Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Öländska dvärghöns  (läst 14174 gånger)

gernsö

• Skåne
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

EvaE

• Gäst
SV: Hjälp!!!! Jag är helt förbryllad över detta!
« Svar #21 skrivet: 13 sep-09 kl 08:37 »
Om det är några av de första äggen de lägger så kan de vara mycket mindre.....

Jo, jag vet. Men enligt uppgift ska det vara 1,7 år. & det e ju det att de lägger större & olikfärgade
ägg än de jag har sen förut.

Tackar så mkt för länken Gernsö  ;D

Vad tror ni om den som syns allra först i bild? Visst e det en tupp?

//
Eva

EvaE

• Gäst
SV: Hjälp!!!! Jag är helt förbryllas över detta!
« Svar #22 skrivet: 13 sep-09 kl 08:47 »
menar du den med hela sidan åt oss för det liknar en höna, och den som står till vänster i bilden och har hela ryggen mot oss liknar en tupp.....

Det e den jag menar. Det syns inte så bra på denna bilden men kammen är
så väldigt ojämn, som tuppens i formen fast inte färdigvuxen liksom. De andra hönorna har en annan
typ av kam. Ska försöka ta bild av dom idag med kammen i centrum & lägga in så det
syns bättre.

//
Eva

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #23 skrivet: 13 sep-09 kl 10:42 »
På denna länk kan du läsa om de öländska dvärgarna och även se foton:

http://www.kackel.se/lantras_hons.html

Öländsk dvärg är ju en av de svenska lantraserna och varken djuren el. äggen är "standardiserade" utan kan variera inom rasen både till färg och storlek (precis som övriga lantraser).

I rasramen står följande:
"Äggvikten runt 35 g. Äggfärgen är, som hos stora lantrashöns, benvit till svagt brunaktig/beige."

Citera
Den längst fram på
bilden, e inte det en tupp?

Jag är inte så "hemma" på just öländsk dvärg men jag tycker att det ser ut som en höna.

Om det är rasrena öländska dvärg du har går ju inte att avgöra utan genbanksintyg.
Gotlandskaniner, genbank.

EvaE

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 13 sep-09 kl 11:03 »
Om det är rasrena öländska dvärg du har går ju inte att avgöra utan genbanksintyg.

Jag har försökt få mina genbankade men dom jag pratat med & ställt frågor ang detta till har varit så otrevliga &
det verkar vara så krångligt & därför gav jag upp med det. Jag köpte de första från en uppfödare som hade
genbank på massa andra höns men pga platsbrist behövde få bort dom snabbt & därför inte fått genbanken färdig.
Dessa sista köpte jag från ett annat ställe & han var inte så bevandrad i hönsrasen. Därför jag blivit så osäker nu
när det var andra färger & storlekar på äggen samt att kammen på den ena hönan var så olika alla de andra.

Tack för länken! De ser ju ut precis som mina & det var bra att det stod där om ägg & deras olikheter. Nu känner
jag mig mkt lugnare!

//
Eva

EvaE

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 14 sep-09 kl 17:01 »
Nu har jag lyckats ta något mer foto på "hönans" kam så kan ni väl
säga om ni fortfarande e övertygade om att det e en höna?

Tack för hjälpen på förhand!

//
Eva

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #26 skrivet: 14 sep-09 kl 22:27 »
100% höna :D ;)

mvh njura
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Träsktrollet

• -
SV: Öländska dvärghöns
« Svar #27 skrivet: 05 nov-09 kl 17:13 »
med risk för att få alla genbankare efter mig ;)
min bror hade samma problem med öländsk dvärg....bytte till en tupp av annan ras tillslut och hör och häpna inte en krokig tå på kycklingarna ::)
Oj, vad jag har funderat... Detta stämmer nog inte alls, men jag undrar om det kan ligga något i det...  ::)  :-[

Att om man kläcker ägg som har färdas med tex posten, så kan saker "skakas" om... Tex så får fler faverolle eller silkes dåliga tår.
Finns det någon som helst logik i det hela  ??? Eller har jag bara fått höra en skröna  ;)
« Senast ändrad: 13 maj-12 kl 11:53 av Sirpa »
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #28 skrivet: 06 nov-09 kl 09:22 »
Har aldrig varit med om så tror det är en skröna.

Däremot så kan snea tår bli till av fel värme som t.ex. om man kläcker i äggkläckningsmaskin kan det uppstå sådant. Inavel kan också spela en roll, dock så krävs det grov inavel troligen syskon på syskon på syskon osv en tid innan det blir några missbildningar.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

bea

« Svar #29 skrivet: 06 nov-09 kl 09:26 »
Brorsan hade problem med detta på öländsk dvärg....naturruvade bytte tupp så blev det bra.
Men om jag inte har fel så är vissa raser mer drabbade av inavel.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #30 skrivet: 06 nov-09 kl 09:31 »
Du har inte fel. =)

Och öländsk dvärg lär ju vara rätt rejält inavlade? Vissa gamla lantraser har ju förökat sig igenom genom endast ett fåtal individer som funnits kvar.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

petris

• Västergötland
    • Tuppochtomat
« Svar #31 skrivet: 04 maj-12 kl 20:00 »
Vi har två stycken öländska dvärghönor och de skiljer sig lite från de övriga hönsen vi har (förutom att de är mycket mindre då förståss) de är betydligt skyggare och håller sig helst på pinnarna i växthuset och de lämnar inte gärna hönsgården fastän dörren till trädgården är helt öppen.

Andra öländska dvärgar jag stött på (inte så många) visar samma beteende, lite skygga och trivs bra inne och går inte så långt. Är det lite typiskt för rasen eller bara just dessa individer (är mycket väl medveten om att alla höns är olika individer och har olika anlag)

Jag letar efter en tupp till mina två hönor och gärna någon höna till eller två men det verkar helt omöjligt att gå tag på. Har hittat i genbank men de vill ju helst sälja till de som ska fortsätta med genbanken (vilket jag helt förstår). Men finns knappt rasen utanför genbanken?
www.tuppochtomat.wordpress.com min blogg om natur, miljö och odling

Lycka

• Ångermanland
« Svar #32 skrivet: 04 maj-12 kl 20:02 »
Finns flera som har utanför genbank känner  dock inte till ngn där du bor.
De jag känner bor utanför S-vall och V-ås.
haar bara hört att de blir så tama.
« Senast ändrad: 04 maj-12 kl 20:23 av Lycka »
Hedemorahöns

Ronny

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 05 maj-12 kl 21:15 »
Kanske hönorna lugnar ner sig om de får en tupp.

Det finns en hel del som har ölandshöns utanför genbanken även i din del av landet. Tyvärr har jag ingen koll på dessa. Det är väl inte idealisk tid att köpa tupp, annars blir det säkert tuppar över även inom genbanken.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

petris

• Västergötland
    • Tuppochtomat
« Svar #34 skrivet: 06 maj-12 kl 20:02 »
Kanske hönorna lugnar ner sig om de får en tupp.

Det finns en hel del som har ölandshöns utanför genbanken även i din del av landet. Tyvärr har jag ingen koll på dessa. Det är väl inte idealisk tid att köpa tupp, annars blir det säkert tuppar över även inom genbanken.

Det har jag aldrig tänkt på... att det kan vara tuppbristen. Vi har iof en orpingtontupp men han ser inte de små överhuvudtaget. Vi lugnar oss ett tag och ser om vi får tag på någon tupp och eller tupp med hönor till slutet av sommaren. Det borde rimligtvis vara lättare då.
www.tuppochtomat.wordpress.com min blogg om natur, miljö och odling

Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 3 användare (1 dolda)
Stengrim, JoeDirt

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser