Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  regnvatten som toavatten...hur göra??  (läst 4982 gånger)

finne-robin

• -
regnvatten som toavatten...hur göra??
« skrivet: 24 feb-08 kl 18:58 »
Hur göra?? Om jag samlar upp vattnet i en 1000 liters tank på gården...räcker trycket till för att föra upp vattnet till övre våningen...ca 3 meter eller behöver jag en pump? Hur är det om jag ställer två stycken 1000 liters tankar på varandra hur räcker trycket då? Jag tänkte jag skulle spara en slant på att samla regnvatten eftersom vattenpriset här hos oss stigit otroligt.

Tapio

• Västergötland
SV: regnvatten som toavatten...hur göra??
« Svar #1 skrivet: 24 feb-08 kl 19:09 »
räcker trycket till för att föra upp vattnet till övre våningen

Halaj!

Vilket tryck?

//T

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 feb-08 kl 20:49 »
Hur göra?? Om jag samlar upp vattnet i en 1000 liters tank på gården...räcker trycket till för att föra upp vattnet till övre våningen...ca 3 meter eller behöver jag en pump? Hur är det om jag ställer två stycken 1000 liters tankar på varandra hur räcker trycket då? Jag tänkte jag skulle spara en slant på att samla regnvatten eftersom vattenpriset här hos oss stigit otroligt.

Utan pump kan du leda upp vattnet precis lika högt som nivån på vattenytan i tanken. Dvs om tanken befinner sig 3 meter upp i luften kan du leda upp det till övre våningen.

finne-robin

• -
« Svar #3 skrivet: 28 feb-08 kl 20:16 »
Utan pump kan du leda upp vattnet precis lika högt som nivån på vattenytan i tanken. Dvs om tanken befinner sig 3 meter upp i luften kan du leda upp det till övre våningen.

Tack för svaret. Det blir nog att skaffa pump då för nog ser det lite jäkligt ut att ha ett 3 meters "vattentorn" på gården i "stan"

Orcus

• ORCUSNET.TK
« Svar #4 skrivet: 24 okt-08 kl 15:54 »
en gammal tråd men skriver här ändå..

Behöver en toalett ett visst tryck för att det ska fyllas på vatten eller räcker det att man har en liten tank ovanför själva toaletten? Har toaletterna ett maxtryck på inkommande vatten också?

Finns det någon koppling där man kan välja snabbt med ett handtag(eller automatiskt) från vilket håll man vill ha inkommande vatten ifrån? så skulle man kunna ha både kommunalt vatten och regnvatten på samma toalett.
Med vänlig hälsning Mattias, Bollnäs
Kolla hemsidan för att se våran husrenovering och våra fotografier.

Mabande

« Svar #5 skrivet: 30 dec-08 kl 21:28 »
Behöver en toalett ett visst tryck för att det ska fyllas på vatten eller räcker det att man har en liten tank ovanför själva toaletten? Har toaletterna ett maxtryck på inkommande vatten också?
Det räcker med en behållare ovanför tanken. Det enda (mig veterligen) som i någon mån trycksätter är flottören som sätter "mottryck" för att undvika överfyllning och den beror ju av vattennivån inuti WC:ns tank :)

Finns det någon koppling där man kan välja snabbt med ett handtag(eller automatiskt) från vilket håll man vill ha inkommande vatten ifrån? så skulle man kunna ha både kommunalt vatten och regnvatten på samma toalett.

Jag har för mig att jag har läst på forumet (eller så var det ett annat byggforum) att man inte får ha omkoppling mellan "privat" och kommunalt vatten p.g.a. risken för kontaminering av det kommunala : /

Men på själva frågan så är jag hyfsat säker på att det finns produkter för "flödesväxling" (tyvärr kommer jag inte på vad produktnamnet bör vara) men i värsta fall går det ju alltid att göra en fullösning med en vanlig engreppsblandare ;)

pappi747

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 30 dec-08 kl 21:34 »
en trevägs-ventil löser elegant och billigt omkopplingen och det måste väl finnas godkända backventiler för att förhindra kontaminering?

Anders G.

• -
« Svar #7 skrivet: 31 dec-08 kl 12:18 »
en trevägs-ventil löser elegant och billigt omkopplingen och det måste väl finnas godkända backventiler för att förhindra kontaminering?
En backventil beckar naurligtvis igen av föroreningarna.

pappi747

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 31 dec-08 kl 13:36 »
Varför beckar backventilen igen när det bara passerar kommunalt vatten genom den? Även när den stänger så är det ju kommunalt vatten på bägge sidor om den...

Anders G.

• -
« Svar #9 skrivet: 31 dec-08 kl 14:26 »
Bergslagsmannen, tror du på fullt allvar att föroreningar i ett system håller sig där de skall vara?
Jag hoppas du inte jobbar som konstruktör.

pappi747

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 31 dec-08 kl 14:32 »
Nej du kan vara lugn jag är inte konstruktör. Men när började föroreningar krypa motströms? Det var väl inte meningen att han skulle leverera till det kommunala nätet? Och det var väl regnvatten det gällde? Inte slam väl?

Huggorm

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 31 dec-08 kl 14:54 »
Alger och annat kan nog krypa motströms, vattnet rinner ju inte hela tiden. Regnvatten är inte helt rent, där finns en massa små, små levande partiklar av olika sort. Men är det inte för mycket klor i kommunalt vatten för att sådant skall trivas?

pappi747

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 31 dec-08 kl 15:13 »
Det mesta av de kommunala systemen byggdes på 60-talet och är ofta i uselt skick nu snart 40år senare. Inte sällan händer det att rören kollapsar och då avloppsnätet från samma era pajar samtidigt tränger kolibakterier ut i vatten-nätet. Visst innehåller regnvatten viss "smuts" men det kommunala vattnet kloreras för att undvika skandaler och epidemier från värre ursprung!

Huggorm

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 31 dec-08 kl 15:55 »
Man får nog räkna med att det kommer bildas en del mikroorganismer i regnvattenbehållaren om inte annat

pappi747

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 31 dec-08 kl 16:10 »
Det alldeles helt säkra sättet i detta fall är nog att ha en flottör (typ sån som används i kornas dricka-baljor) i regnvatten-behållaren som fyller på med kommunalt vatten när det inte regnat på ett tag. Då vore det väl f-n om det skulle hoppa in en bakterie!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #15 skrivet: 01 jan-09 kl 19:27 »
Jag hadde samma funderingar....   
Flottören öppnar om vattennivån kommer under säg 1/3 och stänger 100 liter senare.... 
Ventilen bör nog sitta över högsta nivån i behållaren....
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

eka

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 01 jan-09 kl 20:47 »
Det slår mig när jag läser första frågan att man kan göra en typ av fontän och tryckförflyttning genom att sammanbinda lufttäta kärl på ett smart sätt.
Man låter allt vatten stå på marknivå men låter regnvattnet fylla en tank på så sätt att man skapar en luftficka med tryck. Det tryck används sedan i nästa kärl för att trycka upp vatten till övervåningen.
Det var någon gammal grek som gjorde första modellen.
Minns att jag som ung gjorde en modell av detta med två glasburkar och gummislang.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Vilse

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 01 jan-09 kl 21:55 »
jag samlar regnvatten fraan mitt stora garagetak.
fast vi har ingen frost haer nere saa det funkar med typ aretruntsommarvattenstandard haer nere.
vattnet fraan taket gaar till en stor cementtank bakom garaget. ovan jord tank.
jag skurar den ca en gang per aar. lucka paa toppen och jag saetter ner en stege och skurar med borste o klorin.
har ett roer i botten paa tanken och leder til en pump. naer jag oepnar kran i huset saa startar pumpen efter at det blir tryckfall i roeret.
jag anvaender detta vatten til allt inne i huset.
(har en brunn som jag pumpar upp ur naer det inte finns regnvatten i tanken)

Mabande

« Svar #18 skrivet: 01 jan-09 kl 23:31 »
Det alldeles helt säkra sättet i detta fall är nog att ha en flottör (typ sån som används i kornas dricka-baljor) i regnvatten-behållaren som fyller på med kommunalt vatten när det inte regnat på ett tag. Då vore det väl f-n om det skulle hoppa in en bakterie!
Ja och även om det skulle finnas en kontaminationsrisk så är ju installationen i stort sett likvärdig vanlig hushållsanvändning (framför allt just WC i och med att den bygger på samma princip som den vanliga WC-tanken). Bra lösning :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

668 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser