Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  opastöriserade produkter  (läst 10723 gånger)

pima

  • Inlägg: 58
  • Bor på en liten gård med min man och 2 barn.
    • Södermanland
    • Gård Jakobsberg
opastöriserade produkter
« skrivet: 02 feb-08 kl 15:50 »
Nu har det stått i Sörmlandsbygden att man inte ska dricka opastöriserad mjölk från egna kor överhuvudtaget.
Pga det lilla 18 månaders barnet som blev sjuk av mjölken.

Är tydligen farligare för barn och gamla att dricka opastöriserat.

Jag vill gärna tro att  risken är super liten att man ska bli sjuk av mjölken... men det stod att små barn t.o.m kan dö!  :o

För mig låter det helt absurt, men man blir ju ändå osäker på om man ska våga skaffa ko/get och dricka mjölken opastöriserad, eller åminstone ge det till sina små barn...

Hur tänker ni?
Strävar efter att bli självförsörjande på i första hand mat.
Söker någon händig, likasinnad som vill bo i en liten enkel stuga på gården och hjälpa mig förverkliga min dröm.

Henning

  • Inlägg: 706
SV: Inte dricka opastöriserad mjölk?
« Svar #1 skrivet: 02 feb-08 kl 16:59 »
E-hec får vi nog lära oss att leva med. Hade jag småbarn skulle jag inte ge dem opastöriserad mjölk. Det är ju ganska lätt att värma den till 70-80 gr och sedan kyla ner den igen. Två "kok" i veckan blir väl lagom.

pima

  • Inlägg: 58
  • Bor på en liten gård med min man och 2 barn.
    • Södermanland
    • Gård Jakobsberg
SV: Inte dricka opastöriserad mjölk?
« Svar #2 skrivet: 02 feb-08 kl 20:19 »
Okej, är det så enkelt att vara helt utom "fara"?  ;D
Strävar efter att bli självförsörjande på i första hand mat.
Söker någon händig, likasinnad som vill bo i en liten enkel stuga på gården och hjälpa mig förverkliga min dröm.

Norrgårds Anna

  • Inlägg: 209
SV: Inte dricka opastöriserad mjölk?
« Svar #3 skrivet: 03 feb-08 kl 10:21 »
Japp, värmer du upp den så är den helt ofarlig!   :)

Jag tror att man kan få listerios av opastöriserad mjölk också. Smittan är farlig för små barn och gravida, men avhjälps genom upphettning.

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: Inte dricka opastöriserad mjölk?
« Svar #4 skrivet: 03 feb-08 kl 23:02 »
Vad betyder egentligen pastöriserad? Man behöver alltså inte koka utan endast värma till 70-80?

Ursus

  • Inlägg: 323
    • Jämtland
SV: Inte dricka opastöriserad mjölk?
« Svar #5 skrivet: 04 feb-08 kl 10:16 »
Det finns flera olika sätt att pastörisera mjölk. Pöstöriseringens effektivitet beror på 2 saker, temperatur och tid. Lång tid vid låg temperatur är lika effektivt som kort tid vid hög temperatur.  Värmer man mjölen för mycket så påverkas gräddsättningsförmågan.

Pastöriserar man i kaastrull så blir mjölken pastöriserad om man värmer den till 60-63 grader i 20-30 minuter ELLER 75 grader i 15 sekunder ELLER 80 grader i 5 sekunder. I praktiken går det inte att kyla mjölken så snabbt i en kastrull
 så går man upp i de högre temperaturerna så kommer tiden att bli betydligt längre som mjölken är uppe i de temperaturerna. Det kanske inte spelar så stor roll för mjölk man ska dricka även om jag antar att det kanske smakar lite annorlunda.

Själv låter jag dottern dricka vår opastöriserade mjölk. Jag litar på att jag gör étt bra jobb vid mjölkningen.

Eulalia

  • Gäst
SV: Inte dricka opastöriserad mjölk?
« Svar #6 skrivet: 04 feb-08 kl 10:55 »
När jag bodde i sydamerika med min lilla dotter och bröstmjölken tog slut gick vi över direkt till rå komjölk.
Jag brukade köpa i 10liters flaska, och ge den en snabb uppvärmning, men jag gav henne även kall mjölk ibland varteftersom
hon blev äldre.
Hon hade aldrig nån svår diarre eller nåt som påminde om ehec, vi kanske bara hade tur.
Kan man höja sin immunitet mot ehec?


Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Inte dricka opastöriserad mjölk?
« Svar #7 skrivet: 04 feb-08 kl 11:45 »
Så bakterierna kommer för att man "slarvat" och fått i skräp vid mjölkningen?
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
SV: Inte dricka opastöriserad mjölk?
« Svar #8 skrivet: 04 feb-08 kl 12:23 »
Långt ifrån allakor bär på EHEC....

Vill man kan man ju ta EHEC prov på sina kor.. men de är ju inte gratis...

sålde en ko tills skansen då fick vi ta sånt prov på kossan.. ett "skit prov"...


Men de har ju blivit vanligare på senare år.. säker för att vi bla annat transporterar runt våra djur runt hela landet o halva världen..

Bra hygine är ju alltid viktigt...

vi dricker alltid vår egen mjölk... o mina barn och jag själv är ju uppfödd på vår mjölk...

men de klart vi är ju vana vid vår egen mjölk..själv tycker jag ju köptas mjölk smakar pappers tetra... :-[

Menvill du vara helt säker så hetta upp mjölken...  :)

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: EHEC
« Svar #9 skrivet: 04 feb-08 kl 14:13 »
Så bakterierna kommer för att man "slarvat" och fått i skräp vid mjölkningen?
Nej !

Cirka 10-20  % av besättningar med nötkreatur är positiva på VTEC och i en besättning kan några procent eller fler av djuren vara bärare. VTEC orsakar inte någon sjukdom hos nötkreatur utan dessa bär på bakterien dels i magtarmkanalen, i avföringen men VTEC förekommer även på nötkreatur, på huden.

Man måste få i sig bakterier via munnen för att insjukna. Detta kan bland annat ske genom direkt kontakt med djuren och deras avföring, eller genom indirekt kontakt t.ex. genom att dricka opastöriserad mjölk eller bad i förorenat badvatten.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

pima

  • Inlägg: 58
  • Bor på en liten gård med min man och 2 barn.
    • Södermanland
    • Gård Jakobsberg
SV: Inte dricka opastöriserad mjölk?
« Svar #10 skrivet: 06 feb-08 kl 18:27 »
Ja det stod i tidningen att ca 10% av alla mjölkdjursbesättningar var smittade/bärare av detta.

Låter otroligt mkt tycker jag!  :o
Strävar efter att bli självförsörjande på i första hand mat.
Söker någon händig, likasinnad som vill bo i en liten enkel stuga på gården och hjälpa mig förverkliga min dröm.

Nunki

  • Inlägg: 2
    • KaosMateria
opastöriserade produkter
« Svar #11 skrivet: 18 mar-08 kl 22:10 »
Hej til alla...

Har en fråga: var kan man köpa Opastöriserad (get)ost eller kefir ??? När man vet hur giftigt pastöriserade produkter är...  jag dricker inte mjölk (är inte en bebis) men gillar bra rå ost eller fermenterade produkter... Innan hans död hade Pasteur själv insett det stora felet vid att döda bakterier i mat (eller vid vaccination förresten)...

Livet är fantastiskt!

/nunki
« Senast ändrad: 18 mar-08 kl 22:13 av Nunki »

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: opastöriserade produkter
« Svar #12 skrivet: 19 mar-08 kl 09:36 »
Många gårdsmejerier börjar göra opastöriserat. Jag själv är en av dom som kommer att köra i den linjen. Dock bara getost.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Henning

  • Inlägg: 706
SV: opastöriserade produkter
« Svar #13 skrivet: 19 mar-08 kl 10:46 »
Hej til alla...
Har en fråga: var kan man köpa Opastöriserad (get)ost eller kefir ??? När man vet hur giftigt pastöriserade produkter är...  jag dricker inte mjölk (är inte en bebis) men gillar bra rå ost eller fermenterade produkter... Innan hans död hade Pasteur själv insett det stora felet vid tt döda bakterier i mat (eller vid vaccination förresten)...
Livet är fantastiskt!
/nunki
Jag kan inte låta bli att bli lite upprörd över ditt inlägg. Eller kanske skämtar du bara när du skriver att du vet hur giftig past. produkter är :-\
Mjölk som kommer direkt ur spenen innehåller normalt inga bakterier om det inte finns infektioner i kon eller geten. Du kan väl inte påstå av TBC, Listeria, stafylokocker eller colibakterier i mjölken skulle vara nyttigt.

Så fort mjölken kommer utanför spenen utsätts den för en invasion av andra bakterier av alla olika slag, avföringsbakterier, jordbakterier och andra nyttiga som onyttiga.

Jag är inte rädd för bakterier men jag jag har tagit till mig den kunskap som har gjort att vi sluppit många tråkiga sjukdomsfall. Jag skulle inte kunna med gott samvete sälja ost t.ex gjord på opast. mjölk.

Om du vill ha fermenterade produkter är det inga problem. Det finns en massa att välja på gjorda av pasteurised mjölk som sedan ympats med önskvärda bakterier.

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: opastöriserade produkter
« Svar #14 skrivet: 20 mar-08 kl 15:30 »
Att göra pastöriserade ostar är inte någon säkerhet för att det inte kan finnas listeria i där. Se bara på dödsfallen i Norge (-07), det var pastöriserade ostar som hade återsmittats. Pastöriseringen innebär ju att du dödar allt i mjölken och sedan återför goda bakterier. Men om de goda inte hinner jobba som de ska och mjölken blir smittad ja då är det godnatt iaf för de som har dåligt immunförsvar.

Vi vanliga människor som är friska och krya är det inga bekymmer för men däremot för tex små barn och gamla osv.

Kändes som  om ditt mail var riktat till mig med även om du skrev till trådskaparen.

25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

ninna b

  • Gäst
SV: opastöriserade produkter
« Svar #15 skrivet: 20 mar-08 kl 17:01 »
Det finns massor med duktiga gårdsmejerister runt om i landet som tillverkar ost av opastöriserad mjölk och inte ska man väl tro att dom säljer hälsovådliga produkter.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: opastöriserade produkter
« Svar #16 skrivet: 20 mar-08 kl 17:20 »
Det finns massor med duktiga gårdsmejerister runt om i landet som tillverkar ost av opastöriserad mjölk och inte ska man väl tro att dom säljer hälsovådliga produkter.


Annars skulle väl alla fransmän ha kolat vippen redan. Riktigt läcker ost brukar vara av opastöriserad mjölk.

Henning

  • Inlägg: 706
SV: opastöriserade produkter
« Svar #17 skrivet: 20 mar-08 kl 17:55 »
Risken för att bli smittad är väl inte så stor men eftersom värmebehandling av mjölken är en enkel åtgärd finns det ingen anledning att utsätta folk för risker i onödan.

Läs vidare på Livsmedelsverkets sida.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14131&epslanguage=SV

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: opastöriserade produkter
« Svar #18 skrivet: 21 mar-08 kl 02:09 »
Kan inte någon leta fram EU-förordningen kring undantaget gällande opasteuriserad getost? "48 dagar gammal 4 gradig mjölk, och lagring av osten i minst två månader"  Jag ids inte.

Måtte jag alltid förbli öppen och formbar i sinnet.

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: opastöriserade produkter
« Svar #19 skrivet: 21 mar-08 kl 10:22 »
Risken för att bli smittad är väl inte så stor men eftersom värmebehandling av mjölken är en enkel åtgärd finns det ingen anledning att utsätta folk för risker i onödan.

Läs vidare på Livsmedelsverkets sida.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14131&epslanguage=SV


Den lagen hävdes ifjol. Det är inte lag på att pastörisera ostarna nu längre. Jag pratar inte i nattmössan. Jag har gått kurs hos Eldrimner för en duktig ystare ifrån frankrike. Michel Lepage. Han är duktig.!
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 3 användare (1 dolda)
Limpans, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser