Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan mamman välja bort ungar?  (läst 1107 gånger)

lindelou

• -
Kan mamman välja bort ungar?
« skrivet: 08 feb-08 kl 13:43 »
Förra veckan fick min kanin fem fina ungar.
Dagen efter var en borta och vi hittar den inte. Någon påståd att mamman plockar bort ibland. Varför? Är det "fel" på ungen eller väljer hon hur många hon klarar av? Trodde först att den helt enkelt krypit för långt ifrån boet och mamman inte hittat den igen eller kan det vara möss? Råttor har vi inte,men möss.....Vad tror ni?

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Kan mamman välja bort ungar?
« Svar #1 skrivet: 08 feb-08 kl 13:50 »
Jag fick 4 ungar idag och hon kastade ut och bet i två.. Dom kan äta upp dom om dom ligger kvar..eller så är den nergrävd i ströet..
 Ja dom väljer bort såna som det är nåt fel på.. Hon skulle naturligtvis kunna ta hand om alla..
Har en kull på 9 st som är 2 1/2 vecka och dom klarar mamman alldeles utmärkt.. ;D
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 08 feb-08 kl 14:16 »
Jag är övertygad, att mammanin har koll på vem det är fel på, förstånd nog att ta bort den och ibland ta rätt på resursen genom att äta upp den.

Dandelia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 feb-08 kl 01:19 »
Men det känns inte vettigt att äta sjuka ungar. Då kan ju mamman bli smittad... En av mina honor har fö klämt ur sig 12 ungar, 11 levde häromdan. Det är fantastiskt egentligen, vad dom kan, dom där ninerna :-* Tycker dock det är otäckt att gå ut och kolla boet, är livrädd att hitta döda ungar. Finns det nåt värre? Glädjen över bebbarna blir snabbt till besvikelse och hjärtat sjunker ända ner i fötterna.

Undrar om det finns statistik över hur många ungar som dör innan dom lämnat boet? Vore intressant att få veta varför också. Troligen för hård konkurrens om spenarna? Är det 8 eller 10 spenar? *minns inte*  Läste nånstans att honor som har färre än 8 fungerande spenar ska tas ur aveln. Men hur kollar man att dom fungerar???

/Dandelia

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 09 feb-08 kl 13:37 »
Men det är inte vettigt att gosa eller ens ta i sina ungar i så fall, ifall dom är sjuka. Och hindrar det oss människor att göra det? Nä..... Och så klämmer ihop våra på dagis, så att alla blir sjuka  :)

Dandelia. Jag sa ibland. Kanske känner dom även den skillnanden......

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 10 feb-08 kl 10:43 »
Men det känns inte vettigt att äta sjuka ungar. Då kan ju mamman bli smittad...

Det rör sig nog mer om medfödda fel och svaga ungar, som stöts bort eller äts upp, än smittsamma sjukor.

Det där med spenarna har jag inte heller grepp om. Har honor som klarar 13-14 ungar trots att de borde ha mindre antal spenar...?
Landsflykting i storstan...

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser