Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kanin funderingar  (läst 2328 gånger)

Mammatrollet

Kanin funderingar
« skrivet: 03 feb-08 kl 12:28 »
 Vi har skaffat en dvärgvädursunge (ca 8-9 veckor gammal) som vi har inomhus. Jag funderar på mat, jag fattar det som att ungar ska ha extra pellets, men hur mycket per dag? jag läste att sen när de är vuxna ska de ha ca: 1 msk/vecka. Stämmer det?
Hö har han tillgängligt hela tiden och så ska det vara va?

mimmi83

• Nyalyckaskaniner
SV: Kanin funderingar
« Svar #1 skrivet: 03 feb-08 kl 13:08 »
Jag har gett mina dvärgvädurar 0.5-1 dl mat om dagen. Plus hö och vatten. Alla är ju olika men sålänge ungen växer så tycker jag du ska ge 1 dl om dagen. Sedan kan du alltid minska ner lite om det är en mycket matglad kanin. KAniner som bor inne behöver mindre mat än en som bor ute så detta ska du tänka på.

Kaninuppfödare i mindre skala av Rex. www.freewebs.com/nyalyckaskaniner

« Svar #2 skrivet: 03 feb-08 kl 16:02 »
Visst beror det på vad man ger för foder i övrigt, samt hur mycket kaninen rör på sig.... men 1 matsked pellets torde vara per dag!! inte per vecka! Marsvin äter ju lätt 1-2 matskedar kraftfoder per dag ;-)

Men basen är ju hö, vatten och grönsaker. Sedan tillägg av havre, pellets och annat kraftfoder om detta behövs.
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #3 skrivet: 03 feb-08 kl 18:08 »
Marsvin äter ju lätt 1-2 matskedar kraftfoder per dag ;-)

:-[ en del marsvin äter mer än vad som är bra för dem. så är de för kaniner också. en kanin som inte är i produktion ska ha ca 60 g "torrfoder" om dagen, beroende på vilekn sorts foder, burens storlek och kaninens ämnesomsättning.
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Mammatrollet

« Svar #4 skrivet: 03 feb-08 kl 18:31 »
Så så ska jag ge honom 1 msk kraftfoder/pellets per dag? Är det så länge han växer eller hela tiden? Han kommer antagligen vara innekanin ett tag nu, så detta gäller om han är inomhus och så får man se sen när han bor ute hur mycket som går åt?

Miia

« Svar #5 skrivet: 04 feb-08 kl 17:07 »
Så så ska jag ge honom 1 msk kraftfoder/pellets per dag? Är det så länge han växer eller hela tiden? Han kommer antagligen vara innekanin ett tag nu, så detta gäller om han är inomhus och så får man se sen när han bor ute hur mycket som går åt?

En matsked tycker jag är väldigt lite.....jag ger ungar ca 0,75-1dl pellets per dag och fri tillgång till hö. Vuxna hanar äter oftast runt 0,75- 1 dl de med och honorna ca 0,5dl.

Det som skall styra hur mycket mat är hullet. Känn på din kanin, känns den mager, öka fodret, börjar den bli tjock så minskar man. Tänk på att grönsaker och frukt också är mat.

Fodret vi ger är enbart kaninpellets, att ge kaninblandningar från ica - är inget att rekomendera, det är mer godis än foder. Då kan man absolut inte ge 1dl.....

Lycka til med kaninen!

cayl

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 mar-08 kl 10:21 »
hej! har 2 dvv som är 8 v. blir yr i huvet av alla förslag om pellets. vissa säger att man ska ge obegränsad mängd med pellets när  dem e små. andra säger 1 - 2 dl.. vad är rätt? jag fyller på skålen när den e tom..äter mycket hö. vilken pellets e bäast? ska den innehålla mycket fett när dem e små? blir yr av detta... ha det bra. mvh cayl

Dandelia

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 mar-08 kl 12:41 »
Fyll INTE på skålen så fort den är tom! Kaniner ska först och främst äta hö! Ge bara den mängd pellets som äts upp inom en halvtimme. Vänta sen till kvällen eller nästa dag (beroende på om du utfodrar en eller två gånger per dag) innan du serverar mer. Då vet du säkert att kaninen äter hö mellan utfodringarna. Det ska ALLTID finnas hö i buren!

Hur mycket du ska ge din kanin beror på vilket pelletsmärke du har samt kaninens ålder och hull. Det skiljer oxå mellan ute- och innekaniner. Är det en innekanin av mindre modell som du inte ska avla på klarar den sej HELT UTAN pellets. Ge då bara fräscht hö, grenar/pinnar och en salt/mineralsten. En halv morot då och då eller lite äpple, gräs på sommaren etc. Och vatten förstås! :)

/Dandelia

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 3 användare
Hans Hultén, Nataks, Får Forever

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser