Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  I valet och kvalet ang kaninburar  (läst 956 gånger)

Chester

• Gäst
I valet och kvalet ang kaninburar
« skrivet: 29 jan-08 kl 18:47 »
Jag har två kaniner, en hona och en hane, som bor inomhus. De har varsin bur, men på dagarna brukar jag ställa ihop burarna och de får då dubbelt så mycket utrymme samt att de (förhoppningsvis) parar sig :D
Det jag funderar på är om jag till våren ska bygga burar ute i den gamla fäboden där jag har hönsen. Jag har delat av boden med en skiljevägg och dessvärre (eller bättre, från hönsens sida sett ;)) har hönsen det enda fönstret. Det kommer ju att bli lite skumt för kaninerna där ute, även om jag låter dörren ut stå öppen på dagarna. Jag har visserligen en lampa, men det blir ju inte detsamma som dagsljus. Däremot kan ju kaninerna få rejält tilltagna burar därute, flera våningar, stora trädgrenar,  ja ett riktigt landskap! ;) Skulle kunna bli såå fint!
På vår/sommar/höst blir det uteburar dagtid.

Vad tycker ni? Ska jag satsa på rejäla kaninburar i fäboden som då blir halvskumma eller ska jag ha dem kvar inne i ljuset, men med mindre burar?

Potatisblomma

• Södermanland
Re:I valet och kvalet ang kaninburar
« Svar #1 skrivet: 30 jan-08 kl 08:58 »
Är det bara över vintern tror jag det kan funka, om du inte tänkt ta kullar vintertid. Kanske svårt att få dem att brunsta då ;)  

Annars kan du ju alltid sätta upp två lampor!  :)
Landsflykting i storstan...

Chester

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 jan-08 kl 10:10 »
Jag tror inte jag tänker ta kullar vintertid; detta är mitt första försök till kaninparning :)

Lampor kan dom ju få ett tjog av om dom vill, men de ersätter väl inte dagsljuset? ???

Kerstin Linnea

« Svar #3 skrivet: 30 jan-08 kl 12:15 »
Jag har två av mina honor inne med belysning och dom brunstar hela
året så jag har fördelen att jag kan ta kull när honan är i bästa kondition och när det passar... ;)..Jag behöver inte fundera på kylan och jag tror att det är därför jag har ganska bra överlevnadsprocent på ungarna (än så länge) :-[.. Det ska bli intressant att se om honan ute kommer att klara ungarna lika bra.... :)....

Dela detta:

* Inloggade just nu

693 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser