Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Den förbjuda etanolen  (läst 10940 gånger)

Misse

• nr 9424
SV: Den förbjuda etanolen
« Svar #20 skrivet: 14 mar-08 kl 11:53 »

Jag tror att etanol är ganska snällt.

Har blandat etanol, sen -92 tror jag, då jag hittade första etanolpumpen i göteborg.
Min erfarenhet är att e85 är snällare än bensin mot gummislangar och liknande.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Acleja

• Blekinge
« Svar #21 skrivet: 17 apr-08 kl 23:02 »
Jag skulle vilja ha en bil som går på biogas - men här finns ju ingenstans att tanka.  Jag undrar varför det satsas så enormt mycket på etanolen. Borde inte alla tycka att det vore bra om bilar kunde drivas med olika sorters avfall istället?  Är det enklare för bilindustrin att ställa om till etanol eller har bilindustrin intressen i etanoltillverkningen, eller vad?
Acleja

« Svar #22 skrivet: 18 apr-08 kl 17:54 »
Väldigt mycket billigare och enklare (läs: väl utvecklad) teknik med etanol, som kanske märks på alla hemmapulare.

kallstrom_74

« Svar #23 skrivet: 21 maj-08 kl 22:26 »
Väldigt mycket billigare och enklare (läs: väl utvecklad) teknik med etanol, som kanske märks på alla hemmapulare.

jag är nyfiken på vad du menar :)

och...kan man göra etanol själv? på något billigt sätt?

Filip Skräplund

« Svar #24 skrivet: 22 maj-08 kl 04:32 »
Börja odla sockerbetor och kopiera denna maskin:

http://www.efuel100.com/t-technology.aspx
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Ekub

« Svar #25 skrivet: 19 jun-08 kl 23:59 »
Jag kör en röd gammal cykel :) billigt som skräp och ganska så miljövänligt ;) Kanske inte fungerar för den stora barnfamiljen långt ut till skogs eller när man storhandlar men annars funkar det fiiint ;D

...Kanske skulle fixa till den stora "slangbulan" som sticker ut utanför däcket så skulle den fungera ännu bättre ;D

NORPAN

att tanka etanol, eller inte...
« Svar #26 skrivet: 22 jun-08 kl 22:12 »
Jag äger en Opel Kadett, 91 vilken jag kan tanka i hälften bensin, hälften etanol. Tanken rymmer 50l. Jag har hört och läst ytterst lite om ämnet så jag skulle vilja veta mer.

Det jag vet hittills är att etanolen är mer lättantändlig än bensin, kan det få någon påverkan för bilen på något vis och kan man göra något åt det?

Slangarna kan ta skada, kan man byta?

miljöpåverkan/ energiförbrukning?

Är det svårt att köra på etanol på vintern och varför, om man får ställa en dum fråga?

Så finns det någon vänlig själ som sitter på kunskap om etanol, plita ner några rader!

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
« Svar #28 skrivet: 25 jun-08 kl 13:18 »
Jag är fortfarande mycket fundersam kring det miljömässiga såväl som det politiskt korrekta i att köra med brasiliansk etanol framställd genom svedjebruk av arbetare som arbetar nästan som slavar. Med rådande bensinpris är det svårt att inte bli snål och egoistisk och låta detta fälla avgörandet! E85 kostar idag ca 65% av ren bensin medan skillnaden i bränsleförbrukning sägs vara ca 30% vad jag hört. Om slarvberäkningen inte är helt uppåt väggarna finns ca 15% att tjäna vilket är en vacker slant om man åker mycket. 

Om man inte har en insprutningsbil med lambdasond blir var jag förstått och erfarit största problemet att motorn går för magert. Jag provade nyligen ca 30% E85 till min Volvo B20 med förgasare och bilen gick allt för ryckigt för att det skulle kännas intressant. Hur skulle det då fungera med ett relativt fult "vedbodmeck" i form av dubbla förgasare, optimerade för var sitt bränsle? Till B18/B20 finns redan insugsrör för dubbla förgasare av typen SU/Stromberg som vad jag förstått är relativt enkla att justera blandningsförhållandet på.

Allt som borde behövas sedan är en mindre tank med elpump för bensin som startbränsle och något slags fiffigt länkage så att man kan välja spjäll till gaspedalen. Kör man sedan motorn varm på bensin borde man också slippa ifrån kallstartsproblemen med etanol. Att ordna extra förvärming till etanolförgasaren är också en struntsak.

Någon som ser problem i detta koncept? (förutom då det miljömässiga och socialpolitiska...)
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Tapio

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 25 jun-08 kl 19:16 »
Halaj!

Jag tycker att din ide är fiffig.
Jag kan bara se ett problem: kombinationen 5 pers i bilen/fullt i skuffen/ lång uppförsbacke. Om du bara kan alternera mellan förgasarna så blir vagnen hopplöst trött.
Det borde gå att avhjälpa det genom en exta chokevajer som drar bensingasarens reglage till fullt fast du kör i etanolmode.

//T

torbjorn

• Medelpad
SV: att tanka etanol, eller inte...
« Svar #30 skrivet: 22 jun-09 kl 01:09 »
Jag äger en Opel Kadett, 91 vilken jag kan tanka i hälften bensin, hälften etanol. Tanken rymmer 50l. Jag har hört och läst ytterst lite om ämnet så jag skulle vilja veta mer.

Det jag vet hittills är att etanolen är mer lättantändlig än bensin, kan det få någon påverkan för bilen på något vis och kan man göra något åt det?

Slangarna kan ta skada, kan man byta?

miljöpåverkan/ energiförbrukning?

Är det svårt att köra på etanol på vintern och varför, om man får ställa en dum fråga?

Så finns det någon vänlig själ som sitter på kunskap om etanol, plita ner några rader!

Generellt brukar Opel från början av 90-talet ha mycket goda egenskaper när det gäller etanolkonvertering. Men för att kunna säga något bestämt måste man veta lite mer om vad det är för motortyp och för typ av insprutningssystem i ditt exemplar. Det finns mycket information om saken på diskussionsforumet på www.etanol.nu .

Men för att ta dina frågor en efter en:

1) Lättantändlighet? Det är ingen större skillnad jämfört med bensin, men bränslena har ju lite olika egenskaper när det gäller ångtryck och sådant. Ingenting att bry sig om i praktiken.

2) Nej. Alla gummimaterial som tål bensin, klarar etanol minst lika bra. Dock gäller inte motsatsen, det finns slangar som tål etanol men inte bensin. Anledningen till rykten om att bränsleslangarna inte skulle tåla etanol är att om en gummislang är mycket porös och söndervittrad så kan den ändå hålla någotsånär tätt tack vare hartsavlagringar från bensinen som fyller ut porerna. Om en sådan slang utsätts för etanol så tvättas hartsen bort ganska snart och då ser man plötsligt hur dålig slangen egentligen har varit hela tiden. På en Opel från '91 är originalbränsleslangarna ökända för att vara av mycket dålig kvalitet, och troligen är allesammans redan bytta för många år sedan. För säkerhets skull bör du kolla igenom att det inte finns några tygomspunna gummislangar någonstans, och inte heller några "pirat"-bränsleslangar av dålig kvalitet. Se speciellt upp för märket ILO, som bl a Mekonomen och Biltema har sålt. De slangarna tål inte ens tre veckor i ett motorrum innan gummit på utsidan börjar spricka sönder.

3) Motorns energieffektivitet blir vanligtvis något bättre när man kör på E85, tack vare förbränningsgasernas större halt av vattenånga (som ju expanderar mer vid uppvärmning än vad koldioxid gör). Beträffande miljöpåverkan så blir bilen bättre i alla avseenden, under förutsättning att motorstyrsystemet klarar av att reglera till korrekt bränsleblandning. Om det inte gör det utan vidare utan motorn går med för mager blandning under vissa driftförhållanden, så blir följden onödigt höga kväveoxid (NOx)-utsläpp, fast hur illa det än blir med den saken från en mer eller mindre konverterad bensinmotor så är ändå de utsläppen alltid mindre än från en dieselmotor, och det hur modern och miljöklassad dieseln än är! Tänk på att den sura eller klorliknande lukt man ibland känner från avgaserna från en modern dieselbil, beror på kväveoxider!

4) Körningen vintertid är inga som helst problem, det som möjligen kan vara ett bekymmer är kallstarter. Om du använder motorvärmare så behöver du inte bekymra dig alls, annars kan det vara nödvändigt att antingen använda startgas eller lura bilens motorstyrsystem till att ge mer kallstartanrikning. Den klassiska lösningen för detta kallas "kallstartmotstånd".

Att konvertera motorn för etanoldrift kan göras på flera olika sätt. Det bästa för din Opel är förmodligen ett enkelt s k piggybacksystem, alltså en elektronikbox som man kopplar in mellan bilens insprutningsstyrdon och spridaren/spridarna. De billigaste sådana systemen kostar under 500 kr och säljs i byggsats, de fungerar fullt tillfredställande. Andra lösningar som dock brukar föra med sig diverse nackdelar är t ex att höja bränsletrycket eller byta till större spridare.

Innan du börjar köra på E85 så bör du se till att allt som har med motor och motorstyrsystem att göra verkligen är i perfekt skick. Några viktiga punkter:
-Kylvattentermostaten måste vara i ordning, så att motorn blir varm snabbt efter en kallstart.
-Eventuell luftförvärmning (sitter på alla Opel med centralinsprutning, mindre vanligt på motorer med multipointinsprutning) måste fungera bra - alla slangar hela och rätt kopplade, spjäll, vakuumdosor, termostater och sånt i ordning.
-All elektronik i ordning - läs av felkoder och kolla att det inte finns några sådana lagrade. Felkodsavläsning görs på Opel genom att jorda en pinne i ett testuttag och sedan läsa av blinkningar på motorelektronikvarningslampan. För mer detaljerad information kan man koppla testuttaget till en dator via en kabel som går att tillverka själv och köra ett gratisprogram som heter Winaldl.
-Räkna med att bränslefiltret eventuellt kan sättas igen av hartsavlagringar från gammal bensin som etanolen löser upp med tiden. Den risken är störst på bilar som någon gång har stått länge med gammal bensin i tanken, den är mindre på bilar som alltid har varit i daglig drift. Vill man hålla sig underrättad om vad som händer kan man koppla in en amperemeter för att läsa av hur mycket ström bränslepumpen drar, om strömförbrukningen ökar tydligt vet man att man kommer att bli stående pga igensatt filter inom något tiotal mil. Vanligtvis är det lämpligt att byta filter några veckor eller någon månad efter konverteringen, och i svåra fall kanske en gång till efter ytterligare någon månad.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #31 skrivet: 22 jun-09 kl 01:14 »
Jag är fortfarande mycket fundersam kring det miljömässiga såväl som det politiskt korrekta i att köra med brasiliansk etanol framställd genom svedjebruk av arbetare som arbetar nästan som slavar. Med rådande bensinpris är det svårt att inte bli snål och egoistisk och låta detta fälla avgörandet! E85 kostar idag ca 65% av ren bensin medan skillnaden i bränsleförbrukning sägs vara ca 30% vad jag hört. Om slarvberäkningen inte är helt uppåt väggarna finns ca 15% att tjäna vilket är en vacker slant om man åker mycket. 

Om man inte har en insprutningsbil med lambdasond blir var jag förstått och erfarit största problemet att motorn går för magert. Jag provade nyligen ca 30% E85 till min Volvo B20 med förgasare och bilen gick allt för ryckigt för att det skulle kännas intressant. Hur skulle det då fungera med ett relativt fult "vedbodmeck" i form av dubbla förgasare, optimerade för var sitt bränsle? Till B18/B20 finns redan insugsrör för dubbla förgasare av typen SU/Stromberg som vad jag förstått är relativt enkla att justera blandningsförhållandet på.

Allt som borde behövas sedan är en mindre tank med elpump för bensin som startbränsle och något slags fiffigt länkage så att man kan välja spjäll till gaspedalen. Kör man sedan motorn varm på bensin borde man också slippa ifrån kallstartsproblemen med etanol. Att ordna extra förvärming till etanolförgasaren är också en struntsak.

Någon som ser problem i detta koncept? (förutom då det miljömässiga och socialpolitiska...)

En konverteringslösning som det har pratats mycket om kring SU/Stromberg-förgasare men som jag inte vet om någon har provat än, är att styra trycket i utrymmet under membranet/vakuumkolven. I originalutförande är ju det utrymmet förbundet med luftrenaren, men antag att man istället ansluter det via en linjärt reglerbar trevägsventil så att man kan få valfri bråkdel av tryckskillnaden mellan före och efter trotteln där. Sådana trevägsventiler/vakuumregulatorer kan man hitta på bilar som använder vakuum för andra linjära styrfunktioner (t ex höjdjustering av strålkastare eller spjäll/kranar i värmesystemet). Exempelvis MB 123/124/201-serie och Saab OG900.

JohanMossfeldt

• Värmland
« Svar #32 skrivet: 24 aug-09 kl 10:37 »
Jag kör en Opel Astra 93a på ren E85. Konverterad med en FlexiTune Auto X4.
Efter konvertering går den kanonbra på precis vilken blandning som helst. Installationen gjordes på två-tre timmar, inga andra ingrepp.

Även min gräsklippare, en några år gammal Major, (billig maskin från Coop) går på ren E85, endast munstycket är borrat. Arbete, kanske 30 minuter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 2 användare
Antti Lehtinen, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser