Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förening för fjällnäraboskap  (läst 17644 gånger)

gimskogen

• gimskogen.se
SV: Förening för fjällnäraboskap
« Svar #20 skrivet: 27 aug-08 kl 22:52 »
trevliga bilder... naturligtvis... fina kossor ;D
men jag kan ändå inteförstå vad denna förening skall åstakomma och var i skillnaden ligger...mot fjällrasföreningerns bevarande... av de fjällnära..

I avelsplanen för fjällrasavel, står de ordagrant att fjällnära djur MÅSTE härstamma i rakt nedstigande led från ursprungskorna i de ursprungliga besättningarna...
och efter som man bara kan använda fjällnära tjur för att få kalla djuren fjällnära o få ta med dem i de fjällnära regsistret så förstår jag inte problemet..

och att på stå att de inte gör någon skillnad att man mjölkar sina kor eller har dem som dikor visar ju bara att författaren till hemsidan inte har speciellt stor erfarenhet av kor.....

Jag har själv alltför stor erfarenhet av detta....

då jag är MYCKET intresserad av gamla husdjurs raser och hållt på med kor hela livet... o född på en lite bond gård med 2 kor... gick lantbruks skola... jobbade som mjölkpiga på en 80 kors gård i 3 år.. ledsnade o blev månskens bonde med 4 dikor i 12 år (+ heltidsjobb)o sen skolat om mina rödkullor o fj'äll till mjölkkor o är inne på de 7e året som mjökkor med dem..

Jag har aldeles för många gånger köpt "hanterade o lugna " rödkullor, fjällkor, vänekor, ringamålakor...... från dikor besättningar..
allt från 6 månader gamla till 4 år......

ungefär hälften har fått slaktats då de inte gått att hantera dem... trots närmare ett års skötsel varje dag ... de blev helt enkelt panikslagna då en människa kliver upp brevid dem...  man skall ju inte behöva våga livet för att sköta korna...

däremot har jag sparat deras kalvar... o de har ju blivit MYCKET trevliga då de hanterats sedan de var små o fötts upp med hink eller flaska..

Det är av YTTERSTA vikt att utrotningshotade husdjur hålls på så ursprungligt vis som möjligt.. och att de hanteras mycket... har man sin kossa som mjölkko .. de gäller naturligt vis även hushållsko mjölkning .. så blir de ju hanterade och präglade på människor..

att ha större delen av en mjölkras som dikor är inte alls bra...
de är väldigt olika vad folk menar med lugna o välhanterade kor... endel menar att de lyckats få i två öronmärken på kalven o att de kommer fram då de kör in en enlilage bal med traktorn... o de har aldrig varit uppbundna ...
sådana djur säljes ibland vidaretill andra som då kanske vill ha sin ko som hushållsko... man kan då lätt förstå vad som händer...
kor är stora djur... även en liten 300 kg kossa kan krossa armar o ben på folk..

sen finns de ju dem som pysslar om djuren leder dem i grimma varje dag till hagen osv... deras djur blir ju mycket trevliga...
så allt är inte så svart o vitt...

Men man har ett ansvar om man skaffar en ko av en fåtalig ras. har man inte tid att hantera sina djur så skall man inte skaffa just fjäll, fjällnära rödkullor eller allmogekor.. kanske man lika gärna kan ha en fin hereford eller nåt..
har man inte tid bör man nog inte ha några djur alls...

TYCKER detta med tex att över 90 % av tex rödkullorna är dikor...är ett stort problem som föreningarna borde belysa mycket mer...

Vill bara än en gång beklagas att man lägger ner jobb på en ny förening då man inte ens har försökt att påverka den föreningen som finns..
har då aldrig varesig läst eller sett några motioner på några års möten i fjällrasavel från berörda personer...

däremot vet jag att en styrelseledamot i den nya föreningen  sålts ett djur som hade SKB i härstamningen o sa att de var renrasig fjällnära....
den nya ägaren blev MYCET besviken.... när hennes ko inte gick att få med i regsistret... :(

Man bör sopa framför egen dörr innan man slår på stor trumman...
:-[
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

peter

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 28 aug-08 kl 11:30 »
gimskogen
tyvärr så är detta sant som du skriver har också reagerat på föreningens tråd "hur annvända fjällnära" tycker detta som ja kopierat låter  ganska konstigt
se här va ja menar:
Varför föredra handmjölkning framför maskinmjölkning?
Vid handmjölkning har man bättre kontakt med kon och det är rogivande. Man märker direkt om det är något fel på kon. När det gäller rengöringen efter mjölkningen så är det betydligt lättare och enklare att diska en hink än en hel maskinuppsättning.
Handmjölkning på traditionellt sätt
2 månader före kvigan kalvar börjar man att stryka handen över juvret och dra lätt i spenarna, en gång per dag. När kvigan har kalvat, ta bort kalven direkt från kon för då väcks inte modersinstinkten. Kalven matas hädanefter i hink. Mjölka inte ur mer än 3 liter första mjölkningen. Vid andra mjölkningen ökar du mängden och vid tredje mjölkar du ut allt. Därefter ska kon mjölkas helt tom 2 gånger/dag, annars kan hon få juverinflammation. Mjölka alltid framspenarna först med höger hand på spenen längs bort.
Kombinerad handmjölkning och digivning
Att föredra om man vill vara ledig från mjölkningen en dag eller två eller när man har semester eller sommarlov. Lägg kalvningen tex under hösten. Börja ca 2 månader före kalvningen med att varje dag stryka kvigan över juvret och dra försiktigt i spenarna.

När kvigan kalvat, låt mamman slicka kalven helt ren och om ni kan vara med och pyssla med kalven de första 30 minuterna, då etableras kalvens kontakt med er och med sin mamma. Senare är det svårare och tar längre tid att få kalven att acceptera er. När kalven är torr och vill dricka, låt kalven dia på en framspene och mjölka ca 1,5 l på de andra samtidigt. Sätt sedan kalven i box så att mamman ser kalven, släpp ut kalven ca 4 gånger/dygn i 10 dagar för att dia. Därefter mjölka på morgonen så mycket som du behöver, släpp sedan kalven att dia under dagen.

Om inte kon släpper ner mjölken, släpp loss kalven och låt den dia på en spene och mjölka samtidigt så mycket som du behöver. Kon vänjer sig snabbt med att kalven står i box på natten. Även äldre kor som aldrig har haft en kalv hos sig, vänjer sig snabbt vid detta system. När kalven går hos kon är det mindre risk att hon får juverinflammation.  ??? ??? ??? ???

har visat detta för äldre som jobbat med kor i sina yngre dagar på fäbod bla min mor  mfl
å de bara skakade på huvet å sa samma som du gimskogen denna man kan inte veta ett skvatt om kor å djurhållning en del blev rent ut sagt förbannade .
å då ska ni  veta att dessa kvinnor har varit på fäbodar å jobbat med kor från 10 års ålder tills de va 60 år flertalet av dem
så ja tror att de vet vad de pratar om  >:( >:( >:(

ang föeningen ok bra att den finns ,men varför samarbetar de med rödkulle föreningen men inte fjällras föreningen ??????
å ska man bevara en ko ras å då en gammal sådan ja då ska man f----n mjölka korna å sköta dem , å vad har man för nöje å bedriva bevarande arbete på fjällnära kor som går ute hela året å inte hanteras å mjölkas (inget illa menat till dig gimskogen)  å hur kan man då få en långsiktig avel på dikor ??? nej eftersom gimskogen skrev så bra som han gjorde så började jag syna hem sidan å dess trådar lite mer , DENNA FÖRENING BEDRIVS AV ENBART DIKOBÖNDER som e ute efter att försöka förstöra för de som verkligen vill bevara dessa djur på ett bra sätt  >:( >:( 
har en viiss landsbygds rådgivare  här i västerdalarna som snackar i samma tankar å ja misstänker att  även han ligger bakom denna förening  >:( >:(
så nu johan p förklara varför ?????

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #22 skrivet: 28 aug-08 kl 12:20 »
Hmmm, det låter ju inte klokt att man arbetar med bevarande arbetet av våra gamla inhemska mjölkkoraser på detta sätt.........

(förresten så kommer iaf inte jag in på sidan i ursprunginlägget längre  ???)
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

peter

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 28 aug-08 kl 15:48 »
anna
både du å ja mjölkar (just nu e mina sin) så vi behöver inte va oroliga
men som här i västerdalarna bedriva ranchdrift me 100 talet fjällkor varav flera skb  å sen kommer å säger att de bedriver bevarande arbete med gammla lantras hm ja du ser låter orimmligt i mina  öron rent patetiskt må ja säga
å sen inte avlar på djuren va e de då för mening me att bedriva  jordbruk som ovan å ta ut ersättningar å sen inte bry sig om att avla på djuren .
den uppfattningen får ja när man lyssnar på dessa idee rika människor  ::) ::) ::)
nej mjölka fjällras,rödkulle å fjällnärakorna  det  överlever dessa raser bättre på eller hur  ::)

peter

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 28 aug-08 kl 19:52 »
citerar fjällrasföreningen ang fjällnära korna
Fjällnära kor

kallas en grupp fjällkor som använts på gammaldags vis. De härstammar på mödernet från fem besättningar (Biellojaur, Fatmomakke, Lillhärjeåbygget, Klövsjö eller Funäsdalen) i Norrland där aveln inte huvudsakligen inriktats på att ge mycket mjölk. Fjällnära kor måste betäckas/insemineras med fjällnära tjurar för att avkomman ska kallas för fjällnära.

Fjällnära kor är friska med bra lynne och föder sig bra på magert bete. De är ofta mindre än vanliga fjällkor och ger vanligtvis mindre mängd mjölk.

Svensk Fjällrasavel organiserar ägare till fjällnära djur i syfte att bevara fjällnäran som en gammaldags hushållsko, se avelsplanen.

Fjällnära kommittén hjälper till att hitta lämplig tjur eller sperma till din ko/kviga samt utfärdar härstamningsintyg för godkända fjällnära djur.

År 2006 fanns ca 200 kor i ca 50 besättningar.

Kontaktpersoner:

Mail till kommittén: haga.genbank@telia.com

Avelsråd och livdjursförmedling:

Ivan Eriksson, 0171-830 35

Ägarregister och härstamningsintyg:

Ann Andersson, 070-557 26 05

Information om härstamningar:

Lars-Göran Lindgren, 0502-221 11

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #25 skrivet: 28 aug-08 kl 20:02 »
Svar på tal.

En förening för dikobönder skriver ung mjölkbonde, att många av föreningens styrelsemedlemmar inte mjölkar sina kor för direkt avsalu kan nog stämma.
Men om det var ett krav för att kunna vara med och bevara så skulle många av dagens lantraskor inte innas. Som Grimskog skriver ” TYCKER detta med tex att över 90 % av tex rödkullorna är dikor ...är ett stort problem som föreningarna borde belysa mycket mer...”, om bara det som mjölkar sina kor fick vara med och bevara skulle 9 av 10 kor försvinna ur bevarande arbetet.
Min inställing är att detta är ett orimligt krav att man måste mjölka sina kor för att kunna bevara dom.
Många av dagen lantraskor skulle inte ha överlevft till våra dagar om man hade haft kravet på att dom skulle leva i besättningar som mjölkar dom tex Vänekon, Ringamålakon, Granemålakon(egen linje inom ringamålarasen) Rögnarödskon( även den egen linje inom ringamålarasen).
Jag har själv 7 lantraskor och 3 kulturraskor inga av dessa mjölkas, det hade varit en orimlighet att arbeta 8 timmar utanför gården.
Handmjölka 10 kor varje dag morgon och kväll är mer än vad jag skulle klara av och investera I en mjölkanlägning för 10 kor finns det inte ekonomiska förutsättningar för. Och vem skulle hämta mjölken från dessa kor, blir inte tillräkligt för att mjölkbilen skulle komma. Sen så måste jag ha nån form av mjölkesättning till kalvaran, efterssom vi har ett ekologiskat lantbruk så satsar vi på att vara så självförsörjande som möjligt. Att ta mjölken från kalvarna för att köpa in mjölkersättningspulver rimmar väldigt illa.
Men det är inte alla i föreningen som vurmar för dikor ;), vi har 2 i styrelsen som mjölkar sina kor, dom har inte så många, och bor ganska ensligt.
Dom har löst det genom att förädla mjölken till ost och sälja den.
Det finns en trevlig bok om deras gård, hoppas att jag själv får besöka dom någon gång, den finns att beställa via:
http://www.internetbokhandeln.se/garden-pa-fjallet-lars-olof-hallberg-9188238555/bok/9789188238559/
Om jag nu skulle mjölka mina kor och ha någon form av ekonomskt utbyte så skulle jag även vara tvungen att ha dom närmare gården på åker mark. I dagsläget så betar alla mina kor, kalvar och tjurar naturreservat( kulturbetesmarker), detta skulle dom få sluta med efterssom vissa av dessa ligger 2 timmar bort med bil.
Det vore synd att dessa marker skulle växa igen för att jag skulle börja mjölka mina kor.
Man får väll även kolla på anledningen till att det bara är 1 av 10 rödkullor som mjölkas( jag använder rödkullan som exempel men jag antar att det är ganska likartat för det flesta lantraserna förutom vanlig fjällko).
En anledningar som jag börjar tänka på är lönsamheten, att mjölka en oförädlad lantras och att mjölka en modern SLB skiljer sig åt.
Det måste trots allt vara något som gör det mer lönsamt att mjölka en SLB ko än en fjällnärako om man skall sälja mjölken.
Det finns trots allt en anlednig till att nästan alla mjölkande kor i detta land är av en ras som man arbetar med på Svensk Avel (Viking genetics).

Sen var det frågan om hantering av djuren.
Kor är stora djur och kan lätt bli farliga om dom blir skrämda eller känner att dom blir hotade. Varje år så är det flera lantbrukare som skadas och dödas när dom hanterar ”tama” mjölkkor.
Man skal alltid ha respekt när man hanterar stora djur och vara medveten om vad dom kan åstakomma för skada .
Vissa djur kan bli mer tama än andra, när jag var liten hjälpte jag ofta min granne att mjölka. Gustav hade 12 mjölkkor och var den största och enda mjölkbesättningen i by. Vissa av hans kor fick man alltid använda sparkbåge på hur mycket man än försökte så gick det inte att mjölka utan den. Medan andra kor kunde man rida på medan man drev hem dom från skogen.
Vissa djur blir helt enkelt mer tama och andra förblir vildare hur mycket man än hanterar dom.
Hade i vintras en tjurkalv på 9-10 månader som skulle plockas hem från en granne.
Vi tog in han och hans mor i ladugården för att sedan lägga ett rep runt hornen, stallet som vi var i användes bara till hästar och hade inte galler eller rör för fönstrena och rät var det är när jag skall lägga på repet flyger tjuren mot fönstret och krossar rutan.
(han blev inte fysiskt skadad). När vi sedan får på repet och tar in han i djurtransporen och har fäst han i bomen klämer han sig under till den lila trianglen närmast bilen och vägrar att backa. För att han inte skall sparka upp dörren under transporten sätter vi ett spännband runt släpet, som tur är så är det bara 3 km hem.
När vi sedan lastar av honom binder vi upp honom direkt inne i ladugården, man kan lugnt säga att jag är väldigt glad att inredningen satt ordentligt fast och att jag hade att långt skaft på gödselskrapan.
Efter en vecka är han så tam att man kunde ryckta hela han, buk och ben med.
Denna tamhet satt i även på betet, han kommer gärna fram och hälsar på en.
Skall i ärlighetens namn säga att inta alla mina kalvar är så tama trots betydligt längre uppbindings tid. Jag har själv sålt flera av mina kalvar till djurparker och frilufsmuseer och det har inta varit några problem med tamheten.
Sålde dock två kvigor till en besättning upp i landet och fick efter en tid reda på att den ena av dessa hade en talang för att sparka, och att den nya ägaren hade tröttnat och planerade att slakta henne. Jag erbjöd mig då att köpa tillbaka henne eftersom hon var en av 4 hondjur i sin kofamilj, hon blev tyvärr slaktad.

Långsiktigt bevarande

Det första målet i allt husdjursbevarade är att öka antalet djur för att bevara så mycket som möjligt av den ursprungliga genetiska variationen. Det är mycket viktigt att man låter så många hondjur som möjligt para sig med så många olika handjur som möjligt.
Då undviker man att visa djur blir överrepresenterade i rasen, i detta skeende får man inte sätta några onödiga avelskrav på sina djur.
Nödvändiga avels krav är att djuret är friskt, tar hand som sin avkomma, inta har några missbildningar mm mm
Först när man har fått up en tillräkligt stor effektiv population kan man göra ett kraftigare urval i rasen. Vad tilräkligt stor effektiv population är varierar men en siffra på är 500 individer eller 1000.
Antalet fjällnära är på ca 200 djur och dom befinner sig i en räddningsfas, inga onödiga avelsmål skall läggas på dom i dette skendet.

Att bedriva avelsarbete på en ras som befinner sig i räddninsfasen är inte långsiktigt bevarande.

Till Ung mjölkbonde
Skulle det vara bättre om bara fjällnära kor som befinner sig i mjölkande besättningar fick delta i bevaranderabetet?
Om vi leker med tanken att du skulle svara ja på denna fråga skulle följden bli att det bara skulle finnas 20 djur i bevarandet (om man använder kvoten 1:10 som Grimskog skrev om).

Jag tycker själv att siffran 200 är betydligt bättre än 20

Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

peter

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 28 aug-08 kl 20:52 »
ja du johan p eftersom ja ser att du e online så svarar ja dig direkt men ja citerar dig här
Till Ung mjölkbonde
Skulle det vara bättre om bara fjällnära kor som befinner sig i mjölkande besättningar fick delta i bevaranderabetet?
Om vi leker med tanken att du skulle svara ja på denna fråga skulle följden bli att det bara skulle finnas 20 djur i bevarandet (om man använder kvoten 1:10 som Grimskog skrev om).

Jag tycker själv att siffran 200 är betydligt bättre än 20

eftersom de fjällnära korna alltid obs ALLTID har mjölkats å då  är de väl inte  så in i nordens svårt att göra de då idag, i nutid??? tycker du de johan,?  de kvittar om man leverera till mejeri eller använder korna till självhushåll å gör egna produkter som de flesta ägare till dessa fjällnära kossor  men är man mer intresserad att ha djuren bar för att ha , tja vart e bevarande arbetet då
svara på de johan p ??
eftersom ja känner mycket äldre personer som jobbat med dessa djur så ÄRLIGT talat tror ja mer på deras erfarenheter om å med fjällnära kor mer änn vad du gör johan p
VILL DU FÖRA EN DIALOG MERA MED MIG I DETTA ÄMMNE  så håll dig borta från fantasins värld
citerar en välkänd lantras ägare (med bla fjällnära) de som vet nått är de som jobbat med dessa djur i hela sitt liv ,å de som pratat med mig en gång de tror de vet allt de  kan inget
detta citat stämmer bra tycker ja

peter

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 28 aug-08 kl 21:06 »
vill bara säga att Lillhärjå bygget är väl ingen fäbod eller har ja fel där ??? ???

peter

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 28 aug-08 kl 21:10 »
så då tycker du detta som fjällras föreningen har i sin avels plan e fel då??? ???
se här:
FJÄLLNÄRA DJUR

Identifiering och registrering

Samma regler gäller som för övriga fjällrasen. Dessutom förs ett särskilt register av föreningens fjällnära kommitté.

Rasens kännetecken

Samma som för övriga fjällrasen.

Avelsmål

Fjällnära djur är en extensiv variant av fjällrasen, särpräglade av sin mångåriga vistelse i karg miljö. De har ofta avlats utanför stamboken även om deras gener kan spåras dit. De fjällnära djuren skall på mödernet stamma från besättningar i Biellojaur, Fatmomakke, Lillhärjeåbygget, Klövsjö eller Funäsdalen. Målet för avelsarbetet med de fjällnära djuren är att bevara och slå vakt om dess särart som en extensiv del av fjällrasen. Om ytterligare material behöver tillföras för att säkerställa tillräcklig genetisk bredd så kan så göras efter förslag från fjällnära kommittén och beslut av styrelsen.

Avelsarbetets genomförande

För den fjällnära delen av fjällrasen är det av största vikt att använda största möjliga mängd handjur i aveln på grund av den nära släktskapen och det lilla djurmaterialet. Spermasamlade tjurar ska ses i första hand som en genbank. Vidare är det viktigt att, för bibehållande av de rastypiska dragen, så stort antal djur som möjligt utnyttjas till den extensiva mjölkproduktion, för vilken djuren anpassats. Tjurmödrar bör helst vara kor som har hållits på ett ursprungligt sätt, där mjölken är en viktig del av produktionen. Sedan det nära släktskapet med övriga fjällrasen konstaterats måste stor vikt även läggas vid att säkerställa djurmaterialet för frihet från könskörtelhypoplasi.

Stamboksföring av privata tjurar är även här av största vikt för dokumentation och kvalitetssäkring av avelsmaterialet. Reglerna för stamboksföring är desamma som för den övriga fjällrasen.

låter detta orimligt i dina ögon/öron johan p  ???

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #29 skrivet: 29 aug-08 kl 23:06 »
Du frågade efter ett svar och du fick det, Låt mig bara förtydliga, jag har inget emot djurägare till fjällnära som mjölkar sina djur. Deras arbete är mycket beundransvärt.
Men man kan inte ha mjölkande som ett krav och mig veterligen så finns det ingen bevarandeförening som har något krav på produktion.
Angående samarbete så antar jag att du var inne på föreningens hemsida och läste  vilka föreningar som var medlemmar i Lantrasforum.
Lantrasforum är ett samarbete mellan 8 olika bevarande föreningar, dessa föreningar arbetar med olika djurslag och raser men har mycket gemensamt eftersom dom alla har bevarandet (bevara= spara) som huvudsyfte.
Fjällrasvel har varit med på ett av Lantrasforums möten i Oskarshamn, men dom har aldrig ansökt om medlemskap. Varför dom inte har ansökt om att bli medlemmar får du fråga dom om, jag misstänker att det beror på att deras inställning är bevara= utvekla.
Även om dom skulle ansöka om medlemskap skulle nog flera föreningar motsätta sig att ansluta dom av den anledningen.
Jag har själv försökt att samarbeta med Birgitta K som tidigare skötte härstamningen kring det fjällnära, anledningen var att jag kände till en ko som härstammade från Biellejaure besättningen. Men det var ganska snart klart att man inte kunder äkna med någon hjälp från det hållet.
Jag har även haft kontakt med hela nuvarande fjällnärakommiten och där är det inget fel på sammarbetet.
Det finns i dag ingen förenig som framgångsrikt har haft två olika bevarande inriktingar (bevara=spara bevara= utvekla) det är alltid någon av intressena som får stryka på foton, våran förening är till för att säkerställ att det inte blir det fjällnära djuren!
Som jag har skrivit tidigare här på Alternativ.nu så är Rödkulleföreningen och Fjällrasavel själva utbrytar föreningar, SKB föreningen var inte särdeles nöjda över att dom båda föreningarna bildades. Jag förväntar mig inget annat från fjällrasavel.

« Senast ändrad: 30 aug-08 kl 06:23 av Johan P »
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Ronny

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 30 aug-08 kl 03:02 »
Varför inte se det positiva i att eldsjälar värnar om våra gamla lantraser och kämpar för att bevara dessa djur till kommande generationer? Riktigt lågt är att dra upp en tjugo år gammal seminhistoria som drabbat vår ordförande! Han har besökt Lillhärjåbygget minst 30 gånger och sen dess hållit egna tjurar.

Att bevara=spara utkonkurrerade raser kostar pengar, att utveckla dem till konkurrenskraftiga specialraser ger pengar (tror man, åtminstone så länge man kan få bidrag för att hålla utrotningshotade raser, samtidigt som man utvecklar dem till någonting som de aldrig tidigare varit). De gamla lantraserna var effektiva i det gamla självhushållande samhället och så är de fortfarande om man använder dem som hushållskor.

För mig var det självklart att ställa upp för den nya föreningen och göra vad jag förmår för att hjälpa till att rädda de sista spillrorna av oförädlade fjällkor som kallas fjällnära. Inte kan jag säga att den ekonomiska föreningen Fjällrasavels existens gör min nattsömn rolig. Som ”pappa” till hemsidan och som vice ordförande i den nybildade föreningen vill jag bara säga att jag hoppas att fler självhushållare får upp ögonen för denna lilla fantastiskt effektiva fjällnära ko, som ger ca 10 liter fet och närande mjölk om dagen, utan att behöva några större givor dyrt kraftfoder. Visserligen är jag, sedan barnsben, en mjölkdrickare av rang. Född 1951 på ett småbruk i nordvästra Skåne med 5-10 mjölkkor bland familjemedlemmarna har jag gått livets hårda skola. Efter tjugo års lönearbete som dataprogrammerare och en 6-årig parentes som museibonde på Fredriksdal, vände jag tillbaka till byn. Var uppe på Lillhärjåbygget och hämtade fjällnära kalvar. Fjällnära har jag haft sen dess (1997). Korna har jag periodvis mjölkat och periodvis låtit gå med kalv. Jag har helt enkelt inte hjärta i kroppen att rycka kalvarna från sina mödrar innan de har hunnit torka!

Dikosnacket har jag hört förut: När den ekonomiska föreningen Svensk Fjällrasavel bildades (ur Projekt rädda fjällkon) var kritiken inte nådig från den etablerade SKB-föreningen. Deras dåvarande ordförande Göran Häggström kritserade ”fjällrasföreningen” i Lantbruksmagasinet nr 1 2002: ”Dessutom använder man semin från gamla tjurar som sparats i genbanken. De platsar inte i dagens mjölkproduktion och detta skapar dikor av utpräglade mjölkraser.”
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Ursus

• Jämtland
« Svar #31 skrivet: 30 aug-08 kl 13:12 »
Jag har varken fjällkor eller är våldsamt intresserad av ko-avel.

Men om man nu har intresse för att bevara en ras (eller ett antal gener) så ska man väl vara medveten om att genuppsättningen förändras naturligt över tiden genom mutationer. Så om man t.ex slutar att mjölka sina kor så vet man inte om hon fungerar som mjölkko, man låter hennes kalvar leva vidare och på så vis kan man förlora viktiga egenskaper som fanns i den ursprunliga "rasen" eller genuppsättningen.

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #32 skrivet: 30 aug-08 kl 17:02 »
Det är viktigt att komma i håg att man inte förbättrar eller försämrar djur när man bedriver avel en vis inriktning utan man förändrar dom endast. Det blir en liten tanke lopp, man behöver öka antalet djur för att bevara dom för framtiden med maximal genetsik bredd, men om man skulle kräva att alla djurägare som har fjällnäradjur att dom skulle mjölka dom skulle man inte ha tillräckligt många djur för att uppnå en tillräckligt stor djurgrupp för att kunna bevara dom för framtiden.
Det finns många saker som inverkar på hur man håller djuren eftersom man inte vill eller får hålla djuren som man gjorde för i tiden för man göra så gott man kan tex en foderstat som likan de som djuren fick i ursprungsbesättningarna ( grovfoder). låta djuren leva till höga ålder för att se att inga problem uppkommer, bara lägga på kor som har lätta/normala kalvningar.
Det finns fler egenskaper en mjölkningen som gör dessa djur unika och värda att bevara, en ko slutar inte mjölka bara för att ägaren inte drar i spenarna.

peter

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 30 aug-08 kl 19:33 »
till johan å ronny

ja ser inget negativt på att ni startat denna förening inte alls
men som sagt vi har våra olika uppfattningar å låt de då va så
bara den fjällnära rasen så långt som möjligt å de som har ork å så mjölkar korna
men tro mig är de inte bättre att avla på mjölkande kor som lång berget skrev
å de som mjölkar allt för lite kan annvändas som di-kor rätta mig om jag har fel
kan bara säga att lisa som ni ser i en annan tråd hon mjölkade konstant 22 liter på bete å 1,5 kg kraftoder per dag första laktation
å de e ja väldigt nöjd med
annars så tycker ja att ni är duktiga som startar denna förening kanske ja  ska bli medlem där ........................... om ni sam tycker vill säga
nej stå på er mitt stöd får ni hhursom helst ialla fall /peter

peter

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 30 aug-08 kl 19:42 »
glömde en sak
ja citerar ronny:Dikosnacket har jag hört förut: När den ekonomiska föreningen Svensk Fjällrasavel bildades (ur Projekt rädda fjällkon) var kritiken inte nådig från den etablerade SKB-föreningen. Deras dåvarande ordförande Göran Häggström kritserade ”fjällrasföreningen” i Lantbruksmagasinet nr 1 2002: ”Dessutom använder man semin från gamla tjurar som sparats i genbanken. De platsar inte i dagens mjölkproduktion och detta skapar dikor av utpräglade mjölkraser.”

där har ni verkligen mitt samtycke om föreningens styrelse  kommentarer överflödiga tror ja

nästa citat kpierat från ronny:
För mig var det självklart att ställa upp för den nya föreningen och göra vad jag förmår för att hjälpa till att rädda de sista spillrorna av oförädlade fjällkor som kallas fjällnära. Inte kan jag säga att den ekonomiska föreningen Fjällrasavels existens gör min nattsömn rolig. Som ”pappa” till hemsidan och som vice ordförande i den nybildade föreningen vill jag bara säga att jag hoppas att fler självhushållare får upp ögonen för denna lilla fantastiskt effektiva fjällnära ko, som ger ca 10 liter fet och närande mjölk om dagen, utan att behöva några större givor dyrt kraftfoder. Visserligen är jag, sedan barnsben, en mjölkdrickare av rang. Född 1951 på ett småbruk i nordvästra Skåne med 5-10 mjölkkor bland familjemedlemmarna har jag gått livets hårda skola. Efter tjugo års lönearbete som dataprogrammerare och en 6-årig parentes som museibonde på Fredriksdal, vände jag tillbaka till byn. Var uppe på Lillhärjåbygget och hämtade fjällnära kalvar. Fjällnära har jag haft sen dess (1997). Korna har jag periodvis mjölkat och periodvis låtit gå med kalv. Jag har helt enkelt inte hjärta i kroppen att rycka kalvarna från sina mödrar innan de har hunnit torka!

ja kommer då inte att dömma dig som underlig eller nått ,å jag kommer inte att ifråga sätta dig om ditt jobb där de e bra att de fins sånna som dig som ställer upp de ska du ha tack för från min sida
sen så har vi nog alla våra historier om livets sidor både bra å dåliga

STÅ PÅ ER NU DE LÖSER SIG SKA NI SE / peter

Ronny

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 31 aug-08 kl 03:53 »
Du unge mjölkbonde:

Det råder föreningsfrihet i det här landet. Dina pengar är lika mycket värda som mina. Du är mer än välkommen som medlem i den nya föreningen som jobbar för den fjällnära boskapens bevarande! Det är aldrig fel att bilda sig sin egen uppfattning och att ta del av båda sidors argument. Ömsesidig förståelse kan säkert leda till ökat samarbete i framtiden.

Föreningen rekommenderar att man mjölkar sina fjällnära kor. Men, precis som Johan skriver, så krävs det inte för att få vara med.

Jag har full förståelse för att dagens hårt ansatta yrkesmjölkbönder knappast har "råd" att tänka samma bevarandetankar som vi självhushållare kan göra.  Överlag är de små, lättfödda lantraserna fortfarande de effektivaste för oss, om de får ha sina gamla egenskaper i behåll. Det avelsmål som jag däremot inte har förståelse för, är när man sätter upp fåfänga avelsmål som enhetligt/standardiserat utseende för sitt höga nöjes skull.

« Senast ändrad: 31 aug-08 kl 04:07 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #36 skrivet: 03 sep-08 kl 21:55 »
Tråden spårade ur. Och som ni ser så fattas det en del i slutet. Jag var tvungen att kapa där jag själv upplevde att personangreppen började komma. Och det var jättesvårt att avgöra exakt var det började. Ta gärna de mer privata diskussionerna just via privata meddelanden. Jag låser inte ämnet då den är intressant, men försök att föra ämnet frammåt istället.
« Senast ändrad: 03 sep-08 kl 22:00 av Gruff »

peter

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 04 sep-08 kl 09:04 »
bra jobbat gruff
så sant som du skriver men gäller då även att "" vissa" slutar me påhopp vi pm tycker jag
efter en del medelande igår kväll så besluta ja mig att inte besvara påhoppen  tragiska personer som gör så
nej va negativt ,nu skriver vi bara positiva saker om föreningen å fjällnära kossorna  me ja kommer att lämmna denna debatt men läsa de gör jag /peter

Brottan

« Svar #38 skrivet: 07 sep-08 kl 18:06 »
Detta är första gången jag dristar mig till att skriva nåt på denna sida men nu kan jag inte hålla mig längre!

Jag tycker det är tragiskt med denna diskussion, att ödsla så mycket tid och energi på ständigt denna "fjällnära" ko. Enda anledningen till att vi idag har denna variant är för vi på 90-talet när inventeringen av renrasiga fjällkor började trodde att detta var den helt ursprungliga fjällrasen, någonting som den "vanliga" fjällkon stammade ur. För att bevara de unika gener som vi trodde dessa djur hade kallades de för fjällnära och hölls skilda från de "vanliga" fjällkorna.

Sedan dess har tiden gått och nu vet vi att fjällkon inte stammar från de fjällnära. Utan att det är tvärtom, de fjällnära korna stammar från den riktiga fjällrasen. Det är med andra ord så att de fjällnära korna stammar ur riksstamboken precis som alla andra nu levande fjällkor.

Dessutom har man lyckas tappa bort en del viktiga och unika egenskaper som finns kvar hos riktiga fjällkor, vilket borde göra riktiga fjällkor till mer bevarans-värda än fjällnära.

Då ställer jag mig frågande vad det är vi ska bevara och varför! Ska alla varianter på en ras bevaras? Om jag bara använder egna tjurar i min besättning så har jag ju om tjugo år en helt unik Böle-ko, till fulländning anpassad för mina strandbeten och myrar. Men om denna ko flyttar till skåne och bor där i tjugo år, vad har vi då kvar för gener från den ursprungliga Böle-kon?

Jo, nada, noll och intet. Då har vi en ko som förmodligen skulle dö svältdöden på fjället i Lappland!

Med andra ord, vi måste hela tiden veta vad vi ska avla mot, så som människan gjort i 1000-tals år, annars tappar vi ofelbart bort alldeles för mycket på vägen!

Men jag får väl ändå önska den nya föreningen lycka till med sitt arbete, och hoppas att de flesta skall mjölka sina fjällkor, nära eller inte. Och att flera skall upptäcka att den vanliga fjällrasen är en helt underbar ras, som man dessutom kan leva på!
Mjölkbonde i norra Hälsingland med 50 renrasiga fjällkor

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #39 skrivet: 07 sep-08 kl 22:02 »
Det är altid roligt att fler kommer in här på Alternativ och skriver sin åsikt.
Jag håller med dig helt att fler borde få upp ögonen för våra svensk nötkreatur :)
Hur man bevarar och vad man bevarar är upp till den enskilda djurägaren, en ekonomisk eller ideal förening kan bara rådgiva.

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser