Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  köpa hus för eventuellt senare bruk?  (läst 7852 gånger)

Rosten

• Närke
SV: köpa hus för eventuellt senare bruk?
« Svar #20 skrivet: 10 feb-08 kl 22:12 »
Smart drag rosten! Problemet är väl då att man får försöka se till att "smyghyra" det första huset, för inte 17 har jag möjlighet att kränga två hus.. Men vatusan, det där torpet på nån slybeväxt sluttning vid höga kusten med renoveringsbehov och utedass, det skulle ju kunna bli hur fint sm helst ("jamen det rinner ju en källa över tomten"), och hur vidrigt som helst i sambons ögon. Så kanske vedeldning och kommunalt avlopp blir rena lyxen sen ;D Nåväl, vissa dagar påstår han att han kan bo var som helst bara han får jobb, men det är klart, det har han ju inte ens i storstan i dagsläget..
Vi hyrde ut vår förra kåk. Då vart det inte så stor omställning. ;) Skulle tjejen ångra sig så kan man alltid flytta tillbaka. Men just nu så är hon mest nöjd med att det kommer in hyrpengar som sänker vår månadskostnad. ;)
Har ni möjlighet att hyra ut erat hus och sedan hyra eller köpa ett annat?

Norrsken

• -
« Svar #21 skrivet: 10 feb-08 kl 22:27 »
Vi hyrde ut vår förra kåk. Då vart det inte så stor omställning. ;) Skulle tjejen ångra sig så kan man alltid flytta tillbaka. Men just nu så är hon mest nöjd med att det kommer in hyrpengar som sänker vår månadskostnad. ;)
Har ni möjlighet att hyra ut erat hus och sedan hyra eller köpa ett annat?

Mja, vi hyr ju nu så.. Radhus ägt av det kommunala bolaget. Skall tydligen bli bostadsrätter.. Hmm.. Inte lätt det där. Men att prova hyra ett hus går ju, mitt stora problem är väl då just att jag inte vill flytta fler gånger än nödvändigt! Inte så mycket av lättja som av bryderi för vår stackars son som helst ska slippa byta dagis jämt och ständigt.. :-\ Man vill liksom hamna rätt på en gång! Får väl i så fall undersöka om det står nåt ruckel i närheten av det objekt man siktat in sig på ;D
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Rosten

• Närke
« Svar #22 skrivet: 10 feb-08 kl 23:05 »
Du bör hitta något som är i betydligt sämmre skick än detta.

Rosten

• Närke
« Svar #23 skrivet: 10 feb-08 kl 23:09 »
Kanske något åt detta hållet ;D

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #24 skrivet: 11 feb-08 kl 06:28 »

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #25 skrivet: 11 feb-08 kl 06:48 »
ett till med underbaaar jordkällare ;D
nära till bad..
 ::)
http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/11571

Norrsken

• -
« Svar #26 skrivet: 11 feb-08 kl 09:41 »
Kanske något åt detta hållet ;D

Men precis ett sånt finns ju längs ridvägarna hos mor och far! Om man tittar noga kan man till och med se rester av falu rödfärg på de fasadbräder som fortfarande står.. Nä, det är nog ett ännu effektivare sätt att göra sig av med sambon än att skaffa vovve ;)

Norrsken

• -
« Svar #27 skrivet: 13 feb-08 kl 14:58 »
Okej, för att göra mina funderingar något mer konkreta. Vat kan det tänkas kosta att värma upp ett hus på ca 70 m2 så pass att det inte fryser sönder. Huset har vattenburet system, som drivs med elpatron när det inte eldas. Jag tänkte mig uppvärmning typ friditshus, alltså så pass att det håller sig över fryspunkten, typ 5 grader.. Jag funderar lite på den kostnaden eftersom jag självklart om det blir aktuellt vill kunna ammortera allt jag kan på lånet..

Sommartorparn

« Svar #28 skrivet: 13 feb-08 kl 15:24 »
Då har du alltså redan ett konkret hus på gång? Eller?
Annars var det så här vi tänkte innan vi köpte stuga: Att eftersom vi är där så sällan vore det  bäst med ett hus där inget kunde frysa sönder, d v s utan vatten och avlopp. Och så slipper man kostnader och onödig uppvärmning. Om vår stuga har klarat sig i 150 år utan att vara uppvärmd utom när någon är där och eldar i spisen, så ska den väl klara sig ett tag till. Å andra sidan har vi inte en tanke på att bo där permanent.

Frågan är väl hur eventuellt senare det gäller. Om det kanske gäller många år, är det kanske möjligt att senare, när det blir aktuellt, dra in värme och vatten. För ett omodernt hus är förstås billigare i inköp än ett som är fullt utrustat.

Rosten

• Närke
« Svar #29 skrivet: 13 feb-08 kl 15:45 »
Då har du alltså redan ett konkret hus på gång? Eller?
Annars var det så här vi tänkte innan vi köpte stuga: Att eftersom vi är där så sällan vore det  bäst med ett hus där inget kunde frysa sönder, d v s utan vatten och avlopp. Och så slipper man kostnader och onödig uppvärmning. Om vår stuga har klarat sig i 150 år utan att vara uppvärmd utom när någon är där och eldar i spisen, så ska den väl klara sig ett tag till. Å andra sidan har vi inte en tanke på att bo där permanent.

Frågan är väl hur eventuellt senare det gäller. Om det kanske gäller många år, är det kanske möjligt att senare, när det blir aktuellt, dra in värme och vatten. För ett omodernt hus är förstås billigare i inköp än ett som är fullt utrustat.
Håller helt med. Skall du köpa ett sommarhus så köp med sommarvatten och vedspis/elelement.

trädman

« Svar #30 skrivet: 13 feb-08 kl 17:11 »
Okej, för att göra mina funderingar något mer konkreta. Vat kan det tänkas kosta att värma upp ett hus på ca 70 m2 så pass att det inte fryser sönder. Huset har vattenburet system, som drivs med elpatron när det inte eldas. Jag tänkte mig uppvärmning typ friditshus, alltså så pass att det håller sig över fryspunkten, typ 5 grader.. Jag funderar lite på den kostnaden eftersom jag självklart om det blir aktuellt vill kunna ammortera allt jag kan på lånet..

Det går att blanda glykol i värmesystemet så det inte fryser sönder om elpatronen strejkar eller man inte vill ha någon värme på alls

Norrsken

• -
« Svar #31 skrivet: 13 feb-08 kl 19:55 »
Håller helt med. Skall du köpa ett sommarhus så köp med sommarvatten och vedspis/elelement.

Aktuellt hus har nog redan vatten. Full åretruntstandard redo att flytta in. Dock är jag inte redo att flytta in. Men det blir väl max ett år  innan jag är redo tänkte jag.. Så det är fortfarande en uppskattad ungefärlig kostnad för att värma över fryspunkten jag är ute efter. Alltså som det kan kosta för vissa fritidshusägare..
« Senast ändrad: 13 feb-08 kl 20:23 av drömmare »

Vinterhem

• Carpe Noctum, Carpe Vitam!
« Svar #32 skrivet: 13 feb-08 kl 22:35 »
Mitt lilla torp, ca 60 kvadratmeter håller jag över nollan med hjälp av direktverkande element, ca tolv grader brukar det hålla med termostaterna ställda på den lägsta nivån.  Innan jag åker ut dit brukar jag starta en värmefläkt på ca 700watt och låta den gå något dygn för att få upp temperaturen något, och när jag kommer ut och börjar elda drar jag dessutom på elementen på max för att få lite fart.
Räknat ett år från idag har jag betalat totalt 4954:-, men det inkluderar även vad jag och mina verktyg har dragit när jag varit där.  Så här års åker jag bara ut varannan eller var tredje helg.  Eftersom du har vattenburen värme och förmodligen en termostat som är möjlig att ställa till en lägre temperatur kommer du nog ner lite i kostnaden.  Kan ju lägga till att isoleringen i taken hos mej lämnar en hel del i övrigt att önska, sågspånet har sjunkit ihop en aning under de drygt hundra år det har legat där..
Att ha glykol i vattnet är nog ingen dum idé ändå, om pumpar och liknande tål det.. Det finns ju strömavbrott!  Lycka till!     Mitt torp är mitt bästa köp någonsin!
Citybo på väg utåt i sakta mak, Singel, med datorn som sällskap och egen motorsåg.. Restaurerar och renoverar sitt lilla torp tills det går att bo mest där, långt borta från stadens brus och stress.

Rosten

• Närke
« Svar #33 skrivet: 13 feb-08 kl 22:39 »
Det går att blanda glykol i värmesystemet så det inte fryser sönder om elpatronen strejkar eller man inte vill ha någon värme på alls
Problemet är att man får kolla alla skarver noga då glykolvatten inte har samma ytspänning. (större risk för läckor.)

Norrsken

• -
« Svar #34 skrivet: 13 feb-08 kl 23:09 »
Mitt lilla torp, ca 60 kvadratmeter håller jag över nollan med hjälp av direktverkande element, ca tolv grader brukar det hålla med termostaterna ställda på den lägsta nivån.  Innan jag åker ut dit brukar jag starta en värmefläkt på ca 700watt och låta den gå något dygn för att få upp temperaturen något, och när jag kommer ut och börjar elda drar jag dessutom på elementen på max för att få lite fart.
Räknat ett år från idag har jag betalat totalt 4954:-, men det inkluderar även vad jag och mina verktyg har dragit när jag varit där.  Så här års åker jag bara ut varannan eller var tredje helg.  Eftersom du har vattenburen värme och förmodligen en termostat som är möjlig att ställa till en lägre temperatur kommer du nog ner lite i kostnaden.  Kan ju lägga till att isoleringen i taken hos mej lämnar en hel del i övrigt att önska, sågspånet har sjunkit ihop en aning under de drygt hundra år det har legat där..
Att ha glykol i vattnet är nog ingen dum idé ändå, om pumpar och liknande tål det.. Det finns ju strömavbrott!  Lycka till!     Mitt torp är mitt bästa köp någonsin!

Ååå! Super! Precis den info jag behövde! :-* :-* :-* Kommer jag under 6000/år så har jag helt klart råd att amortera som jag tänkt! Så då kanske jag ska ta och fundera lite mer seriöst på den där kåken då!

Vinterhem

• Carpe Noctum, Carpe Vitam!
« Svar #35 skrivet: 13 feb-08 kl 23:38 »
Såklart du ska fundera lite mer!  Glömde nämna att i summan ingick nätavgiften, det är så fint med internetbank, har man bara markerat vad man betalar för så kan man plocka ut såna här siffror på ett ögonblick =).  Att jag under samma period betalat nästan 120000 i bara hyra för lyan inne i stan var ju lite mer deprimerande läsning..
Citybo på väg utåt i sakta mak, Singel, med datorn som sällskap och egen motorsåg.. Restaurerar och renoverar sitt lilla torp tills det går att bo mest där, långt borta från stadens brus och stress.

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bokohammare, Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser