Högt lamda-värde....Det är det som är bra tycker jag

Ja, lambda 1.00 är idealet när det gäller den äldre, enklaste typen av 3-vägskatalysator ja, men det finns ju så många fler ideal

En vanlig kat behöver ca lambda 1, alltså ett viktblandningsförhållande på ca 14 till 1 mellan luft och bensin.
Ungefär 12 till 1 ger mest effekt, vilket dom flesta moderna bilar har när man gasar på lite.
Moderna turbobilar har ofta 11 till 1, den extra feta blandningen har till funktion att kyla luften för att kunna ladda en liten aning högre turboladdtryck utan att få spikning, riktiga miljögrisar alltså..
Men med en gammal su-förgasare, som finfördelar bränsledropparna mycket mindre än en vanlig insprutning, bl.a eftersom den har ett konstant undertryck kan gå att få bilen att funka bra på 17 till 1 -förhållande om man sätter tändningen typ 5 grader tidigare.
Blev första gången jag gjorde det så förvånad (och förvirrad) att en modern bil kunde vara så mycket snålare med en frisk 40 år gammal su eller stombergförgasare än en modern insprutning när man bytte.
Finns en mycket intressant man som heter David Wizard som har gjort otroliga mängder av kreativa experiment och skrivit ett gäng böcker (jag har några) om främst hundkojemotorer.
Han har efter sina manipulationer fått gamla förgasar-hundkojor att fungera på blandningsförhållande 24 till 1

!!!
Min tekniska idol!
Det lägsta jag kommit i bensinförbrukningsväg är 0,37 vid försiktig landsvägskörning på.