Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Egen foderblandning kontra färdig  (läst 6655 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: Egen foderblandning kontra färdig
« Svar #20 skrivet: 10 apr-08 kl 08:03 »
Var köper man Lusernpellets???

Granngården har t ex, används mycket till hästar så kolla bland hästfodret.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Dandelia

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 04 maj-08 kl 18:51 »
Varför ger man lucernpellets till kaniner? Jag menar, är det istället för vanliga pellets eller som komplement? Tillför det nåt särskilt i näringsväg?

/Dandelia

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 04 maj-08 kl 20:49 »
Det är gott om protein i lusern.

Gösta

« Svar #23 skrivet: 04 maj-08 kl 22:35 »
Förstår inte varför man vill uppfinna hjulet en gång till ;)
Rabbfor 12-16 är ett specialfoder för produktionsdjur.
Alla pelletsblandningar har en specialinrikting på något specifikt djur. Att använda dessa till andra djurslag är att tigga om problem.
Ofta klarar sig djuren men inte med de resultat vi vill ha.
Kombinationen visar sig ju också i trådarna. "jag ger mina kaniner lite vad jag tycker och det som är billigt". Nästa kommentar blir "går inte att tjäna pengar på kaniner" Konstigt att det är samma personer som kommer med båda dessa påståenden ;) Kan det ha något samband tro? :o
Tänk på att Rabbfor 12-16 ÄR ETT PRODUKTIONSFODER!! BÖR INTE GES TILL SÄLLSKAPSKANINER ELLER TILL KANINER I VILA. :)

klorofyll

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 05 maj-08 kl 08:32 »
Jag tycker nog att Gösta faktiskt har rätt här. Och detta gäller även andra djurslag.
Kan det vara så att vissa personer har för mycket tid över och vill krångla till det?
Jag kan faktiskt tycka att det är en trygghet att köpa färdigfoder som är speciellt till
det djur jag har, speciellt om man vill ta ungar efter dem. Ett fullfoder ger ju alla
små mineraler och sånt och man slipper hålla på med fodertillskott som selen mm till t ex får.

Om man odlar eget så kanske man kan vinna på att blanda själv? Men om jag åker till
Lantmännen och köper en Rabbfor, en Fårfor,  och en säck lucern till min
gamla häst så kan jag nog säga att varje säck kostar nästan lika mycket. 
Lucern,  25kg   149 kr
Tackfor,  25kg  116 kr.
Rabbfor,  30kg 148 kr
Kornkross, 20kg, 115 kr

Sedan väger jag in att det är enkelt och smidigt för mej, eftersom jag jobbar heltid med.
Kan tänka mej att det är större produktion och bulk som är modellen för att få förtjänst...

Dandelia

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 05 maj-08 kl 10:40 »
Tänk på att Rabbfor 12-16 ÄR ETT PRODUKTIONSFODER!! BÖR INTE GES TILL SÄLLSKAPSKANINER ELLER TILL KANINER I VILA. :)

Det är just det där sista som är själva kärnan i problemet---pudelns kärna, om man så vill--- för själv har jag BÅDE köttkaniner av godkända köttraser OCH kaniner i vila, både stora och små. En del är sällskap, andra inte. Eftersom jag bara har 9 vuxna djur blir det kostsamt och slösaktigt med flera olika foderblandningar. Jag vill ha nåt som fungerar rakt över UTAN att dom trillar av pinn pga för hög proteinhalt eller magrar av pga för lite!

Sen anser jag att ALLA ungdjur, oavsett hur stora eller små föräldrarna är, har svårt med rabbforen som små. Jag tycker pellets är bra, inget krångel, inga funderingar över om jag missat nåt viktigt näringsämne. MEN när magarna pajar och ungarna dör är det tamejf-n inget kul!

I helgen fick jag slut på havre och korn och ger nu alla -både vuxna och småskruttar- ren rabbfor. Eftersom mina går i flock är det svårt att veta hur mycket varje enskild unge får i sej. Jag fodrar ca 1-1½ dl per 10-v unge och dygn. Jag fyller inte på mer förrän det är tomt i skålarna- det kan ta upp till 2 dygn. Den känsla jag har i magen varje utfodring är inte behaglig. När börjar dom dö? Hur många kommer att dö? Idag bär det av för att köpa kornkross och havre att blanda med och då vet jag att dom är på den "säkra sidan" ett tag. När dom blir äldre är det ingen som dör av ren rabbfor, bör tilläggas.

OBS, jag tycker rabbfor är ett bra alternativ! Dock blir jag vansinnigt arg att riskerna mörkas! Det är ju känt att mellan 8-11 veckor utbryter "ungkanindöden" pga svårigheter med matsmältningen. Detta pga att djuren inte kan bryta ner protein *min egen tolkning, rätta mej om jag har fel*. Rabbfor innehåller 17% protein. TALA OM hur jag ska göra för att fortsätta med rabbfor UTAN att riskera ungarnas liv den känsliga 8-11 veckorsperioden så blir jag mer än nöjd!!! Det är HÄR en stor det av MITT problem med rabbfor ligger...

/Dandelia

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #26 skrivet: 05 maj-08 kl 13:17 »
Rabbfor 12-16 är ett specialfoder för produktionsdjur.
Alla pelletsblandningar har en specialinrikting på något specifikt djur. Att använda dessa till andra djurslag är att tigga om problem.
Ofta klarar sig djuren men inte med de resultat vi vill ha.
Kombinationen visar sig ju också i trådarna. "jag ger mina kaniner lite vad jag tycker och det som är billigt". Nästa kommentar blir "går inte att tjäna pengar på kaniner" Konstigt att det är samma personer som kommer med båda dessa påståenden ;) Kan det ha något samband tro? :o

Billigt och billigt... allt är ju relativt. Kan man köpa havre och korn billigt så känns det lite onödigt att köpa det i pelletsform bara för att det är pellets.. Dessutom är pellets lagringskänsligt och då behöver man åka titt som tätt och köpa nytt foder och det har jag inte tid med.

Du har själv skrivit i någon tråd att rabbfor är utprovat på 2 gårdar under 2 års tid.... Frågan är ju då hur utprovat det är?? Passar det alla kaninraser? Alla olika typer av stallmiljöer etc?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #27 skrivet: 05 maj-08 kl 13:23 »
Dessutom är detta ett forum för människor som vill skaffa sig sin egen mat (kött) och även odla maten till djuren själva och då är det svårt att "prisa" ett pelletsfoder  ;).

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #28 skrivet: 05 maj-08 kl 21:10 »

Det är väl bra att inte alla är nöjda, för det borde rimligen driva på utvecklingen av fler och mer foder  ;)  ;D

...och nä, jag tycker inte enbart rabfor funkar optimalt, inte ens till mina rena produktionskaniner.

Jag funderar och funderar... Just nu är jag inne på att det behövs mer kolhydratrik kost än en massa protein i fodret. Eller rättare sagt en viss mängd kolhydrater kontra protein.
Landsflykting i storstan...

Dandelia

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 06 maj-08 kl 08:00 »
Det är väl bra att inte alla är nöjda, för det borde rimligen driva på utvecklingen av fler och mer foder  ;)  ;D

...och nä, jag tycker inte enbart rabfor funkar optimalt, inte ens till mina rena produktionskaniner.

Jag funderar och funderar... Just nu är jag inne på att det behövs mer kolhydratrik kost än en massa protein i fodret. Eller rättare sagt en viss mängd kolhydrater kontra protein.

Var snäll och dela med dej av din påtänkta foderstat :)

/Dandelia

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #30 skrivet: 06 maj-08 kl 08:45 »

Var snäll och dela med dej av din påtänkta foderstat :)

/Dandelia

En till som är nyfiken på hur du tänker
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #31 skrivet: 06 maj-08 kl 13:34 »
Hm... det är mest en... känsla  :P  :-[

Jag kontrollvägde en småväxt femmånaders kaninhane i vintras. Han fick en blandning av havre/korn/rabfor och gick rätt sakta uppåt i vikt. Så jag plussade på ett äppelskrutt per kväll, och då började han plötsligt gå upp i vikt med 200 gr i veckan.
Nåja, det är ett alldeles för litet "undersökningsunderlag" för att varken säga det ena eller det andra.

Även om protein bygger upp muskler, så växer ju kaniner superbra på vårgräsbete -  färskt gräs innehåller massor av kolhydrater.

Hos får använder man tydligen något kolhydratrikt för att "trigga" igång tillväxten. Det vill jag läsa på mer om!

Björnar äter förresten upp sig inför vintern på kolhydratrika blåbär  ;)

Kanske tex Edgar kan hitta några roliga länkar - som antingen hjälper eller stjälper!

Landsflykting i storstan...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #32 skrivet: 06 maj-08 kl 14:00 »
Hm... det är mest en... känsla  :P  :-[

Jag kontrollvägde en småväxt femmånaders kaninhane i vintras. Han fick en blandning av havre/korn/rabfor och gick rätt sakta uppåt i vikt. Så jag plussade på ett äppelskrutt per kväll, och då började han plötsligt gå upp i vikt med 200 gr i veckan.
Nåja, det är ett alldeles för litet "undersökningsunderlag" för att varken säga det ena eller det andra.

Även om protein bygger upp muskler, så växer ju kaniner superbra på vårgräsbete -  färskt gräs innehåller massor av kolhydrater.

Hos får använder man tydligen något kolhydratrikt för att "trigga" igång tillväxten. Det vill jag läsa på mer om!

Björnar äter förresten upp sig inför vintern på kolhydratrika blåbär  ;)

Kanske tex Edgar kan hitta några roliga länkar - som antingen hjälper eller stjälper!

Då har vi lite samma tanke du och jag.
Jag har bytt ut äppelskrutten mot 1 morot varannan dag och en handfull färskt vårgräs varje dag och de växer så det knakar. Ska se hur det blir till sensommaren och hösten/vintern med tillväxten.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dandelia

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 07 maj-08 kl 08:13 »
Oj, ni väger era hör jag. Orkar jag bli så ambitiös, tro ??? Kunde vara perfa att jämföra olika vikter efter olika utfodringsrecept... Jag ger oxå korn, havre, rabfor.

/Dandelia

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #34 skrivet: 08 maj-08 kl 07:58 »
Tänkte bara ge ett litet räkneexempel på rabbfor....

Om en hona får 3 kullar per år och 6 ungar i varje kull, låt oss säga att detta är ganska normalt för de flesta "hobbyuppfödare". Om man bara har ett litet antal kaniner får man köpa sig rabbfor i säck till ett pris av 5,50 kr per kg inkl moms.

Honan behöver då i underhållsfoder 100 gram per dag i 365 dagar = 36,50 kg rabbfor = 160 kr
Under diperioderna innan ungarna äter eget foder behöver hon ha 200g per dag, 3 diperioder á 1 månad (räknar den andra månaden att ungarna äter rabbfor) = 9 kg utöver underhåller = 49,50kr.

Ungarna äter således rabbfor i 3 månader (för en slakt vid 4 mån)= 100g per unge i 3 månader = 162 kg rabbfor totalt för alla 18 ungar under året = 162 kg = 891 kr.

Äter man själv upp avkomman får man ca 27 kg kött för en kostnad av 1100,50 kr = ca 40 kr per kg.
Säljer man till slakteri får man 54 kg X 20 kr  = 1080 kr Dvs -20,50kr per år. (Har man företag får man slaktpriset plus moms men då kan man tänka på att jag endast räknat foderkostnaden!)

Nu kan man ju lätt se varför vi "hobbyuppfödare" försöker utfodra med ett billigare foder än rabbfor...
« Senast ändrad: 08 maj-08 kl 08:01 av bondelinda »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 08 maj-08 kl 08:23 »
Men så blir det väl oavsett vad man föder upp för djur i liten skala på köpefoder. Har man fem höns blir äggen dyrare än att köpa ekoägg på affären.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #36 skrivet: 08 maj-08 kl 08:25 »
Men så blir det väl oavsett vad man föder upp för djur i liten skala på köpefoder. Har man fem höns blir äggen dyrare än att köpa ekoägg på affären.

Precis! Det är väl inte så att man tjänar några pengar egentligen utan att man vill veta vad ens djur har ätit och slippa transporter mm + att det är underbart att ha gården full med djur!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #37 skrivet: 08 maj-08 kl 10:08 »
Hej!

Kalkylen Bondelinda gjort förbryllade mig en del.
Jag tror moms ingår på några platser och inte på andra.
Med de förutsättningar som anges i kalkylen får jag följande:

Hona underhållsfoder                    200,75 kr (med moms)                160,60 kr (utan moms)
Hona di tillägg                                 49,50 kr                                       39,60 kr
Ungarna                                        891,00 kr                                      712,80 kr
Summa foder                               1141,25 kr                                      913,00 kr

Från slakteriet får man 1080 kr.  Driver man inte verksamheten som företag, så får man betala 1140 kr för att få tillbaks 1080 kr.  Ekonomisk förlust 60 kr.

Driver man däremot verksamheten i företagsform, momsredovisning etc så betalar man 913 kr och får tillbaks 1080 kr, en "vinst" på 167 kr. (Momsen påverkar inte dessa siffror). Enligt kalkylen förlorar man sålunda inte pengar på kaninuppfödning i företagsform ens på en enda hona!

Men, för att driva det som företag bör man ju ha betydligt fler honor, så att det är möjligt att få ner foderpriset, större leveranser per gång till slakteriet etc. 

Ska man syssla med en liten kaninuppfödning (kanske upp till 15 - 20 avelshonor) så är inte ekonomin det som ska styra, utan intresse, sällskap ha något att göra och så vidare.  Ska kaninuppfödningen vara en verksamhet som nämnvärt bidrar till försörjningen så måste det vara större.

Då kan man genom selektiv avel få fram honor som får kullar på säg 8 ungar 4 gånger per år, kanske ett foderpris på 3,75 kr/kg och då får man med Bondelindas förbrukningar följande utfall:

Underhåll 36,5 kg á 3,75               = 137 kr
Digivning 4 st á 3 kg á 3,75           =   45 kr
Ungar 32 st á 9 kg á 3,75          =  1080 kr

För foderutlägg på 1262 kr har du då 32 slaktdjur á 3 kg

Med dina siffror får du då 20 kr/kg vilket ger 1920 kr i intäkt, eller en vinst på 658 kr per hona.

Edgar

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #38 skrivet: 08 maj-08 kl 10:59 »

Nu kan man ju lätt se varför vi "hobbyuppfödare" försöker utfodra med ett billigare foder än rabbfor...

I och för sig spårade jag ur i mitt föregående inlägg. Billigare foder än rabbfor kan man säkert hitta, men jag tror dessa medför en långsammare tillväxt. I stället för slakt vid 4 månader kanske vid 5 eller 6 månader. Det man vinner på karusellen  förlorar man på gungorna.

Absolut billigast är ju att ha kaninerna i betesburar så de bara äter gräs. Men de växer långsamt, så man kanske behöver ge dem lite kraftfoder av något slag. Kan man inte odla själv, så är priserna jämfört med rabbfor kanske inte nämnvärt lägre.

Edgar

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 08 maj-08 kl 11:13 »
Vi föder upp våra kaniner på vårt eget gräs och en mindre mängd inköpt havre, som någon gång skall bli hemodlat det med. Foderkostnaden ligger på ca 6 kr/kg kött.

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser