Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förening för fjällnäraboskap  (läst 17665 gånger)

fjällbonden

• Dalarna
SV: Förening för fjällnäraboskap
« Svar #80 skrivet: 03 feb-09 kl 11:48 »
8890
SKA BLI KUL Å SE SVARET

anders 67

PS vill du bli osams med folk gå med i en ras förening,speler ingen roll vilken
de tycker du hihihihihi ;D
den som bäddar får ligga

8890

« Svar #81 skrivet: 03 feb-09 kl 11:59 »
I en förening kan vi amatörer få ta del av kunskap av andra, om någon tar illa upp för det så är det synd om dom.
Kriga på ni som vill själv är jag mest intreserad av att få så fina kalvar som möjligt då det är vår insats för rasen även om mjölkning borde ingå.
Har haft stor nytta av föreningen i många frågor även om jag förnärvarande har lite problem med härstamningsbevis.
Om det var ett kul svar vet inte jag men för att kriga behövs två varför inte ha ett gemensamt mål istället
så spar vi energi som vi kan använda till något bättre.
PS: någon rackare vet vem jag är??

fjällbonden

• Dalarna
« Svar #82 skrivet: 03 feb-09 kl 14:04 »
I en förening kan vi amatörer få ta del av kunskap av andra, om någon tar illa upp för det så är det synd om dom.
Kriga på ni som vill själv är jag mest intreserad av att få så fina kalvar som möjligt då det är vår insats för rasen även om mjölkning borde ingå.
Har haft stor nytta av föreningen i många frågor även om jag förnärvarande har lite problem med härstamningsbevis.
Om det var ett kul svar vet inte jag men för att kriga behövs två varför inte ha ett gemensamt mål istället
så spar vi energi som vi kan använda till något bättre.
PS: någon rackare vet vem jag är??

tjohoppsan va arg du blev då eller hur ........................ja du vet bäst själv vem du är
ja tar inte illa vid föreningen för fjällnära djuren men om man har varit med ett tag så känns de tudelat med 2 föreningar som egentligen har samma mål men olika viljor så att säga
men som anders 67 skriver å detta stämmer bra med verkligheten :
PS vill du bli osams med folk gå med i en ras förening,speler ingen roll vilken .....
det liksom alltid blir bråk om nån liten sak tro mig ja vet
å är det farligt om nån vet vem du är ?? man kan nästan läsa sig till vem du är du har ett visst agg mot andra som inte tycker som du, tänk på de när du skriver
men nu tycker ja vi är lite off topic men för skjutsingen  vi kör på
den som bäddar får ligga

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #83 skrivet: 03 feb-09 kl 14:29 »
Nej, tyvärr är det så att jag personligen anser det vara synd att ordet fjällnära myntades som begrepp om en grupp djur, och sedan togs som namn på en nästan helt egen ras. Det hade varit bättre om dessa kor tagits in i den stora riktiga fjällko-familjen då dessa inte var annat än vanliga fjällkor, kanske lite mer inavlade och hållna lite mer extensivt, nåt annat var det ju inte.
(....)
Inget ont om alla som har fjällnära kor, de tycker precis lika mycket om sina djur som jag tycker om mina, men frågan som gnager är ju ändå varför ska vi bevara detta, och särbehandla dessa djur, de är ju vanliga fjällkor i grund och botten!

Alltså, jag förstår inte? Om din åsikt är att de fjällnära djuren inte är bevarandevärda, så varför inte strunta i dem och koncentrera sig på den "riktiga fjällko-familjen"? Det känns lite konstigt att du över huvud taget bryr dig om vad den nya föreningen gör i så fall?
« Senast ändrad: 03 feb-09 kl 14:33 av Mmmm »

8890

« Svar #84 skrivet: 03 feb-09 kl 14:36 »
så tokigt det blev ;) jag tyckte att det var kul att någon visste vem jag var och kände mej absolut inte arg.
jag har inte direkt någon åsikt om den ene eller andra föreningen tänkte eventuellt vara med i båda och ta del av era kunskaper.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #85 skrivet: 03 feb-09 kl 14:44 »
jag, tänkte jag kunde fråga vad som händer om föreningen inte godkänner en ko som fjällnära och den är betäckt med en fjällnära tjur vad blir kalvarna??

Ja eftersom Fjällnära har en stängd stambok så blir kalvarna naturligtvis vanliga Fjällkor.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

8890

« Svar #86 skrivet: 03 feb-09 kl 14:50 »
Tackar för svaret på min fråga.

fjällbonden

• Dalarna
« Svar #87 skrivet: 03 feb-09 kl 15:03 »
8890
de är lungt!! fråga du vi ska nog komma fram till någonting ska du se
men tänk på de ja skrev då blir de inte så hård ton

Mmmmm

brotta har bra åsikter men som du säger har man inte fjäll å fjällnära ja då kanske man ska hålla en lite lägre attityd
den som bäddar får ligga

8890

« Svar #88 skrivet: 03 feb-09 kl 15:17 »
svar till fjällbonden.
Om tonen var hård eller mjuk vet inte jag men det är vell upp till den som läser att välja hur man tolkar.

gurkan

« Svar #89 skrivet: 03 feb-09 kl 16:54 »
sidan är ju uppdaterad den 2008-09-03

Jag måste bara lägga mig i detta. (De olika föreningarna vet jag inte mycket om, så den diskusionen lämnar jag därhän.)

fjällbonden, vad jag kan se så är inte Fjällrasavels hemsida uppdaterad sedan 2008-04-06, så den föreningen är i det fallet inte bättre än den nya.

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #90 skrivet: 03 feb-09 kl 17:01 »
Fjällbonde jag kan bara rekommendera dig att titta i fotoarkivet igen det finns ett foto på djur i ronnys besättning att beskåda.
Är du lite datakunnig kan du även hitta till hans hemsida...
Det där med vem som är kunnig låter jag djurägarne avgöra om man vill ansluta sina djur till en riktig bevarandeförening kommer dom till oss om inte kan man alltid vara med i fjällrasavel.

Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

fjällbonden

• Dalarna
« Svar #91 skrivet: 03 feb-09 kl 18:24 »
å va du kan johan p  ???
spar dina krafter till föreningen  istället

ja nog finns de saker att hitta om ronny å här får ni som vill veta mer om honom läs å begrunda

länk:http://sydsvenskan.se/sverige/article97869.ece

är de denna du menar :http://www.alternativ.nu/users/r0nny/
« Senast ändrad: 03 feb-09 kl 19:47 av fjällbonden »
den som bäddar får ligga

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #92 skrivet: 03 feb-09 kl 19:37 »
Jahapp, så så kom frågan om upphovsrätten upp i en anmälan. Fjällbonden, om det där är en artikel, är du snäll och länkar till platsen för artikeln eller anger källan. Vore jättefint. Synd att behöva gå in och radera annars..... Har du där emot tillstånd direkt ifrån Stig Strömkvist, så är väl allt i sin ordning.

fjällbonden

• Dalarna
« Svar #93 skrivet: 03 feb-09 kl 19:48 »
så där
nu har jag lagt till en länk istället gruff
blev de bättre kanske så här
ha de
den som bäddar får ligga

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #94 skrivet: 03 feb-09 kl 21:59 »
Tack Fjällis.

Nystugus

• Dalarna
« Svar #95 skrivet: 13 feb-09 kl 01:29 »
SUCK!  >:(

Okej, jag tycker absolut att alla ska få framföra sin åsikt. Och att debatt är bra för att slutligen, förhoppningsvis, kunna komma fram till något konstruktivt. Men detta tjafs känns så trist!

Jag är själv ägare till några fjällnära djur. Jag kom först i kontakt med rasen för många år sedan när jag träffade en ko från Lillhärjåbygget som var både vacker, snäll, klok och lugn. Tyckte dessutom att historiken var spännande.

När jag skulle köpa kor för några år sedan var det egentligen rödkullor jag tänkt mig, men snubblade över ett par dräktiga fjällnära kvigor och blev stormförtjust.  :D
Glad i hågen var jag nu ägare till dessa och snart därefter förstod jag att värsta kriget verkade rasa kring dessa arma djur.

Olika personer anklagade varandra för både det ena och det andra och som nybörjare visste jag varken ut eller in.  ???
Spontant kände jag att jag ville inte ha med   n å g o n    av dessa föreningar att göra men fattade ju att jag måste ha mina kor registrerade någonstans för att ett ev. avelsarbete ska vara till någon nytta.

Nu finns de väl i härstamningskontrollen, så härstamningsbevis är inte problemet.

Och jag tänker vara medlem i båda föreningarna. Detta för att som gröngöling försöka få ut så mycket som möjligt av medlemsskapen.

Skulle nästa steg i denna sörja kunna vara att de som förespråkar fjällkor, håller fjällkor och vill vara medlemmar i fjällrasföreningen fortsättningsvis engagerar sig där och släpper taget om de fjällnära korna? Tycker man att dessa är en liten inavlad, lågproducerande, ointressant djurgrupp så "släpp" dem då! Var glad att någon annan gör det skitgörat..... ;)

Är man intresserad av de fjällnära korna och deras väl och ve så engagerar man sig i dem. Må väl vara upp till var och en!

Att en ny förening bildas finns väl en orsak till. Om denna orsak är skäl nog vet inte jag, men de som bildat föreningen måste väl i rimlighetens namn ha tyckt det.

Tillsammans kan vi göra en insats för att de fjällnära korna ska bli fler, vilket väl måste vara målet?! Att få en bredare avelsbas för framtida avelsarbete.

Och sen mjölkningens vara eller icke vara!
Visst, i den bästa av världar ska mjölkkor mjölkas. Men hellre kor i diko besättningar än inga kor alls.

Marknaden/efterfrågan borde ju, i alla fall teoretiskt sett, locka fler att hålla kor i mer traditionell bemärkelse därför att djur från en sådan besättning oftast är lättare att hantera. Dessutom finns ofta bättre dokumentation (tänker på kokontrollen).

Men som köpare tänker man väl olika. Det har i alla fall jag gjort.   8)
Jag har köpt kvigor från en besättning där korna mjölkades och hölls på traditionellt vis. Lugna, lätthanterliga kvigor men till ett högre pris. Jag har också köpt två djur från en sk. ranschdrift, en besättning som gick ute året om med tjur och där kor och kvigor kalvade in ute i det fria. Dessa två är  i n t e  lätta att ha att göra med och "omskolningen" tar tid! Men, de var billiga! Annars hade jag aldrig valt att ge dem chansen (de finns också i härstamningskontrollen).

Hushållskor: Om vi med gemensamma krafter informerar om dessa kors utomordentligt bra egenskaper som hushållskor så kunde två flugor slås i en smäll. Fler håller fjällnära kor och de mjölkas. Man kan ju faktiskt vara bevarare samtidigt som man vill ha en ko för egen mjölk och eget kötts skull. Lobba på bara!

Hm, långt detta inlägg blev då.....men har funderat kring detta ett bra tag och behövde väl lätta hjärtat.....

mvh Kent Eriksson

p.s Har en rödkulla också numera, hon ska få sin första kalv nu i slutet av månaden  :D
Lever i vackra, magiska Grangärde finnmark i stugan på berget i skogen!

8890

« Svar #96 skrivet: 13 feb-09 kl 08:18 »
Håller absolut med om att det inte är lätt att vara nybörjare och ta ställning för den ena eller andra föreningen.
Men ändå vilja göra det rätta i avelsfrågor genom att ta del av kunskapen i en förening.
Vara med i båda var en intresant tanke men är det ok?

fjällbonden

• Dalarna
« Svar #97 skrivet: 14 feb-09 kl 14:05 »
båda föreningarna är bra men i den ena finns folk som tror,vet,å kan allt mentaliteten å de liksom anser jag att just jag inte kan acceptera tyvärr  >:(
« Senast ändrad: 15 feb-09 kl 15:29 av fjällbonden »
den som bäddar får ligga

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #98 skrivet: 14 feb-09 kl 18:49 »
För en gång skull håller jag helt med dig när du skriver " finns folk som tror,vet,å kan allt mentaliteten" ;)
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

fjällbonden

• Dalarna
« Svar #99 skrivet: 15 feb-09 kl 15:31 »
glömde att skriva de finns i båda föreningarna !!!!!! ;)
den som bäddar får ligga

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 1 användare
borsdorfer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser