Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  El bil  (läst 44969 gånger)

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
Re:El bil
« Svar #60 skrivet: 30 sep-07 kl 18:53 »
Jamen i mitt enkla projekt behövs bara en reglermekanism, på eller av  ;D  En elmotor som hjälpmotor ska inte dominera framdrivningen och definitivt inte vara av den kalibern att den slirar och gör en brun out när man slår på den  :P

Röst i CyberSpace

• Rösta på Sanningen ......... åt helvete med resten
    • Blekinge
« Svar #61 skrivet: 04 okt-07 kl 20:05 »
  Eldorado  
Bensin  vs  El-Giganten-maskin

ollebolle

« Svar #62 skrivet: 07 okt-07 kl 13:16 »
Jamen i mitt enkla projekt behövs bara en reglermekanism, på eller av  ;D  En elmotor som hjälpmotor ska inte dominera framdrivningen och definitivt inte vara av den kalibern att den slirar och gör en brun out när man slår på den  :P

Det räcker bra med bara till/från som reglering. Det blir inga omåttliga hastighetsökningar med en 10kW motor t.ex.

Att få ut effekten till kärrans drivhjul när det behövs "gratis" påskjut kan ju vara ett frihjul. Likn. som en cykel har. Kanske kan gå att använda för test då du ju har gott om cyklar och enl. principen "bygg allt du behöver med cykeldelar".

En elcykel som jag byggde till min 4-årige son hade bara ett kraftigt relä och en startmotor. Med en tryckknapp på styret klickade han sig fram i god fart runt gångbanorna i kvarteret.

Det behövs rejäla don för en 10 kW motor. Kraftelektronik kan behöva studeras. Det finns nog en del halvledare på ELFA  som kan vara nyttiga. Kraftig kylplåt och MOS-FET transistorer i parallellkoppling kan bli användbart som en gissning.

Ju högre spänning på DC-motorn dess mindre ström. Spänningen klarar transistorer men ström ger onödig värme. Idén med påskjutsvagn är bra. Speciellt med tanke på att tyngden kan hakas av när man ska ut på långfärd där ändå batterierna kommer till korta.

Hemmavid för resan till jobbet klarar man med nästan bara energi från hålet i väggen.

För 1 kr får man ungefär 1 kW oberoende om det kommer från flytande bränsle eller från elnätet.

Men från batterierna och elmotorn får man ut mer energi till drivhjulen än från flytande bränsle. Åtminstone i teorin.

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #63 skrivet: 07 okt-07 kl 18:56 »
Nu har jag experimenterat lite i teorin. Jag vet att det blir en massa förluster här och där och att det kanske inte ens fungerar i praktiken men... det är ändå kul att räkna.

Skulle denna batteribank på en släpkärra med en elmotor kunna ge något framdrivning värd namnet, en kortare sträcka?

Kan det bli någon ekonomi i ett sådant alternativ?

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #64 skrivet: 07 okt-07 kl 19:06 »
bara motorn fattas  :D

ollebolle

« Svar #65 skrivet: 07 okt-07 kl 21:41 »
Du kan låna min 15 kW som är på 36 V om jag minns rätt. Den ligger bara och samlar damm i garaget. Men den är tung som bara den. 15 kW är mer än den första folkan så det ska nog bli rätt bra skjut på kärran.

Annars kan du skaffa två startmotorer för lastbil, en för varje hjul. då har du nog c:a 5-10 kW.

Med kärran påhängd kommer du gissningsvis 2 mil i stadstrafik. Du har ju inte så stora backar där i Uppsala men uppför så får du bränna en skvätt bensin.

På jobbet laddar du fullt under en 8-timmars arbetsdag så då kan du bo en bra bit utanför stan.

ollebolle

« Svar #66 skrivet: 08 okt-07 kl 20:43 »
Kanske det räcker mycket längre!

1760Ah och 12 V blir c:a 20 kWh. Det skulle om man använder halva batterikapaciteten bli 10 kWh och räcka en hel timme med 10kW. Då skulle man snarare komma ca 5 mil i runt 50 km/h.

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #67 skrivet: 09 okt-07 kl 09:26 »
15kW låter tungt och stort, som att skjuta över målet. Hälften vore nog till min lilla tänkta bil.

Hur kan man ha en sådan motor bara ligga.?? Något till din båt kanske??  :D
« Senast ändrad: 09 okt-07 kl 09:27 av Tompaiuppsala »

ollebolle

« Svar #68 skrivet: 09 okt-07 kl 14:38 »
Jag var hos en kund och de hade utförsäljning på en pall med motorer som inte behövdes i produktionen. Egentligen skulle man köpa hela pallen men man gjorde ett undantag och sålde en enda för kaffepengar. Kunde inte motstå det. ör man den med lägre spänning så mår den desto bättre=blir inte så varm. Jag tror inte verkningsgraden blir så mycket mindre om det ens påverkas. Kanske snarare bättre då den går kallare.

24V i.stf 36V blir 45 % av märkeffekten=7 kW ganska lagom.

Om man kollar på elbilar så verkar de dra c:a 2,5 kWh per mil och då kör de nästan lika fort som vanliga bilar. Så med påskjutsvagn med 20 kWh kan man nog komma lika långt eller c:a 8 mil.Nu har dom nog NiCd-accar som kan laddas ur helt i botten men då gäller c:a 4 mil. Laddar man på jobbet så kan man alltså köra med nästan bara el. (backarna kräver bensin).

Accar kostar mer än elen dessvärre.
« Senast ändrad: 09 okt-07 kl 14:38 av ollebolle »

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #69 skrivet: 09 okt-07 kl 15:28 »
Onekligen intressant. Kan inte släppa tanken på någon form av påhängsmotor eller kärra, eller ett tredje bakhjul som du nämnt tidigare, då med elmotor så klart.
Det som hindrar mig att gå från tanke till handling är batterierna, kostnaderna. Vinsten blir ju försumbar jämfört med en besinmotor, om man inte räknar in miljövinsten förstås.

Hur mycket väger motor??

ollebolle

« Svar #70 skrivet: 09 okt-07 kl 16:01 »
Jag orkar precis lyfta den så jag tror 25 kg. Med stabil upphängning 60-70 kg kanske.

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
« Svar #71 skrivet: 09 okt-07 kl 19:49 »
Jasså, det var härifrån idén med elektriska släpkärran kommer. (Tompa, glöm första delen av mitt mail  :))

För att skona transmissionen tror jag man ska kosta på sig någon form av simpel fartreglering som på enklare lagertruckar. Man kan där ha ett eller flera fasta lägen med "delgas" som enkelt fixas med kontaktorer och stora effektmotstånd i stället för dyr switchelektronik. Långt ifrån lika effektivt men billigt och enkelt. Egentligen behöver man nog bara ett effektbegränsat läge innan man smäller i direktkopplingen. Poängen med detta är att inte få ett transmissionsdödande jätteryck som det annars blir om hela kraften tjongas in innan allt glapp i systemet har sträckts upp. Även strömmässigt är det nog klokt för alla elektriska delar att smygas igång med åtminstone ett försiktigare läge.

Grannen, som är skrothandlare, har nu en liten (1100kg, 24 volt) lagertruck på sin gård som ska slaktas. Lyftmotorn med dess hydraulaggregat sitter som en separat enhet och den vill han ha själv. Denna motor är på 3,6kW (intermittensfaktor bara 20%) Drivmotorn sitter direkt i hjulet via planetväxel och denna ska jag försöka rädda. Vet inte hur stark den är, men troligtvis 1-2kw. Batteripaketet tycks vara helt "kört" efter att trucken stått i två år utan laddning. Trucken har enkel hastighetsreglering i tre steg via kontaktorer och två kraftiga motstånd. Hmm, kanske kan sätta drivmotorn i min lilla trehjuliga Heinkel MC-bil...
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #72 skrivet: 15 okt-07 kl 14:12 »
ollebolle, om du precis orkar lyfta motorn lär den väl snarare väga 250 kg, inte 25 kg.  :D

ollebolle

« Svar #73 skrivet: 15 okt-07 kl 17:16 »
Jo jag glömde en nolla.

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #74 skrivet: 16 okt-07 kl 00:02 »
Nä ollebolle, jag tror inte du glömde en nolla.

Det är den där store brottaren som slänger upp 250 kg på ryggen som har en skev uppfattning om vad som är lätt eller tungt för oss dödliga :P

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #75 skrivet: 16 okt-07 kl 11:03 »
 :D
CSIRO tillverkar en 40-polig synkronmotor med en verkningsgrad på 98% som brukar användas i solcellsbilar. Motorn väger 6 kg och ger 3,6 kW vid 1060 rpm. Även i vanliga elbilar brukar man använda synkronmotorer.

Om jag förstått det hela rätt är en synkronmotor inget annat än en synkrongenerator och exempel på en sådan är generatorn till Tompas vindkraftverk. Utan att kanske veta om det har han byggt den mest effektiva motorn/generatorn av alla typer som finns, synkrongenerator/ synkronmotor med permanentmagneter.  :D

Synkronmotorer kallas ibland för borstlösa DC-motorer, trots att de är AC-motorer. Datorfläktar är ett sådant exempel. Synkronmotorn kan även ha en elektriskt magnetiserande rotor (matas med likström), men verkningsgraden blir inte fullt lika hög då.

ollebolle

« Svar #76 skrivet: 16 okt-07 kl 17:54 »
Nä ollebolle, jag tror inte du glömde en nolla.

Det är den där store brottaren som slänger upp 250 kg på ryggen som har en skev uppfattning om vad som är lätt eller tungt för oss dödliga :P

Nä, ska sanningen fram så är jag inte starkare. Synd att jag inte lyfter 250 kg utan att blinka. Jag får ryggskott av 25-kilos lyft.

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #77 skrivet: 17 okt-07 kl 20:45 »
:DOm jag förstått det hela rätt är en synkronmotor inget annat än en synkrongenerator och exempel på en sådan är generatorn till Tompas vindkraftverk. Utan att kanske veta om det har han byggt den mest effektiva motorn/generatorn av alla typer som finns, synkrongenerator/ synkronmotor med permanentmagneter.  :D

Stopp där!! Är det min genrator du tänker på? Sitter du här och säger att jag har byggt en elmotor också, jag som under flera månader och hundratal inlägg trott jag byggt en generator. hmmmmmm..

Men det klart.. om man tillför växelström så bilads magnetfält i spolarna som i sin tur skulle kunna driva rotorn..
Tankarna far runt i huvudet.. den energin jag fått i mina båtbatterier blåsiga dagar, kunde jag ta ut och skicka tilbaka till (generatorn) motorn då det är vindstilla. Då kommer propellern snurra av batteriström istället och driva båten som en svävare över det spegelblanka vattnet  ;D
« Senast ändrad: 17 okt-07 kl 20:48 av Tompaiuppsala »

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #78 skrivet: 22 okt-07 kl 23:00 »
Jepp, Tompa! Om jag inte missuppfattat allt så är våra permanentmagnetgeneratorer synkrongeneratorer och de är samma sak som synkronmotorer och en sådan kan nå ruskigt hög verkningsgrad, nästan 99 %.  :D

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #79 skrivet: 23 okt-07 kl 11:44 »
Ahaa, jag anar ett och annat.  ;)
Din pannkaksgenerator kommer kanske så småningom att sitta din elcykel, då som motor??

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 2 användare
Bokohammare, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser