Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Starta företag, ångest, uppmuntran och tips  (läst 7647 gånger)

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
SV: Starta företag, ångest, uppmuntran och tips
« Svar #20 skrivet: 01 apr-08 kl 18:33 »
starta inget företag. borgarna har narrats med hundratusentals medborgare att starta eget. 8 av 10 går i KK innom 2 år med livslånga skulder.

passa er.

Om statistiken pratar om 2 år, så måste det röra sig om bolag som sossarna lurade folk att starta...

Startar man ett bolag utan skulder så är risken för konkurs mkt låg. Då är det främst Skatteverket som ordnar konkursen genom någon form av sköntaxering, ex "du har minsann tjänat mer pengar än du bokfört, betala XYZ extra i skatt. Inte? OK, då sätter vi dig i konkurs". Teckna Skattebetalarnas skatteprocessgaranti är ett tips.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Don Purush

• Här gör vi saker i synnerhet och inte i allmänhet.
    • Blekinge
« Svar #21 skrivet: 01 apr-08 kl 18:36 »
Att starta eget företag (med lånat kapital) är det mest riskfyllda en människa kan göra.
Om du ändå trots mina varningar skall försöka,,, så se då till att ha eget startkapital att investera i produktionsmedlen.

dessvärre har inte folk något startkapital och dom har fått för sig att det är lättare än vad det i verkligheten är att starta och driva ett företag.

Det är samma odds att bli en framgångsrik företagare som att bli en känd skådespelare eller rock stjärna..

Många är kallade men få är utvalda.

:o
Vid sådana bränder kan mycket nyttigt komma i dagern som varit dolt länge under isen.

Don Purush

• Blekinge
« Svar #22 skrivet: 01 apr-08 kl 18:38 »
samma sak med allt.. inom alla näringar och professioner..

av hundratusen doktorer blir på sin höjd 1000 professorer och resten trötta universitetsadjunkter.
Vid sådana bränder kan mycket nyttigt komma i dagern som varit dolt länge under isen.

Don Purush

• Blekinge
« Svar #23 skrivet: 01 apr-08 kl 18:41 »
Alla kan inte ha det bäst.. som kjell höglund sjöng. :-[

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #24 skrivet: 01 apr-08 kl 18:41 »
samma sak med allt.. inom alla näringar och professioner..

av hundratusen doktorer blir på sin höjd 1000 professorer och resten trötta universitetsadjunkter.

Vill alla hundratusen doktorer bli professorer då?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #25 skrivet: 01 apr-08 kl 18:45 »
Det är samma odds att bli en framgångsrik företagare som att bli en känd skådespelare eller rock stjärna..

Nej.

Har du belägg för den uppgiften så kan du väl ange de exakta oddsen. Det kan du förstås inte, utan du raljerar.

Fakta är att det finns 10 000-tals framgångsrika företagare i Sverige, men inte lika många kända skådespelare eller rockstjärnor.

Men sedan finns det förstås rätt många misslyckade företagare också, samt kanske ännu fler "hankar sig fram"-företagare. Företagande kan vara ett sätt att försörja sig på. Framgångsrika blir inte alla. Men man kan få bröd för dagen, månaden och året på eget företagande, samt omätbara marginaleffekter som att man kanske kan vara hemma med barnen om man är en ex jordbruksföretagare, även om det inte är "lönsamt" i vad medelklasssvensson förväntar sig (15-20000 efter skatt varje månad), så kan det fortfarande ordna brödfödan och lyset i taket tills barnen börjar skolan.
« Senast ändrad: 01 apr-08 kl 18:47 av larso »

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #26 skrivet: 01 apr-08 kl 18:47 »
Men sedan finns det förstås rätt många misslyckade företagare också, samt kanske ännu fler "hankar sig fram"-företagare. Företagande kan vara ett sätt att försörja sig på. Framgångsrika blir inte alla. Men man kan få bröd för dagen, månaden och året på eget företagande.

För att inte tala om alla misslyckade rockstjärnor och skådisar.  :o
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #27 skrivet: 01 apr-08 kl 19:02 »
Sedan är det förädling eller handel man tjänar pengar på. Primärproduktion (=jordbruk, skogsbruk) är svårt att tjäna något på.

Har man rätt läge på landet så kan man kanske nöja sig med en gårdsbutik, köpa in andras produkter och sälja med 20-50% påslag, bara ha lite självhushållningsodling, kanske lite egna ägg till försäljning etc. Antagligen mer lönsamt.

Utan att ha en aning om reglerna så kan man väl investera i Orbios eller Hemmakvarnens megastörsta hemmakvarn och köpa vete från lokala bönder och mala hela dagarna medan man sitter framför datorn och skriver på Alternativ där bakom gårdsbutiksdisken och sälja dyrt som färdigt "färskmalet, lokalproducerat mjöl", istället för att slita i sitt anletes svett i potatisåkern.

louise

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 01 apr-08 kl 19:19 »
hur många företag gör en marknadsundersökning innan de startar?

Har lärt känna en kille här ute, han och alla hans vänner är småföretagare. det är det som är naturligt här. Inte en enda gör en marknadsundersökning innan de börjar. Nu tänker jag mig att de som kursar till stor del består av den här typen av företagare. Det är för "naturligt" att leva som småföretagare, man bara börjar.

Vi som kommer från en annan värld är kanske mer förberedda eftersom vi ger oss in i något så nytt. Och kommer från lönejobb/akassa. Själv vågar jag iallafall inte satsa så mkt pengar utan att veta (ja, så långt det går) att det finns kunder.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #29 skrivet: 01 apr-08 kl 20:03 »
Stora projekt gör jag marknadsundersökningar för, små projekt bara ramlar igång. Nu har gränsen för stora projekt förflyttad sig en nolla. Det finns inte alls många företag som går i konkurs, inte heller de med almilån. Det är ungefär 80% av alla företag som dras igång med riskkapital som går i konkurs eller lägs ned och det är helt naturligt, för man utvecklar en produkt som det i bästa fall finns en marknad för och i sämsta fall någon annan han ut med på marknaden när du fortfarande har 2 års utveckling kvar, inget att oroa sig för alltså.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #30 skrivet: 01 apr-08 kl 20:05 »
Skaffa dig en pålitlig ekonomisk redogörare, t ex mig.

Kan du göra lite mer reklam för digsjälv innan man bestämmer sig?

AnnaPanna_is_back

« Svar #31 skrivet: 02 apr-08 kl 09:32 »
Gå mycket på din känsla, den glöms ofta bort.
Oavsett vilken bransch du startar i, skaffa dig ett nätverk, att bolla idéer, tankar och erfarenheter med. Det är jätteskönt att ha några som alltid finns där för ens korkade frågor.

Vi startade vårt företag för ca 1 år sedan, gick självklart med förlust första året, men tror på vinst andra året.

Räkna inte med några större löneuttag i början, utan satsa på att ha en bra likviditet i företaget så du klarar av oväntade utgifter.. för det kommer du att få, många...

LYCKA TILL!
/A

Byracka

• -
« Svar #32 skrivet: 02 apr-08 kl 21:26 »
Upplysningscentralen, ALMI företagspartner och Ackordcentralen.

Ja ha du.

Jag måste uttryckt mig otydligt. Så jag provar igen.

Ge mig en länk som visar att 80 % av alla nystartade företag går i konkurs inom 2 år samt en länk som visar att dom gör det med en hög skuldbörda.

louise

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 03 apr-08 kl 19:52 »
Det var intressanta företag, kände inte till ac m.m. UC använder min egen kommun för att publicera företagsregister. Många inaktuella uppgifter, de verkar inte uppdatera sitt register mer än ca var 4:e år.

Å så vill jag veta mer om konkursoddsen. De som kursar:

- hur väl hade de föreberett sig? Affärsplan? marknadsundersökning?
- hur stor del av utgifterna utgjordes av lån?

hm.. sen kommer jag inte på flera frågor. Mest är man ju nyfiken på hur väl förberedda de var. Om de bara smällde upp en butik och kollade om det gick, eller om de hade god branschkunskap, kundnätverk, marknadsundersökning osv.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #34 skrivet: 03 apr-08 kl 21:24 »
Jag har haft företaget i tre år nu. Så jag är alltså en av de 20% som inte gått i konkurs efter två år.

Så det finns fyra kursade personer därute, bara för mig.

Tillåt mig tvivla ännu mer.

Byracka

• -
« Svar #35 skrivet: 03 apr-08 kl 21:33 »
Jag har haft företaget i tre år nu. Så jag är alltså en av de 20% som inte gått i konkurs efter två år.

Så det finns fyra kursade personer därute, bara för mig.

Tillåt mig tvivla ännu mer.

Ja vem gör inte det.
Nu har jag läst purush källor och föga förvånande stöder dom inte hans slutsats.

Det är nästan så det skulle kunna kallas.... snömos

Jag tror det är härifrån purush hämtade namn och företag och citat.

http://uc.se/source.php?id=1055847

http://dspace.bib.hb.se:8080/dspace/bitstream/2320/2375/1/2007MF14.pdf

louise

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 03 apr-08 kl 22:20 »
Tja.. jag känner väl att jag tänker efter ett varv till iallafall. Men alltså, den där likviditeten.. har folk en jävla hög pengar sparade som de ska leva på i två år tills företaget går runt? Det verkar ju ouppnåeligt för mig. Tänker mig mer att man startar väldigt långsamt och lönejobbar samtidigt. Fast allt det där är orsaken till att jag inte kommer loss,jag kommer inte på en trygg lösning. Vad ska garantera min inkomst i övergångsfasen. Nån som har kreativa realistiska lösningar?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #37 skrivet: 03 apr-08 kl 22:22 »
Ingen garanterar nånting, det är bara att tugga bark och ha lite tålamod samt våga satsa. Det är inte farligt att ta lån ifall man har en bra ide.

louise

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 03 apr-08 kl 22:30 »
jag tuggar redan bark med min låga akademikerlön. 60 % går till räkningar 20 % pendlingsbensin, resten blir till djuren, oförutsedda reparationer å så får jag en smula bark att tugga på...

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #39 skrivet: 04 apr-08 kl 08:27 »
Då är du i en urusel situation att starta företag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

987 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser