Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder till äldre kanin?  (läst 1599 gånger)

lantisen

• Fyrbarnsmamma, shettisägare "bondmora-wannabe".
Foder till äldre kanin?
« skrivet: 22 jan-08 kl 14:11 »
Lägger in frågan här till alla Er kunniga  :)

Vi har en kaninhona på snart 7 år (vet inte hur "gammalt" det är). Det senaste året har hon blivit tuffligare, speciellt vid hårfällning då hon ser riktigt emlig ut och vi knappt vet om hon kommer att överleva...

Nu får hon rabbfor (1 dl/dag) och fri tillgång till hö, står på halm som strö. Tycker hon äter riktigt bra men lägger inte på sig längre.

Någon som har tips på vad vi kan tänka på? Har inte kollat tänderna längre in men framtänder ser ok ut. Avföring ok.

lantisen

Re:Foder till äldre kanin?
« Svar #1 skrivet: 22 jan-08 kl 14:18 »
Hoppsan, tråden om att fodra upp en äldre kanin och min tråd kom nog in samtidigt, såg inte den andra förrän nu....  Svara gärna ändå, om ni vill  ;)-

mimmi83

• Nyalyckaskaniner
« Svar #2 skrivet: 24 jan-08 kl 10:10 »
min 5 åriga hona blir en helt annan kanin när hon fäller och ser mer eller mindre döende ut. jag har sedan i höstas gett henne grön kanino och det har fungerat jätte bra. (kan kanin och marsvin från granngården innan) blandar även i lite solrosfrön och kross till henne, lite knäckebröd då och då... sedan hjälper jag henne så gott jag kan genom att borsta henne. sen får hon massor av vatten!

hoppas du hittar en lösning som passar din kanin. alla är ju olika individer.

dessutom så får hon vara ute massor! så ofta det går på gräset, gärna dygnet runt! då får hon frisk luft, färskt gräs och lagom med motion.

Kaninuppfödare i mindre skala av Rex. www.freewebs.com/nyalyckaskaniner

Sirpa

• -
« Svar #3 skrivet: 24 jan-08 kl 11:27 »
Det senaste året har hon blivit tuffligare, speciellt vid hårfällning då hon ser riktigt emlig ut och vi knappt vet om hon kommer att överleva...

Bild på tillståndet då kaninen knappt ser ut att överleva vore intressant att få se!
Höns och Liljor i min trädgård.

lantisen

« Svar #4 skrivet: 24 jan-08 kl 11:45 »
Hej mimmi83. Tusen tack för svar!  :)

Vad är Kanino? Jag ger henne rabbfor nu, det får de andra + hö osv. Ska börja med lite mer spannmål framöver också.

Sirpa:

Tyvärr har jag ingen bild på när hon ser sådär eländig ut, men jag kan testa att ta en bild på henne nu. Hon är allmänt mjällig i pälsen, även nu och har magrat av. Ska lägga om kosten för alla kaniner på sikt och då speciellt för henne. Kan bli intressant att se hur det blir.

mimmi83

• Nyalyckaskaniner
« Svar #5 skrivet: 24 jan-08 kl 17:11 »
Bild på tillståndet då kaninen knappt ser ut att överleva vore intressant att få se!

hittade inte den bild jag har på min kanin. men det är inte en fin bild att se. min är mer skin och ben och pälsen bara tuffsar sig. hon ser trött och hängig ut. nä inget kul alls att se... hoppas hon inte fäller på ett bra tag nu.
Kaninuppfödare i mindre skala av Rex. www.freewebs.com/nyalyckaskaniner

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #6 skrivet: 24 jan-08 kl 18:35 »
som barn hade jag vädurar som blev 10 + år, den äldsta var 14 när den dog.
De kaninerna levde nästan uteslutande på hö, på vintern fick de snö dessutom.  :-X
när de fick något annat så var det tal om potatis (kokt), grönsaker, någon enstaka gång fick de väl kraftfoder men då var det typ sånt som man köpte på ica.

min konklusion? jo, att kaniner som inte är i produktion inte är så där jätte-super-känsliga och klarar sig bra på det lilla. och med produktion menar jag då; tillväxt, avel, ull, utställning, hoppning mm mm.

Så tycker/tänker jag. :)
A
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

nysse

« Svar #7 skrivet: 29 jan-08 kl 16:26 »
Min 9,5 åriga dvärgvädur äter hö, pellets och grönt/frugt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 2 användare
javill, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser