Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förening för fjällnäraboskap  (läst 17005 gånger)

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
Förening för fjällnäraboskap
« skrivet: 13 feb-08 kl 08:45 »
Under mars kommer det att bildas en ny förening för bevarandet av det Fjällnära djuren.
Bevarandet kommer att genomföras i en genbank.
Om du vill bli medlem i den blivande föreningen kontakta Ronny Olsson ronny@kackel.se

//Johan
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
SV: Förening för fjällnäraboskap
« Svar #1 skrivet: 18 feb-08 kl 15:36 »
Vill bara beklaga att det bildas en nyförening för de fjällnära korna.. då de redan finns en förening som jobbat med att rädda de fjällnära djuren sen 1995...

Utan fjällrasföreningen hade inte de fjällnära korna funnits kvar idag...

Visstkanske endel saker borde skötas på annat sätt men man har gjort så gott man kan...

Man har gjort ett ganska bra jobb tycker jag då man har tappat fjällnära tjurar i semin varje år  och försökt ta till vara olika linjer från de olika ursprungsflockarna...

I fjällras föreningen anser man att de fjällnära djuren bör hållas som mjölkkor eller hushålls kor då de alltid har varit så de hållits i ursprungs besättningarna...

De är viktigt att djuren hålls insitu... hålls i sin ursprungliga miljö o på ett så ursprungligt sätt sm möjligt... alltså mjölkas... för att bevara de egenskaper som de bär på...

Tycker de är MYCKET dålig stil att göra en utbrytar förening...... bara för att man inte har exakt samma åsikter som endel i fjällras föreningen... det har förekommit mycket förtal o smuts kastning.. vilke t är mycket olyckligt.
trodde att de låg i allas intresse att bevara dessa gamla fjällkor som ofta hållits på avlägsna platser med fäboddrift sommartid o de flesta har haft korna till självhushåll.
Dessa kor representerar gamla kolinjer som inte finns representerad i den vanliga fjällrasen ..
och de moderna semin tjurarna finns väldigt lite representerade i de fjällnära korna..
Man har aktivt uppmanat folk att endast betäcka fjällnära kor med fjällnära tjurar ... o de är endats djur som kan härledas på mödernet direkt till någon av ursprungs flockarna som tagits med i registret på de fjällnära korna.. Man kan inte korsa över djur o få dem godkända som fjällnära...


Enligt sjv regler för avel med husdjur så kan de vägra nya föreningar godkännade om de äventyrar en befintlig organisation eller förenings avelsprogram...
(sjvfs 1994:83)
denna regel kom ju till då Hedemorahönsklubben bröt sig ur lanthöns klubben som många lantrasvänner väl kommer ihåg.. 

Jag tycker att har de varit lite ruter i folk så hade de gått med i fjällrasföreningen o skrivit motioner om hur man tycker att bevarandet borde skötas och åkt på förenings stämman o prata för sin sak... de är det som är föreninge demokrati...

det har inte under åren som varit- direkt varit nån kö på folk som vill jobba ideellt i fjällnära kommiteen...

de peroner som ligger bakom har över huvud taget inte låtit registrera sina djur i fjällnärakommitens register... som ju är de officiella resistret...  :-[

så de ger ju en en o annan tankeställare.... :-\

 
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Förening för fjällnäraboskap
« Svar #2 skrivet: 18 feb-08 kl 20:58 »
Jag gjorde som så att jag delade upp ämnet och flyttade föreningsdiskussionen hit.

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: Förening för fjällnäraboskap
« Svar #3 skrivet: 19 feb-08 kl 08:32 »
Mycket intressant läsning Gimskogen !!
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
SV: Förening för fjällnäraboskap
« Svar #4 skrivet: 21 feb-08 kl 20:23 »
Roligt att detta fick bli en egen tråd ;D

Anledningen till att bilda en ny förening har varit att bevara det fjällnära djuren i en sluten genbank, inom genbanken bedrivs bara bevarande.
För att detta skall bli möjligt har ett stort antal djurägare valt att stötta den nya föreningen, bom känner inte att fjällrasavel skötter bevarandet på ett långsiktit hållbart sätt.
Föreningen kommer att bildas för att vi måste inte för att vi tycker att det är så himla roligt att bilda nya föreninger.

Det finns ingen svensk bevarande förening som har lyckats kombinera bevarande och utvekling av en och samma ras, det finns en inbyggd motsättning mellan dessa två mål. Detta har våra djurägare insett och gör allt för att bevara det fjällnära djuren inom en levande genbank.
Genbanks systemet är helt dominerande inom svenska bevarandeföreninger ca 33 genbanker finns för olika arter och det fungerar lika bra för kor som det gör för höns och kaniner.

Bakom föreningen står ett stort antal djurägare som representerar en stor del av det totala antalet fjällnärdjur, när intrimstyrelsen bildades hemma hos mig rådde det ingen brist på kandidater till styrelseplatserna.

Jag har under många år arbetat med lantrasdjur, den händelse som fick mig att öppna ögonen för det fjällnära var under fjällrasavels möte i Mantorp 2007.
På frågorna om hur många fjällnära djur det finns, var dom finns eller vem som har dem hade inte Fjällrsavels styrelse något svar.
Det är lustigt att du då skriver att fjällnärakommitens register är det officiella registretefter, när det inte ens innehåller dessa basfakta.

Om det finns någon som har några frågor så skriv en rad, skicka ett PM eller ett mail till widings@hotmail.com
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

anders 67

  • Inlägg: 500
    • Dalarna
SV: Förening för fjällnäraboskap
« Svar #5 skrivet: 22 feb-08 kl 13:46 »
Det kommer bara att gå ut över djuren.Det kommer att bli en massa tyckande och personangrepp som inte kommer att gynna rasen.Folk som har rasen kommer att bli osäkra på vad som är rätt eller fel med följd att uppfödare och rasbevarare kommer att lessna på att hålla sina djur.Slakt och bortkorsning kommer att bli följden.
TÄNK ER FÖR !säger jag bara.
Vad är det i det nuvarande bevarande arbetet som är så fel?
// Anders

Tycker inte att du kan jämföra kor med kaniner och höns,det blir bara en kalv om året som måste bli ett par år innan den kan få avkomma
« Senast ändrad: 22 feb-08 kl 13:53 av anders 67 »
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
SV: Förening för fjällnäraboskap
« Svar #6 skrivet: 23 feb-08 kl 18:58 »
I fjällrasföreningen så bevarar man den "vanliga fjällkon " som en mjölkko som man skall kunna leva på... man tar till vara på de mjölk anlag så finns i rasen..
Men man korsar inte bort den med andra raser... som förespråkarna för SKB gjorde på 70 o 80 talet... som tog in både SLB, SRB Jersey o Fisnsk rödkulla, o isländsk boskap.

MAn vill ha en frisk o funktionell ko.. man vill helt enkelt ta till vara på den potensial som finns i rasen..
Där jobbar man mot att utveckla korna mot ett avels mål... man ser till att semintjurarna kommer från så många olika tjur o kolinjer som möjligt... för att få en så stor bredd som de går..


När de gäller de fjällnära korna så är de inte alls samma avels mål.
de fjällnära skall bevaras /sparas... inte utvecklas...
precis som alla andra lantras föreningarna där man har ett mycket fåtal djur..

detta har man haft som mål hela tiden... ända sen 1995...då föreningen bildades.. men man anser även att det är viktigt att djuren hålls först o främst som mjölkkor .. det betyder inte att de måste vara i stora mjölkbesättningar utan huvud saken är att de mjölkas ... gärna som hushålls ko...
och man anser att insitu hållning är mycket viktigt. (hålls på så ursprungligt sätt som möjligt.)
MAn anser de som oerhört viktigt att djuren producerar nåt...
det betyder INTE att de måste mjölka minst 30 liter ... utan att de skall få kalv varje år, o ger mjölk till hushållet..- som går att använda till dryck o mejeri tillverkning.. de skall kunna bli dräktiga o vara friska.. o att de hanteras så att man vet att de har bra lynne.
Mötet i mantorp  var ju ett möte för att informera om de fjällnära djuren o få mer synpunkter och ideeer om hur vi tillsammmans skall kunna gå vidare med att bevara de fjällnära korna..


Att man inte kunde säga exakt antal djur i registret...
är ju kanske lite pinsamt.. tycker jag... o visar väl på att man var lite dåligt förberedd..
Nu är de ju så att den ansvarige för registret har fört det för hand o inte har någon dator... så då blir de ju lite tung jobbat... men de var ju just detta som man vill utvecka o hör av vad folk efterfrågar...

Detta att bevara i genbank är egentligen samma sak som att ha dem anslutna till hästamningskontrollen o de fjällnära registret...
efter som man inte kan korsa över vanlig fjäll till fjällnära o av kommor till fjällnära som betäcks med vanlig fjäll inte heller godkänns...
I härstamningskontrollen skall man också rapportera in kalvningar sjukdomar o problem..

Tyvärr så är de ju så att endel av dem som var där o anser att enda sättet är att bevara en ras är att använda genbank o att man bör inavla mer i de olika grupperna........Men de har inte själva registrerat sina djur i de fjällnära registret...

Om detta kan man ju tycka....
Men de straffar ju bara de fjällnära djuren då deras djur inte kommer med i bevarande arbetet.

Men när de gäller de fjällnära djuren så har ju tyvärr endel av djuren uppvisat endel inavels relaterade problem... tex dålig fertilitet/ sterial tjurar o kor o kvigor som inte blir dräktiga... (hypoplasi) .
så när de gäller fjällkor o fjällnära djur (o även bohuskullor) så måste man mara uppmärksam på detta med hypoplasin som finns rasen... det kan vara riskabelt med att inavla allt för hårt på dessa djur...
det har fjällrasen fått lära sig den hårda vägen under årens gång...

Så att då inavla mer i de olika grupperna var för sig måste man nog vara mycket försikig med...

Sen gjorde "genbanks" förespråkarna en Kupp...
och skickade ut ett brev till alla  fjällnära ägaran, där man uppfattade det som att börja bevara de fjällnära i genbank var vad man kom fram till på mötet i Mantorp... vilket de ju inte riktigt var avd som mötet mynnade ut i...

Man skicka de även ut flera brev där man beskrev mötet med SJV där då även fjällrasföreningen  del tog..
Detta brev var fyllt av förtal o direkta lögner om fjällras föreningen o många fjällko ägare...

Bl a skrev man att en ursprunge besättning avlat på hög tillväxt o brukar få fjälltjurar att väga 900 kg vid 14 månaders ålder...

detta är ju ett så otroliga påstående... att en kobonde med iallafall lite erfarenhet begriper ju att detta är helt orimligt... att få en fjälltjura till en sådan vikt..

det går inte ens att få en köttras ungtjur att ha en vikt på 900 kg vid 14 måders ålder..
möjligen belgisk blå..

amn skriver då att det är därför som man har haft problem med stora kalvar hos endel fjällnära att de måste bero på denna djur ägare...

Nu vet ju alal som hållit på med kor i några år o kanske har lite fler kalvningar att det är viktigt att hålla koll på vilja tjurar man använder till extremt små kor o till kvigor...

på tex fjällras avels hemsida hittar man uppgifter på vilka tjurar som visat sig ge stora kalvar... då ser man ju till att inte betäcka en kviga eller en liten ko med sånna...

Man bruka tex begära in uppgifter om storlek på kalven vid födelse får att få nåt att gå på..

Ibland går ju även kor över tiden ... hade själv en kom härom månaden som fick en stor kalv efter fjälltjuren Lars... _ Lars är känd för att ge små kalvar... men min ko gick över nästan 2 veckor.. o kalven växer ju mycket de sista veckorna... så då behöver man ju ha koll på sin ko om hon går över..

det är ju sånt som man får erfarenhet av ... när man har hållit på i några år...

Och jag vill med de bestämdaste anse att Många mjölkbönder har stor erfarenhet av kor som inte bör föraktas.. Naturligtvis har alla gamla ko gubbar o ko gummor stor erfaenhet ... som vi alla försöker att ta till vara ..
men även e mjölkbonde som haft  35 kor i 20 år har ju haft åtskilliga kalvningar... blir ju erfarenhet från 700 st.... o har ju sett både de ena o de andra..
 
Jag tycker de bara är SÅ TRÅKIGT med sån här pajkastning...

Själv så tycket jag mycket om att disskutera kor o djur över huvud taget  med både den ena o den andra ... alla måste ju inte tycka lika.. Men man måste kunna prata o komma fram till av som är bäst för rasen...

själv har jag lärt mig massor av min morfar... och jag lär mig helatiden nya saker...

Men att anse att fjällras föreningen inte bryr sig om de fjällnära bara för att de inte exakt kunde tala om hur många de fanns i sverige i mars 2007..........
det visar ju bara på att de var dåligt förberedda...
inte på att de ej bryrsig om djuren...
de har i alla fall samlats 20 semin tjurar... och djuren har ju ökat stadigt under hela tiden... och intresset ökar...

sen att vissa personer inte vill registrera sina djur är ju en annan sak...

de gör ju i förlängningen att deras avkommor inte heller kanske kommer med...

så då undra man ju hur intresserade de är av att rädda de fjällnära...

Jag blir bara ledsen av detta...

tänk så mycket vi skulle kunna göra till samnns i stället... med all byrokrati osv...
 :-[

Ojjj nu blev de långt.... förlåt :-[ :-[

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
SV: Förening för fjällnäraboskap
« Svar #7 skrivet: 25 feb-08 kl 21:22 »
Till Lollo

Jag förstår att du tycker att det är lite pinsamt när man börjar prata om registret, om man nu anordnar ett möte för att diskutera frågan.
Med all önsklig tydlighet visar det att fjällrasavel ansvarige för det fjällnära inte gjorde ett så bra arbete. Varför skall djurägarna ansluta sig till ett sådant register?
Det verkar även som att du har fått Mantorps mötets syfte lite om bakfoten, det var inte ett möte där man insamlade synpunkter och idéer för att tillsammans  arbeta för att bevara det fjällnära djuren.
Representanter för fjällrasavelsstyrelse  berättade för det församlade hur man såg på rasen och dess framtid inom föreningen. Om något så blev det allt tydligt med behovet av en ny förening.
För att ge dig ytterligare ett exempel på hur fjällrasavel har misskött det fjällnäradjuren skall vi kolla lite på detta med ursprungsbesättningar och linjerepresentation.
Från början fanns det tre ursprungsbesättningar Lillhärjåbygget, Klövsjö och Biellojaur, den förstnämda existerar fortfarande och arbetar tillsammans med den nya genbanksföreningen. Sen tillkom Funäsdalen en grupp som skiljer sig mycket från dom övriga både i storlek och produktion. Det var den registeransvarige som tillförde denna sista gruppen efter att flera auktoriteter på området redan hade rattat den eftersom djuren skilde sig så pass mycket från det ursprungliga tre besättningarna
Ansvarig förmedlade sedan djur från Funäsdalen i en sådan utsträckning att det i dag är svårt att finna djur som inte har några droppar blod där ifrån.
Att låta en linje dominera på ett sådant sätt är inte att rekommendera om man arbetar med bevarande, i samma takt som den delen ökar minskar det övriga.
Spåren av denna favorisering har lett till att Biellojaur besättningen nästan helt har försvunnit, medlemmar i den nya föreningen har dock lyckats lokalisera och säkra minst tre djur som på mödernet stammar till Biellejaourebesättningen.
När undertecknat kontaktade den före detta regansvarig var intresset för dessa djur lika med noll, detta tycker åtminstone jag är lite konstigt om man får reda på djur av en mycket udda linje.

Du antyder också att medlemmar i den nya föreningen förespråkar inavel inom det olika urprungslinjerna. Det hela handlar om grundläggande bevarande bär man försöker bevara största möjliga genetiska variation genom att inom genbanken bilda kärgenbanker för var och en av ursprungsbesättningarna. På detta sättet minskar man risken för att man skall tappa genetiska variation, sannolikheten att alla tre kärgenbanker skulle förlora samma anlag är mycket mindre än om man blandar allt utan kontroll.

Detta med att bilda nya föreningar är inget nytt, fjällrasavel själva är en utbrytning ur SKB föreningen samma gäller för Rödkulleföreningen.
Jag kan tänka mig att dessa utbrytare gjorde det av liknade bevekelsegrunder som den nya föreningen.

Till Anders

Visst en ko får vanligtvis bara en kalv per år medan en sugga kan få närmare 20.
Men det är systemet som man bevarar dem inom som jag syftade på, det är samma grundprinciper man arbetar efter när man bevarar höns som när man bevarar kor.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
SV: Förening för fjällnäraboskap
« Svar #8 skrivet: 25 feb-08 kl 22:33 »
Johan
att jämföra SKB föreningens avelsarbete där man aktivt försökte korsa bort fjällkon med SLB,SRB, SJb och korsade rödkullor o fjällkor är ju inte alls samma sak..

Efter som fjällnära o fjällkor är samma ras .. de fjällnära är en mer oförädlad variant som inte har de vanliga semintjurarna i sin härstamning. de har hållits i sina ursprungsbesättningar under flera generationer..

Nu är de ju inte ens så att  fjällrasföreningen vill att man skall korsa fjällnära med vanlig fjällras...

I avels planen står de att de skall bevaras inte förädlas till någon "vanlig "fjällko...
du hittar avelsplanen på www.fjallko.se under avel.
 
Och jag känner mycket väl till historien om de fjällnära...... känner den man som köpte den första kvigkalven från Lillhärjobygget.  i början på 1990 talet.

Var också själv där på besökt där år 2000...

Jag har också varit medel i fjällkoföreningen sedan den bildades...

o vet vad som sas då o även vad som sas på mötet i mantorp o på sjv mötet som skedde efter åt...

Har även de brev som cirkulerar från den nya fjällnära intresse gruppen...

Jag kan bara säga att jag skäms- för de som jag haft MYCKET stort förtroende för.... i lantras sammanhang..

och jag blir förfärad över att folk lägger ner så mycket energi på att smutskasta varandra istället för att göra nåt åt det... På det enda rätta sättet.

Gå med i den bevarande organisation som redan finns och låta förenings demokratin verka... gå på möten..  skriv motioner och åk på årsmötet o prata för din motion...


OCh man MÅSTE ha inavels defekterna i bakhuvudet då de gäller fjällkor!!!
de är bara att titta på tex vissa fjällnära tjurar som har dålig fertilitet...

även flera privata tjurar från endel ursprungsbesättningar har varit helt sterila...

Så jag tycker man skall visa ödmjukhet inför uppgiften...

tänka på de fjällnärakons överlevnad...
 :-[
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
SV: Förening för fjällnäraboskap
« Svar #9 skrivet: 26 feb-08 kl 18:14 »
Till Lollo

Jag menar att likheterna mellan fjällrasavel och den nya föreningen är att bägge bryter sig ur för att man anser att det är den enda lösningen för att rädda respektive ras för framtiden. Om jag skall använda din argument så kunde fjällrasavels intresenter varit kvar i SKB ” låta förenings demokratin verka... gå på möten..  skriv motioner och åk på årsmötet o prata för din motion...”
Det är lustigt att du och jag har så olika syn på vad som hände i Mantorp, jag antar att en del av detta kan förklaras med att du inte var där och jag var.
Jag har inte skrivit att man inte skall vara vaksam när det gäller inavels och dess effekter, men det är väldigt lätt att skylla på inavel när man har problem med sina djur.

Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

git

  • Inlägg: 806
    • På våran gård är det
SV: Förening för fjällnäraboskap
« Svar #10 skrivet: 26 feb-08 kl 18:30 »
Det börjar likna pajkastning här också.
Vi behöver ju  bevara våra  lantraser försök då arbeta åt samma håll tillsammans
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
SV: Förening för fjällnäraboskap
« Svar #11 skrivet: 27 feb-08 kl 09:23 »
JAg kommer inte att för denna diskution vidare... :-[
ville bara tala om fakta om de fjällnära o fjällras avelsföreningen... som jag iallafall varit medlem i sen den bildades. Anser att de fjällnära har inte funnits kvar idag om inte fjäkkrasavel hade tagit dem under sina "vingar för mer än 10 år sen.. " o de 20 semintjurarna hade inte heller funnits... :-[

är de non som är intresserad av fakta så får ni gärna kontakta mig eller varför inte den fjällnära komiteen..

Tack för mig :-[ Ta de lugnt..
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

peter

  • Gäst
SV: Förening för fjällnäraboskap
« Svar #12 skrivet: 30 mar-08 kl 09:37 »
TILL GIMSKOGEN:
äntligen en debattör i denna tråd som vet va han pratar om
till de sk dikobönder(som ja antar vill starta denna sk ny förening) varför förstöra för de som verkligen jobbar för oss som har fjällnära djur som MJÖLKAS ja tycker denna förening "fjällrasavel" är super att ha me å göra denna bredd finns inte inom svensk korsnings boskap(skb) föreningen
tac för mig i denna tråd

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
SV: Förening för fjällnäraboskap
« Svar #13 skrivet: 21 aug-08 kl 22:01 »
Den stora dagen är här !!

Nu kan alla som är intreserade av Fjällnära boskap äntligen gå in på föreningens nya hemsida www.boskap.nu
Där kan du lära dig mera om Fjällnära boskap och om hur våran förening arbetar för att bevara dom för framtiden.



Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
SV: Förening för fjällnäraboskap
« Svar #14 skrivet: 21 aug-08 kl 22:02 »
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Förening för fjällnäraboskap
« Svar #15 skrivet: 22 aug-08 kl 10:27 »
Lycka till mer nya föreningens snygga hemsida  :)

MEN

Jag måste bara få fråga vad detta syftar på ???
"Hos djur som enbart fick kraftfoder var kvoten över 1 till 10."

Men mig veterligen finns det inga kor/tjurar som utfodras med bara kraftfoder i Sverige.
Alla får grovfoder (hö/ensilage)... annars packar vommen ihop rätt snart.

Så jag antar att det kommer från ett försök någonstans SLU ?. Och då vore det på sin plats att klart uttrycka det.

Nu kan några oinsatta läsare tro att det är så kor/tjurar har det ute på gårdarna i sverige...
Trist  :-\
« Senast ändrad: 22 aug-08 kl 10:47 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Förening för fjällnäraboskap
« Svar #16 skrivet: 22 aug-08 kl 11:05 »
Tyckte oxå att sidan var fin och informativ.

Men Grimla det stod ju ""Hos djur som fått en hög andel kraftfoder var kvoten över 1 till 10"
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Förening för fjällnäraboskap
« Svar #17 skrivet: 22 aug-08 kl 17:41 »
Tja vad ska jag säga  ;)  jag kopierade och klistrade in vad som stod där 10:27 idag.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Förening för fjällnäraboskap
« Svar #18 skrivet: 22 aug-08 kl 20:48 »
Ja då var dom snabb att ändra.. jag var in en halvtimma senare.. :)

Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

peter

  • Gäst
SV: Förening för fjällnäraboskap
« Svar #19 skrivet: 23 aug-08 kl 21:11 »
FJÄLL NÄRA Å FJÄLLRAS SAMMA RAS MEN ME OLIKA LINJER???
tja lycka till men nog var dessa fjällnära kor större i storlek än de jag har iallfall,tyckte de liknade mer fjällraskor som härstammar från norvästra delen av dalarna typ idre,särna området har själv en ko med en sån linje  med smalt framparti å bredare bakparti
men kul att ni finns   men en väldans informativ å trevlig hemsida bokmärkte den  ganska snabbt eftersom ja gillar filmer å bilder på just fjäll å fjällnära kor  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

407 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser