Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp, kaninbebis!  (läst 2131 gånger)

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
Hjälp, kaninbebis!
« skrivet: 29 feb-08 kl 14:20 »
Hur gör jag nu?
Har en kaninunge i famnen, ca tre dagar som åkt ur boet, den kröp omkring och jag trodde det var normalt...men nu efter ett par h när jag kom ut igen låg den längst bort i hörnet. iskall.
jag som är en naturens gångare tog den...antog den var död....lade den på golvet, då rörde den sig...liiite grann.
nu är den inne i min famn... rör sig och låter...vad göra?
tar mamman den tillbaka?

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Hjälp, kaninbebis!
« Svar #1 skrivet: 29 feb-08 kl 15:43 »
Har varit med om det.. lagt tillbaka dom och de har varit ute igen efter en stund.
Mamman vill troligtvis inte ha den utan slänger ut den, pga att det är nåt fel på den förmodligen.
Prova lägg in den en gång till, är den ute igen så låt naturen ha sin gång.. :'( / Ewa
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

klorofyll

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 feb-08 kl 16:35 »
För mej, som anser att vi hela tiden påverkar naturens gång, så finns alternativet att man flaskmatar.
Man får ta in den lille i värmen och bygga ett konstgjort bo. Sen matar man med lamm- eller hundmjölksersättning två gånger per dag.
Men det är klart att man ska fundera över det, men vi människor är bra på att bryta naturens gång både här och där, så inte tycker jag att man syndar om man försöker rädda ett litet liv....

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #3 skrivet: 29 feb-08 kl 19:01 »
Man får ta in den lille i värmen och bygga ett konstgjort bo. Sen matar man med lamm- eller hundmjölksersättning två gånger per dag.

Mata bara två ggr/dag. :o
Diar inte kaniner oftare?

Jag tänker på mina kultingar som diar 1-2 ggr/timme. :-[
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
« Svar #4 skrivet: 29 feb-08 kl 19:46 »
Äh, jag övervägde alternativen. Den piggade på sig när den blev varm igen så jag bar ut den i buren igen och mamma kanin verkade nöjd. Den pinkade ner sig här inne så kanske fick han ingen lukt från mig på sig... + att jag bar den med mina handskar som jag alltid har till kaninerna.
Den kröp ner i boet och mamma är nöjd och glad....
*puh*!!!!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #5 skrivet: 29 feb-08 kl 23:56 »
Mata bara två ggr/dag. :o
Diar inte kaniner oftare?

Jag tänker på mina kultingar som diar 1-2 ggr/timme. :-[

Oftast bara en gång per dygn. Kaninmjölk har hög TS halt, hittar i hastigheten inte uppgifter på det, sorry.

Edgar

Gösta

« Svar #6 skrivet: 01 mar-08 kl 10:52 »
Att en unge kommer ur boet beror oftast på att den hänger kvar i spenen på honan när hon hoppar ur boet. Om ungen är varm så är det bara att stoppa tillbaka den. Är den kall men lever så värm den. Ni kvinnor, stoppa den i BHn tills den kvicknar till. Fungerar utmärkt. Själv lägger jag den i en lysrörsarmaturs skyddshölje. Ca 35 grader där. Efter ca 20 minuter lägger jag tillbaka.

abbe

• frihet enkelhet alternativ
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 01 mar-08 kl 22:17 »
Jag har också varit med om att kaninbebisar är kalla o verkar döda. Men när jag har sett att det finns liv i dom så lägger jag tillbaka dom direkt i boet och det har funkat. Verkar vara varmt o gott där så dom blir varma fort. Min Kaninmamma är van vid min doft o väldigt tam och har inget emot att jag är där o hjälper henne. Men det är hon det , för jag har en annan som är mycket mera vaktig. Har inte haft henne lika länge så jag hoppas att hon ska acceptera min närvaro till slut som en trygg närvaro. Men det märker jag väl med tiden. Kaniner liksom människor är olika varandra. Kul är väl det.
Abbe
vegetarian

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
« Svar #8 skrivet: 02 mar-08 kl 09:57 »
Ja, denna hona har haft ungar förut och bott i en barnfamilj så tanken slog mig när hon tog tillbaka ungen fast den varit i min famn att det ju var barnen som skötte dem. Troligtvis är hon väldigt van att folk petar på ungarna.
Nu längtar jag tills dom kommer fram... hur lång tid är det?
Dom är ju så söta att tom min råbarkade sambo älskar dem!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #9 skrivet: 02 mar-08 kl 11:21 »
Jo, på senare tid har jag lagt dom tillbaka i boet direkt och går sen tillbaka och tittar efter om en stund.  Stick ner fingret ett kaninbo lite under ullen får ni se. Där är jättevarmt! Och så inbillar jag mig stt stöket och böket från syskonen hjälper till att hålla livsandarna vid liv.

Dandelia

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 02 mar-08 kl 16:25 »
Ja, denna hona har haft ungar förut och bott i en barnfamilj så tanken slog mig när hon tog tillbaka ungen fast den varit i min famn att det ju var barnen som skötte dem. Troligtvis är hon väldigt van att folk petar på ungarna.
Nu längtar jag tills dom kommer fram... hur lång tid är det?
Dom är ju så söta att tom min råbarkade sambo älskar dem!

Dom lämnar boet vid ca 3 veckor. Om dom får dåligt med mjölk kommer dom fram fortare. En del är mer äventyrliga av sej och tar sej ut på upptäcktsfärder så snart dom kan.

/Dandelia

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
« Svar #11 skrivet: 02 mar-08 kl 22:27 »
Ja en av mina är för äventyrslysten...
Idag kom den ur boet igen.
Jag gick där ifrån då jag inte vill lägga mig i.
En timme senare när jag gick dit hade den lyckats krångla sig ut mellan kompostgallret och kycklingnätet (som jag trodde dom inte kom igenom) och fastnat hängandes i huvudet. Jag var säker på att den var död men precis som sist så rörde den sig lite grann.
Tog in den och hade den i min famn tills den rörde på sig och kändes varm.
Lade ut den på boet igen men tycker den såg väl medtagen ut. Honan slickade på den och jag tittade en stund sedan gick jag.
Mitt hjärta klarar inte av det här. Dom är ju så underbara och jag är livrädd att hitta en död liten en.
Jag måste bättra på buren då det var för öppet i nederkant. Nu har jag preliminärt placerat en bräda i nederkant.

Dandelia

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 03 mar-08 kl 10:20 »
Usch, vad skrämmande att hitta en liten halvstrypt! Tur att det gick bra! Visst är det kämpigt den första tiden när dom är nya och hjälplösa och man inte kan göra mycket för dom.

Jag gjorde rent buren åt en av mina förstföderskor i helgen. Hon har en kull på 8 som är ca en vecka gamla. När jag "återskapat" boet och lagt tillbaka ungarna satte jag in honan. Hon märkte direkt att nåt var annorlunda. Hon ställde sej över boet för att se att allt var ok. Ungarna trodde det var mat på g och tog sej ut men mamma hoppade därifrån. Dom små följde efter, kravlandes för allt dom var värda. Det var mini-kaniner överallt! Eftersom honan var stressad tordes jag inget göra.

Jag gick därifrån och hoppades att det skulle lösa sej. När jag tittade till dom hade alla utom en tagit sej tillbaka till varma boet. Den sista mellanlandade i höhögen istället. Jag lyfte in den i boet och gick snabbt iväg. Jag har hållit koll sen dess men boet är i sin ordning och mamman är lugn och fin igen.

Puh, att såna små, som inte ens kan se än, kan hitta tillbaka till boet själva... Naturens under :)

/DAndelia

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser