Jamen i mitt enkla projekt behövs bara en reglermekanism, på eller av
En elmotor som hjälpmotor ska inte dominera framdrivningen och definitivt inte vara av den kalibern att den slirar och gör en brun out när man slår på den 
Det räcker bra med bara till/från som reglering. Det blir inga omåttliga hastighetsökningar med en 10kW motor t.ex.
Att få ut effekten till kärrans drivhjul när det behövs "gratis" påskjut kan ju vara ett frihjul. Likn. som en cykel har. Kanske kan gå att använda för test då du ju har gott om cyklar och enl. principen "bygg allt du behöver med cykeldelar".
En elcykel som jag byggde till min 4-årige son hade bara ett kraftigt relä och en startmotor. Med en tryckknapp på styret klickade han sig fram i god fart runt gångbanorna i kvarteret.
Det behövs rejäla don för en 10 kW motor. Kraftelektronik kan behöva studeras. Det finns nog en del halvledare på ELFA som kan vara nyttiga. Kraftig kylplåt och MOS-FET transistorer i parallellkoppling kan bli användbart som en gissning.
Ju högre spänning på DC-motorn dess mindre ström. Spänningen klarar transistorer men ström ger onödig värme. Idén med påskjutsvagn är bra. Speciellt med tanke på att tyngden kan hakas av när man ska ut på långfärd där ändå batterierna kommer till korta.
Hemmavid för resan till jobbet klarar man med nästan bara energi från hålet i väggen.
För 1 kr får man ungefär 1 kW oberoende om det kommer från flytande bränsle eller från elnätet.
Men från batterierna och elmotorn får man ut mer energi till drivhjulen än från flytande bränsle. Åtminstone i teorin.