Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Starta företag, ångest, uppmuntran och tips  (läst 7644 gånger)

Parkettodlaren

• Parkettodlaren
Starta företag, ångest, uppmuntran och tips
« skrivet: 19 feb-08 kl 10:35 »
Jag håller i detta ögonblick på och startar ett företag. Faktum är att jag egentligen borde sitta med foretagsregistrering.se istället för att surfa runt på alternativ.nu, men jag har drabbats av svårartad 'tentaångest'. Det är så fruktansvärt läskigt att göra något på riktigt och speciellt att lägga ut en h*******s massa pengar på nationellt namnskydd (mitt företag är helt internetbaserat och jag vill skydda mig mot aggressiva namnövertag).  Är det någon annan här som varit med om något liknande?

Eftersom jag vet att det finns en del fler med företag här så skulle jag bli jätteglad för råd och tips av alla sorter. Alla hjälpande händer är bra :)

Troy McClure

• Västmanland
SV: Starta företag, ångest, uppmuntran och tips
« Svar #1 skrivet: 19 feb-08 kl 11:25 »
Jag släppte helt det där med namnskydd. Heter bara mitt namn. Vill nån sno det, varsågod liksom. Så snyggt är det ju inte. Men jag förstår om ett företagsnamn är en del av och starkt förknippat med själva affärsidén. Då kan det nog vara vist att skydda sig.

I övrigt har det väl mest inneburit en lite krångligare självdeklaration och lite bättre ordning på alla papper och kvitton. Inget jag ligger sömnlös över. Men visst var det jobbigt när jag drog in för lite pengar för att vi skulle klara oss, vilket resulterade i att jag fick låta bli att betala in momsen och skatten, vilket sedan gjorde att jag fick betala in nästan all vår vinst från husförsäljningen på skattekontot i efterhand! 50 000 på ett bräde....

Oftast är det skönt att vara sin egen. Ibland önskar man sig inget annat än en jobbig chef man kan gå hem och vila upp sig från och spy galla över.....

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 19 feb-08 kl 11:36 »
Jag håller också på att fixa med eget företag (gården räknas förstås som enskild firma men, det här har inte med det att göra). Innan jul gick jag en företagarkurs som min kommunen anordnade tillsammans med Almi. Det var fem kurstillfällen á 3 timmar vardera, tog upp det mesta och flera var där och föreläste, bl a skattemyndigheten och en revisor. Det var mycket bra och lärorikt. Det bästa var att man träffade andra i samma situation som jag kunde bolla idéer med.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

jenses

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 feb-08 kl 12:01 »
Ibland önskar man sig inget annat än en jobbig chef man kan gå hem och vila upp sig från och spy galla över.....
Den har du ju (inte bara en, förhoppningsvist),
den (de) heter nu bara inte längre "chef" utan "kund" eller "uppdragsgivare"  ;)

Rosten

• Närke
« Svar #4 skrivet: 19 feb-08 kl 12:23 »
Att skydda namnet tyckte inte jag var så noga. Men att köpa upp nätadresser typ se, com och liknade var mera intressant. För om någon annonserar med mitt företagsnamn så kommer kunden att försöka skriva in namnet +se/com för att hitta hemsidan och då hamnar dom hos mig istället för hos den som snodde namnet. ;)

Parkettodlaren

• Parkettodlaren
« Svar #5 skrivet: 19 feb-08 kl 14:06 »
Rosten: Köpa domännamn är nästa post på inköpslistan, men de är ju riktiga fynd i jämförelse med vad namnskydd kostar. Där (domännamn) är jag också litet mer på 'mammas gata' i och med att företaget i huvudsak kommer att syssla med bloggar. Det jag inte vill råka ut för är den där enstaka knäppskallen som medvetet går in för att skada mitt anseende, och i och med att jag dels sysslar med bloggar, dels skriver om religion (bland annat) har jag lätt att trampa många på tårna. Jag går in för att vara diplomatisk, men vissa ämnen är känsliga i alla fall.

Troy McClure: Häftigt namn! Vad gör ditt företag? Om det är knutet till din person är det ju det ultimata varumärket. I övrigt har jag fått intryck av att det är som du säger; litet krångligare att deklarera och litet viktigare att hålla reda på kvittona. Det är mer som att flytta hemmifrån än som kärnfysik, lix.

javill: Det här låter kanske fånigt, men jag har verkligen försökt hamna på en sån kurs. Det är bara det att det finns så många olika hjälpcentra för nyföretagare här i Uppsala (och de flesta hjälpkurser etc. heter dessutom nästan likadant) att man aldrig riktigt vet vilken som är bra, vilken som bara är en liten smakbit och vilken som är så allmän att man kan hoppa över den. Jag har fått bra hjälp från Nyföretagarcentrum och Företagslotsen, och har dessutom samlat kilovis med material på senaste Starta Företagmässan (för att inte tala om hur många böcker från biblioteket jag lånat och läst). Snacka om "embarassment of riches"! Å andra sidan finns ju alla kunskaper där nu - jag behöver bara skaka dem rätt :)

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 19 feb-08 kl 14:27 »
Troy McClure: Häftigt namn! Vad gör ditt företag? Om det är knutet till din person är det ju det ultimata varumärket. I övrigt har jag fått intryck av att det är som du säger; litet krångligare att deklarera och litet viktigare att hålla reda på kvittona. Det är mer som att flytta hemmifrån än som kärnfysik, lix.
Nu heter jag ju inte Troy McClure på riktigt =) , utan mitt företag heter mitt riktiga efternamn följt av "Webbutveckling", vilket också skvallrar om vad jag gör. Jag gör helt enkelt dynamiska webbplatser till företag och föreningar med hjälp av programmering i PHP och lagring i MySQL-databas.

Rosten

• Närke
« Svar #7 skrivet: 19 feb-08 kl 14:36 »
Rosten: Köpa domännamn är nästa post på inköpslistan, men de är ju riktiga fynd i jämförelse med vad namnskydd kostar. Där (domännamn) är jag också litet mer på 'mammas gata' i och med att företaget i huvudsak kommer att syssla med bloggar. Det jag inte vill råka ut för är den där enstaka knäppskallen som medvetet går in för att skada mitt anseende, och i och med att jag dels sysslar med bloggar, dels skriver om religion (bland annat) har jag lätt att trampa många på tårna. Jag går in för att vara diplomatisk, men vissa ämnen är känsliga i alla fall.
Jag började med att köpa domännamnet. Eftersom jag tyckte att det var viktigast.
Skydda företagsnamnet kom långt senare då jag började få in vinst på firmen. Först då tyckte jag att det var värt att lägga ut dom pengarna. För det var ju Webadressen som blev känd.

jenses

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 19 feb-08 kl 16:22 »
...utan mitt företag heter mitt riktiga efternamn följt av "Webbutveckling", vilket också skvallrar om vad jag gör. Jag gör helt enkelt dynamiska webbplatser till företag och föreningar med hjälp av programmering i PHP och lagring i MySQL-databas.
Jag gör det samma, men över namnsregistrering har jag aldrig funderat,
och jag tror du kan spara pengarna.  ;)
Mina tjänster säljer jag med hjälp av webbsidan och bra referenser + strategisk placerade nyckelord.
Potentiella kunder söker efter tjänsterna jag erbjuder, inte efter företagsnamnet...
Framförallt söker de inte på www.foretagsregistrering.se  8)
« Senast ändrad: 19 feb-08 kl 22:59 av jenses »

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #9 skrivet: 19 feb-08 kl 19:00 »
Jag jobbar med IT så jag tog bara mitt förnamn och klistrade IT på det, så det blev TakeIT.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

hönstanten

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 20 feb-08 kl 13:21 »
Nu heter jag ju inte Troy McClure på riktigt =) , utan mitt företag heter mitt riktiga efternamn följt av "Webbutveckling", vilket också skvallrar om vad jag gör. Jag gör helt enkelt dynamiska webbplatser till företag och föreningar med hjälp av programmering i PHP och lagring i MySQL-databas.

Aha....hur mycket tar du för att göra en hemsida? Jag har inte riktigt tid och ork själv.

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 20 feb-08 kl 14:08 »
Aha....hur mycket tar du för att göra en hemsida? Jag har inte riktigt tid och ork själv.
Du har PM...

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #12 skrivet: 20 mar-08 kl 20:03 »
Skall företaget vara Internetbaserat så räcker det med att man

a) köper/reggar relevant domännamn
b) reggar liknande namn för enskild firma i sitt hemmalän

Därmed kan ingen tvinga bort domännamnet från dig, du behöver inte regga firmanamnet i samtliga län. Det är min bedömning av domännamnsreglerna iaf. Man kan ju också regga

c) varumärke

och på så sätt få ett nationellt skydd fast inte av själva firman utan av det firman säljer. Så då kan firman heta Lars Olofsson Källarkonsult, varumärket vara CoolaSajten och domännamnet coolasajten.se . Bör också vara vattentätt. Dock kan ju någon regga ett varumärke CoolaSajten som är en sportdryck, själva varumärket gäller inte namnet, utan varan+produkten. Eller varumärket+loggan kanske det var. Så man bör kanske regga in eventuella T-shirts och annat i varumärket också. Dessutom kan man då tids nog sälja inkråmet (varumärket, domänen och själva sajten och därtill hörande information) till någon annan, men behålla Lars Olofsson Källarkonsult som firma.

Själv har jag varit snål, gården heter Ängsjödal Gård, och konsultverksamheten (bygger också hemsidor och även mer avancerat IT-jox som typ treskiktade lösningar för ditt företags affärkritiska verksamhet bla bla bla) heter det fantasifulla Ängsjödal Konsult, och huserar nog tids nog under samma domännamn som gården, fast typ konsult.angsjodal.se när jag drar igång på allvar, så sparar jag ett domännamn...

Fast lita inte på något jag skriver. Tag reda på hur det ligger till själv. Skall jag stå för något jag säger vill jag ha 850:- i timmen för det...
« Senast ändrad: 20 mar-08 kl 20:06 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Parkettodlaren

• Parkettodlaren
« Svar #13 skrivet: 20 mar-08 kl 22:17 »
Tack! Jag har registrerat mitt företag och namnskyddat det i två områden, för att istället lägga krutet på att köpa domäner. Det blev några stycken...

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #14 skrivet: 21 mar-08 kl 08:43 »
Jag försökte registrera aktiebolag, men fick underkänt på namnet Aanstoot AB, det skulle vara aanstootsgivande. Snacka om att vara usel på att skilja mellan symbolen och symbolnamnet.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Jerker Nordlund

• 5 Mos 23:19
« Svar #15 skrivet: 21 mar-08 kl 08:46 »
Skaffa dig en pålitlig ekonomisk redogörare, t ex mig.
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån

Don Purush

• Här gör vi saker i synnerhet och inte i allmänhet.
    • Blekinge
« Svar #16 skrivet: 01 apr-08 kl 17:25 »
starta inget företag. borgarna har narrats med hundratusentals medborgare att starta eget. 8 av 10 går i KK innom 2 år med livslånga skulder.

passa er.
Vid sådana bränder kan mycket nyttigt komma i dagern som varit dolt länge under isen.

Byracka

• -
« Svar #17 skrivet: 01 apr-08 kl 18:06 »
8 av 10 går i KK innom 2 år med livslånga skulder.

passa er.

Och källan till dessa uppgifter är???

Don Purush

• Blekinge
« Svar #18 skrivet: 01 apr-08 kl 18:24 »
 Upplysningscentralen, ALMI företagspartner och Ackordcentralen.

Enligt Fredrik Polland på Upplysningscentralens avdelning för företagsinformation kan konkursökningen för januari månad 2007 tyckas vara överraskande med tanke på den konjunkturtopp som svenskt näringslivbefinner sig i (juridiska.se, 2007). En annan som har uttalat sig gällande företagskonkurser är Ackordcentralen som menar att en stor del av de nystartade företagen går i konkurs inom tre år (Ackordcentralen, 2007)
« Senast ändrad: 01 apr-08 kl 18:26 av Purush »
Vid sådana bränder kan mycket nyttigt komma i dagern som varit dolt länge under isen.

Don Purush

• Blekinge
« Svar #19 skrivet: 01 apr-08 kl 18:25 »
 :-[

KK

Dela detta:

* Inloggade just nu

975 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser