Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köra bensinmotor på rapsolja och andra oljor?  (läst 11175 gånger)

Filip Skräplund

SV: Köra bensinmotor på rapsolja och andra oljor?
« Svar #20 skrivet: 29 feb-08 kl 21:06 »
Jag känner inte igen de där 10 procenten, det är möjligt att det stämmer.
Man brukade tidigare rekommendera oljeväxter högst en gång i en 6-8-årig växtföljd, kanske har intervallet behövt utökas pga att man inte får bespruta mot svamp och skadedjur lika livligt som förr.
Sen är höstoljeväxter en ganska chansartad gröda som inte sällan utvintrar och behöver sås om på våren,
då ofta med något annat än oljeväxter.
En fördel är det goda förfruktvärdet, alltså att oljeväxter brukar höja avkastningen på efterföljande gröda.
« Senast ändrad: 29 feb-08 kl 21:14 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Misse

• nr 9424
« Svar #21 skrivet: 13 mar-08 kl 02:47 »
Halaj!

Jag kan tänka mig ytterligare en bugg.
Jag gissar att det kan klägga igen förbränningsrum och allt nedströms med sot och koks ganska fort.

En dieselmotor (inhomogen förbränning) går ju med luftöverskott och ger därför en större chans för sådant att förbrännas.
En motor med tändstift (homogen förbränning) går nära lambda=1 hela tiden och därför finns det mindre syre i förbränningsrummet. Allt syre går åt till att förbränna bränslet.

Vidare är katalysatorn inte tänkt att ta hand om de rökgaser som kommer ut.
Jag kan också tänka mig en väldigt stor mängd cancerogena partiklar i avgaserna.

Nu var väl incitamentet för detta en pengabesparing, och det är ju svårt att argumentera mot. Däremot tror jag att detta inte är så bra för miljön.

Det är alltid kul att att läsa om vad folk klurar ihop på kammaren eller nere i garaget, men just denna gör jag inte vågen för.

//T

När jag besiktigade tidigare nämnda opel corsa hade jag en hel del e85 iblandat, men ingen eldningsolja (tror jag) och lambda-siffran på hans mätare stod på 1,12......1,02 är max vad sbp godkänner har jag för mig.

Var alltså ett rätt rejält syreöverskott.....Hade klara problem att få honom att släppa igenom den eftersom han trodde att det var fel på elektronikstyrningen till insprutningen. Men tillslut accepterade besmannen mina etanoliska förklaringar och  s l ä p p t e  igenom mig ändå!! :-X :o :o :o ::)

Kanske var det för syreöverskottet den ändå funkade ok med eldningsolja inblandat som jag hade senare  ??? ??? ::)
Vadvetjag, jag bara experimenterar  ;) ;) å lär mejj lite oxå... ::) eventuellt.. :P :P ;D
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Tompas11

• Västmanland
« Svar #22 skrivet: 13 mar-08 kl 22:14 »
Lamdavärdet ska vara inom intervallet 0,97-1,03. Idealet är 1,00.
Högt lamdavärde indikerar att motorn går magert.
If it doesn't work, chrome it!

Misse

• nr 9424
« Svar #23 skrivet: 14 mar-08 kl 11:33 »
Högt lamda-värde....Det är det som är bra tycker jag :D
Ja, lambda 1.00 är idealet när det gäller den äldre, enklaste typen av 3-vägskatalysator ja, men det finns ju så många fler ideal ;)
 En vanlig kat behöver ca lambda 1, alltså ett viktblandningsförhållande på ca 14 till 1 mellan luft och bensin.
Ungefär 12 till 1 ger mest effekt, vilket dom flesta moderna bilar har när man gasar på lite.
Moderna turbobilar har ofta 11 till 1, den extra feta blandningen har till funktion att kyla luften för att kunna ladda en liten aning högre turboladdtryck utan att få spikning, riktiga miljögrisar alltså..

Men med en gammal su-förgasare, som finfördelar bränsledropparna mycket mindre än en vanlig insprutning, bl.a eftersom den har ett konstant undertryck kan gå att få bilen att funka bra på 17 till 1 -förhållande om man sätter tändningen typ 5 grader tidigare.
Blev första gången jag gjorde det så förvånad (och förvirrad) att en modern bil kunde vara så mycket snålare med en frisk 40 år gammal su eller stombergförgasare än en modern insprutning när man bytte.
Finns en mycket intressant man som heter David Wizard som har gjort otroliga mängder av kreativa experiment och skrivit ett gäng böcker (jag har några) om främst hundkojemotorer.
Han har efter sina manipulationer fått gamla förgasar-hundkojor att fungera på blandningsförhållande 24 till 1  :o :o!!!
Min tekniska idol!

Det lägsta jag kommit i bensinförbrukningsväg är 0,37 vid försiktig landsvägskörning på.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
« Svar #24 skrivet: 14 mar-08 kl 19:39 »
Utan att vara så kritisk till hur väl mitt inlägg passar i tråden så undrar jag var en gammal
tändkulemotor och en typisk modellmotor med glödstift hamnar i detta med alternativa bränslen?
Enligt tidigare inlägg i tråden behöver ottomotorn (bensinmotorn) bränslen som inte självantänder
av kompressionen då detta ger spikningar medan dieselmotorn lever på just detta fenomen.
Det känns fullt logiskt att de två motortyperna svårligen kan köras på varandras bränslen
men var hamnar tändkulemotorn/råoljemotorn och den lilla glödstiftsmotorn?

Glödstiftsmotorn är mest känd som kraftkälla på 1-10 till modellflygplan och liknande farkoster
och tändkulemotorn är mig veterligen idag en utgången teknik. Båda motorerna är i sin klassiska
form tvåtaktare där tändning sker när bränslet når en het yta i topplocket. Glödstiftsmotorn
körs i allmänhet på metanol medan tändkulemotorn verkar vara mer lämpad för allehanda oljor.
I glödstiftsmotorn blandas bränslet med luften i en förgasare medan tändkulemotorn har en
insprutningspump som dieselmotorn. Jag vill minnas att tändkulemotorn dock sprutar in sitt bränsle
samtidigt med insugningsluften och inte som i dieselmotorn då kompressionen är som högst.

Någon som kan skingra (tvåtakts-)dimman?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Misse

• nr 9424
« Svar #25 skrivet: 14 mar-08 kl 19:50 »
Jag har ibland haft dieselmotorer som jag haft in spillolja direkt in i insugningsröret på.
Bränslet antänds då tidigare i kompressionstakten än vad det görs när det sprutas in av insprutningspumpen.
Är svårt att ''gasa'' jämn gas med den lösningen.....och när man öser in överdrivet mycket så kan man inte ens se vägen bakom, och bilar bakom var då tvungna att stanna i lutzen-dimman... ;) ;)  Praktiskt!!!
Enormt kul men rätt miljövidrigt.....fast såna detaljer brydde man sig knappast om förr i tiden ;) ;)

Då blir en vanlig dieselmotor en typ tändkule/råoljemotor...

Dela detta:

* Inloggade just nu

422 gäster, 2 användare (1 dolda)
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser