Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Öländska dvärghöns  (läst 13341 gånger)

Stinger

  • Inlägg: 22
Öländska dvärghöns
« skrivet: 23 feb-08 kl 10:55 »
lagt in lite bilder på min öländska dvärghöna o tupp
vackrare finns nog inte :o ;D :P

Mossie

  • Inlägg: 362
  • Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
SV: Öländska dvärghöns
« Svar #1 skrivet: 23 feb-08 kl 14:59 »
Och här en bild på mina :D Movitz och MajBritt.
Hoppas få tag i ägg i år så dom blir flera eftersom det är en kanontrevlig ras :D
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

ivigtut

  • Inlägg: 713
  • Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
SV: Öländska dvärghöns
« Svar #2 skrivet: 20 mar-08 kl 22:33 »
Hej.
De är jättesöta . ;D

Jag är helt novis och det vore roligt att råd och få tips.
Jag ha precis på väg att skaffa mina första höns som är Öländska dvärghöns från en genbanken.

hartwig

  • Inlägg: 14
SV: Öländska dvärghöns
« Svar #3 skrivet: 22 mar-08 kl 21:30 »
till movitz. har du genbank på dessa? tycker han e fin men ser lite suspekt ut för att va en ölands dväg

Inga-Lena

  • Gäst
SV: Öländska dvärghöns
« Svar #4 skrivet: 25 jul-08 kl 20:07 »
Finns kanske inte så många av Öland dvärg, eftersom den bild och den höna som är på den är densamma som jag har på väggen.
Jag sökte på nätet och hittade bara en handfull bilder, konstigt med tanke på hur rolig fjäderdräkt de har. Om jag fattat rätt finns det 2 basfärger, gul och vit. Jag lägger några bilder jag hittat:
« Senast ändrad: 25 jul-08 kl 20:09 av Inga-Lena »

Inga-Lena

  • Gäst
SV: Öländska dvärghöns
« Svar #5 skrivet: 25 jul-08 kl 20:08 »
Här är några till:

Humleblomster

  • Inlägg: 1684
    • Södermanland
    • Sanduddens djur
SV: Öländska dvärghöns
« Svar #6 skrivet: 21 aug-08 kl 22:35 »
Jag har skaffat öländska dvärghöns, de är ju så fina! Har lagt ut några bilder på min hemsida.  ;D

En fråga: har två grupper om vardera två hönor o en tupp och de ser rätt olika ut i färgen. Hur är det med det där med ursprungsgårdarna, kommer de från "varsin gård"?
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Storky1

  • Inlägg: 601
    • Ångermanland
    • Marias djur
SV: Öländska dvärghöns
« Svar #7 skrivet: 26 aug-08 kl 11:32 »
Ja, Ö-dvärgarna härstammar från två gårdar Asklunda och Petgärde.
Dessa två stammar är lite olika men inte mycket. Det ena är lite tyngre ca 100g, jag tror att det var Asklunda men i färg så är det nog snarar så att olika uppfödare har olika ton på sina flockar. Vissa har väligt mycket vitt i sina djur medan andra är väldigt brun, gul eller till och med svart grundfärg, samtliga har dock blommor.

Vissa vill att stammarna ska hållas rena från varandra men genbanken har inget sådant krav. Bara en önskan att några genbanker av vardera stam ska hållas oblandade med varandra.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Öländska dvärghöns
« Svar #8 skrivet: 28 nov-08 kl 10:46 »
Mina nya öländska dvärghöns är ännu så länge bara 12-15 veckor gamla, så det tar ett tag innan jag får ägg. Men jag skulle vilja veta hur äggen ser ut. Finns det nån som har, eller kan ta en bild och lägga in?

Eller kan ni beskriva om de skiljer sig från dvärgkochinägg, för såna har jag också. Mina dvärgkochin varierar lite sinsemellan, de flesta har lite rundade svagt mocca-beige ägg, men en har smalare och vitare.

Mest vill jag veta om jag säkert kan se skillnad, för jag ska räkna äggen de olika raserna ger. (Ska naturligtvis skilja dem åt innan jag avlar, om nån undrar. ;))

Storky1

  • Inlägg: 601
    • Ångermanland
    • Marias djur
SV: Öländska dvärghöns
« Svar #9 skrivet: 28 nov-08 kl 11:09 »
Här är en bild på mina Ö-dvärg ägg.

Små, ganska vita, hos mig i alla fall helt pricklösa, med lite varierande form.
De ligger på en normalstor assiett.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Öländska dvärghöns
« Svar #10 skrivet: 28 nov-08 kl 16:30 »
Hmm, de rundare av dem ser ut att vara rätt lika mina kochinägg, men det vet man ju egentligen inte förrän man ser dem bredvid varann. Hoppas jag kan se skillnad.

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Öländska dvärghöns
« Svar #11 skrivet: 27 mar-09 kl 16:04 »
Nu är jag lite förvånad att mina ölänningar inte börjat värpa än. Nu är de ungefär 7 månader gamla, och våren är i full gång.
De bor än så länge ihop med mina dvärgkochin, jag tänkte dela på dem när de börjat värpa. De är rätt mobbade, och vågar inte gå ut om jag inte sätter dem vid luckan. Kan det vara det som gör att de inte värper?
Eller är äggen lika kochinäggen, så jag missar det?

Storky1

  • Inlägg: 601
    • Ångermanland
    • Marias djur
SV: Öländska dvärghöns
« Svar #12 skrivet: 30 mar-09 kl 08:15 »
MIn Ö-dvärgar som föddes förra sommaren börjar nu varva upp äggläggningen. På 5 hönor får jag oftast 2-3 ägg om dagen och de två yngsta som kläcktes sent i höst börjar rodna om kammen så snart blir det nog fler ägg igen  ;D
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

bea

  • Inlägg: 790
SV: Öländska dvärghöns
« Svar #13 skrivet: 21 jun-09 kl 00:04 »
med risk för att få alla genbankare efter mig ;)
min bror hade samma problem med öländsk dvärg....bytte till en tupp av annan ras tillslut och hör och häpna inte en krokig tå på kycklingarna ::)

EvaE

  • Gäst
Hjälp!!!! Jag är helt förbryllas över detta! (ölänsk dvärg)
« Svar #14 skrivet: 12 sep-09 kl 19:14 »
Jag har köpt ett gäng nya Öländska dvärg. Eller iaf sas det att det var det.  :-\
På bilden ser ni 2 av hönorna, tuppen & en av kycklingarna. Den längst fram på
bilden, e inte det en tupp?
Sen är det äggen.... Alltså, dom går helt allena tillsammans med mina i samma ras
jag hade förut. Nu har jag 5 hönor, nägra kycklingar & så 2 tuppar. Ska det vara
alltså.  :-[
Jag tror att det e 4 hönor & 3 tuppar....  :-\  På bild 2 ser ni 3 ägg som då ska vara från samma ras....
3e ägget e av min höna som jag haft hela tiden & de 2 första ska då vara från
2 av de nya hönorna. Men inget e ju det andra likt???!!!  :-\ Hur går detta
ihop? Jag har studerat dom ingående i flera dar nu & jag kan inte fatta hur det e möjligt.
Dom går helt själva, finns ingen annan höna som kan ta sig in till dom, hur kan det då bli
så olika ägg från samma ras? Har jag blivit lurad? Vad kan det då vara för sort?

Mycket, mycket tacksam för all hjälp!!!

Ber om ursäkt för den dåliga bildkvalitén, ska försöka ta bättre imorn på dagen.

//
Eva

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Hjälp!!!! Jag är helt förbryllas över detta!
« Svar #15 skrivet: 12 sep-09 kl 19:21 »
Experten är väl Storky 1
Hon kommer säkert att svara dig.
Hedemorahöns

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Hjälp!!!! Jag är helt förbryllas över detta!
« Svar #16 skrivet: 12 sep-09 kl 19:24 »
Jag har inga ölänningar men när jag tittar på mina blommeägg, har tre blommehönor, så skiljer sig deras ägg en hel del åt. En av dem lägger lite större ägg, ofta rätt avlånga, de andra två rätt små ägg, den ena betydligt mörkare beigt än de andra två. Det måste väl kunna variera lite mellan dem inom samma ras eller?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

EvaE

  • Gäst
Jag har inga ölänningar men när jag tittar på mina blommeägg, har tre blommehönor, så skiljer sig deras ägg en hel del åt. En av dem lägger lite större ägg, ofta rätt avlånga, de andra två rätt små ägg, den ena betydligt mörkare beigt än de andra två. Det måste väl kunna variera lite mellan dem inom samma ras eller?


Jo, kanske det. Men mina andra hönor av samma ras lägger alltid & har alltid lagt
likadana ägg. Därför börjar jag undra. Det e ju till & med olika färger.
Kan det va blomme istället för ÖD?

oskar98

  • Inlägg: 2810
  • Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Hjälp!!!! Jag är helt förbryllas över detta!
« Svar #18 skrivet: 12 sep-09 kl 20:34 »
Jag tror inte blomme.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel

Jo, kanske det. Men mina andra hönor av samma ras lägger alltid & har alltid lagt
likadana ägg. Därför börjar jag undra. Det e ju till & med olika färger.
Kan det va blomme istället för ÖD?

Blommeägg borde ju vara mycket större. Hönorna är ju rätt stora, ölänningen är ju en dvärg.

Ett blommeägg brukar väga mellan 50 och 60 gram ungefär (mina iaf).
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

298 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser