Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  opastöriserade produkter  (läst 10721 gånger)

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
SV: Inte dricka opastöriserad mjölk?
« Svar #40 skrivet: 26 apr-08 kl 17:28 »
Bakterier finns överallt!! Det gäller bara att våga lära sig leva med dom igen.

Grejen är den att vi redan lever med bakterier. Precis som du skriver så finns de överallt! Problemen med bakterier är när de hamnar där de inte hör hemma. Tex när bakterier som vi normalt har på huden (och som utgör ett skydd för huden) hamnar i sår. Till och med stafylococcus aureus tillhör normalfloran för hälften av befolkningen. Kort och gott kan man säga att bakterier på rätt ställen = bra. Bakterier på fel ställen = dåligt. Därför är ju en bra grundhygien viktig. Alltså typ tvätta händerna när man torkat sig i baken.

Appropå mjölk så var jag allergisk mot mjölk (och en hel del annat också) fram till femårsåldern, då det växte bort. Jag såg de andra ungarna på dagis dricka mjölk, och kunde bara fantisera om hur gott det var. När jag sen fick smaka mjölk så var det mitt livs största besvikelse! Det var ju jätteäckligt!! Men sen var jag nån gång till min pappas nya frus mamma (ja, så kan det bli ;)) som hade nån granne med kor, och fick riktig mjölk direkt från korna. Den mjölken gillade jag! Jag har sen i vuxen ålder smakat mjölk hos bönder, coh tycker fortfarande om den. Men tetramjölk, blä!!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Inte dricka opastöriserad mjölk?
« Svar #41 skrivet: 26 apr-08 kl 18:21 »
Bakterier finns överallt!! Det gäller bara att våga lära sig leva med dom igen. Våra förfäder levde ständigt med bakterier men idag är vi livrädda. Vi köper antibakteriella medel. Vi tvättar oss ständigt mm. Tycker att det är synd att mjölken alltid får skuld för att folk blir sjuka. Endel har blivit sjuka utav dåligt sköljda grönsaker och vips så får mjölken dåligt rykte.
Vi har mjölk-kor och dricker opastöriserat. Katterna dricker mjölken och mår bra men skulle bli sjuka utav pastöriserad mjölk. Igelkotten kan dricka opastöriserat men dör av pastöriserad. Självklart ska det vara förbjudet att sälja opastöriserad mjölk....annars skulle kanske bönderna gå med vinst  ;)

Mvh Ingela
Jag vet att bakterier finns över allt. Men alla bakterier finns inte över allt.
Jag vet även att vissa bakterier är nyttiga, andra harmlösa och vissa i sin tur skadliga för människan.
Till den sista gruppen räknar jag EHEC, denna coli-bakterie ger blodiga diareer och ibland även njursvikt. Den är dessutom väldigt smittsam. Den reella smittdosen av EHEC har beräknats till 10(sic!) bakterier.

Min fråga gällde hur tarmbakterien transponerades från tarmen till mjölken.
Kom den via avföring på utsidan eller kom den internt via mjölken?

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Inte dricka opastöriserad mjölk?
« Svar #42 skrivet: 26 apr-08 kl 18:31 »
Min fråga gällde hur tarmbakterien transponerades från tarmen till mjölken.
Kom den via avföring på utsidan eller kom den internt via mjölken?

Via avföring på utsidan, vanligt att kora får det på sig när de ligger i liggbås.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
SV: Inte dricka opastöriserad mjölk?
« Svar #43 skrivet: 26 apr-08 kl 18:49 »
Via avföring på utsidan, vanligt att kora får det på sig när de ligger i liggbås.

Okej! Men, för att nu komma med en knepig fråga. Kor som inte hålls i liggbås, har deras mjölk lägre risk för denna bakterie? Känns som att det borde kunna vara så. Och, om avföringen sitter på utsidan (på spenarna får man anta), kan man undvika den genom att tvätta spenarna före mjölkning?

Ja, frågan kommer från en som itne har kovana :-[
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Inte dricka opastöriserad mjölk?
« Svar #44 skrivet: 26 apr-08 kl 18:58 »
Okej! Men, för att nu komma med en knepig fråga. Kor som inte hålls i liggbås, har deras mjölk lägre risk för denna bakterie? Känns som att det borde kunna vara så. Och, om avföringen sitter på utsidan (på spenarna får man anta), kan man undvika den genom att tvätta spenarna före mjölkning?

Ja, frågan kommer från en som itne har kovana :-[

Nej, det är mest otur ifall det råkar komma med. Lite tvättning gör ingen större skillnad såvit jag vet. En reell rengöring kan nog hjälpa men det kan lika gärna komma skit på själva mjölkutrustning.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
SV: opastöriserade produkter
« Svar #45 skrivet: 26 apr-08 kl 19:19 »
Okej! Om jag nu ställer frågan utifrån de förutsättningar jag själv eventuellt kan komma att ha (om allt går som jag vill). Gissar att det första mjölkdjur jag kommer att ha är get. Den kommer i så fall att gå på lösdrift, alltså med tillgång till nån form av box inomhus, och handmjölkas.

Vad jag kan utläsa av det du skriver är att bakterierna kommer ifrån bajset (ja, tar det väldigt bildligt och basic) och hamnar på spenar och utrustning. Har jag rätt? Då tycker jag (som inte har erfarenhet) att det borde vara större risk om djuret bor inomhus i liggbås och ligger på bajset. Men jag vet att det inte alltid är så att logik och verklighet stämmer överens. Därav frågorna ;)

Nu ligger eventuellt mjölkdjur för min del minst några år in i framtiden. Så jag har tid att lära. Just nu är jag mest nyfiken! (och.. visst. jag erkänner. Lite sugen också!)
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: opastöriserade produkter
« Svar #46 skrivet: 26 apr-08 kl 19:40 »
Problemet är att det krävs så oerhört lite skit, alltså några få bacterier för att man kan bli reellt sjuk. Framförallt Ehec är inte att leka med. Jag riskera inte den sortens problem och skulle värma mjölken till 72 grader.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

381 gäster, 3 användare
Limpans, Sofia Hartell Falkner, Snarrbon

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser