Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket Morötter?  (läst 1673 gånger)

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
Hur mycket Morötter?
« skrivet: 24 feb-08 kl 14:48 »
Om jag slutar med kraft på mina fetknoppar och ger hö och morötter, hur mycket morötter skall varje kanin ha då per dag enligt er?
Har fyra st stora, bj & fv och en gotlänning.

uffeoanette

SV: Hur mycket Morötter?
« Svar #1 skrivet: 24 feb-08 kl 19:04 »
Har läst nånstans att morötter innehåller 80% vatten. Så du ska inte ge dem för mycket av det.
När jag bantar nån så får de lite kraftfoder ändå, mest för vitaminernas skull. Tror inte att höet innehåller alla vitaminer

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 feb-08 kl 20:47 »
Kaninerna klarar sig fint på höet. Vill du ge dem morötter också så ge dem inte för mycket, som uffeochanette skriver är det mest vatten. Men kaninerna tycker det är gott.

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
« Svar #3 skrivet: 25 feb-08 kl 22:16 »
 8) Skall det vara fullgott med fint hö? Mina blir at ttigga väldigt om dom bara får hö... Iofs tigger dom hur mycket dom än får. Gubben i huset säger att jag nog matar ihjäl dom snart...  ::)
Jag har gett fem mellanstora morötter var per dag... Då räknas det som...?... Jättemycket?
Nu blir jag nervös... Kanske gubbens teori stämmer?

Kerstin Linnea

« Svar #4 skrivet: 27 feb-08 kl 11:34 »
Jag tror att en morot per kanin är mer lagom ;)...
När jag ger kaninhona med kul morötter så skär jag upp dom i slantar så ungarna slipper bråka om samma morot.....

Gösta

« Svar #5 skrivet: 27 feb-08 kl 15:52 »
En halv normalstor morot varannan dag är lämpligt. För mycket morötter kan skada mag/tarmkanalerna.
Att ge 5 morötter/dag är på tok för mycket. Tänk dig själv att äta 5 st/dag! Omräknat i kroppsvikt blir det en halv säck!! :o

pricken

• Närke
    • Lanttantensbutik
« Svar #6 skrivet: 27 feb-08 kl 20:50 »
Har du dina kanniner för slakt? Smaket av köttet blir sötaktig om kaninen äter mycket morot.

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
« Svar #7 skrivet: 27 feb-08 kl 22:58 »
*Omg* Här matas friskt med massa morötter...skall tydligen låta bli det då...  8)
Om dom blir att smaka sött så är det nog sött som socker här då...  ;D
Det var en sk kaninexpert som sade att morötter och hö var susen för kaniner. Då behövde dom inte något kraftfoder.
En sak jag tänkt på nu när jag äntligen fått ungar...
Innan har dom fått kraftfoder och när jag slutade verkade det ta sig i maggarna...
Kan det ha något med kraften att göra?

Dandelia

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 28 feb-08 kl 09:59 »
Dom kan ha varit för tjocka när du gav dom kraftfodret. Då är det svårare att få dom dräktiga.

/Dandelia

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser