Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kaninkurs  (läst 5413 gånger)

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
SV: kaninkurs
« Svar #20 skrivet: 24 feb-08 kl 10:49 »
Det är inte Jordbruksverkets kurs utan KAF.

Efter närmare läsning så ser det ut som JOrdbruksverkets kurs: Här e annosnen som ligger på http://svenskidrott.se/Organisation.asp?orgelementid=-999997 (SKAF:S hemsida)

Anmäl till Jordbruksverkets kurs

Allt fler fråga efter Jordbruksverkets kurs som berättigar till att få sin kaningård registrerad.

Därför kommer förbundet att ta in en intresseanmälan, för att se om en ny kurs kan anordnas under första halvåret.

Om tillräckligt många anmäler intresse kommer kursen att förläggas centralt där det finns många anmälda. Det krävs minst 25 anmälningar för att kursen ska avhållas.

Skicka in den intresseanmälan till Åke Johansson, Engelbrektsgatan 135, 506 39 Borås eller mejla till: ake.tpkkonsult@telia.com

Intresseanmälan ska vara inne senast 5 april 2008.

Förra året registrerades tolv nya kaningårdar. Totalt finns det i dag 92 registrerade kaningårdar runt om i Sverige. Möjlligheten att registrera kaningård infördes 2005.

Annons om kursen kommer också att införas i Kaninuppfödarens marsnummer.

Fotnot:
Jordbruksverkets kurs heter officiellt: "Kurs för den som driver handel med djur avsedda för sällskap och hobby".

Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

PatriciaM

« Svar #21 skrivet: 24 feb-08 kl 14:34 »
Kursen är till för att man ska kunna registrera sin kaningård i kaf..
Men jag kommer ändå att gå den iår även om jag inte kommer att kunna regga min kaningård förän om 3år typ..
för det ska tydligen vara en väldigt bra kurs..

Skåne län kommer ju också att ha kurs till typ hösten och dom har fixat så den inte kommer kosta så mycket  den kommer gå på iaf under tusenlappen.

Miia

« Svar #22 skrivet: 24 feb-08 kl 16:01 »
Kursen är till för att man ska kunna registrera sin kaningård i kaf..
Men jag kommer ändå att gå den iår även om jag inte kommer att kunna regga min kaningård förän om 3år typ..
för det ska tydligen vara en väldigt bra kurs..

Det är ju inte enbart till för att kunna regga sin kaningård, men en del i det hela. Man behöver ju egentligen ej gå kursen, men det är väl alltid bra att lära sig saker och få ett intyg på att man faktiskt kan.

Den är informativ och man lär sig foderlära, sjukdommar och massa annat som är bra att veta samt att man får arbetsmatreial.

Helt klart värt att gå om man skall föda upp kaniner vare sig det är som liten hobbyuppfödare som företag.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #23 skrivet: 24 feb-08 kl 17:01 »
jag tycker att det lät som en bra kurs, och jag är intresserad av att gå, jag ville bara föra hit informationen eftersom här fanns folk som är intresserade av att gå kurser, och det verkar ju tine finnas så mkt kaninkurser annars.
Jag vill gärna gå på vreta sen längre fram för att lära mig slakta och ta tillvara på kaninen bättre, men det får bli längre fram.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Gille

• -
« Svar #24 skrivet: 25 feb-08 kl 15:24 »
Citera
Anmäl till Jordbruksverkets kurs

Allt fler fråga efter Jordbruksverkets kurs som berättigar till att få sin kaningård registrerad.
De har nog lyckats formulera sig fel.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Gösta

« Svar #25 skrivet: 26 feb-08 kl 12:12 »
För undvikande av missförstånd gällande kurser i kaninproduktion:
KAF håller utbildning i hållande och försäljning av sällskapskaniner, hoppkaniner samt utställning.
SKPF håller utbildning i produktion av kaniner avsedda för livsmedel, päls samt ull.
Detta är två helt skilda inriktningar.
KAF:s kurs krävs av alla som vill hålla kaniner avsedda till försäljning som sällskap; hopp eller utställning.
SKPF:s kurs ger kursdeltagaren rätt att föda upp kaniner för livsmedel; päls samt ull.
Står i föreskrifterna att djurägare skall vara väl förtrogen med djurslaget samt uppvisa dokumetation i ämnet. :)

kasken

« Svar #26 skrivet: 26 feb-08 kl 19:37 »
Jag bara går och väntar på nästa kurstillfälle som Gösta ska hålla, den i Februari kom ett brölopp emellan  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser