räcker trycket till för att föra upp vattnet till övre våningen
Hur göra?? Om jag samlar upp vattnet i en 1000 liters tank på gården...räcker trycket till för att föra upp vattnet till övre våningen...ca 3 meter eller behöver jag en pump? Hur är det om jag ställer två stycken 1000 liters tankar på varandra hur räcker trycket då? Jag tänkte jag skulle spara en slant på att samla regnvatten eftersom vattenpriset här hos oss stigit otroligt.
Utan pump kan du leda upp vattnet precis lika högt som nivån på vattenytan i tanken. Dvs om tanken befinner sig 3 meter upp i luften kan du leda upp det till övre våningen.
Behöver en toalett ett visst tryck för att det ska fyllas på vatten eller räcker det att man har en liten tank ovanför själva toaletten? Har toaletterna ett maxtryck på inkommande vatten också?
Finns det någon koppling där man kan välja snabbt med ett handtag(eller automatiskt) från vilket håll man vill ha inkommande vatten ifrån? så skulle man kunna ha både kommunalt vatten och regnvatten på samma toalett.
en trevägs-ventil löser elegant och billigt omkopplingen och det måste väl finnas godkända backventiler för att förhindra kontaminering?
Det alldeles helt säkra sättet i detta fall är nog att ha en flottör (typ sån som används i kornas dricka-baljor) i regnvatten-behållaren som fyller på med kommunalt vatten när det inte regnat på ett tag. Då vore det väl f-n om det skulle hoppa in en bakterie!