Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vässa stolpar enkelt?  (läst 13539 gånger)

hustran

SV: Vässa stolpar enkelt?
« Svar #20 skrivet: 03 feb-08 kl 12:31 »
Vi "vässar" alltid stolparna bara på 3 sidor. Annars blir de mera som pennor och sitter sämre i backen...Tycker vi. :)

louise

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 03 feb-08 kl 12:47 »
Så klena stolpar som 5 cm har jag bara några få. De flesta ligger mer mot 8, 10 cm.

Har försökt räkna ut höjden på min hand om jag håller en stolpe men ger upp. Enklare å gå ut å hålla en på kubben. Återkommer.

leifhh

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 03 feb-08 kl 17:31 »
En sån där röjyxa, kan den vara bra till att hamla träd med? Vi har en del träd som hamlas här på gården och de "återhamlades" i förrfjol med hjälp av maskin men, nu behövs det göras snart igen och då tänkte jag göra det för hand innan grenarna blir för grova igen. Till saken hör att jag är ganska liten och klen men, kompenserar det med envishet. Så verktygen får inte vara för tunga.

Utmärkt verktyg för hamling av genar på upp till c 4-5 cm. Lätt och smidigt. Ett verktyg jag faktiskt vågar använda på stege när jag hamlar. Annars är en långskaftad sekatör rätt bra innan grenarna vuxit till sig allt för mycket.

Edit: röjyxan/kniven är identisk med de verktyg man fordomtida kallade lövknivar och använde för lövtäkt (hamling, stubbskott-tillvaratagande mm)
« Senast ändrad: 03 feb-08 kl 18:37 av leifhh »

leifhh

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 03 feb-08 kl 17:36 »
Ett sätt är att ha 2 huggkubbar. En för slöjdändamål som är i 2 nivåer, dvs halva kubben 5 cm lägre än andra halvan vilket gör att man får ett suveränt anhåll för yxslöjd och stolpvässning.

Lollo, vila ena änden av stolpen mot huggkubben och låt den även ligga an mot din axel så har du bra kontroll på stolpen.

Det viktigaste av allt är nog att man jobbar med en riktigt vass yxa, så att investera tid i att lära sig slipa yxor tror jag spar mycket tid och frustration i längden.

Hur långt in på skaftet du skall hålla yxan kommer du att märka. Det är individuellt. Om du märker att du väldigt ofta använder en specifik yxa långt in på skaftet så kan du ju fundera på att göra desss skaft lite kortare. Billiga skaft i stort utbud har du på verktygsboden i Borås (brämhult, mitt emot babyprofsen invid rv 40). Där har de också ett stort utbud av yxor i alla prisklasser.

Fåraherden

• -
« Svar #24 skrivet: 04 feb-08 kl 11:54 »
Det finns ingen så kallad "bonnsåg" i faggorna. I mina trakter finns ofta mycket små klingsågvekr, som ofta ägdes av flera bönder, ibland av enskilda också. I dessa små sågverk fanns ofta en stolpvässningsmaskin, ungefär som en jättepennvässare. Brukar inte vara svårt att få låna den i någon timme. Det går ruggigt fort.

Annars är, precis som andra varit inne på, en riktigt skapr yxa och en huggkubbe i rätt höjd det du ska använda.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

louise

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 16 feb-08 kl 17:31 »
Nu har jag testat yxan och besviken, arg och ilsk lämnade jag det hela inom en minut. Jag har redan ont i mina överbelastade armbågar, inte en chans att jag ställer mig och täljer stolpar. Även om kroppen hade orkat räknade jag ut att det skulle ta ca 50 timmar att få till årets välkomsthage. En timme om dan, då skulle jag vara klar i.. mitten på april med stolparna.

Den där bonnsågen nån pratade om, du växlade i nutid och dåtid,  är det något som överhuvudtaget finns idag?

leifhh

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 16 feb-08 kl 19:03 »
Nu har jag testat yxan och besviken, arg och ilsk lämnade jag det hela inom en minut. 

Den låter slö.... Och kanske för tung  ???
Man skall nästan kunna raka sig med en yxa, då är den lagom skarp  ;)

Bonnsåg är väl bara en benämning på lokal såg, ofta gemensamt ägd av traktens bönder, dvs inte en kommersiell bolagsägd såg

Byracka

• -
« Svar #27 skrivet: 16 feb-08 kl 19:17 »
Att göra stolpar för hand kommer man aldrig kunna räkna hem men 5-10 stycken per timme borde inte vara omöjligt.

louise

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 16 feb-08 kl 19:38 »
Nej man alltså, mina armbågar fixar inte det. Om inte yxan kan falla och med sin tyngd göra jobbet själv, kan inte min kropp göra det. Jag har fått för ont av annat jobb och tänker inte slita på lederna mer. Det har gått ett år sen jag flyttade hit, trodde sånt skulle komma efter 30 år.

Filip Skräplund

« Svar #29 skrivet: 16 feb-08 kl 19:47 »
Inom jord och skog går det att göra de flesta saker på i princip två sätt, ett bekvämt men dyrt, och ett billigt men slitsamt.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

leifhh

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 16 feb-08 kl 21:16 »
Nej man alltså, mina armbågar fixar inte det. Om inte yxan kan falla och med sin tyngd göra jobbet själv, kan inte min kropp göra det. Jag har fått för ont av annat jobb och tänker inte slita på lederna mer. Det har gått ett år sen jag flyttade hit, trodde sånt skulle komma efter 30 år.

Jag tog mig friheten att starta en tråd om detta under hälsa. Djäkligt viktigt ämne, för hur bra det av att närma sig självförsörjningsmålet om det sker på kroppens bekostnad? Hur mycket stryk är det värt att låta kroppen ta? Gäller såväl fysiskt som mentalt (t.ex. stress, utbrändhet).

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=34255.0

louise

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 26 apr-08 kl 18:24 »
Nu har jag fått tag i en tiomannare eller vad det nu heter! Börjar däremot fundera på hur smart det är att investera i en hel maskin som bara kan användas till en sak. har inte diskuterat pris men.. motor, bord och en klinga kan väl inte bli så himla billigt? En beg motorsåg kostar ju "bara" tvåtusen.

trädman

« Svar #32 skrivet: 26 apr-08 kl 23:41 »
10-mannaren borde nog inte kosta så mycket mer (beroende på skick) Har för mig jag sett sådana på blocket i det häradet

Dela detta:

* Inloggade just nu

707 gäster, 1 användare
torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser