Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  UPPROP  (läst 1706 gånger)

Gösta

UPPROP
« skrivet: 11 feb-08 kl 17:32 »
ENLIGT GÄLLANDE LAG SKALL ALLA SOM FÖDER UPP KANINER LÄMNA IN EN ANSÖKAN OM FÖRPRÖVNING INNAN UPPSTART. DETTA GÄLLER FRÅN FÖRSTA KANINEN!
Sällskap & hobby från 5:e kaninen.
Detta är absurt >:(
Förprövningen är gratis visserligen men det finns inget regelverk att luta sig mot och då går det inte att göra förprövning.
Sker inte förprövning innan uppstart kan uppfödaren få betala en straffavgift på 12 - 24.000:-
Förenklat kan man säga att uppstart därmed är olagligt.
Detta är vad Matz Hammarström tillsammans med Djurens Rätt lyckades med som chef på Djurskyddsmyndigheten.
Jag uppmanar alla att skicka en protest till Jordbruksverkets samordnare under e-postadress: Johan.Loberg@sjv.se
Som kommentar kan jag nämna att man får ha t.ex. 100 slaktsvin utan förprövning men inte en kanin >:( >:( ::)

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: UPPROP
« Svar #1 skrivet: 11 feb-08 kl 18:39 »
Hej!
Jag hänger också med på uppropet.
 Är det någon som kan fixa ett via nätet???

Mvh. Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 feb-08 kl 19:08 »
Jag fogar mig tills vidare och vill veta vilken myndighet jag ska lämna in min förprövning hos.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 11 feb-08 kl 19:35 »
Mammamia..mycket ska man höra innan öronen trillar av... :o
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #4 skrivet: 12 feb-08 kl 14:26 »
ja, men vad gäller? gäller det djur för produktion och profesionell hantering
eller gäller det också oss som håller på - på hobbybasis??
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Snurre

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 feb-08 kl 14:42 »
Det är helt absurt !

FridaH

• -
    • Körsbärsdalens Gotlandskaniner
« Svar #6 skrivet: 12 feb-08 kl 15:18 »

Detta var något nytt... Var kan man ta del av denna lag? Tittade som hastigast på sjvs hemsida men kunde inte hitta något...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 12 feb-08 kl 16:27 »
Detta var något nytt... Var kan man ta del av denna lag? Tittade som hastigast på sjvs hemsida men kunde inte hitta något...

Lagen är Djurskyddsförordningen. Jordbruksverket får göra undantag från förprövning och sådana finns för de flesta vanliga djurslag under vissa antal, men inte för kaniner.

Det är alltså inte en särskild lag för kaniner, utan just att det inte finns något undantag, som ger detta absurda resultat.

Gille

• -
« Svar #8 skrivet: 12 feb-08 kl 17:06 »
Snart flyttar jag utomlands...
Kaninuppfödare och pelargontant.

Kerstin Linnea

« Svar #9 skrivet: 12 feb-08 kl 17:10 »
Jag vet inte hur jag ska agera på detta... ???
Jag har en hanne och tre honor.då är jag redan illa ute eller ???

Gösta

« Svar #10 skrivet: 12 feb-08 kl 18:12 »
Har försökt att nå Johan Loberg på Jordbruksverket under dagen. Han har gjort sig oanträffbar vilket kanske inte är så konstigt.
Jag har även skickat mail och krävt en förklaring. Även sänt till Länsstyrelsen centralt.
Svaret från Länsstyrelsen är att detta kan tolkas som moment 22!
(moment 22= två lagar är motsägande varandra. Följer du en bryter du mot den andra)
Jordbruksverket skriver summariskt att kaninerna inte kan omfattas av L100 inte heller av L80. Möjligtvis kan man snegla på L80 men inte använda L80 för beslut :-\ >:( ;D
Detta är en produkt av tidigare Djurskyddsföreningen.
För att få ett snabbt resultat så råder jag till att mailbomba Jordbruksverkets e-postserver.
Jag kommer under morgondagen att fortsätta min "jakt" på Johan Loberg.
Återkommer så snart något nytt inträffar.

PatriciaM

« Svar #11 skrivet: 12 feb-08 kl 19:06 »
visst jag kan förstå att man behöver förprövning om man föder upp till slakt, men då tycker jag att det ska vara typ minst 50 djur eller liknande..
men vi hobbyuppfödare då, nej jag tycker det är konstigt..

Undrar hur dom tänker..
Det finns så många andra saker dom borde fokusera sig på.. tex att förbjuda djursex... Eller att grisar ska få ha större grisningsboxar m.m för grisarna är väl dom djur som har det dåligast enligt mig...

Gösta

« Svar #12 skrivet: 13 feb-08 kl 12:52 »
Lyckades få tag på Jordbruksverket. Inom 2 veckor kommer ett förslag till mig. Efter det så kommer vi att ha ett möte med berörda parter på Jordbruksverket.
Konstigt bara att man måste bli förbannad innan något händer >:(
Återkommer i forumet när det finns något att meddela.
Kravet är minst 500 avelsdjur som undre gräns. ;)

lundbykanin

« Svar #13 skrivet: 13 feb-08 kl 14:08 »
Tack för att du upplyste om detta. Hade aldrig hört talas om. Skickade ett mejl till kaf och till Johan Loberg igår, får se om någon svarar.

Dandelia

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 13 feb-08 kl 15:52 »
Då avvaktar vi fortsatt utveckling?

Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser