattamor

« Svar #46 skrivet: 05 mar-08 kl 03:23 »
Stå på dig, det är dina djur och du vet säkert vad som är bäst för dom.
Jag instämmer helt med ninna b. STÅ PÅ DIG! Ingen som har vett i skallen vill vill se sina djur lida, men vi pratar alltså säkerligen om en inflammation i en led (sk ledinflammation orsakad av belastningsskada) på oxen och inte en infektion. Inflammation i en led är behandlingsbart med hyaluronsyra. Sen dessutom avlivar man inte en ko för att hon har ont i höfter och haltar lite. Precis som gamla människor kan dom få ont i knän och leder det vet vi väl alla, men det finns glukosamin som man kan ge till alla djur, även kor, med gott resultat. Vad jag inte förstår är hur vetrinären kan säga bara så där "off hand" att det är en nervskada? Det syns inte utanpå! Vad gäller oxen får Mata, eller någon annan i hennes familj, ta och engagera sig ordentligt. Han måste bli frisk, annars kan han få belastningsskador på något av de andra benens leder också. Distriktsvetrinärstationen i Kristianstad håller på mest med lantbruksdjur. Vore kanske en idé att ta kontakt med dom. Och att jämföra gamla djur som har ont, med människor som ligger på långvården är bara löjligt. Hade dom människorna kunnat få vård hemma hade dom förmodligen inte velat dö. Sen tycker jag att vissa här inne talar om exempel som inte har med saken att göra. Mata har nämligen tagit kontakt med vetrinär. Visserligen utan resultat, än så länge, men alla vetrinärer sitter inte inne med samma expertis. Mata får söka sig till en annan vetrinär, företrädesvis en som inte återger det som "en infektion i benet", utan är lite mer specifik. (Jag tror säkert att om oxen kunnat prata så hade han sagt att han vill bli botad och gå vidare med sitt lilla liv). Förlamad höna som drunknar... (har aldrig hört talas om hönor som är förlamade, sjuka ja, men inte förlamade. För övrigt så är Matas oxe inte förlamad) Klart hönan ska avlivas. Den kan ju inte botas. Stengammal hund som får bäras omkring... (om Mata hade behövt bära omkring på sin oxe hade hon nog själv avlivat den. Det har dessutom inte framgått att Matas oxe är "stengammal") Jo, man tar helt enkelt hem en vetrinär och avlivar hunden hemma. Den utgiften tycker jag en gammal hund som tjänat en väl, kan förtjäna. Personligen tycker jag att gränsen går vid när hunden inte längre kan tugga sin mat eller göra sina behov utan att trilla i det. Fölsto som fick fång... (fång är behandlingsbart och därför inget man avlivar för) Unghäst vars huvud svullnade till oigenkänlighet... jag menar, snacka om ytterligheter! En häst som ruttnar inifrån går näppeligen att bota. Klar avlivning! Men dom här exemplen har faktiskt inget med Matas kor att göra. Hon försöker, till skillnad från puckona i exemlet. Mata måste ta reda på om det verkligen är en ledinflammation på oxen, vilket är det som ligger närmast till hands eftersom det är en belastningsskada. Skulle det vara så, ska hon begära att få honom behandlad med hyaluronsyra. Det är visserligen framtaget till hästar, men lederna är uppbyggda på samma sätt på både kor och hästar. Så där ja. Problemet nästan löst: Mata tar kontakt med en annan vetrinär och frågar honom/henne om det kan vara ledinflammation. Säger vetrinären ja, så begär hon hyaluronsyra som behandling. Säger vetrinären nej, frågar hon om det kan vara muskelinflammation. Om så istället är fallet finns det injektionsvätska som heter Vetalgin vet. som ges som engångsdos till nötkreatur, och som har antiinflammatorisk och smärtdämpande effekt. Det är antingen ledinflammation eller muskelinflammation som oxen har, för seninflammation är det inte. Det uppstår endast vid upprepade monotona eller ovana rörelser, och med tanke på var skadan sitter tror jag inte på seninflammation i det här fallet. Så alla ni som först och främst tänkte på avlivning... man behöver inte ha ihjäl ett djur för att vara barmhärtig. Man kan faktiskt se till att göra den frisk istället...

Cujsan

• Vila i frid Ceasar, glömmer dig aldrig ...
    • Hermansdal
« Svar #47 skrivet: 05 mar-08 kl 08:34 »
Så alla ni som först och främst tänkte på avlivning... man behöver inte ha ihjäl ett djur för att vara barmhärtig. Man kan faktiskt se till att göra den frisk istället...

Instämmer till fullo!  :D
Bor på lantgård med sambo, två bonusbarn, 6 katter, 3 hundar, några avdankade travare, islänningar, ingen ardenner längre - vila i frid kära Ceasar, shettis, svärdsjöfår, linderödssvin, Belgisk jätte, påfåglar...     sen var det nog inga mer..

soleskog

« Svar #48 skrivet: 05 mar-08 kl 21:55 »
Intressant just med hyaluronsyra som medicin eftersom det -åtminstone för något år sedan - tillverkas av kammen på tuppar. Som alltså dött... 

För mig är det sorgligt med sjuka djur, besvärligt att ta beslutet men ett självklart ansvar som djurägare.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #49 skrivet: 05 mar-08 kl 23:32 »
Angående det där med att djur är ens vänner.

En stor holländsk författare utryckte det så här i en monolog till hans katt:

Älskade katt, jag älskar dig så mycket, den dagen du dör skaffar jag direkt en ny.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Kattamor

« Svar #50 skrivet: 06 mar-08 kl 01:08 »
Det borde väl vara för att han inte orkade sörja sin katt, utan ville skaffa en ny för att fylla tomrummet..

Intressant just med hyaluronsyra som medicin eftersom det -åtminstone för något år sedan - tillverkas av kammen på tuppar. Som alltså dött... 
För mig är det sorgligt med sjuka djur, besvärligt att ta beslutet men ett självklart ansvar som djurägare.
Om det nu är som du säger, vilket jag inte misstror, så kommer hyaluronsyra från döda tuppar... Det gör väl egentligen inget, så länge människor äter tuppar. Det vore ju en skymf mot högre makter att döda ett djur och sen inte använda sig av det till fullo. Och visst håller jag med dig angående ansvar som djurägare. Finns det INGEN annan utväg måste man avliva djuret. Annars blir det Hitlerpolitik, lid och låt lida... För att återgå till hyaluronsyran så vet jag att Hyaluronsyra (hyaluronan samt natriumhyaluronate) (HA) förekommer naturligt i höga koncentrationer i ledbrosk, ledvätska, navelsträng och i ögat hos djur och människa. I ledbrosket bildas HA av broskcellerna och i ledvätskan av ledkapselcellerna, och utgör där en viktig komponent för ledens normala funktion. Hyaluronsyra har en rad egenskaper i leden, som bl.a.

* smörjande funktion av ledbrosk och ledkapsel
* motverkar inflammationen i ledbrosk och ledkapsel
* transport av näringsämnen och slaggprodukter till och från
   ledbrosket

Ps. Faan, jag hoppas Mata fixar det med oxen. Kon är väl inga problem, men oxen! Kan inte låta bli att engagera mig... det är mitt största problem. Djur och barn står mig närmast...

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #51 skrivet: 08 mar-08 kl 00:11 »
Snälla lilla kattamor; du måste göra nytt stycke emellanåt så vi orkar läsa vad du skriver!

I övrigt till trådskaparen; skaffa för jessunamn inga fler djur om du nu har denna inställning!

Mata

• Södermanland
« Svar #52 skrivet: 10 mar-08 kl 06:28 »
Det kom visst några konstruktiva svar här på slutet när jag redan tappat lusten att läsa här. Numer lever inte oxen och kon längre.
Tycker det lät vettigt som någon skrev att man får döma efter den livslust man ser hos djuret. Om de har aptit, visar glädje inför olika situationer och kan röra sig, om inte helt obehindrat, så i alla fall som en annan pensionär.
Kan hända att ni blev så provocerade av mig för jag var på rätt dåligt humör när jag skrev mina insändare.

Livet går vidare.

git

• På våran gård är det
« Svar #53 skrivet: 10 mar-08 kl 10:01 »
Bra att du tog ett beslut, tog till dig av vad som skrevs och känner att du gjorde rätt mot djuren.
Tror att alla här ibland tvekar när det gäller att ta bort djur, funderar på om dom kanske inte kan behandlas/medicinera lite till-

Ja livet går vidare
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

anette i bugared

• -
« Svar #54 skrivet: 10 mar-08 kl 10:13 »
Bra att du tog ett beslut, tog till dig av vad som skrevs och känner att du gjorde rätt mot djuren.
Tror att alla här ibland tvekar när det gäller att ta bort djur, funderar på om dom kanske inte kan behandlas/medicinera lite till-

Ja livet går vidare
Det är viktigt att fundera en extra gång när ett djur skall avlivas. Det är också en bra egenskap att man tvekar över att behöva ta beslutet om avlivning.

Inte konstigt att du var på dåligt humör, Mata, med detta hängande över dig.

Men på denna sidan datorn tror jag ändå att du tog det beslut som var bäst för dina djur.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Mata

• Södermanland
« Svar #55 skrivet: 11 mar-08 kl 19:44 »
Tja, tack, tack...men jag tyckte nog inte riktigt att det var rätt. För om man dömde enligt livslust och aptit så hade dem det. Det som styrde det hela var att vår veterinär inte kunde se att det var tillstånd som han kunde förbättra.
Jag är ändå mycket tveksam till detta.
Men som sagt livet går vidare och jag önskar sätta punkt för denna tråd här om ni tillåter det, för jag har ingen vidare lust att älta detta i oändlighet.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #56 skrivet: 12 mar-08 kl 18:27 »
Du som startade tråden kan låsa den, det finns lite kommando i blått under själva forumet där det står låsa.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Mata

• Södermanland
« Svar #57 skrivet: 13 mar-08 kl 19:29 »
Jag tänker naivt att om man ber snällt så respekterar nog folk ens önskan  :)
Vill någon diskutera denna fråga vidare så kan ju denne alltid öppna en ny, och om någon bara vill klaga över hur förskräcklig jag är så är den alltid välkommen att skicka ett privat brev.

Jag tycker helt enkelt att denna fråga inte är helt enkel, och att den tål att tänkas över. Men jag har ingen lust att tänka mer på det nu i alla fall.

Punkt.  :-X

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 2 användare
doompunk, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser