Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vässa stolpar enkelt?  (läst 13542 gånger)

louise

• Gäst
Vässa stolpar enkelt?
« skrivet: 02 feb-08 kl 17:26 »
Har ett gäng pinnar som ska bli stängselstolpar. Äger inget vettigt till att göra spets på dem, nån enkel lösning?

- Vedkapen känns struligt och farlig. men nån som provat och kommit på nån teknik?
- Såga för hand.. kan ju gå men jag vet inte hur jag ska spänna fast dem. Har ingen snickarbänk, nån idé?
- Motorsåg äger jag inte.
- Yxa har jag också, men det kommer jag aldrig orka, och det är nog en helfarlig idé.

Hur gör folk i vanliga fall? Funderar på om här är nån snäll bonde som har de rätta redskapen.

Å sen undrar jag varför man barkar av stolpar, måste jag det? Och igen då, enkel metod att göra det på om det nu är nödvändigt.

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Vässa stolpar enkelt?
« Svar #1 skrivet: 02 feb-08 kl 17:45 »
Hur gör folk i vanliga fall? Funderar på om här är nån snäll bonde som har de rätta redskapen.

Motorsåg. Det har säkert någon granne.

Byracka

• -
« Svar #2 skrivet: 02 feb-08 kl 17:45 »
Du behöver en "tiomannare" eller en barkskiva

Ämnet har avhandlats tidigare:

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?board=75;action=display;threadid=15216

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?board=73;action=display;threadid=19317

Är det bara någon enstaka stolpe jag skall göra använder jag en enhands röjyxa med vilken det är lätt att både barka och spetsa.
« Senast ändrad: 02 feb-08 kl 17:48 av Byracka »

annan

« Svar #3 skrivet: 02 feb-08 kl 18:34 »
Hur gör folk i vanliga fall?

Yxan, träning ger färdighet.
Givetvis skall det vara en bra och skarp egg på yxan, då blir det mindre jobbigt.
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 feb-08 kl 18:43 »
Efter snabbsök på lite annonssajter ser det inte ut att gå fort att köpa en barkskiva. Inga till salu. Var köper jag en som passar till min hemmabyggda kap?

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 feb-08 kl 18:44 »
Eller.. barkskiva låter mer som nåt man barkar av med. Är det en vässare verkligen?

Och annan- hur håller du stolpen om man gör det med yxa? Teknik som inte gör att jag hugger av mig benen? Typ av yxa?

Å Ulric-  stolpen måste ju sitta fast i nåt om jag använder motorsåg. Hur?
« Senast ändrad: 02 feb-08 kl 18:51 av Lollo »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 feb-08 kl 19:06 »
Å Ulric-  stolpen måste ju sitta fast i nåt om jag använder motorsåg. Hur?

Lägg den över en annan stolpe och håll fast med foten. Såga en kil på vardera sidan, rulla stolpen ett kvarts varv med foten och såga två kilar till.

Jag har också spetsat stolpar med yxa men ovanstående är det överlägset snabbaste sätt jag vet att göra det.

Byracka

• -
« Svar #7 skrivet: 02 feb-08 kl 19:08 »
Det går alldeles utmärkt att spetsa med skivan.
Däremot är barkskivan inte något man hittar omgående på blocket utan principen köpa när man ser den. Dom är inte allmänt förekommande och går fort.

Men det är bara att fråga runt, kanske någon av grannarna har en att låna ut.

Skall du barka för hand är röjkniven lättare att hantera än en yxa och går dessutom att använda som barkkniv.

leifhh

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 02 feb-08 kl 19:28 »
en riktigt bra och vass yxa, själv kör jag gränsfors slöjdyxa. håll stören i ena anden yxan i andra och ha stöd mot en huggkubbe så får du en bekväm arbetshöjd också, vilket är nog så viktigt.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 02 feb-08 kl 19:56 »
Orkar du inte med yxan så är det inte att tänka på att du orkar stå med motorsågen utan att bli så trött att du sågar av dig foten till slut.

Jag vet inte hur du föreställer dig att det går till. Jag kanske är otydlig. Att såga av sig foten är omöjligt med den metod jag beskriver.

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 02 feb-08 kl 20:20 »
Vad är det för typ av yxa? Den jag använder till veden kan jag inte hantera med en hand.

Låna motorsåg känns övermäktigt, så vänliga är inte mina grannar än. De har nog med att jaga mina grisar och bära mina maskiner...

Byracka

• -
« Svar #11 skrivet: 02 feb-08 kl 20:29 »
Menar du röjyxan eller leifs slöjdyxa?

Röjyxan är ganska lätt men ett blad som kanske är 3 mm tjockt.
Just den på bilden i mitt förra inlägg
är av enhandsmodell som inte är tröttande att hantera.

leifhh

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 02 feb-08 kl 20:39 »
Man skall alltid välja yxa efter ändamål. Jag har svårt att se en gård utan MINST tre olika yxtyper..... Själv har jag nog bortåt 10 skaftade (varav jag smitt en själv) och lika många som skall skaftas när jag får tid....

Lollo, kolla gränsfors utbud så förstår du skillnaderna mellan yxa och yxa: http://www.gransfors.se/

Jag har en sån röjyxa som Byracka nämner, men jag tycker att slöjdyxan funkar bättre till stolpvässning för mig. Men det är ju individuellt.

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 02 feb-08 kl 20:51 »
Mm. De hade en slöjdbila men ingen röjyxa. Jag har ett gäng yxor som ligger här sen förr, bland annat en mindre som jag funderar på om den är användbar. Men den jag tänker på är inte en slöjdbila, den är liksom bara en mindre yxa.. ser ut som min klyvyxa.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #14 skrivet: 02 feb-08 kl 20:57 »
En sån där röjyxa, kan den vara bra till att hamla träd med? Vi har en del träd som hamlas här på gården och de "återhamlades" i förrfjol med hjälp av maskin men, nu behövs det göras snart igen och då tänkte jag göra det för hand innan grenarna blir för grova igen. Till saken hör att jag är ganska liten och klen men, kompenserar det med envishet. Så verktygen får inte vara för tunga.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Byracka

• -
« Svar #15 skrivet: 02 feb-08 kl 21:22 »
Röjyxan har man primärt till att hugga sly. Jag har använt den en del uppe i grenverk men det är lite problem med fläkning samt att grentappen blir spetsig.
Jag tror sekatör eller grensax är det lämpligare vid hamling, men det borde Leifhh veta bättre.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 03 feb-08 kl 08:33 »
Ingenting är omöjligt, bara olika svårt.

Omöjligt att göra det oavsiktligt.

Någon som inte orkar hålla i en yxa kan inte spetsa en stolpe alls. Jag betraktar mig inte som något fysiskt praktexemplar men kan utan vidare stå och spetsa stolpar i flera timmar, med större effektivitet och mindre olycksrisk än killen med yxan.

Bovanägare

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 03 feb-08 kl 08:57 »
Det finns ju modell mindre yxa ca 40 cm långt skaft, inte alls särskilt tunga. Sen får man ta det lungt och öva, sätt upp stören på en huggkubbe modell lägre och hugg ned mot kubben. Man behöver ju inte klappa i av alla krafter är yxan vass kan man ju ta det lite fint. Kanske hugga lite fler gånger när man vässar den. Huvudsaken att man har en rejäl kubbe så man inte slinter ned på sidan och hugger sig i benet.

louise

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 03 feb-08 kl 11:16 »
ja.. kort yxa och rejäl huggkubbe har jag. Men oroar mig för hur jag ska kunna hålla fast en stolpe uppe på kubben, så lång är jag inte. Greppet om stolpen kommer att bli "under mitten" på den och det verkar ju inte så stabilt.

Byracka

• -
« Svar #19 skrivet: 03 feb-08 kl 12:01 »
En normal huggkubbe torde vara 50 cm hög och en stolpe 180 cm lång.

50+180/2=140 cm

Jag har svår att tro att detta ligger utanför din räckvidd.

En snabb uppskattning här i fåtöljen ger för handen att räckvidden är ca 40 cm längre än kroppslängden vilket i mitt fall innebär 217 cm och i ditt fall (givet att du inte klarar av att greppa stolpen på 140 cm över horisontalplanet) >100 cm.

Skulle det vara så inser jag givetvis att du får svårt att vässa stolpar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

671 gäster, 3 användare
roskva89, ärt, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser