Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  NÖDROP  (läst 4422 gånger)

Neiklots Duva

• -
SV: NÖDROP
« Svar #20 skrivet: 09 feb-08 kl 10:34 »
Byta foder kanske? finns ju andra bra foder också. man kan ju blanda in kross i det också.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #21 skrivet: 09 feb-08 kl 22:16 »
Hej! Hade en unge som dog på samma vis förra veckan.
Mina burar är tjärade på samma vis, men nu är ju ströbedden så tjock så de kommer inte åt någon tjära,
det kan ju inte vara orsaken.

Ungen dog efter jag återupptog utfodringen med Rabbfor pga fodervägar av den förra säcken.
Alla djuren slutade äta så jag kontaktade Granngården, fick ny säck efter fyradagar och det tog väl en dag så var ungen uppsväld med nacken bakåtböjd. Trodde själv att jag gav dem för stor giva på en gång vid uppstarten efter uppehållet på fyra dagar

Beekeepern
« Senast ändrad: 12 feb-08 kl 20:17 av beekeepern »
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #22 skrivet: 09 feb-08 kl 22:27 »
Rabbfor har jag ingen erfarenhet av då Granngården här uppöver inte har hemma någon. Sen hör man andra som inte verkar nöjda med den. Jag fick tips att använda Renfor istället, den skulle vara likvärdig. Jag blandar lika delar Renfor, hel havre, krossat korn och vintertid solrosfrön.
Hona med ungar fri tillgång, honan har aldrig blivit fet, har hon många ungar är hon snarare smal och verkar behöva allt. Fri tillgång på hö/gräs och grenar som gran eller enris, björk på sommaren.
Tror jag inte att de får gräs i nog mängd i betesburarna stödfodrar jag med hö.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Gille

• -
« Svar #23 skrivet: 11 feb-08 kl 15:38 »
Tjära/asfalt/färg behöver man inte vara orolig för. Jag hade funderat på fodret. Kommer de åt hö som de ska? Och vatten? Får de annat foder utöver?

Jag ger ALDRIG fri tillgång på pellets.
Kaninuppfödare och pelargontant.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #24 skrivet: 12 feb-08 kl 07:28 »
Foderhantering säger jag bara...

Pellets dra lätt åt sig fukt som bidrar till att mögel börjar bildas, kanske rabbfor är extra känsligt? Eftersom jag själv inte har den optimala foderförvaringen så funkar det bättre med andra typer av pellets och hel säd.

Den här regninga hösten/vintern hjälper ju också till.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Sorenia

« Svar #25 skrivet: 12 feb-08 kl 10:29 »
Min erfarenhet av sådana ungar -upp till det att de är tre veckor- är att modern inte ger tillräckligt med di. Antingen att hon ej stannar tillräckligt länge för att alla ska hinna äta eller att hon har dåligt med mjölk eller helt gått i sin (när mina 3v ungar knoppa av så var det sin).
Yttrar sig på det viset du sa.
Nej, jag har provat med fri tillgång o det gör jag aldrig mer!
Snacka om att det gick åt foder i onödan!
/ Silfverdalens KG

Dandelia

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 12 feb-08 kl 12:06 »
Den här honan hade haft sina ungar i ca 14 dar innan jag upptäckte boet. Jag trodde inte hon var dräktig. Turligt nog var hon knubbig innan. Hon klarade hela kullen på 6 st fram till dess att ovanstående 2 dog vid 7 veckor. Kan det ha med den första tiden att göra? Måste ju ha blivit mindre mjölk än om jag vetat att hon haft kull och gett mer mat.

Kartongerna från SVA har inte kommit och ungen ligger fortf i frysen. Vet ej om det är idé att skicka kroppen nu. Resterande ungar verkar må bra *peppar, peppar*

/Dandelia

Dandelia

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 19 feb-08 kl 13:34 »
Inga fler dödsfall så långt. Vi kom fram till att foderhinken stått med locket av när det snöat. Det KAN ha varit mögel som var boven i dramat.  Jag avstod från att skicka kroppen till SVA för analys men händer något liknande igen har jag kartonger och allt.

/Dandelia

Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 3 användare
Ljunghonung, alternaiv, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser