Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  opastöriserade produkter  (läst 11909 gånger)

Henning

SV: opastöriserade produkter
« Svar #20 skrivet: 21 mar-08 kl 13:31 »
Den lagen hävdes ifjol. Det är inte lag på att pastörisera ostarna nu längre. Jag pratar inte i nattmössan. Jag har gått kurs hos Eldrimner för en duktig ystare ifrån frankrike. Michel Lepage. Han är duktig.!

Då borde du ha lärt dig att det aldrig har varit lag på att pastörisera ost  ;)

Om du hade läst på SLV:s sida hade du sett att det finns bara past.krav för konsumtionsmjölk och grädde.
« Senast ändrad: 21 mar-08 kl 14:09 av Henning »

ninna b

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 21 mar-08 kl 20:38 »
Men...Nunki...vad får dig att tro att pastöriserad ost är giftig...?

Vurre

« Svar #22 skrivet: 21 mar-08 kl 21:03 »
Innan hans död hade Pasteur själv insett det stora felet vid att döda bakterier i mat (eller vid vaccination förresten)...

och vem var det som dog?
snus? vad är priset på en pris?

Dollar

• Västerbotten
« Svar #23 skrivet: 23 mar-08 kl 17:09 »
Att göra opatöriserade ostar har det väl inte varit lag på men att sälja till kund opastöriserade produkter. Iaf i sverige.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Nunki

• KaosMateria
« Svar #24 skrivet: 23 mar-08 kl 20:05 »
Tack til alla...
Varför är pastöriserade produkter inte de bästa...?

Svaret kan hittas ironiskt nog hos Pasteurs sista arbete... han förstod att man kan INTE desinficera en produkt bara vid att döda vissa bakterier men som han sä då "miljöet (kroppen) betyder allt".
Men det är klart att industrin gillar de pastöriserade produkterna för man kan husera dem mycket langt och man optimerar då vinsten...

Ett levande produkt (skapat av naturen, inte genskapat av manniskans dåliga biokemin) innhåller en balans av många olika ämner och bakterier som gör systemet levande, dvs i dynamiskt ekvilibrium, inte död...
Om man nu tillsätter mycket energi (som varm på kort tid eller ännu värre stråling :( ) då ändrar man dramatiskt strukturen och balans (till ibalans) och vissa ämner och bakterier (de goda också) blir totallt förstört. Vad det händer precis med de kompleksa molekylerna är absolut okänt (se till. eks. Maillard förskning omkring).
Man vet också om de döda eller dödande produkterna (pastöriserade) vill dra till sig massor av arbetare-bakterier som vill försöka att återgöra systemet till livet. Dessa bakterier är precis dem som manniskan kallar de onda med horribelt namn som listeria, stafilococcus, osv... Därför är opastöriserade produkter osäkra. Om ni kan läsa franska kan jag gi ngn intressant litteratur om detta...

Pratiskt sett pastöriserar man mjölk och ost för man har tappat kunskapet om att göra RIKTIGA mejeriprodukter som håller på naturens vis. Tyvärr.

Förresten har jag bott i många år i Frankrike och där kallar man inte en pastöriserad ost för ost... jag har hört "plast" eller industri-ost för den... som inte är osant... ;) Det finns många små företagarer som gör en riktig bra opastöriserad ost man inte må illa av... 

Livet är fantastiskt!

:)

Vurre

« Svar #25 skrivet: 23 mar-08 kl 21:18 »
Jag tror att det du skriver om skulle kunna vara intressant, men jag måste erkänna att jag inte förstår. Är det så att svenska inte är ditt första språk?

Bara det inte är något finskt-ugriskt eller så kan du väl förklara vad du menar på ditt eget språk? Tycker mig finna en del norska inslag, kanske?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #26 skrivet: 24 mar-08 kl 16:42 »
Exakt vilket var det som var oklart Vurre?

Vurre

« Svar #27 skrivet: 24 mar-08 kl 20:07 »
Exakt vilket var det som var oklart Vurre?

Du har säker rätt, Gruff, det var inte vilket som var oklart utan vad.

Och jag erkänner min inkompetens för jag förstår fortfarande inte ett iota, efter att ha läst igenom Nunkis inlägg flera gånger till.
« Senast ändrad: 24 mar-08 kl 20:50 av Vurre »

Dollar

• Västerbotten
« Svar #28 skrivet: 24 mar-08 kl 20:56 »
Du har säker rätt, Gruff, det var inte vilket som var oklart utan vad.

Och jag erkänner min inkompetens för jag förstår fortfarande inte ett iota, efter att ha läst igenom Nunkis inlägg flera gånger till.

Vet du vurre jag måste nästan hålla med dig. Jag fattar inte hela inlägget heller, delar av det ja men de andra delarna  ???
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #29 skrivet: 25 mar-08 kl 00:16 »
Nej, alltså. Jag ville inte idiotförklara någon. Blev bara så nyfiken på vilket eller vilka delar av inlägget som var olkart. För att se ifall jag själv har förstått det jag "tror" jag har förstått.

Izmiljotina

• Gäst
SV: Inte dricka opastöriserad mjölk?
« Svar #30 skrivet: 02 apr-08 kl 12:38 »
När jag bodde i sydamerika med min lilla dotter och bröstmjölken tog slut gick vi över direkt till rå komjölk.
Jag brukade köpa i 10liters flaska, och ge den en snabb uppvärmning, men jag gav henne även kall mjölk ibland varteftersom
hon blev äldre.
Hon hade aldrig nån svår diarre eller nåt som påminde om ehec, vi kanske bara hade tur.

Jag undrar om det är tur egentligen, eller om media åter igen blåst upp något som egentligen inte är något stort problem alls. Alla ungar i min familj har alltid druckit "riktig" mjölk utan några problem.... precis som ungar gjort i alla tider här i landet.

Byracka

• -
SV: EHEC
« Svar #31 skrivet: 02 apr-08 kl 19:31 »
Nej !

Cirka 10-20  % av besättningar med nötkreatur är positiva på VTEC och i en besättning kan några procent eller fler av djuren vara bärare. VTEC orsakar inte någon sjukdom hos nötkreatur utan dessa bär på bakterien dels i magtarmkanalen, i avföringen men VTEC förekommer även på nötkreatur, på huden.

Man måste få i sig bakterier via munnen för att insjukna. Detta kan bland annat ske genom direkt kontakt med djuren och deras avföring, eller genom indirekt kontakt t.ex. genom att dricka opastöriserad mjölk eller bad i förorenat badvatten.
Men koli-bakterierna som finns på huden eller spenarna kommer väl ändå ifrån tarmen på djuret?
Eller finns dom i mjölken?

I.A

« Svar #32 skrivet: 02 apr-08 kl 20:47 »
Bakterier finns överallt!! Det gäller bara att våga lära sig leva med dom igen. Våra förfäder levde ständigt med bakterier men idag är vi livrädda. Vi köper antibakteriella medel. Vi tvättar oss ständigt mm. Tycker att det är synd att mjölken alltid får skuld för att folk blir sjuka. Endel har blivit sjuka utav dåligt sköljda grönsaker och vips så får mjölken dåligt rykte.
Vi har mjölk-kor och dricker opastöriserat. Katterna dricker mjölken och mår bra men skulle bli sjuka utav pastöriserad mjölk. Igelkotten kan dricka opastöriserat men dör av pastöriserad. Självklart ska det vara förbjudet att sälja opastöriserad mjölk....annars skulle kanske bönderna gå med vinst  ;)

Mvh Ingela

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #33 skrivet: 03 apr-08 kl 01:28 »
Självklart ska det vara förbjudet att sälja opastöriserad mjölk....annars skulle kanske bönderna gå med vinst  ;)

Läste idag att det i Skottland är förbjudet att sälja opastöriserad mjölk oavsett om den säljs via butik eller direkt från bonden.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Malini

« Svar #34 skrivet: 03 apr-08 kl 19:33 »
Jag ar gravid och har druckit opastoriserad mjolk under tiden vilket skulle fa vissa att forfasa sig... Jag tror pa de goda bakterierna i mjolken och jag mar mkt bra. Det ar illegal mjolk har i Kanada... i USA finns en organisation som foresprakar cow share och raamjolk och mjolksyrade gronsaker etc, Weston PRice Foundation. http://www.realmilk.com/

But total deaths from common food-borne pathogens from ALL sources
are an estimated 1,261 per year in the U.S. Contrast that with 5,637
deaths per year from asthma.

The risk of dying from asthma is 5 times that of dying from food-borne
pathogens.

As a parent, I want to protect my children from a lifetime of allergies and the
risk of dying of asthma. For the overall health of my family, I am willing to accept the small risk associated with raw milk in order to receive its many health benefits, which include preventing asthma and allergies.

Henning

« Svar #35 skrivet: 04 apr-08 kl 20:34 »
I översättningar från engelska blir det ofta missuppfattningar när det gäller råmjölk resp rå mjölk.
råmjölk = colostrum
rå mjölk (opastöriserad) = raw milk

memorante

« Svar #36 skrivet: 14 apr-08 kl 17:05 »
Hej!
Har förstått det så att listeriabakterier finns i jord, det är väl därför det inte får säljas rotfrukter med jord på längre, för att minska risken för att mejeriprodukter kommer i kontakt med jord, och det är därför man måste ha ett särskilt rum i restaurangkök där man skall skölja bort jord.

Men jord som inte är förorenad av gifter (konstgödning och bekämpningsmedel räknar jag dit, och nyligen inblandad gödsel) är inte farlig att äta, tvärtom nyttigt (särskilt om man är vegan) eftersom det översta jordlagret innehåller mycket vitamin B 12. (Jag är uppvuxen med hästar, och de äter jord ibland, och sand ibland.)
Alltså händer det något vid kontakten mellan proteinet i mjölken och listeriabakterierna från jorden som gör det hela giftigt för oss.  Vad jag minns så är det bara om man förvarar mjölken eller osten i kylskåpstemperatur som gifter bildas. Jag har inte brytt mig om att komma ihåg om listeriabakterierna också gör kött oätbart vid kylskåpstemperatur, eftersom jag är vegetarian.

Ni kom också lite in på allergier, det är ju intressant att de flesta barn (tror jag) föds med ansiktet mot anus, vilket ökar sannolikheten för att de skall få i sig tarmbakterier från modern, vilket aktiverar deras eget imunförsvar och skyddar mot allergi, på ett sätt som jag inte kan redogöra för, det var en artikel om allergiforskning i DN för ca 2 år sedan.

Över huvud taget är tarmfloran mycket viktig för hur vi mår, och jag har en teori om att ehec-bakterier är symtom på att tarmflorans ekosystem är rubbat, på samma sätt som östersjöns ekosystem är rubbat och det bildas giftiga alger. Jag tror att tarmfloran rubbas ur sin balans om man ger kor sojabönor, eller överhuvud taget en för stor mängd kraftfoder i förhållande till hö eller gräs. Jag har arbetat med kapplöpningshästar och noterat att deras avföring blir lös, som kornas och illaluktande när de får så mycket kraftfoder som 10 kilo havre om dagen, men där kan också stress spela in, men kor kanske också blir stressade nuförtiden.

Så om mjölken, det är idé att inte kyla mjölk under +10 grader, och att inte värma upp den till över +55 grader, för då sker en strukturomvandling i mjölken som medför att kalken i mjölken låses i föreningar som den mänskliga kroppen inte kan tillgodogöra sig. Därav blir det förståeligt att svenskar har en av de högsta förekomsterna av benskörhet trots att vi är ett av de folk som dricker allra mest mjölk i världen. Om detta var en artikel i Biodynamikernas tidning för ca 1 år sedan.

Finns det någon som vet vart jag skall vända mig för att lära mig att göra mozzarellaost?

Sommartorparn

« Svar #37 skrivet: 14 apr-08 kl 17:29 »
Memorante, det låter väldigt intressant, det du säger. Har du några bra länkar om man vill läsa mer?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #38 skrivet: 15 apr-08 kl 10:09 »
Memorante, det finns många recept på mozzarrella i amerikansk litteratur och websiter om cheesemaking.

Birgit

« Svar #39 skrivet: 23 apr-08 kl 07:49 »
De som är uppvuxna på mjölkgrdar och druckit opastöriserad mjölk hela livet har ett bra immunförsvar mot ehec. Det är mest stadsbor och utflyttare som drabbas. Då är ju automatiskt barnen känsligare.
Om mamma dricker opastöriserad mjölk under graviditet och även gjort innan, så får ju barnet del av immunförsvaret från början.
Naturligtvis är hygien vid mjölkhantering bra. Men som gimskogen skrev är det också en fara med allt flyttande av djur. Man ökar smittspridningen enormt. Sedan har man veterinärer, seminörer o annat folk springande i lagården. Dessutom minskar risken för smitta av de flesta typer när djuren vistas ute. Lagården är en smitthärd i sig. Man kan inte få bort allt oönskat ens vid en totalsanering och ju trängre djuren står desto större risk för smittspridning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 1 användare
LarryGeano

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser