Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bli duktig på korv  (läst 24868 gånger)

Tamdjuret

SV: bli duktig på korv
« Svar #20 skrivet: 08 feb-08 kl 21:43 »
Jag är korvfrälst och har god hand med vanlig hederlig svensk kokekorv. Alla försök jag gjort till stekkorvar har fått underkänt av mig själv. Goda nylagade men inte efter en tid i frysen.
Känsliga personer kan sluta läsa nu

Jag skall sent glömma sista gången jag försökte göra lufttorkad korv. Hade fått femtonåringen att hjälpa till och vi tyckte vi var proffs när vi lärde oss "knyta" prinskorvsknuten. Lång historia kort. Jag hängde ut korven under tak i blåst. Två dagar senare undrar jag vad det är för svarta saker på korven. Jag är inte äckelmagad precis men att där satt klungor med mygg och sög i sig.
Komposten direkt med korvfan och sen hade jag inte lust på korv.

Nu vet jag att det skall vara saltindränkt muslin runt och inte regnväder när man torkar charkprodukter. Min farmor hade noga talt om att korvarna inte fick nudda varann men glömt det där med tyget.

Tittade på korvtillverkning på ett avsnitt av River Cottage och fick lust igen.

louise

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 08 feb-08 kl 22:25 »
Vad är det för dumheter att lämna bort korvgörat!  Sånt förtryck av sig själv. Och av omgivningen om man inte vill uppmuntra till egen tillverkning. Att sätta en sådan gräns för människors förmåga gör mig riktigt upprörd.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #22 skrivet: 08 feb-08 kl 23:54 »
Det handlar, åtminstone hos den ena, om att göra det man är bra på, och man tycker är roligt. I det fallet handlar det roliga om att göra ett stort antal marmelader, sylter, saft och chutney. Dessa saluförs i våra butiker här, och på torget står de och säljer på torgdagarna dessa produkter tillsammans med korven, skinnprodukter m m.

Det handlar enligt min mening om att kunna göra det man är bra på, hinner med occh tycker är roligt. Är det att sätta gräns för människors förmåga, så är det väl det.

Edgar

Vurre

« Svar #23 skrivet: 08 feb-08 kl 23:58 »
Vad för slags korv har du tänkt göra?

Har du tillgång till godkänt kök? Livsmedeltillstånd verkar besvärligt, tycker vi, så vi gör bara korv till oss själva - men vilken god korv det blir!

För att kokkorven ska bli bra måste smeten arbetas länge. Smak och kvalitet på buljongen är avgörande för resultatet. Vi gör egen buljong, det går av bara farten när man har slaktat, fryser sen in den hårt reducerad. 

Förut använde jag kokt potatis i kokkorven men har övergått till att använda potatismjöl för jag tycker att konsistensen blir bättre.

Krydda ganska försiktigt. Stek ett prov för att kolla kryddningen.

till kokkorv använder vi krokfjälster. I början stoppade vi alldeles för löst men har blivit modigare med åren, så nu spricker en och annan.

stekkorv har jag bara gjort ett par gånger, så där är jag novis.

Vårt rökta korvrecept finns i en tråd här i närheten nånstans.

lycka till med korvmakeriet!
snus? vad är priset på en pris?

louise

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 09 feb-08 kl 10:22 »
jag får jämt hör at man ska göra det man är bra på. Som ny bonde är jag hittills inte bra på nåt, allt måste jag lära nytt. Så ska vi inte ha in pigga kreativa entreprenörer på landet då eller? Det är vi utflyttade stadsbor som står för det kreativa mathantverket i det här landet. Det är vi som startar gårdsbutiker, ekologiska gårdar osv. Vad vill ni ha för samhälle? Som det alltid har varit? Och om man ska följa den här regeln, då skulle vi ju inte låta folk gå i skolan över huvudtaget, för när de börjar är de inte bra på att läsa och räkna. Och man ska ju inte ägna sig åt sånt man inte är bra på.

Men om man har för många verksamhetsgrenar för att hinna med för att det ska bli bra produkter, då är det en annan diskussion. Det låter mer som att det är därför den här gården som Edgar nämner som exempel, inte vill ge sig in på chark.

Tack vurre för fakta och undervisning till mig! Korv 1 ska nog bli nån sorts stekkorv som passar till middagsmat. På gris. Efterhand som jag utvecklar det hela vill jag göra en påläggskorv, (en lamm å en gris) och kulmen på allt ska bli min lammsalami. Men mer om den får ni vänta många många år på:)

Ja, och jo, jag har ett godkännt kök. Är alldeles för laglig för att inte förbereda sånt först. Just för att jag har hittat ett kök kan jag äntligen sätta igång!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #25 skrivet: 09 feb-08 kl 13:43 »
Hade jag bara fortsatt att göra det jag var bra på, hade jag fortfarande bott i en etta i sthlm's city. Varför begränsa sig?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #26 skrivet: 09 feb-08 kl 13:54 »
Jag är gärna sånt att jag gör det jag är bra på...  :) O andra sidan är jag rätt bra på rätt mycket ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

louise

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 09 feb-08 kl 17:41 »
Precis gruff! Hade jag bara gjort sånt jag är bra på, om vi nu ska räkna innan någon undervisade mig, hade det väl bara varit skita, tutta å skrika.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #28 skrivet: 09 feb-08 kl 18:58 »
jag får jämt hör at man ska göra det man är bra på. Som ny bonde är jag hittills inte bra på nåt, allt måste jag lära nytt. Så ska vi inte ha in pigga kreativa entreprenörer på landet då eller? Det är vi utflyttade stadsbor som står för det kreativa mathantverket i det här landet. Det är vi som startar gårdsbutiker, ekologiska gårdar osv. Vad vill ni ha för samhälle? Som det alltid har varit? Och om man ska följa den här regeln, då skulle vi ju inte låta folk gå i skolan över huvudtaget, för när de börjar är de inte bra på att läsa och räkna. Och man ska ju inte ägna sig åt sånt man inte är bra på.

De entrepenörer och mathantverkare jag känner till är duktiga på det de gör, oavsett om de kommer från stan eller från landet. Man gör högkvalitativa arbeten, som kan säljas till acceptabla priser, och folk köper grejerna om och om igen.

Edgar

louise

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 09 feb-08 kl 19:43 »
Men det är klart att man ska vara duktig på det man gör, men alla kan bli duktiga på allting.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #30 skrivet: 09 feb-08 kl 20:53 »
Nja, man får nog försöka begränsa sig och hitta sin nisch, annars lär man inte hinna med under livet. Då gäller det ju även att tycka det man är duktig på även är det roligaste man vet.

Edgar

louise

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 09 feb-08 kl 22:21 »
Man kan hålla sig till en nisch och det är fördelar med det. Men det betyder inte att inte alla kan lära sig allting och skaffa sig en nisch. Vad ska de stackare göra som aldrig får lära sig nåt? Gå på soc?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #32 skrivet: 09 feb-08 kl 22:37 »
Det är ingen som sagt att man inte kan lära sig

Det är ju just det, MAN MÅSTE LÄRA SIG FÖRST ;)

Och jag är så pass realist att jag inte tror att alla kan lära sig allting, det går inte. och även när man lärt sig är man olika bra...

Jag skulle aldrig nånsin tro att jag skulle kunna bli en ekonom eler en artist tex. inte en chans i världen. Men jag är bra på många andra saker.

Men jag ger inte upp förran jag provat, men att behålla verklighetsuppfattning och självinsikt, det är jag bra på.

Men för guds skull! Kör på dina korvar!!! Det kanske blir jättebra, det är väl inget som hindrar!!
Men jag tror ändå inte att man bara svingar ihop lite korv och det blir bra..

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

jenses

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 09 feb-08 kl 22:53 »
Allt hantverk är inte bara "hant"-verk, det är också någon slags konst,
det blir bara bra med inspiration, fantasi,
och när man älskar vad man gör.
Det rena "hant"-verket kan man kanske lära sig,
men utan resten blir det i bästa fall industrikvalitetsvara.
Att betrakta något hantverk bara som inkomstkälla kommer aldrig att fungera,
med eller utan "marknadsföring".
Bra korv behöver ingen försäljningssnack, dålig korv hjälper den ändå inte...

louise

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 10 feb-08 kl 11:57 »
Det finns inget i det jag säger som tyder på att jag inte älskar korvgörat, du får ge dig på nån annan Jenses. Det är just passionen som gör att jag ger mig fan på att bli jävligt duktig på korv.

Jag kan lära mig allt. Alla ni andra också!

jenses

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 10 feb-08 kl 15:55 »
Det finns inget i det jag säger som tyder på att jag inte älskar korvgörat
Nej, men motsatsen finns där inte heller.

du får ge dig på nån annan Jenses.
???

Vurre

« Svar #36 skrivet: 11 feb-08 kl 10:10 »
Det är väl bara att sätta igång och mala och stoppa. Gör mindre satser och testa olika varianter, med noga mätning, vägning och anteckning där varje kryddmått är med. Testa olika malningsgrader, utblandningsgrader, utblandningsråvaror etc.

Vi ska testa att göra grillkorv i vår, om vi får fatt i fårtarm. Alltså riktigt finmald kokt korv som man steker eller grillar, men också tunna råa stekkorvar.

Var det inte Heidenstam som skrev " Det är skönare att lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge"...

Det är bara att sätta igång, alltså. En förutsättning är emellertid att man gillar att hålla på med rått kött och tycker att det luktar gott.

snus? vad är priset på en pris?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #37 skrivet: 11 feb-08 kl 10:23 »
Det är väl bara att sätta igång och mala och stoppa. Gör mindre satser och testa olika varianter, med noga mätning, vägning och anteckning där varje kryddmått är med. Testa olika malningsgrader, utblandningsgrader, utblandningsråvaror etc.

Vi ska testa att göra grillkorv i vår, om vi får fatt i fårtarm. Alltså riktigt finmald kokt korv som man steker eller grillar, men också tunna råa stekkorvar.

Var det inte Heidenstam som skrev " Det är skönare att lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge"...

Det är bara att sätta igång, alltså. En förutsättning är emellertid att man gillar att hålla på med rått kött och tycker att det luktar gott.

Jag håller med Vurre. Dessutom kan man ju testa att mala en del av smeten finare för bra bindning, och sedan blanda ner grövre malet för lite struktur och tuggmotstånd i korven. Man får också passa sig så att smeten inte blir för varm när man mal eller hackar, då försämras bindningen.

Fårtarmar kan du försöka köpa via en lokal charkfabrik. Alternativt kan du ju försöka med någon av grossisterna, men det är ju inte säkert att de säljer i så små kvantiteter eller till "icke näringsidkare".
Jag rekommenderar K A Lundgren i Göteborg som säljer naturtarm. Fårtarm såldes saltade i buntar om 100 yards, åtminstone då jag var i branschen.

Edgar

anders 67

• Dalarna
« Svar #38 skrivet: 11 feb-08 kl 12:54 »
Det är klart du ska göra korv Lollo.
Vet att mormor gjorde korv som hon sen rökte i sitt lilla rökhus borta i backen,massor av enris gick det åt.
Ska fråga mina mostrar om de vet mer om recept m.m
Hon hade både gris o lamm kött,inte några utpräglade kryddningar men vilka korvar.
Saknar mormor :'(undrar om hon var alternativ eller bara gameldags?
Vilken kunskap hon hade om allting.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

louise

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 11 feb-08 kl 21:03 »
Ja! Här ska malas och stoppas! Det är ju det som är så kul, att testa vad som funkar och inte. Har så smått börjat med leverpastej och visst är det en lång väg till man får till en bra.

Men i min entusiasm har jag inte riktigt tänkt på vilken del av griset å lammet som bör malas till korv. Har mest tänkt "fulbitar", det som inte är filéer, fina stekar å sånt. Vad rekommenderar ni? Vad passar till vilken sorts korv?

Skinn kan man faktiskt köpa på Willys hos mig, fast det kanske är gristarmar. Men ska helt klart testa ditt tips Edgar, tack tack. Annars finns Willys leverantör runt hörnet på butiken, kanske man kan prova att köpa direkt. Och ja, det är ju trist att man inte kallas företag i många sammanhang bara för att man är så liten. Har fått nej förr med det argumentet å det hjälper inte att hävda att jag faktiskt är ett företag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 1 användare
Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser